نورپردازی

کاربرد محافظ ولتاژ

کاربرد محافظ ولتاژ

آیا با کاربرد محافظ ولتاژ آشنایی دارید؟ می دانید از این دستگاه الکتریکی به چه منظوری استفاده می کنند؟ همانگونه که مستحضرید انرژی الکتریکی پرکاربردترین انرژی است که در صنایع مختلف از آن بهره می بریم. حال اینکه جریان الکتریکی گاهی با نوساناتی همراه است که جهت محافظت از لوازم الکتریکی از دستگاهی به نام محافظ ولتاژ استفاده می کنند. در ادامه توضیح بیشتری در رابطه با محافظ ولتاژ مشخصات و مزایای آن ارائه می دهیم.

کاربرد محافظ ولتاژ

صنعت برق یکی از صنایع بسیار خاص و پیشرفته ای است که با ظهور آن دنیای انسان دچار تغییر و تحول بسیار زیادی شد. انرژی الکتریکی یکی از مهمترین نیازهای مهم ما انسان ها در صنایع مختلف است که ۸۰ درصد فعالیت های ما را تشکیل می دهد. همانگونه که مستحضرید امروزه چه در صنایع و چه در ساختمان های مسکونی از انواع اقسام دستگاه ها و ماشین آلات مختلفی برای عملکردهای خاص استفاده می کنند.

لوازم الکتریکی خانگی امروزه در صدها تنوع و کاربرد های مختلف طراحی شده اند که بر اساس جریان استاندارد برق این طراحی صورت می گیرد. اما همانگونه که مستحضرید جریان الکتریکی همیشه ثابت نیست و گاهی با شوق و نوسانات بسیار زیادی همراه می باشد. از این رو برای محافظت از این لوازم دستگاه های بسیار مختلفی نظیر محافظ ولتاژ طراحی میشود. کاربرد محافظ ولتاژ و مزیت های مهم آن باعث محبوبیت زیاد و بالا رفتن سطح فروش آن شده است.

نقش مافظ برق در برابر شوک الکتریکی

محافظ ولتاژ تمامی لوازم الکتریکی را در برابر شوک الکتریکی محافظت می کند. ولتاژ همان میزان اندازه گیری پتانسیل انرژی الکتریکی خواهد بود که در صورتی که اختلاف پتانسیل انرژی الکتریکی به وجود بیاید در واقع زمانی که ولتاژ بیش از حد بالا رود شوک الکتریکی به وجود می آید؛ اما یک محافظ ولتاژ می تواند به ساده ترین شکل ممکن از تجهیزات و لوازم الکتریکی محافظت کند. کاربرد محافظ ولتاژ بسیار ساده است چرا که این دستگاه میزان ولتاژ غیر استاندارد را شناسایی می ‌کند که این شناسایی توسط حسگرهای آن انجام می شود در نتیجه الکتریسیته اضافی را توسط سیم اتصال به زمین به زمین منتقل میکند.

تمامی انواع محافظ ولتاژ مجهز به پین اتصال به زمین هستند در این صورت می تواند عملکرد بهتری داشته باشند. این محافظ ها نیز در انواع و اقسام مختلفی هستند که شما می توانید از آنها متناسب با نوع دستگاه خود استفاده کنید. در واقع در هر زمانی که شما قصد استفاده از لوازم الکتریکی را دارید بایستی از محافظ ولتاژ استفاده نمایید.

کاربرد محافظ ولتاژ

کاربرد محافظ ولتاژ

نکات مهم خرید بهترین محافظ ولتاژ

همانگونه که اشاره شد محافظ ولتاژ یا همان محافظ برق یک وسیله بسیار کاربردی است که با شناسایی ولتاژ های بالا آنها را توسط سیم اتصال به زمین منحرف میکند. با توجه به استفاده از این دستگاه وسایل برقی شما در برابر شوک ها و نوسانات الکتریکی محافظت می شود‌. کاربرد محافظ ولتاژ در صنعت برق با توجه به حفاظت از لوازم الکتریکی بسیار مورد توجه قرار دارد از این رو سطح خرید این دستگاه بسیار زیاد می باشد.

محافظ برق معمولا در قسمت ورودی برق متصل می شود. حال اینکه به هنگام خرید یک محافظ ولتاژ درجه یک بایستی نکات بسیار زیادی مورد توجه قرار بگیرد. با رعایت این نکات شما می توانید بهترین محافظ ولتاژ را خریداری کنید و به مدت زیادی از آن استفاده نمایید. برخی از این نکات مهم عبارتند از:

جنس بدنه

اولین نکته بسیار مهم که حتی در کاربرد محافظ برق نیز تاثیر بسیار زیادی دارد جنس بدنه آن است. چنانچه محافظ ولتاژ دارای جنس با کیفیتی باشد قطعاً طول عمر آن نیز افزایش پیدا می‌کند حتی در برابر بسیاری از شرایط از خود مقاومت نشان می دهد‌ بهترین محافظ ولتاژ بایستی از جنس ای بی سی یا پلاستیک ضد آتش و حرارت باشد تا در برابر گرمای زیاد و آتش از خود مقاومت نشان دهد.

توان مصرفی و شدت جریان

همانگونه که مستحضرید برای هر یک از لوازم الکتریکی شما باید یک محافظ ولتاژ مخصوصی را متناسب با توان مصرفی و شدت جریان آن خریداری کنید. چنانچه هر یک از وسایل مورد استفاده در منزل شما دارای توان مصرفی و شدت جریان یکسانی هستند می توانید از یک محافظ ولتاژ مخصوصی برای استفاده از آن وسایل استفاده نمایید. اما به هنگام خرید بهتر است متناسب با تعداد وسایل الکتریکی با توان و ولتاژ یکسان به تعداد خانه ها یا پورت های محافظ ولتاژ توجه شود.

چند نکته طلایی برای خرید بهترین محافظ برق

  • مهمترین مزیت دیگر داشتن فیوز در محافظ برق است. چرا که در اثر عبور شدت جریان زیاد از فیوز از وسایل آسیب نمی بیند و تنها این فیوز است که میسوزد. حال اینکه تعویض فیوز بسیار مقرون به صرفه تر از سوختن محافظ برق و دیگر لوازم الکتریکی است.
  • از مهمترین نکاتی که برای خرید محافظ ولتاژ باید به آن توجه نمود گارانتی تعویض آن است. همانگونه که اشاره کردیم کاربرد محافظ ولتاژ محافظت از لوازم الکتریکی می باشد. چنانچه این وسیله عملکرد مناسبی نداشتند، شما می توانید بر اساس گارانتی محافظ را تعویض کنید یا حتی آن را توسط نمایندگی های موجود تعمیر نمایید.
  • از نکات مهم دیگری که باید حتماً مورد توجه قرار بگیرد دکمه خاموش و روشن شدن محافظ برق است. بسیاری از انواع محافظ ولتاژ ها بایستی دارای کلید خاموش و روشن باشند. اما در وسایلی مانند یخچال که به صورت ۲۴ ساعته به پریز متصل هستند، نیازی به وجود این دکمه نیست.
  • یکی از دیگر نکات مهم خرید بهترین محافظ ولتاژ توجه به طول کابل آن است. چنانچه کابل وسیله الکتریکی شما کوتاه باشد یا فاصله زیادی با پریز است در این صورت می توانید با خرید بهترین محافظ ولتاژ با طول کابل مناسب به راحتی این اتصال را برقرار کنید.
  • قیمت دیگر پارامتر بسیار مهمی است که برای اکثر مشتریان حائز اهمیت می باشد. محافظ هایی با کیفیت بهتر و تکنولوژی ساختاری قویتر دارای قیمت بالاتری هستند. شاید بیشتر شما افراد به هنگام خرید ابتدا قیمت را بسنجید و متناسب با بودجه خود یک محافظ برقی را خریداری کنید. اما بهتر است بدانید قیمت یک محافظ برق بر اساس تمامی مشخصات و قابلیت های مهم آن مشخص می شود. قبل از اینکه بخواهید قیمت را مقایسه کنید بهتر است ابتدا تمامی مشخصات ذکر شده تا برند را در الویت قرار بدهید.

انواع محافظ ولتاژ بر اساس توان مصرفی

همانگونه که اشاره شد، محافظ ولتاژ نوعی وسیله بسیار کاربردی و خاص است که از آن برای حمایت لوازم الکتریکی استفاده می کنند. کاربرد محافظ ولتاژ به سبب محافظت از لوازم الکتریکی در برابر شوک و نوسانات الکتریسیته اهمیت بسیار زیادی دارد.

همانگونه که مستحضرید هر یک از لوازم الکتریکی با توان مصرفی خاصیت طراحی شده اند. که متناسب با همان توان مصرفی بایستی یک نوع محافظ مخصوصی را خریداری کنید. در واقع محافظ برق بر اساس پارامترهای بسیار زیادی تقسیم‌ بندی می‌شود اما یکی از خاص ترین پارامترهای طبقه بندی انواع محافظ برق بر اساس توان مصرفی صورت می گیرد.

کاربرد محافظ ولتاژ

کاربرد محافظ ولتاژ

محافظ برق با ۶ هزار ولت آمپر

یکی از پرکاربرترین محافظ ها، محافظ هایی با ۶ هزار ولت آمپر توان مصرفی هستند. که بهترین و کاربردی ترین انواع محافظ هایی هستند که برای حفاظت از کل سیستم برق ساختمان یا وسایل برقی آشپزخانه از آنها استفاده می کنند‌ این دسته از محافظ ها پرقدرت ترین محافظ ولتاژی هستند که پس از کنتور آن ها را متصل خواهد نمود.

محافظ برق با حداکثر توان خروجی ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ ولت آمپر

محافظ هایی با حداکثر توان خروجی ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ ولت آمپر مدل دیگری از انواع محافظ هایی هستند که مجهز به دکمه خاموش و روشن می باشند. این دسته از محافظ ها بیشتر برای وسیله های پرکاربرد نظیر کولر گازی که نیاز به انرژی بالایی دارند، استفاده می شود.

محافظ برق با ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ ولت آمپر

مدل دیگری از انواع محافظ های بسیار پرکاربرد که بیشتر برای انواع یخچال و فریزر مورد استفاده قرار می گیرد، محافظ هایی با ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ ولت آمپر هستند. این دسته از محافظ ها فاقد دکمه خاموش روشن می باشند.

محافظ برق با حداکثر توان خروجی ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ ولت آمپر

محافظ هایی با حداکثر توان خروجی ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ ولت آمپر مدل دیگری از انواع محافظ برق موجود در بازار است. این دسته از محافظ برق ها مجهز به دکمه خاموش و روشن شدن هستند و توان مصرفی کمی دارند. در واقع از این محافظ ها برای لوازم الکتریکی با حداکثر توان خروجی کم استفاده می کنند.

سه نمونه محافظ برق بسیار پر کاربرد

دنیای امروز عصر مدرن است که با پیشرفت علم شاهد تولید انواع تجهیزات ای با قابلیت های بیشتر هستیم. محافظ ولتاژ نیز یکی از همین وسیله های بسیار کاربردی می باشد که نقش مهمی را جهت حفاظت از لوازم الکتریکی ایفا می کند. کاربرد محافظ ولتاژ از این رو مورد اهمیت قرار میگیرد که می تواند از لوازم الکتریکی نظیر یخچال که قیمت نجومی دارد در برابر نوسانات الکتریکی محافظت نماید. این دستگاه مناسب با نوع وسیله کاربردی در انواع مختلفی طراحی می‌شود که برخی از آن ها عبارتند از:

محافظ برق یخچال

محافظ برق یخچال یکی از کاربردی ترین انواع محافظ برق محسوب می شود که استفاده آن برای محافظت از یخچال اهمیت بسیار زیادی دارد. این دسته از محافظ های برق فاقد کلید خاموش و روشن شدن هستند چرا که یخچال به صورت مداوم به پریز متصل است و معمولا محافظ های یخچال دارای حداکثر توان خروجی ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ ولت آمپر می باشند.

محافظ برق لوازم صوتی و تصویری

محافظ برق لوازم صوتی و تصویری نظیر تلویزیون نمونه دیگری از انواع محافظ برق های بسیار پرکاربرد هستند. این دسته از محافظ برق مجهز به دکمه خاموش و روشن است چرا که ما به صورت مداوم از این وسایل استفاده نمی کنید. همچنین محافظ برق لوازم صوتی و تصویری برای تمامی لوازم صوتی و تصویری یکسان است و شما می توانید متناسب با تعداد لوازم صوتی و تصویری منزل خود یک محافظ برق را با تعداد خانه های مورد نیاز تهیه نمایید.

محافظ برق کولر گازی

نمونه دیگری از انواع محافظ های بسیار کاربردی شامل محافظ برق کولر گازی است. این دسته از محافظ ها برای حفاظت از کولر گازی که در فواصل گرم سار برای خنک کردن منزل از آنها استفاده می کنند. از آنجایی که کولرهای گازی میزان انرژی زیادی برای خنک کردن منزل نیاز دارند، این دسته از لوازم نیاز به محافظ هایی با ۳ هزار تا ۵۰۰ هزار ولت آمپر هستند.

نتیجه

شوک ها و نوسانات الکتریکی مهمترین خطراتی هستند که می‌توانند به لوازم برقی آسیب برسانند. برای محافظت از لوازم الکتریکی از دستگاه های نظیر محافظ ولتاژ استفاده می کنند. کاربرد محافظ ولتاژ به منظور حفاظت از لوازم برقی اهمیت بسیار زیادی دارد.

این وسیله برای هر یک از لوازم الکتریکی به صورت جداگانه با مشخصات خاصی طراحی شده است. کیفیت محافظ ولتاژ روی عملکرد آن اهمیت بسیار زیادی دارد پس برای دسترسی به بهترین و با کیفیت ترین محافظ برق باید حتما به مراکز فروش قابل اعتماد مراجعه نمایید. فروشگاه برقیجات بهترین و بزرگترین مرکز فروشی است که بهترین انواع محافظ برق را با سطح کیفیت فوق العاده عالی و قیمت مقرون به صرفه در اختیار شما عزیزان قرار می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *