نورپردازی

علت چشمک زدن چراغ سبز محافظ برق

چشمک زدن چراغ سبز محافظ برق

علت چشمک زدن چراغ سبز محافظ برق چیست؟ این مشکل تحت تاثیر چه پارامترهایی می تواند به وجود آمده باشد؟ یک‌ محافظ برق خوب و استاندارد به مزیت هایی دارد؟ محافظ برق نیز همانند هزاران محصول مفید و کاربردی موجود در بازار یکی از دستاوردهای مهم بشر طی سال های اخیر است. که با بهره مندی از علم روز به تولید رسیده است. این دستگاه بر اساس استانداردها و با رعایت اصول ایمنی جهت محافظت از لوازم الکتریکی طراحی می شود. و هم اکنون سطح فروش بالایی دارد.

البته خرید محافظ برق بر اساس نوع لوازم الکتریکی انواع مختلفی دارد. که هر یک دارای محدوده مشخصی قابلیت تحمل ولتاژ هستند. حال این دستگاه به سبب وجود مشکلاتی در سیستم خود ممکن است به درستی کار نکند. یا در قسمت چراغ ها مانند چشمک زدن چراغ سبز اشکال پیدا کند. برای بررسی علت چشمک زدن چراغ سبز محافظ برق در ادامه مطالب بیشتری ارائه خواهیم داد.

علت چشمک زدن چراغ سبز محافظ برق

تمامی لوازم الکتریکی که نظیر وسایل برقی منزل در طول شبانه روز با آن ها سر و کار داریم دارای محدوده کارکرد ولتاژ و آمپر هستند. این لوازم همگی در کارخانه در حین ساخت به گونه ای طراحی می شوند. که قابلیت پذیرش یک میزان و حجم خاصی از ولتاژ، آمپر و توان را دارند. حال اگر جریان برق بنابر دلایل مختلفی با نوسان همراه باشد، این دستگاه ها کشش تحمل این اختلالات را ندارد و به شدت آسیب می بینند.

جریان برق شهری که ما مصرف می کنیم همیشه هم در حالت استاندارد نیست. و تحت تاثیر شرایط مختلف ممکن است این جریان به شدت با افت یا افزایش جریان همراه باشد. در این صورت وظیفه ما انجام اقداماتی نظیر خرید محافظ برق برای جلوگیری از آسیب دیدن دستگاه های الکتریکی است‌.

یک محافظ برق به نحوی طراحی می شود که در برابر تمام نوسانات برق مقاومت می کند. و با قطع جریان برق، مانع از سوختن وسایل برقی می شود. تصور کنید که یخچال یا ماشین لباسشویی شما بخاطر عدم استفاده از یک محافظ برقی که قیمت بسیار مناسبی دارد بسوزد، آیا این ضرر نیست؟ در محافظ برق مشکلات بسیاری می تواند وجود داشته باشد که چشمک زدن چراغ سبز یکی از رایج ترین ان ها می باشد. که قطعا تحت تاثیر شرایط ناهنجاری چنین وضعیتی رخ می دهد. برخی از مشکلاتی که تحت تاثیر آن ها چراغ سبز چشمک می زند شامل موارد زیر هستند:

دلایل مهم چشمک زدن چراغ سبز محافظ برق

  • علت چشمک زدن چراغ سبز محافظ برق می تواند به سبب مشکل در خازن های سرامیکی باشد. که تعویض خازن و یا تعمیر آن کار بسیار راحتی می باشد. اگر مشکل را بررسی کرده و مطمئن شدین ایراد کار از خازن است می توانید جهت تعمیر اقدام‌ نمایید.
  • چنانچه خازن ها را بررسی کردید و از سالم بودن آن ها مطمئن شدین بهتر است به بررسی ديود های ورودی بپردازید. این دیودهای يكسوساز اگر مشکلی داشته باشند یا چنانچه دیود سوخته باشد چراغ سبز چشمک می زند. تعویض دیود نیز کار بسیار راحتی است و با رعایت نکات ایمنی می توان اقدام نمود.
  • گاهی به دلیل خرابی های موجود در قسمت ورودی که مانع از روشن شدن محافظ برق می شود نیز چراغ سبز در حالت چشمک قرار می گیرد. بهتر است قسمت ورودی دستگاه را نیز مورد ارزیابی قرار دهید.
  • تمامی خازن خروجی تغذیه مدار اگر در وضعیت نامتعادل قرار بگیرند یا بسوزند قطعا چراغ سبز چشمک می زند. حال ممکن است پس از تعمیر این خازن ها به درستی نصب یا محکم نشده باشند یا هر خازن در جای درست خود قرار نگرفته باشد. حتی پوسیدگی و دیگر مشکلات رایج موجود در سیستم خازن ها می تواند چنین وضعیتی را به وجود آورد. پس از اینکه اطمینان حاصل کردین خازن آسیب دیده می توانید اقدام به تعمیر آن‌ نمایید.
  • مشکلات ناشی از قسمت امپدانس نیز باعث ایجاد چنین مشکلاتی می شوند که بهتر است مورد بررسی قرار بگیرد و درصورت لازم این قسمت را تعویض نمایید.
  • سیم ها و کابل دستگاه را بررسی کنید که مبادا لختی و قطعی داشته باشند؛ چرا که قطع بودن هر یک از رشته سیم های نازک در مدار دستگاه باعث ایجاد چنین اختلالاتی می شود.
چشمک زدن چراغ سبز محافظ برق

چشمک زدن چراغ سبز محافظ برق

مشکلات رایج چشمک زدن چراغ سبز محافظ برق

  • دیگر علت چشمک زدن چراغ سبز محافظ برق می تواند به سبب مشکلات موجود در آی سی lm324 باشد. ای سی ها مهمترین قطعات و قسمت سیستم پیچیده یک محافظ برق هستند که در صورت آسیب دیدن چراغ سبز آن روشن خاموش می شود.
  • مشکلات ناشی از جریان برق از مهمترین و اصلی ترین مواردی هستند که چراغ ها به ویژه چراغ سبز را تحت تاثیر قرار می دهند. در چنین حالتی چراغ سبز به صورت چشمک زن خواهد بود.
  • اگر چراغ سبز محافظ برق شما روشن خاموش می شود، ترانزیستور c945 را بررسی کنید. اگر ترانزیستورها آسیب دیده باشند این وضعیت در محافظ به وجود می آید که در این حالت با تعویض ترانزیستور می توان مشکل را برطرف نمود.
  • شایع ترین علت چشمک زدن چراغ سبز محافظ برق می تواند تاخیر در عملکرد دستگاه باشد‌. زمانی که یک محافظ برق روشن‌ می شود به دلیل شارژ نشدن خازن ها ممکن است چراغ سبز چندین بار روشن و خاموش شود که این حالت محافظ برق کاملا عادی است. البته مشکل در جریان برق و ضعیف بودن خازن نیز می تواند باشد.
  • سه چراغ محافظ برق هر یک به منظور نمایش حالت ها، وضعیت و عملکرد دستگاه روی صفحه برد تعبیه شده اند. درواقع این سه چراغ به گونه ای طراحی شده اند که اگر در هر قسمت از سیستم محافظ برق مشکلی ایجاد شود. آن ها در وضعیت های مختلفی چون چشمک زدن، روشن ماندن کامل، یا خاموش شدن باقی می مانند. این چراغ ها روی صفحه ال ای دی هستند. و عملکرد آن ها به ال ای دی بستگی دارد. آسیب دیدن و یا سوختن led نیز مهمترین و اصلی ترین مشکل رایجی است که باعث می شود چراغ سبز چشمو بزند.

انواع محافظ برق بر اساس ساختار و تکنولوژی ساخت

محافظ برق به عنوان یکی از انواع لوازم الکتریکی امروزه در زندگی ما نقش مهمی ایفا می کند. این دستگاه با حفاظت از لوازم الکتریکی باعث صرفه جویی در هزینه های ناشی از تعمیر و تعویض وسایل می شود. با توجه به اهمیت استفاده از محافظ برق، این روزها کمپانی های زیادی برای تولید این محصول با یکدیگر به رقابت پرداخته اند. این دستگاه ها بر اساس نوع ولتاژ و توان مصرفی لوازم برقی تنها مختص استفاده برای آن لوازم طراحی می شود. اما یک محافظ برق بر حسب نوع ولتاژ و تکنولوژی به کار برده در ساختار آن نیز در دو نوع محافظ برق معمولی و محافظ برق دیجیتال تولید می شود.

  • محافظ برق معمولی

مدل های معمولی فاقد صفحه دیجیتال هستند. در این مدل سه چراغ سبز، زرد و قرمز نشانگر وضعیت برق دستگاه هستند. ساختار محافظ برق معمولی در مقابل مدل پیشرفته و دیجیتالی آن بسیار ساده است. این محصول قیمت مناسبی دارد. و معمولی بودن آن دلیل بر نداشتن کیفیت و قدرت لازمه در برابر نوسانات نیست. بلکه در مقایسه با مدل های پیشرفته دیجیتالی می توان گفت قدرت عملکرد کمتری دارند. و همچنین به عنوان چندراهی برق هم کاربرد زیادی دارد.

  • محافظ برق دیجیتال

محافظ برق دیجیتال نسل حدید محافظ های معمولی است که با کیفیت و عملکرد بهتری به تولید می رسد و در نمایش اطلاعات نقش موثرتری دارد که توسط صفحه دیجیتال آن نشان داده می شود.

یک محافظ برق مناسب دارای زمان تاخیر است که پس از قطع جریان برق ناشی از نوسانات، بلافاصله پس از آنکه شرایط به حالت استاندارد خود بازگشت، مجدد مسیر ورود جریان باز و برق در مدار جاری می شود. این دستگاه دارای صفحه نمایش دیجیتال بوده و تمام وضعیت ها را به صورت دیجیتالی نمایش می دهد. اشکال و ابعاد این مدل محافظ با نمونه های معمولی کاملا متفاوت بوده و دارای قیمت بالاتری نیز می باشد.

چشمک زدن چراغ سبز محافظ برق

چشمک زدن چراغ سبز محافظ برق

نتیجه

محافظ برق بهترین و پر کاربردترین دستگاهی است که جهت محافظت از وسایل الکتریکی از آن استفاده می کنیم. این دستگاه، به نوبه خود شگفت انگیزترین محصولی است که طول عمر و سلامتی بسیاری از لوازم الکتریکی خود نظیر یخچال، تلوزیون، ماشین لباسشویی و … را مدیون آن هستیم. دنیای لوازم الکتریکی بدون محافظ برق را اگر تصور کنیم، با مشکلات، خرابی و حتی سوختن پی در پی لوازمی مواجه هستیم که در خطر نوسانات برق بوده اند‌.

استفاده و یا نگهداری درست از محافظ برق شرط عملکرد خود و طول عمر بالای آن می باشد. حال اگر تحت شرایط مختلفی این دستگاه آسیب ببیند، به دلیل حساسیت کاربرد آن باید سریعا اقدام به تعمیر آن نمایید. یکی از متداول ترین مشکلات دستگاه نیز می تواند چشمک زدن چراغ سبز آن باشد. که تحت تاثیر عوامل زیادی چنین حالتی رخ می دهد.

شما با پیدا کردن منبع اصلی مشکل و برطرف نمودن آن می توانید دستگاه را تعمیر کنید. حال اگر علت چشمک زدن چراغ سبز محافظ برق مشکلی بودن که غیر قابل برطرف است، باید اقدام به خرید یک محافظ مناسب و نو کنید. توجه داشته باشید که کیفیت و برند نقش مهمی در عملکرد و طول عمر محافظ برق دارند، پس حتما از مراکز قابل اعتماد خرید خود را انجام دهید. فروشگاه برقیجات نیز یکی از بهترین مراکز فروشی است که انواع لوازم الکتریکی نظیر محافظ برق را با بالاترین کیفیت و کمترین قیمت توزیع می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *