مقالات

مدار تقویت آنتن برای گیرنده تلویزیون دیجیتال

مدار تقویت آنتن برای گیرنده تلویزیون دیجیتال

آیا با مدار تقویت آنتن برای گیرنده تلویزیون دیجیتال آشنایی دارید؟ آیا می دانید این تقویت کننده ها به چه منظوری طراحی شده اند و هم اکنون در دسترس شما مشتریان عزیز قرار می گیرند؟ همانگونه که مستحضرید امروز به روز در حال پیشرفت است. و پا به پای این رشد و ترقی شاهد روی کار آمدن بسیاری از تجهیزات و حتی روش های کارآمد برای مصرف بهینه بسیاری از محصولات هستیم.

تقویت آنتن یکی از انواع تجهیزات الکتریکی بسیار مطرح و محبوبی است که این روزها در سطح فروش بسیار بالایی دارد. همانگونه که از نام این دستگاه پیداست یک نوع محصول تقویت کننده برای آنتن تلویزیون است. اما عملکرد این دستگاه تقویت آنتن به چه صورت است؟ مدار تقویت آنتن چگونه طراحی شده و به چه منظوری در دسترس ما قرار می گیرد؟ در ادامه توضیحات کامل تری را درباره مدار تقویت آنتن برای گیرنده دیجیتال و مزایای استفاده از آن برای شما ارائه خواهیم داد خواهیم داد.

مدار تقویت آنتن برای گیرنده تلوزیون دیجیتال

مدار تقویت آنتن شامل همان تقویت کننده هایی است که این روزها در دسترس همه ما قرار دارد. بهتر است بدانید تقویت کننده یک دستگاه بسیار خاص و کارآمد می باشد. که جهت بهبود کیفیت داده های دریافتی از آن استفاده می کنند. تلوزیون های نسل جدید که این روزها خرید و فروش می‌ شوند در ساختار آن ها تقویت کننده هایی وجود دارد که می توانند عملکرد آنتن را تقویت کنند. اما تلویزیون های نسل قدیمی دارای چنین قابلیتی نیستند.

تلویزیون های نسل قدیمی که داده‌ های اطلاعاتی را توسط آنتن های مخصوصی دریافت می کنند ممکن است تحت تاثیر شرایط بسیار مختلفی کیفیت مطلوبی از صدا و تصویر دریافتی را ارائه ندهند و حتی گاهی صدا و تصویری که ما از تلویزیون دریافت می کنیم با نویز های بسیار زیادی همراه باشد. دلیل این کیفیت پایین و اختلالات موجود در دریافت سیگنال ها پارامترهای بسیار زیادی خواهد بود.

عدم خرید آنتن درست و یا نصب ناصحیح هر دوز به پارامتر های مهم عدم دریافت کیفیت مناسب به شمار می رود. اما پوسیدن آنتن و یا کابل همچنین قرار نگرفتن آنتن در محل مناسب نیز می تواند جزو شاخصه های مهم کاهش کیفیت داده های اطلاعاتی دریافتی باشد. مهمترین و حائز اهمیت ترین نکته ای که راهکاری برای آن وجود ندارد عدم استفاده از یک تقویت کننده مناسباست. و قرار گرفتن در یک منطقه ‌ای با دریافت سیگنال های ضعیف است.

چنانچه مادر منطقه زندگی کنیم که قدرت دریافت سیگنال در آن ضعیف باشد. چاره ای برای آن نیست مگر اینکه ما از یک تقویت کننده بسیار قوی و مناسب استفاده نماییم. پس اهمیت یک مدار تقویت آنتن برای گیرنده تلوزیون دیجیتال به سبب بهبود کیفیت داده‌ های اطلاعاتی است که توسط آن تنها دریافت و به روی گیرنده های نظیر تلویزیون انتقال داده می شود.

مزایای استفاده مدار تقویت آنتن برای گیرنده تلوزیون دیجیتال

همانگونه که اشاره شد، مدار تقویت آنتن شامل تقویت کننده هایی است. که این روزها ما برای تقویت عملکرد آنتن ها و همچنین تلویزیون از آنها استفاده می کنیم. تقویت کننده ها طی فرایند خاصی و با توجه به ساختاری که دارند داده های اطلاعاتی را که توسط آنتن دریافت می شود. با کیفیت مطلوبی روی گیرنده ها اعمال می کنند، البته این اعمال پس از حذف نویز ها و اختلالات ایجاد شده خواهد بود.

در گذشته از روش های زیادی جهت بهبود کیفیت آن تنها استفاده می کردند. که اکثر آن ها ناکارآمد بود و برخی نیز باعث افزایش قدرت کیفیت آنچنانی سیگنال ‌های دریافتی نمی شدند. به عنوان مثال، تنظیم ارتفاع آنتن و یا حذف موانعی که بین آنتن تلویزیون و گیرنده های ارسالی قرار گرفتند. دو نمونه از روش هایی بود که جهت تقویت آنتن ها استفاده می کردند. یا اینکه ما از یک آنتن مناسب برای مکان مورد نظر خود استفاده نماییم.

حتی گاهی نیز چک کردن اتصالات قسمت های مختلف آنتن ها نیز به جهت افزایش بهبود عملکرد آنتن ها صورت می گرفت. به این نکته توجه کنید که اگر ما یک آنتن مناسب را خریداری کرده باشیم برای نمونه (آنتن آترون) و در اتصالات آنها نیز هیچ شکی وجود نداشته باشد، آنتن در ارتفاع مناسبی قرار گرفته و شرایط آب و هوایی نیز بسیار مناسب است. در این صورت اگر اختلالی در دریافت سیگنال وجود داشته باشد چاره چیست؟ برای پاسخ به این سوال متخصصان با بهره‌ مندی از علم روز اقدام به تولید تقویت کننده هایی کردند. که هیچ شکی در قدرت عملکرد آن ها وجود ندارد. اما تقویت کننده ها دارای مزیت های بسیار زیادی هستند که برخی از آنها شامل موارد زیر می باشند:

مدار تقویت آنتن برای گیرنده تلویزیون دیجیتال

مدار تقویت آنتن برای گیرنده تلویزیون دیجیتال

ساخت تقویت کننده آنتن تلویزیون

ساخت تقویت‌کننده آنتن تلویزیون یک پروژه پیچیده‌تر از ساخت آنتن ساده است و نیازمند دانش بیشتر در زمینه الکترونیک و مدارهای الکتریکی است. در زیر، یک راهنمای ساده برای ساخت یک تقویت‌کننده آنتن با استفاده از ترانزیستور را آورده‌ام. لطفاً توجه داشته باشید که این یک پروژه پیشرفته است و در صورت عدم دانش کافی، اجرای آن را به کسانی با تجربه ترانزیستورها و مدارهای RF الکترونیکی توصیه می‌کنم.

مواد لازم:

  1. ترانزیستور NPN (برای مثال، 2N3904)
  2. مقاومتها (مثلاً ۴۷۰ اهم و ۱ کیلواُهم)
  3. خازن‌ها (مثل خازن الکترولیتیک ۱۰ میکروفاراد و خازن کرمیکی ۱۰ نانوفاراد)
  4. بورد مدار یا برد سفت (برد مدار یا PCB)
  5. جک RF (برای اتصال آنتن)
  6. دیود (مثل ۱N4148)
  7. ترانسفورماتور RF (اختیاری)
  8. منبع تغذیه ۹ ولت

مراحل ساخت تقویت کننده آنتن تلویزیون:

  1. طراحی مدار: ابتدا مدار تقویت‌کننده را براساس نیازهای خود طراحی کنید. این مدار می‌تواند یک مدار تقویت‌کننده توان ولتاژ RF باشد.
  2. برد مدار: مدار خود را بر روی برد مدار یا PCB بنا کنید. اطمینان حاصل کنید که اتصالات به درستی انجام شده باشند و هیچ کوتاهی یا اتصال غیرمجازی وجود نداشته باشد.
  3. لحیم‌کاری: مولتی‌متر و لحیم‌کاری را برای اتصال ترانزیستور، مقاومتها، خازنها، و دیگر اجزاء استفاده کنید.
  4. اتصال آنتن: از جک RF برای اتصال آنتن به ورودی تقویت‌کننده استفاده کنید.
  5. تست و تنظیم: ترانزیستور و دیگر اجزاء را به منبع تغذیه وصل کرده و مدار را تست کنید. اگر امکان دارد، از ترانسفورماتور RF برای تطبیق امپدانس آنتن استفاده کنید.

توجه داشته باشید که مواردی مانند تطبیق امپدانس، موانع توانایی گیرندگی آنتن و سایر پارامترها در طراحی یک تقویت‌کننده آنتن تأثیرگذار هستند. بنابراین، برای بهبود عملکرد، بهتر است از مدارها و اجزاء با دقت بالا استفاده کنید و مطالعات بیشتری انجام دهید.

آشنایی با روش های تقویت آنتن تلویزیون

تلویزیون یکی از دستگاه های الکتریکی کاربردی است که در تمامی خانه ها جهت اوقات فراغت مورد استفاده قرار می گیرد. یک تلویزیون بدون آنتن هیچ کاربردی نخواهد داشت. چرا که داده‌ های اطلاعاتی توسط آن تنها از مراکز ارسال دریافت و سپس پس از ارزیابی به صورت صدا و تصویر به گیرنده هایی نظیر تلویزیون فرستاده می شوند. گاهی بنابر دلایل مختلفی ممکن است، آنتن ها دچار مشکلاتی شوند که عملکرد خوبی نداشته باشند. ما می توانیم با استفاده از روش های متنوعی اقدام به تقویت آنتن تلویزیون نماییم که برخی از آنها عبارتند از:

  • مهمترین پارامتر ای که روی تنظیم کیفیت داده های دریافتی تاثیر دارد تنظیم ارتفاع آنتن است. که مخصوص آنتن های هوایی می باشد. قدرت سیگنال آنتن های هوایی بیشتر از مدل‌ های دیگر است اما چنانچه این آنتن در پشت بام یا حتی بالکن در ارتفاع مناسبی قرار نگرفته باشد بی شک کیفیت دریافت خوبی نیز نخواهد داشت.
  • بهترین روش رایج و یا می ‌توان گفت جدیدترین روش بسیار کارآمد استفاده از تقویت کننده های آنتن است. که این روزها در انواع مدل‌های مختلفی به تولید می ‌رسند. تقویت کننده ها دارای ساختار بسیار ویژه با عملکرد بالا هستند. تعیین روش تقویت آنتن با استفاده از تقویت کننده ها تمامی نویز ها نیز حذف خواهد شد و شما با کیفیت بسیار عالی ترین نسبت به دیگر روش های تقویت آنتن از این محصول استفاده خواهید کرد. در این صورت برای تقویت کننده ها یک مدار تقویت آنتن برای گیرنده تلوزیون دیجیتال طراحی می کنند تا باعث بهبود عملکرد دستگاه شود.

روش های تقویت آنتن تلوزیون

  • تنظیم آنتن به سمت ایستگاه امواج از دیگر پارامتر های بسیار مهم و تاثیرگذاری است. که روی کیفیت و عملکرد آن تنها تاثیر خواهد داشت. چنانچه گیرنده شما به سمت ایستگاه انتقال قار بگیرد داده‌ های اطلاعاتی را با کیفیت بسیار بالاتری دریافت خواهد کرد.
  • استفاده از یک آنتن با کیفیت و مناسب نیز یکی از روش‌های تقویت آنتن است. چرا که اگر شما در یک منطقه ‌ای با دریافت سیگنال ضعیف مواجه باشید بایستی حتما از آنتن های هوایی مدل برقی استفاده کنیم. معمولا آنتن های رومیزی در چنین مناطقی عملکرد بسیار مطلوبی نخواهد داشت.

مدار تقویت آنتن برای گیرنده تلویزیون دیجیتال

نتیجه

آنتن ها یکی از انواع لوازم الکتریکی بسیار مطرح و پر کاربردی هستند. که به منظور تقویت و همچنین دریافت سیگنال های اطلاعاتی از آنها استفاده می کنند. در واقع می توان گفت آن تنها بهترین محصولات کاربردی هستند که در کنار تلویزیون مورد استفاده قرار می گیرند. چرا که داده هایی نظیر صدا و تصویر توسط آنتن از مرکز ارسال دریافت و به گیرنده هایی نظیر تلویزیون انتقال داده خواهد شد.

بسیاری از آنتن ها به دلیل برخی از مشکلات و شرایط بدی که در آن محل نصب می شوند. و یا حتی مشکلاتی که ممکن است شامل خود آنتن ها شود، کیفیت خوبی ندارند. و این بدان معناست که داده ‌های اطلاعاتی را با کیفیت مطلوبی به گیرنده ها ارسال نخواهند کرد. بدین منظور با توجه به پیشرفت علم و افزایش تجربه و تخصص تولید کنندگان هم اکنون شاهد تولید تقویت‌ کننده‌ های آنتن تلویزیون هستیم. که به منظور تقویت آنتن مورد استفاده قرار می گیرند.

این تقویت کننده ها دارای مدل های متنوعی هستند که با بهره مندی از علم روز جهت تقویت طراحی شده اند. مدار تقویت آنتن دارای مزیت های بسیار زیادی است که مهمترین آنها بهبود کیفیت داده‌های اطلاعاتی خواهد بود. در هر صورت کیفیت تقویت کننده ها بسیار اهمیت دارد و بدین منظور بهتر است از مراکز فروش قابل اعتماد اقدام به خرید نمایید تا از اصل بودن تقویت کننده اطمینان حاصل نمایید. فروشگاه برقیجات بهترین و بزرگترین مرکز فروش انواع آنتن های درجه یک به همچنین تقویت کننده های آنتن تلویزیون در کشور است که بهترین محصولات خود را با نازلترین قیمت به دست مشتری می رساند. بهترین تقویت کننده آنتن تلویزیون را همین حالا به صورت آنلاین در کمترین زمان ممکن خریداری نمایید.

4 دیدگاه در “مدار تقویت آنتن برای گیرنده تلویزیون دیجیتال

  1. من از این محصول استفاده کردم عالیه

  2. احمد رضا ایروانی فرد گفت:

    سلام العیکم چرا اینفدر توضیح می دهید و طفره می روید مثلا این دستگاها ساخت امریکا است این نباید به تعاملات کشور ایران لطمعه ای وارد کند

    1. سعید گفت:

      بیا برو تو کوچه

  3. عل اوسط عسکری گفت:

    چقدر توضیحات عالی و کاملی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *