مقالات, نورپردازی

از چه کابلی برای انتقال برق خانگی استفاده کنیم؟

از چه کابلی برای انتقال برق خانگی استفاده کنیم؟

از چه کابلی برای انتقال برق خانگی استفاده کنیم؟ هر یک از این کابل ها چه مزیت هایی دارند و با توجه به مشخصاتی باید این کابل ها را خریداری نمود؟ کابل‌ برق یکی از اصلی ترین تجهیزات سیستم‌ های الکتریکی هستند. این نوع محصول را حتی در تمامی دستگاه ها و ماشین آلات مختلف جهت انتقال برق به کار می برند.

کابل های ساختمانی بر اساس شاخصه های مختلفی تقسیم بندی می شوند. که هر کدام‌ را بایستی در شرایط خاصی مورد استفاده قرار داد. اهمیت شناخت هر یک از انواع کابل ها به سبب خرید و یا استفاده بهترین کابل درجه یک متناسب با نوع نیاز خود خواهد بود‌. برای اینکه بدانید از چه کابلی برای انتقال برق خانگی استفاده کنیم؟ ادامه متن را با دقت بالایی بخوانید.

از چه کابلی برای انتقال برق خانگی استفاده کنیم؟

کابل ها یکی از محصولاتی هستند که در صنعت ساختمان جهت هدایت جریان الکتریکی از آن ها استفاده می کنند. در این صنعت به منظور تامین انرژی لازم روشنایی و همچنین انواع تجهیزات و ماشین آلات مختلف از برق استفاده می کنند. که این‌ جریان لازمه نیز توسط کابل ها انتقال می یابد. کابل ها با توجه به پارامترهای بسیار زیادی تقسیم بندی می شوند. که هر کدام از آن ها مشخصات خاصی خواهند داشت. در یک‌ دسته بندی نیز کابل ها از لحاظ نوع کاربرد تقسیم بندی می شوند‌. کابل های ساختمانی نیز یکی از این کابل ها به شمار می رود. که خود انواع مختلفی دارند.‌ اما از چه کابلی برای انتقال برق خانگی استفاده کنیم؟

  • کابل مسی

یکی از انواع کابل های رایج، کابل های مسی هستند. که هادی این دسته از کابل ها از جنس فلز مسی می باشد. انواع فلزات بسیار مختلفی وجود دارند که می توان به عنوان هادی از آن ها استفاده نمود. اما مس در میان‌ تمامی انواع فلزات قدرت رسانایی و یا انتقال بالاتری دارد. به طور کلی مزایا و ویژگی های کابل های مسی در مقایسه با سایر انواع کابل ها بیشتر است و این نوع کابل نسبت به دیگر انواع کابل ها برتری خواهد داشت.

کابل های مسی به سبب جنسی که دارند، بسیار انعطاف پذیر هستند و به همین منظور در برابر خم شدگی و یا ضربه مقاومتر خواهند بود. کابل مسی خود انواع مختلفی دارد و با هادی در کلاس های یک تا ۶ به تولید می رسد. هادی کلاس یک که با نام‌‌ کابل تک مفتولی شناخته می شود دارای کمترین انعطاف پذیری است اما هدایت جریان الکتریکی در آن بالاتر خواهد بود‌.

اما هادی کلاس دو که تحت عنوان‌  هادی نیمه افشان شناخته می شود، استرند شده است و متشکل از تعدادی مفتول می باشد. مهمترین مزیت کابل های مسی این است که در برابر تمام شرایط آب و هوایی مقاومت بسیار بالایی دارد. اما قیمت این کابل ها به سبب آلیاژ مس بسیار گران تر از مابقی انواع کابل ها خواهد بود. اگر شما هم‌ جزو آن دسته از مشتریان هستید که به دنبال یک کابل مناسب برای مصرف خانگی هستید که قدرت انتقال جریان در آن بسیار بالا باشد. کابل های مسی بهترین نوع کابل رایج در بازار خواهند بود.

اکثر خریداران با توجه به مشکلات اقتصادی و بالا بودن قیمت کابل های مسی از خرید آن ها امتناع می کنند؛ اما در صورتی که قدرت انتقال جریان در انتخاب یک کابل مناسب و استاندارد اهمیت بالایی دارد.

از چه کابلی برای انتقال برق خانگی استفاده کنیم؟

از چه کابلی برای انتقال برق خانگی استفاده کنیم؟

  • کابل های آلومینیومی

اگر می خواهید بدانید، از چه کابلی برای انتقال برق خانگی استفاده کنیم؟ باید بگویم که انواع مختلفی از کابل ها در بازار وجود دارد که کابل های آلومینیومی مناسب ترین نوع کابل خانگی هستند. این کابل ها بر اساس نوع هادی تقسیم بندی می شوند. و اگر بخواهیم به طور کلی به خاص ترین کابل کاربردی در صنعت ساختمانی اشاره کنیم، باید به تقسیم بندی هر یک از کابل های مسی و آلومینیومی نیز بپردازیم. کابل‌ های آلومینیومی با هادی آلومینیومی ساخته می شود و دارای قیمت مقرون بصرفه تری به نسبت کابل های مسی هستند. قدرت انتقال در کابل های مسی بیشتر از این‌ کابل ها است.

اما به سبب قیمت مناسبی که این‌ کابل با توجه به این شرایط اقتصادی بد کشور دارد، این روزها استفاده از این کابل ها بسیار رواج دارد. از مهمترین مزیت های کابل آلومینیومی می توان به مقاومت بیشتر این نوع کابل ها در مقایسه کابل مسی اشاره نمود.

اما این کابل ها به تناسب کابل مسی دارای افت ولتاژ بیشتری هستند. انواع مختلف کابل‌ های آلومینیومی را در انواع سطح مقطع های مختلفی جهت استفاده در مصارف گوناگون به تولید می رسانند. کابل انتقال برق خانگی آلومینیومی را به سبب ساختار و مزایای کاربردی که دارد در انواع مصارف مسکونی، اداری، صنعتی و حتی تجاری استفاده می کنند. این کابل ها در برابر خوردگی گالوانیگی بسیار مقاوم هستند. و در مکان هایی با رطوبت بالا مقاوم خواهند بود. این جنس کابل نرم و چکش‌ خوار بوده و در برابر ضربه و خراش مستحکم‌ است. اما این جنس از کابل ها در برابر تغییرات آب و هوایی نظیر دما منبسط و منقبض می‌ شوند.

از چه کابلی برای انتقال برق خانگی استفاده کنیم؟

نتیجه

پی بردن به اینکه از چه کابلی برای انتقال برق خانگی استفاده کنیم؟ به شما کمک می کند تا به هنگام‌ خرید بهترین کابل ساختمانی دقت زیادی داشته باشید. این دسته از کابل های ساختمانی را جهت انتقال و تقسیم جریان الکتریسیته در تمام قسمت های ساختمان استفاده می کنند. این کابل ها خود در انواع مختلفی با توجه به پارامترهای مختلفی تقسیم بندی می شود‌. کابل های ساختمانی را با نام کابل انعطاف پذیر نیز می شناسند که می تواند با هادی مسی و آلومینیومی باشد.

عایق کابل های ساختمانی را از مواد مختلفی چون PVC یا Rubber می سازند. انواع مختلفی از کابل های ساختمانی بایستی قدرت تحمل حرارت تا دمای ۱۸۰ درجه را داشته باشد و بتواند در برابر تمام شرایط آب و هوایی از خود مقاومت نشان دهد. کابل های مسی و آلومینیومی هر دو جزو پر کاربردترین نوع کابل های ساختمانی به شمار می روند که هر کدام با مشخصات خاصی مورد استفاده قرار می گیرند.

اهمیت بسیاری دارد که بدانیم از چه کابلی برای انتقال برق خانگی استفاده کنیم؟ چرا که این شناخت به شما کمک می کند تا با اطلاعات بیشتر اقدام به خرید نمایید. برای دسترسی به بهترین نوع کابل های خانگی باید از مراکز معتبری چون فروشگاه برقیجات خرید نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *