مقالات, نورپردازی

نحوه عیب یابی کابل برق آشنایی دارید؟

عیب یابی کابل برق

با نحوه عیب یابی کابل برق آشنایی دارید؟ می دانید چه مشکلات و یا خطراتی می تواند کابل ها را تهدید کند؟ در تاسیسات برقی کابل ها اصلی ترین و مهمترین محصولاتی هستند که می توان از آن ها‌ جهت انتقال جریان استفاده نمود.  در شبکه تاسیساتی برقی کابل ها مهمترین محصولاتی هستند که نقش بسیار مهمی دارند. انجام اقدامات بسیار زیاد بر اساس استانداردها به منظور پیشگیری از خرابی کابل بسیار اهمیت دارد. چرا که از بروز مشکلات مهم و بزرگ‌تر جلوگیری خواهد کرد. اما چگونه می توانیم از یک‌ کابل محافظت کنیم؟ چه مشکلاتی کابل ها را تهدید می کند؟ آیا بروز مشکلات رایج در انواع کابل می تواند منجر به بروز خطرات دیگری شود؟ شما باید در صورت بروز هرگونه مشکلی ابتدا به بررسی مشکلات و در نتیجه به عیب یابی آن‌ بپردازید. در ادامه شما را با نحوه عیب یابی کابل برق آشنا خواهیم کرد.

نحوه عیب یابی کابل برق

عیب یابی کابل برق یکی از مهمترین اقداماتی است که در پس تعمیر آن صورت می گیرد. این‌ مشکل می تواند شامل انواع مختلفی از اتصالات نادرست، پوسیدگی، پارگی و یا … باشد. مشکلاتی که ممکن است کابل ها را تهدید کنند بسیار است. که اکثر آن ها نیز تحت تاثیر شرایط و عوامل محیطی هستند. به عنوان مثال، ممکن است تحت تاثیر حفاری در محل کابل های زمینی سوراخ و یا قطع شوند. که اگر جریان دز آن جاری باشد، بی شک هم افراد حاضر و هم ماشین آلات در خطر برق گرفتگی هستند. مهمترین فرآیند عیب یابی کابل های برق در گام نخست یافتن مشکلات و علت بروز آن ها است. اما نحوه عیب یابی کابل برق چگونه می باشد؟

  • اگر برای کابل شما مشکلی پیش آمد، سعی کنید ابتدا تمامی مشخصات کابل ها را با اطلاعات محل نصب مقایسه کنید. توجه داشته باشید که در هر نوع مصارفی نیاز به یک کابل با سایز ثابت، تعداد نصب درست، مسیریابی صحیح و همچنین عایق بندی خاص است. چنانچه در انتخاب هر یک از این موارد دقت نشود قطعا مشکلاتی به وجود خواهد آمد.
  • باید آسیب وارد شده به کابل و قطعات دیگر آن را به خوبی بررسی کنید تا تمام قسمت آسیب دیده را به خوبی بشناسید. اگر تمام قسمت های آسیب دیده شناسایی و تعمیر نشوند، قطعا دوباره با مشکل مواجه خواهید شد.
  • یکی از مهمترین اقدامات نحوه عیب یابی کابل برق بررسی کامل و دقیق عایق کابل ها است که تحت عنوان محافظ و یا پوشش کابل مورد استفاده قرار می گیرد. چنانچه عایق کابل از کیفیت خوبی برخوردار نباشد به سرعت آسیب می بیند و از قسمت های داخلی نظیر هادی در برابر تمامی شرایط محیط محافظت نخواهد شد.
  • کابل های بیرون زده یکی از انواع خرابی های کابل می توانند باشند که در طی مراحل نحوه عیب یابی کابل برق بایستی مورد بررسی قرار بگیرند.
عیب یابی کابل برق

عیب یابی کابل برق

 

عیب یابی تمام انواع کابل ها

  • یکی از قسمت های مهمی به شدت تحت تاثیر آسیب دیدگی قرار دارد، شامل نقاط اتصال است. شما بایستی بر اساس نقاط اتصال نقشه تمام نقاط نصب کابل ها را بررسی و دقت کنید تمام این نقاط با یکدیگر مطابقت داشته باشند.
  • طی فرآیند عیب یابی شما بایستی تست های مختلفی را انجام دهید که بر اساس رسانای زمینی و مجاور، بهتر است تست مقاومت عایق صورت بگیرد. این تست که حدود یک دقیقه زمان می برد، بایستی انتخاب ولتاژ مورد نظر مطابق با اطلاعات شرکت باشد.
  • بررسی مقاومت رساناهای مجاور توسط یک اهم سنج ضعیف از دیگر نکات عیب یابی کابل برق است. مقاومت و همچنین اختلاف مقاومت در تمام رساناهای مجاور بایستی تک تک مورد بررسی قرار بگیرند.
  • در نحوه عیب یابی کابل برق باید به تمامی انواع تست های عیب یابی شامل موارد زیر دقت شود.
  • تست پرسولفات، تابکاری، کششی، روکشی، مقاومت رسانا، تست پیوستگی، مرحله ای، مقاومت زمین و تست ولتاژ بالا از جمله تست های بسیار مهمی هستند که به منظور عیب یابی کابل برق از آن ها استفاده می کنند.
  • چنانچه در یک قسمت ﻛﻪ دو ﻳﺎ ﭼﻨﺪ ﻛﺎﺑﻞ ﺑﻪ یکدیگر متصل هستند، در این نقاط ﻣﻘﺎومت از ﺑﻴﺸﺘﺮ از ﺧﻮد ﻛﺎﺑﻞ خواهد بود. حال اگر اﻳﻦ ﻣﻘﺎوﻣﺖ بیشتر از ﺣﺪ ﻣﺸﺨص یا استاندارد شود، این ﮔﺮم ﺷﺪن ﻣﺤﻞ اﺗﺼﺎل باعث بروز مشکلات جدی تر خواهد شد.
  • اگر جریان مجاز عبوری از کابل ها بیشتر از حد معمول باشد، این‌ جریان بالا با ایجاد حرارت زیاد و این ﻣﻘﺎوﻣﺖ اﺗﺼﺎﻻت منجر به اﻓﺖ وﻟﺘﺎژ در ﻣﺤﻞ اﺗﺼﺎل خواهد شد.
  • در مواردی که از دو ﻳﺎ ﭼﻨﺪ ﻛﺎﺑﻞ ﻣﻮازی ﺗﻐﺬﻳﻪ ﺷﻮد، تحت تاثیر افزایش ﻣﻘﺎوﻣﺖ اﺗﺼﺎﻻت در ﻣﺴﻴﺮ، ﺟﺮﻳﺎن در ﻣﺴﻴﺮ کاهش می یابد. حال اینکه همین جریان در یک مسیر دیگر به شدت افزایش خواهد یافت. در اثر اﻓﺰاﻳﺶ ﺟﺮﻳﺎن کابل ها به شدت آسیب خواهند دید.

انواع عیب یابی کابل برق

کابل برق یکی از مهمترین تجهیزات صنعت برق است که در انواع مختلفی جهت انتقال جریان برق به تولید می رسد. دلیل تنوع کابل ها به سبب گستردگی سطح کاربرد آن ها در صنایع مختلف است. چرا که در هر نوع مصارفی نیاز به یک کابل خاص با مشخصات ویژه می باشد. همانگونه که انتخاب و خرید یک کابل متناسب با نوع مصارف خاص ما اهمیت دارد، به همان اندازه نیز بایستی هنگام نصب و حتی استفاده و نگهداری از کابل ها دقت کنید. چرا که ممکن است کابل ها به سبب عدم انتخاب کابل درست، نصب و یا اتصال غلط، نداشتن کیفیت مطلوب، عدم نگهداری و استفاده بهینه و … آسیب ببینند. مشکلات ایجاد شده در کابل ها مانع انتقال جریان الکتریکی می شود و به همین سبب نحوه عیب یابی کابل برق اهمیت بالایی دارد.

به این نکته توجه کنید که هر کابلی به سبب استفاده بهینه قادر به تحمل ولتاژ خاص و حتی میزان حرارت و یا یخ زدگی با یک رقم مشخص است. اما پس از آشنایی با نحوه عیب یابی کابل برق بهتر است با انواع عیوب کابل ها نیز آشنا شوید.

  • اتصال کوتاه

اتصال کوتاه را می توان یکی از مشکلات اصلی و بسیار خطرناک‌ کابل ها برشمرد. اختلالاتی چون اتصال کوتاه ممکن است در تمامی سیستم های برق اتفاق بیافتد. اهمیت اتصال فاز و نول به دو قسمت تجهیزات الکتریکی از این رو اهمیت دارد با برقراری میزان مقاومت لازمه بین دو نقطه در وسایل الکتریکی اعمال مقاومت روی جریان ایمنی را برقرار کرد. حال اگر سیم‌های فاز و نول رساناهای برقی رل بدون اتصال به دستگاه های الکتریکی به یکدیگر متصل نمایید در چنین شرایطی اتصال کوتاه رخ می دهد. اما چنانچه غلاف سیم ها نیز دچار پارگی شود و یا اتصالات به خوبی انجام نشود، باز هم خطر اتصال کوتاه وجود دارد.

عیب یابی کابل برق

مشکلات اصلی کابل برق

  • پارگی پوشش پلیمری کابل

قبل از اینکه با نحوه عیب یابی کابل برق آشنا شوید، ابتدا باید به بررسی عیوب قسمت های مختلف کابل ها بپردازید. پوشش پلیمری کابل ها یکی از اصلی ترین قسمت هایی است که باعث محافظت از قسمت های داخلی کابل ها می شود. بروز چنین مشکلی بسیار خطرناک است و قطعا مشکلات و صدمات بزرگتری را به وجود خواهد آورد. این  روکش پلیمری بیشتر از PVC است که نا رسانا بوده و امکان کار با کابل را امکان‌ پذیر و راحت می کند. چنانچه یک قسمت از عتیق کابل پاره شود یا دچار اتصال به زمین گردد، بی شک امکان برق‌ گرفتگی و جاری شدن جریان الکتریکی در سایر تجهیزات الکتریکی وجود دارد.

  • قطع شدگی کابل

یکی از اصلی ترین خطرات و یا آسیب هایی که می تواند کابل ها را تهدید کند، قطع شدن کابل است. این مشکل باعث قطع جریان و بروز مشکلات بسیار بزرگ و جدی تری چون آتش سوزی شود‌ کابل ها نیز تحت تاثیر شرایط مختلفی می توانند قطع شوند که حفاری های در محل مهمترین آن ها خواهد بود‌. در چنین حالتی خطر برق گرفتگی تمام افراد حاضر در محل را تهدید می کند. همچنین امکان جاری شدن‌ جریان در دستگاه ها و وسایل موجود در محل نیز وجود دارد.

نتیجه

کابل ها قطعات بسیار مهم و حائز اهمیتی هستند که در تمامی صنایع، کارخانجات، ماشین آلات و … به منظور هدایت جریان الکتریکی از آن ها استفاده می کنند. برای هر نوع مصارف خاصی یک نوع کابل مناسب با استانداردها و شرایط خاص طراحی و تولید می شود.‌ حال اینکه هر یک از این کابل ها تنها مجاز به تحمل میزان‌ حرارت، دما، ضربه، خراش، شدت جریان و … است. جدا از انتخاب یک کابل درجه یک و مناسب، شما باید در نگهداری از کابل ها نیز نکات بسیار زیادی را مورد اهمیت قرار دهید. چنانچه در استفاده از کابل ها سهل انگاری شود، مشکلات و خطرات بسیار زیادی سلامتی شما و دستگاه های موجود را تهدید می کند. اما چنانچه در کابل ها مشکلاتی‌ وجود داشته باشد باید ابتدا به بررسی مشکل مورد نظر بپردازید و در نتیجه با نحوه عیب یابی کابل برق نیز آشنا شوید.

برای عیب یابی کابل ها نیز نباید از انجام هر اقداماتی کوتاهی نمود چرا که از لحاظ ایمنی سلامتی انسان در اولویت است. اما برای خرید بهترین کابل ها شما باید حتما به مراکز فروش معتبری مراجعه کنید که بهترین ها را در اختیار شما قرار دهد. برقیجات بزرگترین مرکز توزیع انواع کابل درجه یک هم‌ اکنون به صورت آنلاین میزبان پاسخگویی شما مشتریان عزیز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *