نورپردازی

انواع کابل مخابراتی

انواع کابل مخابراتی

با انواع کابل مخابراتی و کاربرد آن ها آشنایی دارید؟ آیا می دانید خرید کابل مخابراتی این روزها به ساده ترین شکل ممکن انجام می شود؟ می دانید که قبل از خرید کابل برق درجه یک باید حتما به نکات مهم خرید توجه کنید؟ دنیا در حال توسعه و پیشرفت می باشد و این رشد و ترقی را مدیون علم فناوری و تکنولوژی هستیم که در تمام صنایع تاثیرگذار بوده است. کابل ها نیز از جمله تولیدات مهم و کاربردی هستند کا با ظهور آن ها تحول بسیار عظیمی در صنعت برق رخ داد.

کابل های مخابراتی نوعی از کابل های ویژه و اساسی هستند که به سبب انتقال نوع داده با دیگر انواع کابل ها تفاوت دارند. این دسته از کابل ها را به منظور کاربرد ویژه آن ها با رعایت پارامترهای بسیار خاصی طراحی و تولید می کنند. اهمیت شناخت کابل و انواع آن به شما کمک می کند. تا هنگام خرید بهترین انتخاب را داشته باشید. اکنون جهت آشنایی بیشتر با انواع کابل مخابراتی و نکات مهم خرید آن بهتر است ادامه متن را بخوانید.

انواع کابل مخابراتی

کابل های مخابراتی پر مصرف ترین محصول در صنعت برق و برای انتقال داده در مخابرات هستند. این کابل ها اهمیت زیادی در نوع عملکرد خود و یا انتقال داده های اطلاعاتی دارند. این کابل بر اساس پارامترهای مختلفی تقسیم بندی می شود. که مهمترین طبقه بندی آن بر اساس نوع انتقال دیتا است. انواع کابل مخابراتی هر یک دارای مشخصات خاصی هستند. که کاربرد آن ها را مشخص می کند و هر یک از آن ها خود دارای انواع متعددی می باشند. برخی از انواع کابل مخابراتی شامل:

  • کابل مخابراتی فیبر نوری

یکی از انواع کابل مخابراتی از لحاظ نوع دیتای انتقالی شامل کابل های فیبر نوری هستند. این دسته از کابل های مخابراتی متشکل از تعدادی رشته های باریک سیلیکا یا پلاستیک هستند. این کابل قدرت بسیار بالایی از لحاظ سرعت انتقال دیتا و اطلاعات دارد. این کابل را با توجه به کیفیت ساخت و تنوعی که دارد می توان برای داخل و خارج از ساختمان در شرایط مختلف استفاده نمود. و بر همین اساس خود به دو نوع بیرونی و داخلی تقسیم می شوند.

معمولا کابل هایی که مناسب استفاده برای بیرون ساختمان هستند، مقاومت بسیار بالاتری نسبت به مدل دیگر دارد. این کابل به سبب اهمیت کاربرد در برابر حرارت، یخ زدگی، آتش سوزی و رطوبت مقاوم است.

اما مهمترین مزیتی که این کابل ها دارند، وزن بسیار کمی است که امکان جابجایی کابل را راحت تر می کند‌. از این دسته از کابل ها به سبب قدرت مقاومت و پوشش مناسب می توان به صورت هوایی، زمینی و دریایی استفاده نمود. که در دو مدل دو حالیت یا چند حالیتی می باشند. پوشش این کابل در برابر ضربه، خراش، خوردگی و جوندگی بسیار مقاوم است. همچنین کابل فیبر نوری تا دمای منفی ۴۰ تا مثبت ۸۰ درجه را می تواند تحمل کند.

انواع کابل مخابراتی

انواع کابل مخابراتی

کابل مخابراتی مسی پرکاربردترین نوع کابل مخابراتی

کابل های مخابراتی را بر اساس نوع انتقال اطلاعات و دیتا نیز تقسیم بندی می کنند. که در دو گروه کابل های مخابراتی مسی و نوری قرار می گیرند. کابل های مخابراتی مسی همانطور که از نام آن ها پیداست مغزی آن ها از جنس مسی است. و خود در دو نوع هوایی و زمینی می باشد. این دسته از کابل ها به سبب وجود هادی مسی قدرت انتقال بسیار بالاتری دارند. همچنین فلز مس دارای نرمی و انعطاف بسیار بالایی می باشد. و خاصیت شکل دهی کابل را تا حد زیادی افزایش می دهد.

این شکل پذیری و انعطاف باعث می سود تا طول عمر کابل بسیار افزایش یابد و بتوان در سطح وسیعی از آن استفاده نمود‌. مقاومت بالای این کابل ها به دلیل روکش آن ها می باشد که از جنس پی وی سی مستحکم است.

روکش مهمترین عامل تاثیرگذار بر کاربرد کابل خواهد بود و با افزایش مقاومت و کیفیت بی شک کاربرد نیز افزایش پیدا می کند. این کابل ها بیشتر به رنگ مشکی هستند که بر اساس اندازه قطر مغزی خود تقسیم بندی می شوند. کابل ژله فیلد خاکی، کابل های هوایی، کابل های ساده، کابل های ایرک کانالی، کابل های هوایی مهاردار، کابل ژله فیلد کانالی و کابل های دوبل هوایی مهاردار مهمترین انواع کابل های مسی هستند.

این کابل ها متشکل از چندین لایه نازک مس می باشند. که مغزی و هسته کابل محسوب می شود. و توسط چندین لایه عایق پوشیده شده اند. کابل های مسی به سبب قدرت انتقال بیشتر، کیفیت پوشش مناسب و قدرت عملکرد بهتر دارای قیمت بیشتری نیز نسبت به دیگر کابل های مخابراتی هستند. این کابل خود در دو نوع هوایی و زمینی مورد استفاده قرار می گیرد که شامل:

انواع کابل های مخابراتی مسی

  • کابل مخابراتی هوایی

یکی از انواع کابل مخابراتی که همه ما ان ها را دیده ایم، کابل های هوایی هستند. این نوع کابل ها همانگونه که از نام ان ها پیداست به صورت هوایی مورد استفاده قرار می گیرند. و معمولا هم دارای رنگ طوسی است. کابل های هوایی به سبب نوع کاربرد آن ها در معرض شرایط آب و هوایی بسیار مختلفی قرار دارند. به همین منظور باید دارای حداکثر مقاومت لازمه باشند.

مقاومت در برابر حرارت بالا در فواصل گرم سال و یخ زدگی در فواصل سرد سال از مهمترین مزیت های عایق این کابل ها به شمار می رود. همچنین یک کابل درجه یک باید در برابر اشعه ماوراء بنفش نور خورشید و حتی تمامی انواع مواد شیمیایی و اسیدی از خود مقاومت نشان دهد. اکثر این کابل ها گاهی به دلیل قرار نگرفتن در فضای مناسب یا هر شرایط مختلف دیگر ممکن است، تحت کشش و یا ضربه قرار بگیرند. یک‌ کابل هوایی درجه یک به دلیل انعطاف پذیری بالا باید به خوبی در برابر کشش، ضربه و خراش از خود مقاومت نشان دهد‌. اما معمولا این دسته از کابل ها را بیشتر در داخل ساختمان مورد استفاده قرار می دهند و دارای قیمت مناسبی هم هستند.

  •  کابل مخابراتی زمینی

یکی دیگر از انواع کابل مخابراتی که پر کاربردترین نوع آن است، کابل های مخابراتی زمینی هستند. همانگونه که از نام آن پیداست این نوع کابل در داخل زمین مورد استفاده قرار می گیرد. و دارای سختی بسیار بالایی می باشد. جنس روکش این دسته از کابل های مخابراتی به دلیل برخورد با شرایط سخت مختلف بسیار مقاوم است. و در برابر تمام شرایط آب و هوایی حداکثر استحکام لازمه را دارد. معمولا این کابل ها به رنگ مشکی و با انعطاف کمتری نسبت به کابل های هوایی در دسترس قرار می گیرند.

نکات مهم خرید انواع کابل مخابراتی

کابل های مخابراتی یکی از انواع کابل های بسیار کاربردی هستند که در مخابرات نقش مهمی ایفا می کنند. درواقع وظیفه مهم این کابل ها انتقال داده های اطلاعاتی از مخابرات به دیگر سیستم های مورد نیاز است. داده های اطلاعاتی می توانند شامل صدا، تصویر، ویدیو و … باشد.

کابل های مخابراتی انواع مختلفی دارند و هر یک از انواع کابل مخابراتی دارای مشخصات و مزایای خاصی هستند. برای خرید کابل شما باید به نکات مهم زیادی توجه کنید که برخی از آن ها شامل:

  • نوع هادی کابل

یکی از مهمترین پارامترهای بسیار مهم خرید یک‌ کابل درجه یک، توجه به نوع هادی کابل است. چرا که هادی کابل می تواند از فلزات مختلف باشد که هر یک قدرت انتقال متفاوتی خواهند داشت‌.

نوع آلیاژ به کار رفته در کابل قدرت انتقال سیگنال را تحت تاثیر قرار می دهد. از میان‌ تمامی انواع فلزات نیز فلز مس با وجود داشتن قیمت بالا بهترین کارآیی و قدرت انتقال را دارد.

  • نوع روکش کابل

مهمترین پارامتر خرید انواع کابل مخابراتی توجه به روکش کابل است. توجه داشته باشید که کابل ها تحت تاثیر شرایط مختلفی قرار می گیرند و اگر دارای کیفیت بالا و مقاومت سخت نباشند آسیب می بینند. روکش کابل، به عنوان عایق آن هم از هادی محافظت می کند. و هم مانع از تداخل سیگنال و ایجاد نویز می شود. مقاومت بالا در برابر بریدگی، رطوبت، نشت، پوسیدگی و … همگی از مزایای کابل مخابراتی با عایق خوب است.

  • توجه به نوع دامنه حرارتی کابل

دامنه حرارتی مهمترین شاخصه یک کابل مخابراتی درجه یک است؛ چرا که احتمال بروز خطراتی نظیر آتش سوزی را کاهش می دهد.

  • علامت استاندارد

مهمترین اصل خرید کابل های مخابراتی داشتن علامت استاندارد است. یک کابل درجه یک باید با رعایت تمام استانداردها به تولید برسد و از لحاظ ایمنی صد درصد استاندارد باشد. استانداردهایی برای کابل ها تعیین می شوند که باعث می شود این کابل ها در برابر حوادث احتمالی از خود مقاومت نشان دهند.

انواع کابل مخابراتی

انواع کابل مخابراتی

نتیجه

رشد و توسعه صنایع یکی از تغییرات و تحولات بزرگ‌ در طی سال های اخیر بودا است. تولید محصولاتی نظیر کابل ها خود یک انقلاب صنعتی محسوب می شود؛ چرا که مهمترین و اصلی ترین وسیله انتقال هستند. کابل های مخابراتی خود دارای انواع مختلفی می باشند که هر یک از آن ها با مشخصات و قدرت عملکرد خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. انواع کابل مخابراتی معمولا بر اساس نوع ساختار و قابلیت خود به کار می روند. اما کیفیت و نوع کابل به اندازه ای مهم است که باید هنگام خرید کابل مخابراتی حتما به نکات مهم خرید توجه نمود.

رعایت این نکات موجب می شود تا شنا بهترین انتخاب را داشته باشید و انتخاب مرکز فروش معتبر بهترین پارامتر خرید به شمار می رود. این پارامترها همگی بر اساس تجربه مشتریان و در نظر داشتن استانداردها مورد بررسی قرار می گیرند. فروشگاه برقیجات، یکی از مراکز فروش مطرح بازار است که انواع کابل درجه یک مخابراتی را با کمترین قیمت ممکن توزیع می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *