مقالات

راه های محافظت از برق ساختمان

راه های محافظت از برق ساختمان

آیا راه های محافظت از برق ساختمان آشنا هستید؟ می دانید محافظت از برق ساختمان به چه منظور صورت می گیرد؟ اهمیت محافظت از برق و لوازم الکتریکی ساختمان چیست؟ صنعت برق یکی از بزرگترین صنایع در تمام جوامع به حساب می آید. می توان گفت بسیاری از صنایع درصد بالایی از نیروی خود را از صنعت برق سرچشمه می گیرند.

حال اینکه جریان برق می تواند تحت تاثیر شرایط مختلفی مشکلاتی را به وجود آورد که با این حساب با موضوع محافظت مواجه می شویم. با مجموعه  برقیجات همراه باشید تا در ادامه توضیحات کامل تری را در رابطه با راه های محافظت از برق ساختمان در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

راه های محافظت از برق ساختمان

از دیرباز تاکنون برق ساختمان به عنوان مهمترین پارامترهای کاربردی شناخته می شد که تاثیر زیادی در بهبود عملکرد بسیاری از شاخصه ها داشت. همانگونه که مستحضرید، درصد بالایی از نیاز ما انسان ها را در صنایع مختلف انرژی الکتریکی تامین می کند با این حساب انرژی الکتریکی به عنوان یک منبع بسیار مهمی است. که ظهور آن یک انقلاب بزرگ در زندگی ماشینی انسان بود. ب

ا اختراع برق تغییر و تحولات بسیار بزرگی در صنایع مختلف اتفاق افتاد. همانگونه که مستحضر هستید، ارزش و اهمیت انرژی الکتریکی بسیار زیاد است. و مزیت های بسیاری نیز در تمامی صنایع وابسته دارد. در عین اینکه انرژی الکتریکی دارای مزیت های زیادی است و به عنوان مهمترین صنعت مادر برای دیگر صنایع شناخته می ‌شود معایبی نیز خواهد داشت. جریان الکتریکی که در مدار جاری می شود یک جریان ثابت با یک رقم مشخص است که تمامی لوازم الکتریکی نیست.

تمامی دستگاه های الکتریکی خانگی بر حسب همین جریان ثابت طراحی می شوند. برای درک بهتر باید گفت که تمامی لوازم الکتریکی خانگی با قدرت تحمل خاصی در برابر این جریان طراحی شده اند. که قابلیت تحمل جریان بیش از رقم تعیین شده و حتی افت ناگهانی آن را ندارند. جریان برق شهری تحت تاثیر شرایط بسیار زیادی نظیر رعد و برق، مشکلات موجود در شبکه های برق، اتصال کوتاه، استفاده از لوازم الکتریکی معیوب پرقدرت و غیره می تواند به شدت باعث افزایش یا کاهش ناگهانی جریان بخش شود. که در این صورت نوسان و شوک الکتریکی به وجود می آید.

این نوسانات ایجاد شده تاثیر زیادی روی لوازم الکتریکی و همچنین سیستم برق ساختمان دارد. اصلی ترین مشکلی که نوسان برق می تواند به وجود بیاورد سوختن لوازم الکتریکی است. برای جلوگیری از نوسانات و یا آسیب های احتمالی آن ها به سیستم برق ساختمان می توان از لوازم الکتریکی و همچنین محصولات متنوعی استفاده کرد. اگر به دنبال یکی از راه های محافظت از برق ساختمان هستید، بایستی در رابطه با تمامی روش ها اطلاعات زیادی کسب کنید.

راه های محافظت از برق ساختمان

راه های محافظت از برق ساختمان

محافظ برق بهترین روش محافظت از برق ساختمان

همانگونه که اشاره شد، نوسانات برق شهری یکی از مهمترین اختلالاتی هستند. که می توانند لوازم الکتریکی و همچنین سیستم برق ساختمان را تحت تأثیر خود قرار داده و باعث آسیب جدی به آن ها شوند. به همین منظور توصیه می ‌شود از روش ها و محصولات بسیار مختلفی برای محافظت از برق ساختمان استفاده کرد. امروزه با توجه به پیشرفت علم شاهد روی کار آمدن انواع دستگاه ها و محصولات الکتریکی بسیار پرکاربردی هستیم که هر یک از آن ها بر اساس علم فناوری روز با کیفیت و قدرت ساختاری متفاوت به تولید می رسد.

هر یک از این محصولات نیز بر اساس قدرت تکنولوژی و ساختاری خود، قطعاً کیفیت مقاومت متفاوتی دارند. در تمامی روش های محافظت از برق ساختمان می توان به استفاده از محافظ برق اشاره نمود. محافظ برق یکی از محصولات نسل جدید است که به منظور محافظت از کلیه لوازم الکتریکی و برق ساختمان طراحی و تولید می‌ شود.

محافظ برق با در نظر قرار دادن مشخصات دستگاه، مدل، طرح، برند و نوع کاربرد انواع مختلفی دارد. برای هر یک از لوازم الکتریکی یک نوع محافظ برق مخصوصی با میزان مقاومت خاصی طراحی شده است. محافظ برق ساختمان یکی از پرکاربردترین انواع محافظ هایی است که به منظور حفاظت از کلیه سیستم برق ساختمان با قدرت تکنولوژی خاصی آن را طراحی کرده اند.

همانگونه که از نام این دستگاه پیداست، برای محافظت کل برق ساختمان به تولید می رسد و خود می تواند انواع مدل های مختلف داشته باشد. به عنوان مثال، محافظ برق ساختمان دیجیتالی و آنالوگ دو نمونه از تنوع این دستگاه در بازار هستند. بهترین محافظ برق ساختمان مجهز به چراغ نشانگر سبز، قرمز، زرد و همچنین دکمه خاموش روشن است. نکته بسیار مهمی که در رابطه با محافظ کل برق ساختمان  مطرح می شود، عدم استفاده همزمان از چندین وسیله الکتریکی پر قدرت خواهد بود.

محافظ برق سالم یا معیوب؟

از بهترین راه های محافظت از برق ساختمان استفاده از یک محافظ برق خوب است. محافظ برق به عنوان یکی از محصولات بسیار کاربردی است که به منظور محافظت تمامی لوازم برقی آن را طراحی کرده اند. این دستگاه انواع بسیار مختلفی دارد و قطعاً همه ما نام آن را شنیده اما اطلاعات بسیار زیادی در رابطه با آن نداریم. یک محافظ برق اگرچه خود به عنوان یک وسیله محافظتی مورد استفاده قرار می گیرد اما تحت تاثیر شرایط بسیار زیادی می تواند آسیب ببیند.

شاید یکی از سوالات بسیار مهم همه ما تشخیص محافظ برق سالم و معیوب است. قطعاً این دستگاه به دلیل کیفیت پایین یا عدم نگهداری صحیح و حتی طول عمر بسیار زیاد می تواند آسیب ببیند. خرابی های محافظ برق اگر به موقع تشخیص داده نشوند، بی ‌شک مشکلات بسیار زیادی را به وجود می ‌آورد. که یکی از آن ها عدم محافظت از لوازم الکتریکی در برابر نوسانات برق است.

این دستگاه مجهز به سه چراغ نشانگر است و هر یک از این چراغ سبز، زرد و قرمز در زمان خاصی روشن می شوند و معنای خاصی دارند. اگر هر یک از این سه چراغ به خوبی روشن نشود و یا عملکرد صحیح نداشته باشند قطعاً یکی از قسمت های مختلف دستگاه آسیب دیده است. شما می توانید با بررسی اینکه هر مشکل را به کدام قسمت مربوط می شود برسی آن اقدام کنید.

بهترین روشی که این روزها افراد زیادی از آن استفاده می کنند تست سلامت این دستگاه توسط روش های مختلفی است. یکی از این روش ها سنجش زمان تاخیر محافظ برق است که با کمک یک کرنومتر و زمان سنج مشخص می شود. حتی زمانی که شما این دستگاه را روشن می کنید ممکن است چراغ دکمه خاموش و روشن آن روشن نشود و همین مسئله خود می تواند به خرابی قسمت های محافظ برق  بستگی داشته باشد که تحت تاثیر شرایط مختلفی به وجود می آید.

راه های محافظت از برق ساختمان

راه های محافظت از برق ساختمان

نکات مهم خرید بهترین محافظ برق ساختمان

محافظ برق به عنوان یکی از دستگاه هایی که با رعایت استانداردها و اصول ایمنی ساخته شده یکی از راه های محافظت از برق ساختمان است. این دستگاه برای حفاظت از انواع تجهیزات الکتریکی در مدل های متنوعی طراحی می شود که در برابر نوار نوسان ولتاژ و شوک های الکتریکی مقاومت بسیار بالایی دارد. بسیاری از افراد این دستگاه را با استابلایزر اشتباه می گیرند. اما بهتر است بدانید این دو دستگاه کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند.

معمولاً استابلایزر جریان نوسانات را کم و زیاد می کند در واقع افزایش و کاهش ناگهانی جریان را به حالت استاندارد بازمی گرداند. یک محافظ برق در شرایط حساس باعث قطع شدن جریان می شود. به همین منظور بهتر است هنگام خرید جهت شناخت این دو نکات مهمی را مورد توجه قرار دهید که برخی از آن ها عبارتند از:

  • محافظ برق مجهز به چراغ سبز، زرد و قرمز است که هر یک به منظور نمایش عملکردهای خاصی از دستگاه طراحی شده اند.
  • این دستگاه را شرکت های مختلفی تولید می کند که به همین منظور برندهای متفاوتی از محافظ برق در بازار وجود دارد. سعی کنید به سراغ خرید بهترین محافظ برق بروید.
  • جنس و کیفیت بدنه محافظ برق اهمیت بسیار زیادی دارد؛ چرا که باید در برابر گرما مقاومت بسیار زیادی از خود نشان دهد.
  • از مهمترین پارامتر هایی که کمتر کسی به آن توجه می کند زمان تاخیر محافظ برق است.
  • تعداد پریزها اهمیت زیادی دارد. شما باید برای هر یک از وسایل برقی که سطح ولتاژ مشخصی دارند مانند لوازم الکتریکی صوتی تصویری که همگی دارای یک ولتاژ هستند محافظی را با تعداد خانه های مورد نیاز انتخاب کنید. در مورد محافظ برق ساختمان باید گفت این دستگاه چون برای محافظت از کل سیستم برق ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد، می تواند تنها یک پریز داشته باشد.

نتیجه

برق یکی از نیازهای مهم در صنایع مختلف به ویژه صنعت ساختمان است چرا که به منظور استفاده از بسیاری لوازم الکتریکی ما به جریان برق نیاز داریم. این جریان با در نظر قرار دادن شرایطی چون رد و برق، اختلالات شبکه ای و غیره با نوسان و شوک های الکتریکی همراه خواهد بود. لوازم الکتریکی در کارخانجات با میزان ولتاژ مشخص در واقع با قدرت تحمل ولتاژ مشخصی به تولید می رسند. با این حساب این لوازم توانایی مقابله با افزایش یا افت ناگهانی جریان برق را نداشته و ممکن است به شدت آسیب ببیند.

با پیشرفت علم، لوازم الکتریکی بسیار کاربردی همانند محافظ برق به منظور حفاظت از لوازم الکتریکی طراحی شده اند. محافظ برق جزو بهترین محصولاتی است که به عنوان یکی از راه های محافظت از برق ساختمان شناخته می شود. کیفیت یک محافظ برق عملکرد و قدرت مقاومت آن را تعیین خواهد کرد، پس برای خرید بهترین محافظ برق قیمت مناسب فروشگاه برقی جات مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *