نورپردازی

نحوه تعمیر محافظ برق ساختمان

روش های مهم تعمیر محافظ برق ساختمان

آیا با تعمیر محافظ برق ساختمان آشنا هستید؟ می دانید دلایل خرابی یک محافظ برق چه عواملی می تواند باشد؟ درباره محافظ برق چه اطلاعاتی دارید؟ برق یکی از مهمترین نیازهای ما انسان ها است که در زندگی روزمره خود به اشکال مختلف از آن استفاده می کنیم. اکثر بیشتر لوازمی که ما با آن ها سر و کار داریم توسط انرژی الکتریکی کار می کنند. اگر نگاهی به خانه خود بیندازید، از یخچال، تلوزیون، ماشین لباسشویی گرفته تا سشوار، لب تاب، شب خواب، لامپ، اتو و … همگی با برق کار می کنند. اکثر این محصولات نظیر یخچال، تلوزیون و یا لب تاب بیشترین مصرف برق را دارند و ساعات زیادی به برق متصل می باشند.

تمامی لوازم الکتریکی را حین ساخت برای میزان ولتاژ مشخصی طراحی می کنند کا تنها قادر به کارکرد در این‌ محدوده ولتاژ هستند‌. حال اگر جریان جاری در مدار دچار نوسان شود، ممکن است لوازم برقی بسوزند. اما محصولاتی نظیر محافظ برق جهت محافظت از دستگاه های برقی شما طراحی شده اند که در ادامه درباره چگونگی تعمیر محافظ برق ساختمان برای شما بیشتر توضیح خواهیم داد.

دلیل خرابی محافظ برق ساختمان

برای تمامی لوازم و دستگاه های برقی که ما از آن ها استفاده می کنیم، یک محدوده ولتاژ برای کارآیی  آن ها تعریف می شود. که خارج از این محدوده را نمی توانند جواب بدهند. بنابراین از محافظ برق برای جلوگیری از عبور این جریان های اضافی استفاده می کنند. بنابراین برای هر یک از لوازم برقی یک محافظ برق مخصوص با مشخصات خاصی طراحی کرده اند که تنها باید از همان دستگاه برای لوازم برقی خود استفاده نمایید.

اما بسیاری از افراد برای صرفه جویی در استفاده از چندین محافظ برق برای تمام لوازم برقی خود، تنها یک محافظ برق کل ساختمان استفاده خواهند کرد. این نوع محافظ برق نیز همانند دیگر انواع محافظ ها در ورودی برق کل ساختمان قرار می گیرد. و اما با این تفاوت که کل سیستم‌ برق ساختمان را محافظت خواهد کرد. حال این دستگاه ممکن است تحت تاثیر شرایط مختلفی آسیب ببیند که دلایل مختلفی هم می تواند داشته باشد که می توان با شناسایی مشکلات اقدام به تعمیر محافظ برق ساختمان نمود‌. برخی از این دلایل خرابی دستگاه عبارتند از:

  • ممکن است تغییرات شدیدی در میزان ولتاژ دستگاه رخ دهد که به شدت روی آن اثر می گذارد.
  • اضافه بار ناشی از اختلالات جریان برق به محافظ برق فشار وارد کند. و ممکن است قسمتی از آن تحت این بار اضافه بسوزد.
  • گاهی اوقات به دلیل گرم شدن بیش از حد دستگاه به دلیل کارکرد زیاد ممکن است قسمتی آن بسوزد.
  • اگر زمانی محافظ برق با آب و رطوبت برخورد داشته باشد قسمتی از آن آسیب دیده یا می سوزد.
  • ممکن است تحت تاثیر شرایط مختلفی ممکن است دستگاه آسیب فیزیکی ببیند که در عملکرد محافظ برق اختلال ایجاد می کند.
 تعمیر محافظ برق ساختمان

تعمیر محافظ برق ساختمان

تعمیر محافظ برق ساختمان

همه ما در خانه خود بسیاری از وسایل برقی داریم که از لحاظ کارآیی ارزشمند هستند. و حتی برخی از آن ها قیمت بالایی هم دارند. برخی از این محصولات نظیر یخچال دائما به برق متصل هستند. و به سبب وجود نوسانات زیاد در برق شهری، در معرض اختلاف ولتاژ یا جریان قرار دارند. که ممکن است به شدت آسیب ببینند. سوختن وسایلی چون یخچال، تلوزیون، لب تاب، ماشین لباسشویی و یا… با وجود هزینه بالایی کا دارند، جبران ناپذیر می باشد.

اما ایمنی برای جلوگیری از چنین احتمالاتی پیشنهاد می کند که حتما برای محافظت از لوازم برقی خود از تجهیزات محافظتی نظیر محافظ برق استفاده نمایید. برای هر یک از دستگاه نیز باید از محافظ برق مخصوص خود آن استفاده نمود. اما خرید چندین محافظ برق برای بسیاری از افراد مقدور نیست. در چنین مواقعی پیشنهاد می شود تا از محافظ برق کل ساختمان استفاده نمایند تا ایمنی کل سیستم ساختمان تامین گردد.

گاهی اوقات به صد دلیل موجه این محافظ برق کار نمی کند و ممکن است از قسمت های مختلف آسیب دیده باشد. در چنین مواقعی می توانید خود اقدام به تعمیر محافظ برق ساختمان نمایید. برای ابن کار ابتدا باید محافظ را عیب یابی کنید. و چنانچه مشکل اصلی را یافتید، کار تعمیر را شروع کنید. در اینجا چند مورد از مشکلات و چگونگی تعمیر محافظ برق ساختمان را خواهیم گفت.

  • اگر چراغ های محافظ پس از زرد شدن چراغ خاموش می شوند. در این صورت می توان گفت که علت اصلی مشکل به دلیل سوختن یا خرابی LED سبز، ترانزیستور، رله و یا سوختن خروجی آی سی است. شما باید تک تک این قسمت ها را مورد بررسی قرار دهید. و پس از یافتن مشکل اصلی اقدام به تعویض قطعه مورد نظر نمایید.

روش های تعمیر محافظ برق ساختمان

  • گاهی اوقات مشکل در چراغ قرمز است و به صورت دائم چشمک می‌ زند. علت اصلی چشمک زدن‌ مداوم چراغ قرمز محافظ برق ساختمان ورودی پریز می تواند باشد. معمولا برق ورودی نباید از 190 ولت کمتر و با کاهش ورودی ممکن است چنین اختلالی پیش آید‌. برای تعمیر محافظ برق ساختمان در چنین مواقعی باید قسمت هایی چون خازن های پلی استر، خازن LM 324، آی سی دیود را بررسی نمایید.
  • در بسیاری از مواقع تمامی چراغ‌ های محافظ برق به صورت همزمان روشن می‌ شوند. اگر با چنین حالتی مواجه شدید باید اقدام به تعویض آی سی کنید. این آی سی ها نوعی پایه محسوب نی شوند که در داخل آن ها 4 تقویت کننده دارند. مشکل روشن ماندن نشان دهنده‌ ها خرابی آی سی اسنت است که صد درصد باید تعویض گردد.
  • در بسیاری از مواقع نیز با ری استارت دستگاه مواجه می شوید. زمانی که دستگاه را روشن می کنید پس از گذشت چند دقیقه با سبز شدن نشانک ها مجددا دستگاه دوباره ری استارت خواهد شد. برای تعمیر محافظ برق ساختمان در این حالت باید به سراغ خازن پلی استر بروید. این مشکل به دلیل ضعیف بودن خازن پلی استر است که باید تعویض گردد.
  • در اکثر مواقع که دستگاه را روشن می کنید، با وجود سبز شدن چراغ دستگاه محافظ خروجی ندارد. حال برای تعمیر محافظ برق ساختمان ابتدا باید دلیل این نوع خرابی را پیدا کنید. این نوع مشکل به دلیل قطع بودن سیم خروجی رله است. که در قسمت خروجی پریز قرار دارد. شما باید در چنین حالتی اقدام به تعویض سیم کنید. حتی با وجود مشکل در قسمت آی سی نیز می تواند چنین حالتی رخ دهد که اگر چنین بود باید آی سی ها را تعویض نمایید.
 تعمیر محافظ برق ساختمان

تعمیر محافظ برق ساختمان

راهکار مهم تعمیر محافظ برق ساختمان

  • در حالت خاصی اگر پس از سبز شدن چراغ دوباره قرمز می شود. این خرابی ناشی از آسیب دیدن خازن پلی استر است. که شاید به مرور زمان ضعیف شده باشد. تعویض خازن تنها چاره کار است. اما در اکثر مواقع نیز شاید بویین رله در اثر اتصال کوتاه سوخته باشد.
  • اگر نشانک محافظ برق روی چراغ قرمز ثابت است، بی شک در اتصالات بین قطعات الکترونیکی آن پارگی وجود دارد. برای تعمیر محافظ برق ساختمان در این حالت روی برد را بررسی کنید. و اگر با پارگی سیم ها مواجه شدین توسط لحیم کاری اقدام به ترمیم آن نمایید. گاهی هم ممکن است سوختن آی سی ها باعث ایجاد چنین وضعیتی شوند که در این صورت باید آی سی تعویض گردد.
  • مهمترین و اصلی ترین خرابی در یک محافظ برق می تواند عدم روشن شدن آن باشد. اگر با چنین وضعیتی مواجه شدین بهتر است در گام نخست برد الکترونیکی دستگاه را بررسی کنید. اگر برد آسیب دیده بود اقدام به تعویض نمایید. البته ابتدا جریان برق را چک کنید. و از عدم قطعی برق مطمئن شوید. شاید پریز برق نداشته باشد یا حتی کلید روشن و خاموش آن روی حالت خاموش قرار دارد. اکنون سیم انتهای دو شاخه  و کابل برق را بررسی کنید که مبادا قطع شده باشد. اگر هیچ یک از این موارد نبود، بی شک آی سی مدار سوخته است. برای تعمیر محافظ برق ساختمان در صورت سوختن ای سی باید بر اساس رعایت اصول ایمنی اقدام به تعویض نمایید.

نتیجه

ایمنی در صنعت برق نقش بسیار پر رنگی دارد و به همین منظور استانداردها حکم می کند جهت جلوگیری از بسیاری خطرات و سوانح پیشگیری هایی صورت بگیرد. استفاده از محافظ برق یکی از مهمترین اقداماتی است که همه ما باید برای تمام لوازم برقی پر مصرف خود به آن اهمیت دهیم. اکثر افراد به جای استفاده از چندین محافظ برق، ترجیح می دهند تا تنها از یک‌ محافظ کل ساختمان استفاده نمایند. این محافظ برق یکی از مهم‌ ترین وسایل‌ مورد نیاز در هر خانه‌ ای محسوب می شود که می تواند امنیت کل سیستم برق ساختمان شما را تامین نماید. کیفیت دستگاه شرط عملکرد درست و طول عمر بالای آن است و به همان اندازه که خرید یک محافظ برق باکیفیت و مارک معتبر توصیه می شود، به همان اندازه نیز درباره نحوه درست نگهداری از آن استانداردها نکاتی را مطرح می کنند.

در زمان استفاده ممکن است تحت شرایط مختلف این دستگاه آسیب ببیند که می توان با عیب یابی آن اقدام به تعمیر محافظ برق ساختمان نمود. اما اگر قصد خرید بهترین محافظ برق درجه یک با طول عمر بالا و قیمت مناسب دارید، توصیه می شود تا بهترین محصولات فروشگاه برقیجات را از دست ندهید. این مرکز فروش به عنوان معتبرترین شرکت اینترنتی انواع محافظ برق درجه یک را با برندهای معتبر به صورت اینترنتی توزیع می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *