نورپردازی

کدام وسایل به محافظ برق نیاز دارند؟ وسایل نیازمند به محافظ برق

وسایل نیازمند به محافظ برق

چرا باید از محافظ برق استفاده کنیم؟

محافظ برق ، یک نوع دستگاه پیشرفته ای است که مطابق با نیاز صنعت برق و بر اساس تکنولوژی خاصی ساخته می شود‌. ‌محافظ برق را در بازار با نام های دیگری نظیر محافظ ولتاژ نیز می شناسند که با کمک برد الکتریکی و یک رله زمانی که افزایش یا کاهش ناگهانی ولتاژ رخ می دهد از دستگاه محافظت می کند. در واقع محافظ برق باعث قطع شدن جریان برق و عبور نوسانات به دستگاه می شود که این کار با منتقل کردن ولتاژهای اضافی به زمین اتفاق می افتد. وسایل نیازمند به محافظ برق تعداد زیادی از وسایل را در بر می گیرد. چرا که نوسانات برق عاملی در خرابی اکثر این وسایل است.

ولتاژ کمتر از 170 و بیشتر از 240 ولت خارج از محدوده استاندارد و حد طبیعی است که به دستگاه آسیب می رساند. محافظ‌ برق استاندارد دارای زمان تاخیر است و پس از بازگشت ولتاژ به مقدار ایمن، پس از چند ثانیه تاخیر دوباره متصل می گردد. محافظ برق اهمیت بالایی برای لوازم الکتریکی دارد و وسایل نیازمند به محافظ برق باید حتما به این دستگاه مجهز شوند تا از شر نوسانات و شوک های الکتریکی در امان بمانند.

رابطه نوسانات ولتاژ و صدمه دیدن لوازم‌ الکتریکی

با رونق علم‌ تکنولوژی و رشد صنایع، ظهور وسایل و لوازم الکتریکی روز به روز رنگ و بوی بهتر به خود گرفت. هر روز شاهد تولید صدها نوع لوازم و تجهیزات الکتریکی جدیدی هستیم. که هر یک از آن ها با تکنولوژی خاص و جدیدی به منظور تسهیل برخی امور به تولید می رسند‌.‌ منبع اصلی و اولیه فعالیت لوازم الکتریکی همانگونه که از نام آن ها پیداست از برق است. و با متصل شدن به برق، طبق مکانیزم خاص دستگاه انرژی الکتریکی به انرژی مورد نیاز تبدیل می گردد. اما وسایل الکتریکی همگی یک حد و مرزی برای کارکرد خود دارند.

به عنوان مثال یک یخچال فریزر یا تلوزیون نیاز به مقدار مشخصی ولتاژ برای کارایی خود خواهد داشت. این تنظیمات همگی متناسب با شدت جریان‌ برق شهری هستند. اما گاهی اوقات بنابر دلایل بسیار زیادی‌ ممکن است جریان عبوری بیش از حد افزایش یا کاهش پیدا کند که این نوسان برق یا ولتاژ به شدت به دستگاه های الکتریکی آسیب وارد خواهد کرد.

به همین منظور شما برای وسایل نیازمند به محافظ برق باید از محافظ برق مخصوصی که متناسب با نیاز دستگاه طراحی شده، استفاده کنید. اما تا به حال فکر کرده اید که این نوسانات چگونه به تجهیزات الکتریکی صدمه وارد می کند؟ همانگونه که اشاره شد، جریان برق با توجه به استانداردها و شاخصه‌ هایی در دسترس قرار می گیرد. تمامی لوازم الکتریکی را نیز بر حسب همین استانداردها و شاخصه ها طراحی و تولید می کنند.

این دستگاه ها همگی برای میزان جریان ثابتی تنظیم شده اند. که در صورت وجود نوسانات جریان ممکن است دستگاه موردنظر آسیب ببیند. چرا نوسانات اتفاق می افتد؟ عوامل بسیار زیادی هستند که می تواند جریان برق را بیش از حد زیاد یا کم کنند که می تواند شامل خیس شدن سیم‌ های لخت، وجود مشکل خاص در دستگاه، رعد و برق و … باشد. با وجود قیمت بالای اکثر تجهیزات الکتریکی بهتر است برای وسایل نیازمند به محافظ برق حتما از محافظ استفاده نمایید.

"وسایل نیازمند به محافظ برق

مهمترین ابزارهای نیازمند به محافظ برق

  • محافظ برق یخچال

یکی لوازم الکتریکی بسیار پر کاربرد در هر خانه ای یخچال و فریزر است که به صورت مداوم به برق متصل هستند. این دسته از لوازم الکتریکی دارای قیمت بالایی نیز می باشند و بر اساس استانداردها طراحی شده اند. با کاهش یا افزایش شدید ناگهانی جریان برق قطعا به موتور یخچال آسیب می رسد؛ اما در صورتی که شما از یک محافظ برق مخصوص یخچال استفاده کنید، مانع از صدمه دیدن دستگاه می شوید. محافظ مخصوص یخچال باید دارای توان 2 تا 3 هزار وات و فاقد دکمه خاموش و روشن باشد. مناسب ترین محافظ برق یخچال معمولأ بدون سیم و دارای یک یا دو خانه پورت است.

  • محافظ برق لپ تاپ و کامپیوتر

کامپیوتر و لپتاپ هر می توانند برای بسیاری از افراد ابزار اصلی کار باشند که دائما با آن ها سر و کار دارند. همچنین این دستگاه ها مخصوصا لب تاب جز دستگاه‌ های قیمت بالا است که ممکن است در اثر نوسانات ایجاد شده آسیب ببینند. شوک های الکتریکی بسیاری از قطعات این دستگاه ها نظیر مادربرد را نابود می کند؛ اما وجود یک محافظ برق مخصوص این دو مانع از خسارت های احتمالی می گردد. ناگفته نماند که توان مصرفی این محافظ‌ ها در بازه 1000 تا 2500 وات بوده و مجهز به کلید خاموش و روشن هستند. محافظ برق مخصوص کامپیوتر و لب تاب در دو نوع سیم دار و بدون سیم در بازار وجود دارد.

محافظ برق کولر گازی

کولر گازی جزو قطعات کاربردی است که مصرف بسیار بالایی دارد. کولر گازی ۳۰ و ۳۵ آمپر است و تنظیمات و تکنولوژی آن شبیه به محافظ برق زیر کنتوری است. گازی آمپر مصرفی بالایی دارد و بهتر است به استفاده از کولر گازی زیر کنتوری در ساختمان اکتفا نکرده و از محافظ برق مخصوص آن استفاده نمایید.

وسایل نیازمند به محافظ برق

تجهیزات مهم نیازمند محافظ برق

  • محافظ برق کنتور

کنتورها نیز از دیگر وسایل نیازمند به محافظ برق هستند که معمولا محافظ مخصوص کنتور را روی برق ورودی ساختمان درست در قسمت زیر کنتور نصب می کنند. این نوع محافظ به اندازه ای قدرت دارد و به گونه ای طراحی شده که برق گل ساختمان را پوشش می دهید و وظیفه آن محافظت از کل تجهیزات الکتریکی ساختمانی خواهد بود. البته این نوع محافظ برق تنها در صورتی است‌ که شما به صورت معمولی از وسایل برقی استفاده کنید.

اما در صورتی که چندین وسیله برقی بسیار پر کاربرد دارید، خرید محافظ برق مخصوص هر یک‌ الزامی خواهد بود. کنتور در قسمت ورودی ساختمان نصب می گردد و تمام شبکه برق ساختمان را تحت کنترل و پوشش خود قرار می دهد. اگر از نوسانات و شوک های الکتریکی از همان ابتدای ورودی برق جلوگیری شود، پس در این صورت ایمنی برق کل ساختمان تامین می گردد.

  • محافظ برق ماشین لباسشویی

یکی از مهمترین وسایل نیازمند به محافظ برق ماشین لباسشویی است که معمولا در اکثر خانه ها بسیار پر مصرف خواهد بود‌. از آنجایی که ماشین لباسشویی قیمت بالا می باشد، بهتر است با انتخاب یک محافظ ماشین لباسشویی استاندارد و مناسب باعث حفظ صحت و سلامتی دستگاه شوید. این محافظ ها با محافظت از دستگاه در برابر نوسانات باعث افزایش طول عمر آن می شوند و در این صورت شما سالیان سال از این ماشین بدون هیچ مشکلی استفاده خواهید کرد. محافظ برق مناسب ماشین لباسشویی ۱۶ آمپر است که بدون کابل و دارای یک خروجی می باشد. یک محافظ استاندارد قطعا ارت دار خواهد بود تا بتوان با کمک آن به خوبی ایمنی را برقرار کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *