نورپردازی

فرق کابل برق افشان با کابل مفتولی چیست؟

فرق کابل برق افشان با کابل مفتولی چیست؟

فرق کابل برق افشان با کابل مفتولی چیست؟

کابل افشان و کابل مفتولی هر دو زیر مجموعه کابل محسوب می شوند. که جزو تجهیزات بسیار پر کاربرد در صنعت برق به شمار می روند. این دو کابل هر دو، به منظور استفاده برای مصارف خاصی تولید می شوند و هر دو دارای مشخصات بسیار ویژه ای هستند که آن ها را از یکدیگر متمایز می کند. اما تصور کنید شما به عنوان یک مشتری قصد خرید کابل دارید، آیا شما می دانید فرق کابل برق افشان با کابل مفتولی چیست؟ می توانید هنگام خرید کابل این دو را از یکدیگر تشخیص دهید؟ مشخصات دین دو کابل چیست که آن ها را از یکدیگر متمایز می کند؟ اما مهمترین فرق کابل برق افشان با کابل مفتولی چیست؟

  • یکی از اصلی ترین تفاوت های این دو کابل شکل ظاهری آن ها است که هر یک از آن ها با یک شکل متفاوتی برای مصرف خاصی طراحی می شوند. قطعا شما اگر برای خرید کابل به یک مرکز فروش مراجعه کرده باشید. با تنوع زیادی از کابل ها روبه رو شده اید. که دلیل این تنوع شکل ظاهری به خاطر قابلیت های متفاوت در آن ها و شناخت هر نوع کابل است.
  • قیمت کابل نیز جزو مهمترین پارامترهای دیگری است بین کابل ها تمایز ایجاد می کند. بی شک که قیمت کابل افشان با قیمت کابل مفتولی یکی نیست. از طرفی ممکن است حتی کابل های افشان تولید دو شرکت متفاوت هم دارای قیمت های مختلفی باشند. اگرچه حتی قیمت یک نوع کابل با یک برند در مراکز فروش مختلف، متفاوت است.
  • در پاسخ به سوال فرق کابل برق افشان با کابل مفتولی چیست؟ باید گفت که دیگر تفاوت این کابل رشته های هادی داخل عایق کابل می باشد. همانگونه که از نام آن ها پیداست، کابل های افشان از رشته های افشان تشکیل می شوند که هادی آن می تواند هر نوع رسانایی باشد؛ اما در صورتی که کابل های مفتولی از جنس مفتول هستند.

مهمترین تفاوت کابل برق افشان با کابل مفتولی چیست؟

  • انعطاف پذیری کابل دیگر مشخصه ای است که باعث تمایز آن ها می شود. به دلیل نوع کارآیی کابل ها برخی از آن ها دارای انعطاف بالا و برخی نیز انعطاف پذیری پایینی دارند. کابل های افشان دارای یک نوع ساختار رشته ای هستند و به همین جهت انعطاف پذیری بیشتری نیز به نسبت کابل مفتولی خواهند داشت.
  • اما یک تفاوت اصلی دیگر در کابل مفتولی و کابل افشان وجود دارد که شامل اختلاف مقاومت اهمی این دو کابل می باشد. معمولا مقاومت اهمی کابل های مفتولی بیشتر از کابل های افشان خواهد بود که دلیل بالا بودن مقاومت اهمی این کابل نیز به دلیل پیچش رشته ها و طول کابل ها است.
  • اگر بخواهیم یک مثال عالی برای پاسخ فرق کابل برق افشان با کابل مفتولی چیست؟ بگویم، بهتر است به خوردگی آن ها اشاره کنیم. چرا که کابل مفتولی در برابر خوردگی و خراش بسیار مقاوم تر از کابل های افشان می باشد.
  • کابل های مفتولی رشته های کمتری نسبت به کابل های افشان دارند و حتی در بسیاری از مواقع تک رشته هستند و به همین منظور، احتمال اتصالی در استفاده از آن ها کاهش می یابد.
  • شکل پذیری کابل افشان بیشتر از کابل مفتولی است و با توجه به این شکل پذیر بودن کابل افشان هرگز نمی شکند و یا مقاومت بیشتری نسبت به کابل مفتولی در برابر شکستگی دارد.
  • کیفیت کابل ها نیز باعث تفاوت بین آن ها می شود. منظور این نیست که بگویم کابل افشان در مقابل کابل مفتولی و یا برعکس دارای کیفیت کمتری است؛ بلکه هدف اصلی اشاره به کاربرد هر یک برای حوزه خاصی می باشد بی شک هر کدام از این کابل ها دارای مشخصات خاصی هستند و برای استفاده در مصارف خاصی طراحی شده اند. می توان گفت کابل مفتولی برای استفاده در مکانی که نیاز به کابل افشان است، دارای کیفیت مطلوب برای کاربرد در آن حوزه می باشد؟
فرق کابل برق افشان با کابل مفتولی چیست؟

فرق کابل برق افشان با کابل مفتولی چیست؟

تمایز اصلی بین کابل مفتولی و کابل افشان

  • طراحی کابل های افشان بسیار ساده است، چنانکه شما می توانید به راحتی هر نوع کابل معمولی را به کابل افشان تبدیل نمایید. حتی برعکس می توانید با باز کردن رشته های به هم تنیده کابل افشان آن را به یک کابل معمولی تبدیل نمایید.
  • میزان فضای که این کابل ها اشغال می کنند نیز حائز اهمیت می باشد. معمولا با استفاده از کابل افشان به صرفه جویی در فضا کمک می کنید؛ چرا که ممکن است در برخی مکان ها جهت ذخیره سازی به نصب زیادی سیم احتیاج باشد که در صورت استفاده از چندین کابل مفتولی قطعا فضای بیشتری را اشغال خواهد کرد. اما اگر چندین سیم در یک کابل برای استفاده قرار بگیرند، جدا از بحث کاربرد آیا روی زیبایی و کیفیت کار تاثیر نمی گذارد؟
  • نوع عملکرد کابل ها در برابر شرایط مختلف نیز باعث تمایز آن ها از یکدیگر می شود‌‌. معمولا هم کابل های افشان در مقابل آسیب های جدی مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند. از طرفی این کابل ها چنین قابلیتی دارند که فضای کوچک تری را پوشش دهند.
  • می خواهید بدانید مهمترین فرق کابل برق افشان با کابل مفتولی چیست؟ چند کاره بودن کابل های افشان در مقابل کابل مفتولی یکی از تفاوت های بسیار مهم به شمار می رود. این چند کاره بودن‌ حتی کاربرد کابل های افشان را افزایش می دهد و باعث می شود از لحاظ کارآیی این کابل ها در مقابل کابل های مفتولی برتری داشته باشند.

کابل برق

یکی از اصلی ترین نیازهای ما انسان، برق است و قطعا ظهور برق باعث ایجاد تغییر و تحول بسیار زیادی در زندگی بشر شد. به نوعی که می توان گفت با ظهور برق یک انقلاب بسیار بزرگ در زندگی انسان رخ داد. با پیشرفت علم، روز به روز صنعت برق نیز رونق گرفت. تا به امروز که شاهد کاربرد برق در تمامی صنایع هستیم. و قطعا بدون برق یا همان انرژی الکتریکی زندگی انسان فلج می شود.

در صنعت برق نیز، لوازم و تجهیزات کاربردی بسیاری به تولید رسیدند که باعث برطرف شدن اکثر نیازهای بشر شدند و یکی از کاربردی ترین آن ها، کابل ها بودند. خرید کابل برق نیز خود در یک دسته بندی کلی قرار می گیرند. که کابل افشان و کابل مفتولی دو نمونه از پرکاربردترین آن ها به شمار می رود‌.

این دو کابل هر دو با توجه به مشخصات خاص، کیفیت عالی و نوع کارآیی که دارند در اکثر صنایع به کار می روند. اکنون شما که قصد خرید کابل دارید، آیا می دانید فرق کابل برق افشان با کابل مفتولی چیست؟ اطلاعاتی درباره این دو کابل برای انتخاب گزینه بهتر و کاربردی تر دارید؟ پس بهتر نیست، قبل از پرداختن به تفاوت ها ابتدا توضیحاتی به صورت جداگانه درباره هر یک از این کابل ها داشته باشیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و پرداختن به فرق کابل برق افشان با کابل مفتولی چیست؟ بهتر است ادامه متن را بخوانید. تا به خوبی با اصطلاحات و مفاهیم این دو و البته تفاوت آن ها آشنا شوید.

فرق کابل برق افشان با کابل مفتولی چیست؟

کابل افشان

کابل افشان، نمونه ای از انواع کابل های پر کاربرد است که از چندین رشته سیم نازک به هم تنیده جهت استفاده برای مصارف خاصی طراحی و تولید می شود. این کابل ها را بر اساس استانداردها با انعطاف پذیری بالایی تولید می کنند که نرم و شکننده هستند و همین انعطاف پذیری خود یک ویژگی مهم برای این کابل محسوب می شود. هادی کابل های افشان معمولا از جنس مس و با ماده پی وی سی (PVC) این سیم ها پوشش داده شده اند.

این کابل خود به چند دسته تقسیم می شود که هر کدام بر اساس اصول خاصی طراحی شده اند. کابل افشان سبک نوعی از این کابل است که از آن برای ورودی و اتصال وسایل برقی، لوازم خانگی و… استفاده می کنند. یا کابل افشان قدرت که برای تأمین انرژی الکتریکی به کار می رود و کاربرد اصلی آن بیشتر در فضای باز است.

کابل های افشان آلومینیومی ک از مس ساخته می شوند نوع دیگری از این کابل ها محسوب می شوند‌. این کابل حتی با توجه به نوع ولتاژ تقسیم بندی می شود‌ که کابل‌ ۳۰۰/۳۰۰ ولت و کابل 5۰۰/۳۰۰ ولت نمونه ای از آن ها هستند. این کابل ها دارای سرعت تغذیه 240 متر در دقیقه می باشند و حتی ولتاژ 300 تا 500 ولتی را می توانند به خوبی تحمل کنند. از این کابل ها بیشتر در مناطق خشک و نمناک می توان استفاده نمود. انعطاف کابل افشان زیاد است و در برابر پیچش و خمیدگی مقاومت دارد و نوعی بازدارنده آتش می باشد.

کابل مفتولی

نوع دیگری از انواع کابل های بسیار کاربردی، کابل مفتولی است. این کابل ها را در بازار با نام کابل های خشک و زمینی  می شناسند که به صورت تک رشته ای داخل عایق قرار دارند. این کابل خود به دو صورت خشک و ثابت برای مصارف گوناگون طراحی می شود. سیم های کابل مفتولی غالبا از فلز مس و با عایق پی وی سی هستند و در ضخامت هوی گوناگونی به تولید می رسند. ضخامت و حتی اندازه هر دو یکی از پارامترهای تقسیم کننده کابل های مفتولی هستند.

معمولا هر نمره از کابل ها ضخامت متفاوتی نیز خواهد داشت، برای مثال، کابل نمره ۱۰ دارای ضخامت حدود ۳ میلی متر می باشد یا کابل هوی نمره ۱۴ با ضخامت ۲ میلی متر تولید می شوند. اما کابل های نمره ۲۰ دارای ضخامت ۰.۹ میلی متر می باشند که یکی از پر فروش ترین کابل های بازار همین کابل خواهد بود.

این کابل ها را می توان با انواع ورق های گالوانیزه گرم و سرد تولید کرده و معمولا کابل های مفتولی که با ورق گالوانیزه گرم به تولید می رسند با تمام شرایط آب و هوایی سازگاری دارند. این کابل ها به خوبی در مقابل رطوبت، حرارت، زنگ زدگی و حتی یخ زدگی مقاومت خواهند کرد. استحکام زیاد در برابر ساییدگی و پیچیده شدن نیز از دیگر مزیت های این کابل ها به شمار می روند. قیمت کابل مفتولی به نسبت دیگر انواع کابل ها مقرون بصرفه تر می باشد و معمولا قیمت برای مشتریان جزو پارامترهای مهم محسوب می شود. این کابل ها به دلیل تک رشته ای بودن دارای سطحی صاف و عمری طولانی می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *