نورپردازی

عیب یابی چند راهی برق و درست کردن آن

عیب یابی چند راهی برق

درباره عیب یابی چند راهی برق و درست کردن ان تا چه حد اطلاعات دارید؟ آیا می دانید مشکلات رایج یک چند راهی چیست؟ چند راهی برق یکی از لوازم بسیار پر کاربرد و مهمی است که قطعا در تمام خانه ها و حتی دیگر ارگان ها وجود دارد. یک چند راهی همانگونه که از نام آن پیداست از چند خانه یا پورت تشکیل می شود و از آن جهت اتصال چندین وسیله الکتریکی استفاده می کنند. علم به حدی پیشرفت کرده که از لحاظ ایمنی این دستگاه با کیفیت و قابلیت فوق العاده بالایی به تولید می رسد. چند راهی های نسل جدید بسیار باکیفیت تر و دارای طول عمر بیشتر نسبت به چند راهی های نسل قدیمی هستند.

این دستگاه اگرچه ساختار ساده ای دارد؛ اما از قسمت های مختلفی تشکیل می شود که هر یک از آن ها وظیفه مهمی دارد. چنانچه یکی از این قسمت ها تحت تاثیر شرایط مختلفی آسیب ببیند، دستگاه عملکرد درستی نخواهد داشت. در ادامه درباره عیب یابی چند راهی برق و درست کردن ان توضیحات بیشتری ارائه خواهیم داد.

عیب یابی چند راهی برق و درست کردن ان

چند راهی یکی از انواع تجهیزات الکتریکی است که هم اکنون جزو یکی از محصولات پر کاربرد به شمار می رود. این دستگاه همانگونه که از نام آن پیداست از چند پورت جهت اتصال چندین دستگاه تشکیل می شود. کیفیت یک چند راهی در عملکرد و طول عمر آن تاثیر دارد. ممکن است تحت شرایط مختلفی این دستگاه آسیب ببیند که برای عیب یابی چند راهی برق و درست کردن ان باید ابتدا برخی مشکلات آن آشنا شوید.

  • خاموش شدن مداوم چند راهی برق

یکی از مشکلات رایج چند راهی خاموش و روشن شدن مداوم دستگاه می باشد. یکی از دلایل اصلی این مشکل خارج شدن جریان برق از آن محدوده مجاز ولتاژ است. هر یک از دستگاه های برقی بر اساس میزان ولتاژ مشخصی طراحی می شوند و چنانچه این ولتاژ بیش از حد افزایش پیدا کند، دستگاه خاموش و روشن می شود.

  • روشن نشدن چند راهی برق به صورت کامل

یکی دیگر از متداول ترین مشکلات یا خرابی های چند راهی می تواند مربوط به مشکلات برد الکترونیکی باشد. ممکن است تحت تاثیر شرایط مختلف برد دستگاه آسیب ببیند که با بررسی این قسمت می توانید مشکل را برطرف کنید. البته بهتر است ابتدا از قطع نبودن برق پریز مطمئن شوید.

  • کار نکردن دکمه خاموش و روشن چندراهی برق

در بررسی عیب یابی چند راهی برق و درست کردن ان می توان به کار نکردن دکمه خاموش و روشن آن اشاره کرد. این دکمه می تواند تحت تاثیر شرایط بسیار زیادی می تواند خراب شود که قطعی سیم یکی از آن ها می باشد. اگر مشکل از خود کلید باشد می توانید کلید را با یک دکمه سالم تعویض نمایید.

عیب یابی چند راهی برق

عیب یابی چند راهی برق

مشکلات رایج یک چند راهی

  • سوختن آی سی مدار

یکی از اصلی ترین مشکلات چند راهی و حتی محافظ برق می تواند شامل سوختن آی سی باشد. چنانچه آی سی مدار آسیب دیده باشد دستگاه با مشکلات بسیار زیادی اعم از خاموش و روشن شدن، کار نکردن درست، کار نکردن دکمه و … مواجه می شود.

  • قطع شدن خروجی دستگاه

اصلی ترین عیب یک چند راهی قطع شدن خروجی دستگاه می باشد. زمانی که خروجی دستگاه قطع شود، برق در مدار دستگاه جریان نخواهد یافت و در نتیجه دستگاه قابلیت انتقال جریان الکتریکی را نخواهد داشت.

  • آسیب دیدن خازن‌ ها

مهمترین قسمت های یک چند راهی شامل خازن هایی هستند که نقش مهمی در دستگاه ایفا می کنند. زمانی که یک خازن ضعیف شود و نتواند نقش خود را که تامین جریان در مدار می باشد را به خوبی ایفا کند، دستگاه توانایی انتقال جریان الکتریکی را نخواهد داشت.

  • روشن شدن بدون مکث دستگاه

گاهی دستگاه بدون مکث روشن می شود؛ اما درصورتی که یک‌ چند راهی پس از اتصال به برق باید با کمی مکث روشن گردد. این می تواند به سبب سوختن یا آسیب دیدن آی سی ها باشد. با تعویض آی سی می توان اقدام به تعمیر دستگاه کرد.

  • خاموش شدن چراغ دستگاه

یکی از مشکلات رایج در چندراهی خاموش بودن چراغ دستگاه است. این چراغ نشانه عملکرد و سالم بودن دستگاه می باشد که تحت تاثیر شرایط مختلفی می تواند آسیب ببیند. به سبب مشکلات ناشی از خرابی LED، ترانزیستور و رله این چراغ ها روشن نمی شوند.

مزایای استفاده از چندراهی مناسب

پس از عیب یابی چند راهی برق و درست کردن ان بد نیست بدانید استفاده از این دستگاه چه مزیت هایی دارد. چند راهی به عنوان یکی از پر کاربردترین تجهیزات الکتریکی هم‌ اکنون در هر خانه ای وجود دارد. دلیل اهمیت استفاده از این دستگاه به سبب مزیت هایی است که دارد.‌ البته در این راستا بهتر است از برندهای با کیفیت استفاده کنید. برخی از مزایا استفاده از بهترین برند محافظ برق و چندراهی برق شامل موارد:

  • با کمک یک‌ چند راهی می توان فاصله طولانی پریز و یک دستگاه الکتریکی را حذف نمود.‌ اگر لوازم برقی شما در قسمتی از خانه است که فاقد پریز می باشد، با کمک یک چند راحتی می توانید این اتصال را امکان پذیر کنید.
  • با کمک یک چند راهی می توانید امکان استفاده از یک پریز را به صورت همزمان برای چند وسیله برقی مهیا کرد. اگر در قسمتی از منزل یک پریز بود و چند وسیله برقی که نیاز با برق به صورت همزمان دارند، می توانید با کمک یک چند راهی این اتصال را فراهم نمود.
  • با کمک یک چند راهی دیگر نیازی به پریزهای متعدد نیست و همچنین شلختگی و ریخت پاش ناشی از کابل ها وجود نخواهد داشت‌.
  • قیمت محافظ برق بسیار مقرون بصرفه است اما در صورتی که از یک مرکز معتبر خریداری شود.
  • چند راهی های پیشرفته می توانند از وسایل برقی شما در برابر نوسانات محافظت کنند.
  • صرفه جویی در میزان مصرف انرژی یکی دیگر از مهمترین مزیت های استفاده از یک محافظ برق به شمار می رود.
عیب یابی چند راهی برق

عیب یابی چند راهی برق

نکاتی مهم انتخاب یک چند راهی مناسب

هدف اصلی آشنایی با عیب یابی چند راهی برق و درست کردن ان بود؛ اما بهتر است درباره نکات مهم خرید نیز اطلاعاتی کسب کنید. چرا که دلیل اصلی بسیاری از مشکلات چندراهی به سبب بی کیفیت بودن دستگاه است که در هنگام‌ خرید به کیفیت آن توجهی نمی شود‌. اما زمانی که شما یک چند راهی باکیفیت و متناسب با نوع نیاز خود را خریداری کنید، قطعا مشکلات نیز تا حدودی کاهش پیدا می کنند.

  • اولین پارامتر مهم خرید انتخاب نوع چند راهی است. زیرا این دستگاه به صورت سه، شش راهی و … طراحی و تولید می شود. شما باید تعداد پورت های یک چند راهی را متناسب با نوع نیاز خود انتخاب کنید.
  • یکی دیگر از پارامترهای مهم توجه به فاصله میان پورت های چند راهی است. این فاصله باید بر اساس استانداردها باشد تا هنگام اتصال دوشاخه به آن هیچگونه مشکلی پیش نیاید. در بسیاری از چندراهی ها چنین مشکلی وجود دارد و در اتصال دوشاخه به پریز با مشکل مواجه می شوید.
  • اگر از چندراهی انتظار بیشتری نظیر محافظت از لوازم برقی دارید، بهتر است یک چندراهی محافظ برق خریداری کنید. این دستگاه علاوه بر امکان برقراری اتصالات متعدد، در برابر نوسانات برق نیز لوازم برقی سما را محافظت خواهد کرد.
  • طول کابل یک چند راهی مهمترین نکته ای است که باید حتما به آن توجه نمایید.‌ چرا که یک چند راهی باید دارای طول کابل مناسب برای فاصله های طولانی باشد.
  • به میزان توان قابل پشتیبانی یک چندراهی حتما اهمیت دهید. چرا که توان های بالاتر از حد استاندارد و حد تعریف شده به دستگاه آسیب می رساند.
  • یک چندراهی باید حتما مجهز به دکمه خاموش روشن باشد تا در مواقعی که نیاز به چندراهی نیست، آن را خاموش کنید. این دکمه به سبب حفظ ایمنی با قطع جریان برق می باشد.

نتیجه

در دنیای پیشرفته امروز، صدها نوع محصول با قابلیت ها و تنوع زیاد جهت عملکردهای مختلف تولید و روانه بازار می شود. چند راهی یکی از انواع لوازم الکتریکی کاربردی است که متشکل از چندین پورت برای اتصالات مشترک و همزمان می باشد. تعداد پورت های یک چند راهی با توجه به نوع نیاز شما و انتخاب نوع دستگاه می تواند متفاوت باشد؛ اما انتخاب یک چند راهی با تعداد پورت های مناسب یکی از پارامترهای مهم خرید به شمار می رود. یک چند راهی به دلیل اهمیت استفاده و برقی بودن باید دارای علامت استاندارد باشد و ایمنی نیز در استفاده از آن رعایت گردد. استفاده و نگهداری درست از چندراهی بیشتر از خرید یک چندراهی مناسب و باکیفیت اهمیت دارد، به همین منظور استانداردها به نکات بسیار زیادی در این زمینه اشاره می کنند. چند راهی به دلایل مختلفی می تواند کار نکند یا به هنگام استفاده مشکلاتی داشته باشد.

اهمیت عیب یابی چند راهی برق و درست کردن ان از این رو بسیار مهم است که یک چندراهی معیوب ممکن است هنگام‌ کار سلامتی دستگاه و حتی جان انسان را به خطر بیندازد. برای داشتن چندراهی برق درجه یک و باکیفیت حتما سعی کنید از مراکز فروش معتبر اقدام به خرید کنید. فروشگاه برقیجات بهترین و معتبرترین مرکز فروش لوازم برقی است که می توانید بهترین محافظ برق درجه یک را با قیمت مناسبی از آن خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *