نورپردازی

کابل برق ضد حریق چیست؟

کابل برق ضد حریق

کابل برق ضد حریق چیست؟

علم روز به روز در حال پیشرفت و رونق می باشد. و رد پای این ترقی را در تمامی صنایع به چشم می بینیم. برق یکی از نیازهای بسیار مهم و اساسی ما در تمام حوزه ها است که برای انتقال برق از کابل استفاده می کنند. کابل برق به عنوان مهمترین و اصلی ترین تجهیزات انتقال برق، انواع مختلفی دارند که برای مصارف بسیاری طراحی و تولید می شوند. اما مسئله مهم این بود که هنگام آتش سوزی و یا هنگام‌ قرار گرفتن در دمای بالا، کابل ها نمی توانستند میزان مقاومت لازمه را داشته باشند. به همین منظور تولید کنندگان از علم روز و تخصص خود استفاده کرده و اقدام به تولید کابل ضد حریق کردند‌. کابل برق ضد حریق به کابل هایی می گویند که در برابر آتش سوزی و حرارت بالا مقاومت بالایی دارند.

این کابل ها با کمک یک لایه عایق از جنس سیلیکون پوشانده می ‌شوند که این پوشش از سیم های بهم‌ تنیده کابل در برابر آتش سوزی محافظت می کند. به نوعی می توان گفت که این کابل ها جزو مهمترین و پرکاربردترین کابل ها کابل ها در صنعت برق هستند که با توجه به کیفیت، قیمت کابل ضد حریق بالاتر از بقیه کابل ها می باشد.

اما شما تا چه حدی درباره این کابل ها شناخت دارید؟ آیا می دانید کابل برق ضد حریق چیست؟ ناگفته نماند، اگرچه این کابل ها خود جزو دسته بندی انواع کابل برق محسوب می شوند؛ اما کابل های ضد حریق خود دارای انواع مختلفی هستند که هر یک را به منظور استفاده برای محل خاصی به کار می برند. آشنا با انواع کابل نیز به شنا کمک می کند تا هنگام خرید کابل ضد حریق انتخاب بهتر و مناسب تری داشته باشید.

انواع کابل برق ضد حریق چیست؟

کابل ضد حریق همان کابل ضد آتش است. که تولید و ورود آن به صنعت برق یک انقلاب بزرگ‌ محسوب می شود. استفاده از این کابل ها در صنعت برق یکی از موثرترین و ساده ترین روش ها به منظور جلوگیری از بروز سوانح آتش سوزی به شمار می رود. این کابل ها چنان توانایی دارند که در یک بازه زمانی مشخص بتوانند حرارت بسیار بالا و مستقیم را تحمل کنند.

اهمیت کابل های ضد حریق به گونه ای است که برای ساخت این کابل ها معمولا باید دو تاییدیه دریافت گردد. تاییدیه صادره از سازمان ای پی سی بی و سازمان آتش نشانی هر دو تاییدیه هایی هستند که جهت تولید این کابل بایستی اخذ شوند. حال اینکه کابل های ضد حریق که با رعایت استانداردها و بر اساس تاییدیه ها تولید می شوند به دو نوع کابل های ضد حریق شیلد دار و کابل های ضد حریق سیلیکونی تقسیم خواهند شد.

  • کابل شیلد دار

در پاسخ به کابل برق ضد حریق چیست؟ با گفت که این کابل انواع مختلفی است که یکی از رایج ترین آن ها کابل های شیلد دار می باشند. این کابل ها لایه ای بسیار مقاوم تحت عنوان محافظ داخلی دارند که به خوبی از محتویات یا سیم های داخلی محافظت می کنند. با کمک این لایه ها در صورت وارد شدن صدمه ای سیم داخل کابل در امان خواهد بود.

از طرفی وجود این شیلدها خود یک مزیت مهم محسوب می شود که چنانچه کابلی فاقد شیلد باشد ممکن است در مجاورت میدان های مغناطیسی کابل دچار اختلال شود. در نتیجه با اختلال در میدان مغناطیسی نویز و امواج مخرب در مدار به وجود می آید. جنس رشته های داخلی این کابل ها از مس هستند و به راحتی از انتشار شعله آتش جلوگیری خواهند کرد. از طرفی این کابل ها مانع از انتشار گازهای سمی می شوند و ضد دود می باشند حتی اگر سانحه ای رخ دهد مدار را به مدت ۳ ساعت حفظ می کنند.

کابل برق ضد حریق

کابل برق ضد حریق

بهترین کابل ضد حریق

  • کابل ضد حریق سیلیکونی

آیا شما می دانید کابل برق ضد حریق چیست؟ با انواع آن آشنایی دارید؟ کابل های ضد حریق به عنوان کابل هایی نسوز، در انواع مختلفی تولید و استفاده می شوند. کابل های ضد حریق سیلیکونی نیز نوعی از انواع این کابل ها به شمار می رود. معمولا سیلیکون خود یک نوع ماده نسوز و مقاوم می باشد که در اکثر صنایع جهت ساخت قطعات و لوازم بسیاری کاربرد دارد. این مدل کابل ضد حریق معمولا از ترکیبات مصنوعی با تنوع زیاد در اشکال مختلف تشکیل می شود.

قابلیت مقاومت در مقابل دمای منفی 60 تا 250 درجه سانتی گراد از مهمترین مزیت های این کابل ها به شمار می رود که یک نوع روکش از جنس سیلیکون نسوز دارند. از مهمترین مزیت های این کابل ها می توان به مقاومت زیاد در برابر جریان بالا اشاره کرد و همچنین مقاومتی که در برابر دمای منفی 60 تا 250 درجه سانتی گراد از خود نشان می دهند.

انعطاف پذیری این کابل ها بسیار بالا است و در نتیجه شکل پذیری خوبی نیز دارند و به خوبی نیز با شرایط جوی چون رطوبت و حتی حرارت بالا سازگار هستند. مقاوم بودن در برابر اشعه ماورإ بنفش نور خورشید، گازهای اسیدی‌ هالوژن و مواد شیمیایی نیز از دیگر مزیت های این کابل ها به شمار می رود. این کابل ها جهت استفاده برای مصارف خاص معمولا در ابعاد و اندازه های بسیار مختلفی تولید می کنند که شیلد و درین وایر دارند.

به نوعی می توانند از گسترش شعله‌ آتش به خوبی جلوگیری کنند. با این همه توضیح قطعا اکنون می دانید که کابل برق ضد حریق چیست؟ با کاربرد، انواع و حتی دلیل استفاده از آن نیز به خوبی آشنا شدید.

کابل برق ضد حریق

کابل برق ضد حریق

کاربرد کابل ضد حریق

کابل های ضد حریق، جزو بهترین و بی نظیرترین کابل های کاربردی در صنعت برق هستند. این کابل ها در مقابل آتش مقاومت بسیار بالایی دارند و می توان از آن ها برای استفاده در مصارف خاصی به کار برد. کاربرد خاص این کابل ها به دلیل ضد آتش بودن آن ها می باشد و تنها پرداختن به مفهوم کابل برق ضد حریق چیست؟ نمی تواند توضیح جامعی برای شما باشد. چرا که شما باید دلیل تولید و استفاده از این مدل کابل ها را نیز بدانید.

این کابل ها را با نام کابل مقاوم در برابر حریق نیز می شناسند. که جزو یکی از لوازم و تجهیزات بسیار ضروری تأمین ایمنی در صنایع مختلف به شمار می رود. این کابل ها بسیار حائز اهمیت قرار دارند. چرا که برای شناسائی، سنجش و حتی اعلام به موقع هشدار آتش سوزی به خوبی عمل می کنند.

این کابل ها به گونه پوشش داده شده اند که به راحتی در مقابل تمامی عوامل و شرایطی چون حرارت بالا، رطوبت زیاد، آتش سوزی، مواد خورنده و شیمیایی، سایش، ضربه و … مقاومت خواهند کرد. این کابل ها بر اساس استانداردهای اطفاء حریق طراحی شده اند و کیفیت مطلوب را برای در امان ماندن از بسیاری از صدمات دارند و به همین دلیل است که کابل های ضد حریق، بهترین گزینه برای استفاده برای مصارف خاص به شمار می روند.

قیمت کابل ضد حریق با توجه به کیفیت و مشخصات ویژه ای که دارد، نسبت به دیگر کابل ها بیشتر می باشد و همین نسوز بودن و سایر مشخصات خاص این کابل ها، این قیمت بالا را به راحتی برای خرید کابل ضد حریق توجیح می کند. آیا شما به کیفیت کابل و نسوز بودن و ایمنی که برقرار می کند توجه دارید یا قیمت برای شما در اولویت قرار دارد؟

کابل ضد حریق از سایت فروشگاهی برقیجات

لوازم برقی، یکی از اصلی ترین لوازمی هستند که در صنعت برق به شدت نورد نیاز هستند؛ چرا که برق در زندگی انسان و در تمامی صنایع نقش اصلی را به عهده دارد. فروشگاه برقیجات نیز یکی از معتبرترین مراکز فروش در سطح کشور است که بهترین لوازم الکتریکی را با مطرح ترین برندها و کیفیت عالی به فروش می رساند.

قیمت کابل ضد حریق در این مجموعه به صورت رقابتی است و حتی کیفیت خرید کابل های ضد حریق این فروشگاه زبانزد می باشند. این فروشگاه، تمامی انواع کابل های مورد نیاز شما را به ساده ترین شکل ممکن، به صورت آنلاین در اختیار شما مشتریان عزیز قرار می دهد. با خرید کابل ضد حریق از فروشگاه برقیجات یک فرصت ایده آل و طلایی جهت خرید اقتصادی به خود بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *