نورپردازی

ساختار و موارد استفاده از کابل افشان

ساختار و موارد استفاده از کابل افشان

با ساختار و موارد استفاده از کابل افشان آشنا هستید؟  می‌ دانید این نوع کابل ها به چه منظوری طراحی می‌شوند؟ کابل‌های افشان را می‌توان جزو کابل‌های بسیار پر کاربرد در بازار برشمرد که مدت زیادی است که در بازار خرید و فروش می‌شوند. کابل برق ها خود یکی از انواع محصولات بسیار بااهمیت در صنعت برق به شمار می‌ رود که به منظور جابجایی جریان الکتریسیته و همچنین هدایت داده‌ های اطلاعاتی اهمیت بسیار بالایی خواهند داشت.

حال اینکه کابل به انواع مختلفی تقسیم‌ بندی می‌شود. که کابل‌های افشان جزو پرمصرف ترین آن‌ها به شمار می‌ روند. دلیل نامگذاری این نوع کابل به سبب افشان بودن رساناهای الکتریکی موجود در آن هستند که می ‌توانند از جنس آلیاژهای مختلفی نظیر مس، آلومینیوم، طلا، و یا غیره باشند. حال اینکه هر یک از این کابل‌ ها دارای ساختار متفاوتی و با مشخصات و مزایای مختلف هستند. که نوع کاربرد هر یک از کابل‌ ها را نیز همین مشخصات تعیین می ‌کند.

اما آیا شما به‌عنوان یک خریدار که می ‌خواهید از کابل افشان استفاده نمایید با ساختار و موارد استفاده از کابل افشان آشنا هستید؟

ساختار و موارد استفاده از کابل افشان

کابل یکی از تجهیزات بسیار مهم در صنایع مختلف به منظور انتقال جریان الکتریسیته می‌باشد. حال اینکه کابل‌ها براساس مشخصات مختلفی که دارند به انواع گوناگونی تقسیم خواهند شد. هر یک از این کابل‌ ها با توجه به شرایط خاص و ساختاری که دارند آن‌ها را در مصارف مختلفی مورد استفاده قرار می‌ دهند. کابل‌ های افشان نیز یکی از انواع کابل‌ های بسیار کاربردی در صنایع مختلف می ‌باشد که این نوع کابل ها نیز همانند دیگر انواع کابل‌ های موجود در بازار دارای مشخصات بسیار ویژه‌ ای خواهند بود.

همانگونه که از نام این نوع کابل‌ ها مشخص است، این کابل‌ ها به صورت افشان یعنی رشته رشته هستند. و منظور از رشته رشته بودن کابل‌ های افشان یعنی این نوع کابل از رسانا های بسیار زیادی که می ‌تواند از جنس آلومینیوم مس یا غیره باشد تشکیل می ‌شود. که در لایه های بسیار نازکی خواهند بود. این دسته از کابل‌ها دارای انعطاف پذیری بسیار بالایی هستند. به همین جهت آن‌ها را با نام کابل ‌های نرم نیز می شناسند.

همین انعطاف پذیری بسیار بالا و نرم بودن کابل موجب می‌شود تا در برابر شرایط مختلفی چون خم شدن ضربه و خراش مقاومت بسیار بالایی از خود نشان دهند. از طرفی همین مزیت باعث می‌ شود تا از آن در شرایط آب‌ و هوایی بسیار مختلفی مورد استفاده قرار داد. چرا که در زمستان و تابستان به سبب انقباض و انبساط این کابل‌ ها مقاومت بالایی از خود در برابر سرما و گرما نشان می‌دهند.

جدا از خاصیت انعطاف پذیری جنس عایق این کابل‌ها نیز از پی وی سی می ‌باشد که این عایق نیز در برابر تمام شرایط آب ‌و هوایی بسیار مقاوم خواهد بود. معمولاً رسایی و رسانایی مورد استفاده در این نوع کابل ها از جنس مس آنیل شده می‌ باشد که این نوع هادی قدرت انتقال بالایی در هدایت جریان الکتریکی دارد و این مهمترین مزیتی است که اکثر مشتریان به دنبال آن هستند.

ساختار و موارد استفاده از کابل افشان

ساختار و موارد استفاده از کابل افشان

کاربرد انواع کابل های افشان

صنعت برق، یکی از صنایع بسیار عظیمی است که جهت توزیع انرژی الکتریکی در انواع فشار ضعیف، فشار قوی، فشار متوسط و … اهمیت بالایی دارد. در این صنعت بسیار بزرگ این انتقال جریان توسط یک محصول بسیار کاربردی تحت عنوان کابل صورت می گیرد. انواع مختلفی از کابل ها در بازار هستند که هر یک از کابل ها در تأسیسات الکتریکی بسیار اهمیت می باشند.

کابل های افشان کاربردی ترین نوع انواع کابل ها هستند که از قسمت های بسیار مهمی تشکیل می شوند و مهمترین اجزا آن هادى و عایق ها خواهند بود. کیفیت و مقاومت بالا از مهمترین مزیت های این دسته از کابل های منعطف هستند‌. البته قدرت انتقال جریان در این نوع کابل ها بسیار زیاد می باشد و به همین سبب کاربردهای زیادی خواهند داشت. برخی از کاربردهای این نوع کابل ها عبارتند از:

  • استفاده در صنایع مهندسی صدا به منظور انتقال سیگنال صوتی
  • در صنعت ساختمانی جهت توزیع برق ساختمان
  • در استودیوهای تلویزیونی و دوربین های مداربسته
  • صنعت خودرو سازی و هواپیمایی
  • صنعت ماشین آلات و تجهیزات مختلف
  • در پمپ ها و نیروگاه های برق

انواع کابل افشان موجود در بازار

کابل های افشان به عنوان یک نوع کابل، جهت انتقال جریان الکتریکی در انواع مختلفی طراحی می شوند. هر یک از انواع کابل های افشان نیز به منظور هدایت جریان الکتریسیته ساخته می شوند؛ اما با این تفاوت که دارای مشخصات مختلفی خواهند بود. حال اینکه هر یک از این مشخصات باعث می شود تا از آن ها در مصارف مختلفی استفاده نمود. برخی از انواع کابل های افشان عبارتند از:

  • کابل های افشان شیلددار

از مهمترین نوع کابل های افشان، نوع شیلد دار آن ها است که از چند نوع کابل های افشان تشکیل می شوند. از این نوع کابل ها در صنایع مختلف جهت جلوگیری از اختلالات جریان الکتریسیته استفاده می کنند که می تواند شامل پارازیت و نویز ها باشند. کابل های شیلد دار توسط یک لایه نازک فلزی تحت عنوان محافظ پوشش داده می شوند.

این لایه روی سیم های کابل قرار گرفته و معمولا هم از جنس مس یا آلومینیوم خواهد بود. مهمترین کاربرد، کابل های شیلددار در صنایع اداری، نظامی و … است.

  • کابل افشان آلومینیومی

از دیگر انواع کابل های افشان که بیشترین کاربرد را در صنایع مختلف خواهد داشت می توان به کابل های افشان آلومینیومی اشاره نمود‌‌. این کابل ها دارای قیمت مقرون بصرفه تری هستند و در صنایع توزیع و انتقال برق بیشترین کاربرد را خواهند داشت. این دسته از کابل ها را به سبب کاربردی که دارند، هرگز نباید در سیم کشی ساختمان استفاده نمود؛ چرا که عملکرد خوبی در این صنعت نخواهند داشت‌.

  • کابل های افشان سبک

کابل های افشان در انواع مختلفی هستند که کابل های سبک یکی از پر مصرف ترین کابل ها به شمار می رود‌. این دسته از کابل های افشان با سطح مقطع استاندارد و مقاومی به تولید می رسند.

مهمترین مزیت کابل های سبک افشان قدرت انعطاف پذیری بالای آن ها است و همچنین اینکه آن ها را در انواع اندازه های استانداری جهت مصارف مختلف به تولید می رسانند. همین مزایا باعث شده در صنعت برق این دسته از کابل های افشان بیشترین کاربرد را داشته باشند.

  • کابل های افشان قدرت

کابل افشان قدرت به عنوان یکی از انواع کابل های افشان، بالاترین سطح کیفی را دارد. این نوع کابل را معمولا از جنس هادی مس آنیل شده به تولید نی رسانند که به صورت به هم تابیده شده هستند. عایق کاربردی در این کابل های مر قدرت و مقاوم از PVC/A است که باعث افزایش قدرت انتقال انرژی در کابل ها می شود. همین مقاومت بالا و کیفیت عالی باعث می شود تا از این کابل ها بیشتر در صنایعی چون نیروگاه برق استفاده نمود.

ساختار و موارد استفاده از کابل افشان

ساختار و موارد استفاده از کابل افشان

نتیجه

این روزها با توجه به پیشرفت علم شاهد روی کار آمدن انواع کابل های مختلف با مشخصات و مزایای خاص هستیم. کابل‌ ها از گذشته تاکنون با تغییرات بسیار زیاد و همچنین کیفیت و قابلیت‌ های بالایی طراحی و تولید می‌ شود که هر یک از آن‌ ها می ‌توانند مصارف بسیار خاص و یا زیادی داشته باشند.

ناگفته نماند که با بهره ‌مندی از علم روز و پیشرفته تکنولوژی کیفیت کاربردی کابل‌ ها و قابلیت آن‌ ها نیز افزایش یافته است. و همچنین این روزها کابل ‌هایی با مشخصات بسیار خارق العاده برای استفاده در مصارف بسیار خاص طراحی می ‌شود. کابل افشان یکی از انواع کابل‌ های مطرح موجود در بازار است. که دلیل نامگذاری آن، به سبب رشته سیم ‌هایی می باشد. که به ‌عنوان هادی در آن‌ها استفاده شده و به‌ صورت افشان خواهد بود. اما آیا شما به‌عنوان یک مشتری با ساختار و موارد استفاده از کابل افشان آشنا هستید؟

آیا می ‌دانید از این نوع کابل ها چگونه و از چه طریقی می ‌توان خریداری کرد؟ فروش بسیار زیادی هم‌ اکنون در سطح کشور جهت فروش انواع تجهیزات الکتریکی اعم از انواع کابل‌ ها نظیر کابل افشان فعالیت می ‌کنند. اما آیا شما به‌عنوان یک مشتری می ‌توانید به تمامی این مراکز اعتماد کنید و از هر یک از این مراکز اقدام به خرید نمایید؟ قطعاً خیر هر مرکزی که هم‌ اکنون جهت فروش تجهیزات الکتریکی فعالیت دارد. قطعاً پارامترهایی را برای خود در نظر می گیرد. و در راستای تحقق اهداف خود نیز شاخصه ‌هایی را همچون ارائه کیفیت عالی و قیمت مناسب در نظر دارد.

اما برخی از این فروشندگان تنها به نفع خود فعالیت کرده و هیچ اهمیتی به رضایت مشتری ندارند. مراکزی چون مرکز فروش برقیجات که به ‌عنوان بهترین شرکت توزیع انواع تجهیزات الکتریکی در کشور شناخته می ‌شود. جهت خرید بهترین کابل همین حالا اقدام‌ نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *