مقالات

آشنایی با کابل برق خودنگهدار

کابل برق خودنگهدار

درباره کابل برق خودنگهدار اطلاعاتی دارید؟ می دانید این کابل ها چه مشخصات و حتی مزایایی دارند؟ کابل خودنگهدار نیز همانند صدها نوع مدل کابل موجود در بازار یکی از کابل های کاربردی است. که از لحاظ عملکرد خود بسیار حائز می باشد. این کابل برق هم وظیفه انتقال جریان الکتریکی دارد. اما در شرایط خاص و با عملکرد خاصی استفاده می شوند. برای آشنایی بیشتر با کابل برق خودنگهدار در ادامه توضیحات بیشتری را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

کابل برق خودنگهدار چیست؟

کابل ها یکی از اصلی ترین محصولاتی هستند که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. این محصول به منظور توزیع انرژی الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به نوع کاربرد و البته ساختار و نوع مصارف مختلف می توان کابل ها را به انواع گوناگونی تقسیم نمود. کابل برق خودنگهدار یکی از انواع کابل های موجود در بازار است. که از آن به منظور انتقال نیرو در خطوط هوایی استفاده می کنند.

این کابل در دسته بندی انواع کابل قدرت قرار می گیرد. که دارای روکش بسیار مقاومی می باشد. و بیشتر برای انتقال نیرو از دکل ها و پایه های توزیع برق از آن استفاده خواهند کرد. این کابل در مقایسه با بسیاری از کابل های موجود در بازار دارای کیفیت فوق العاده بالایی می باشند. معمولاً هادی آن از نوع فشار ضعیف و یک نور رشته تابیده و فشرده گردی است که از آلومینیوم می باشد و حداقل خلوص آن ۹۹ و نیم درصد است.

این نوع کابل ها از هفت رشته به هم تنیده متشکل می شوند. که عایق آن ها نیز بر پایه پلی اتیلن شبکه ای که مقاومت بسیار زیادی دارد، می باشد. این کابل ها به سبب قدرت مقاومت بسیار بالا می توان در تمام شرایط مختلف آب و هوایی مورد استفاده قرار بگیرد. این نوع کابل نیز انواع مختلفی دارد. که هر یک از آن ها کاربرد خاص خود را خواهد داشت.

البته معایب کابل ‌های خودنگهدار نیز قابل توجه است. اما در میان صدها مزیتی که دارد این معایب کمتر به چشم می آید. قیمت کابل برق خودنگهدار در مقایسه با برخی از انواع کابل های موجود در بازار مقرون به صرفه می باشد. و چه بسا این که کاربرد آن بسیار حائز اهمیت بوده و در صنعت برق و توزیع انرژی الکتریکی اهمیت بسیار زیادی دارد.

کابل خودنگهدار را می توان یکی از انواع کابل های نسل جدیدی برشمرد. که به منظور انتقال انرژی برق از آن استفاده می کنند. این نوع کابل بهترین جایگزین برای کابل های مسی است که از جنس آلومینیومی می باشد. قسمت های اصلی کابل ‌های خودنگهدار را هادی و روکش آن ها تشکیل می دهد.

مزیت استفاده از کابل برق خودنگهدار

همانگونه که اشاره شد، کابل برق خودنگهدار یکی از انواع کابل های انتقال نیرو در خطوط هوایی است. که قدرت بسیار بالایی در زمینه جابجایی انرژی الکتریکی دارد. این کابل در اواسط قرن بیستم میلادی توسط کشور فرانسه به تولید رسید. و با توجه به مزایای که داشت روز به روز بر سطح کاربرد آن افزوده شد و هم اکنون یکی از انواع کابل های بسیار مطرح و کاربردی در بازار شناخته می شود.

کابل ها روز به روز با قابلیت و کیفیت بهتری نسبت به نسل های قدیمی به تولید می رسند. چرا که با توجه به پیشرفت علم و تخصص کادر تولید تکنولوژی ساختاری کابل ها نیز به بهترین شکل ممکن متناسب با نیاز بازار طراحی و تولید خواهد شد. این کابل ها نیز همانند دیگر انواع کابل های موجود اگرچه مدت زیادی است به تولید می رسند. اما امروزه نسل جدید آن ها با قابلیت بهتری روانه بازار می شود. کابل برق خودنگهدار دارای مزیت ‌های بسیار زیادی است که برخی از آن ها شامل موارد زیر هستند:

  • پایین بودن اضافه ولتاژ ناشی از رعد و برق در این کابل ها
  • پایین بودن هزینه نصب این کابل ها برای خطوط انتقال به نسبت دیگر خطوط هوایی
  • کاهش آتش سوزی در این کابل ها در صورت اتصال کوتاه
  • اتصال بسیار راحت به سبب وجود یک هادی مفصل کششی
  • مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی، کشش و پارگی
  • کم بودن تلفات همچنین هزینه‌های جابجایی خطوط انتقال
  • دارای ارتعاشات کم در مقایسه با سیم های لخت
  • دارای عایق بسیار مقاوم قوی و جلوگیری از برق گرفتگی های تصادفی
  • هزینه پایین به منظور نصب و نگهداری آن
  • مناسب بودن قیمت کابل خودنگهدار
  • قابلیت نصب این کابل در مدل فشار ضعیف روی تیرهای خطوط انتقال ۲۰ ولتی
  • ایمنی بسیار بالا در مقایسه با دیگر کابل های انتقال هوایی
  • به حداقل رسیدن انشعابات غیرمجاز با استفاده از این کابل استاندارد و با کیفیت
کابل برق خودنگهدار

کابل برق خودنگهدار

انواع کابل خودنگهدار بر اساس تعداد رشته

کابل برق خودنگهدار نمونه از انواع کابل های موجود در بازار به شمار می رود. اما ممکن است از لحاظ ساختاری و یا نوع عملکرد با دیگر انواع کابل ها کمی متفاوت باشد. به طور کلی تمامی کابل ها به منظور هدایت جریان الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد و معمولاً بر اساس نوع ساختار، نوع عایق، نوع هادی، نوع کاربرد و دیگر مشخصات با یکدیگر تفاوت دارند.

این کار به عنوان یکی از انواع کابل های موجود در بازار، خود انواع مختلفی دارند. که بر اساس شاخصه های مختلفی می توان آن ها را تقسیم بندی نمود. یکی از مهمترین تقسیم بندی کابل‌ های خودنگهدار بر اساس تعداد رشته هایی است که دارند. توجه داشته باشید که در این تقسیم بندی بر اساس تعداد رشته قطعاً قیمت کابل ها نیز متفاوت خواهد بود.

  • کابل‌های خودنگهدار ۴ رشته ای یکی از انواع کابل خودنگهدار محسوب می ‌شوند. که از سه رشته فاز و یک رشته نول تشکیل می شوند. قیمت این نوع کابل خودنگهدار در مقایسه با دیگر انواع کابل ها مقرون به صرفه تر خواهد بود.
  • کابل های ۵ رشته ای نیز نمونه دیگری از انواع کابل خودنگهدار هستند که متشکل از پنج رشته می باشد. سه رشته این کابل ها فاز و یک رشته روشنایی. اما یک رشته دیگر آن نول است. این نوع کابل نسبت به کابل های ۴ رشته ای کمی گران تر می باشد و در مقایسه با کابل های ۶ رشته ای ارزان تر خواهد بود.
  • کابل های ۶ رشته ای نیز یکی از انواع کابل خودنگهدار هستند که متشکل از شش رشته هستند. چهار از این ۶ رشته را فاز یک رشته روشنایی یک رشته و یک رشته آن را مسنجر تشکیل می دهد. حال اینکه در این کابل ها رقم اول به معنی تعداد فازهای کابل، رقن دوم سطح مقطع فاز، رقم سوم روشنایی، عدد چهارم را نیز جهت نمایش نوع و رقم پنجم را مسنجر می نامند.

قسمت های مختلف کابل خودنگهدار

اشاره شد که کابل برق خودنگهدار جزو متداول ترین و کاربرد ترین کارهایی است. که برای مصارف مختلفی به منظور انتقال نیرو در خطوط هوایی از آن استفاده می کنند. این کابل نیز از قسمت های مختلفی تشکیل می شود. که هر یک از این اجزا نقش مهمی را در انتقال نیرو ایفا خواهند کرد.

  • هادی یکی از قسمتهای اصلی و مهم کابل‌های خودنگهدار است. که هادی این کابل فشار ضعیف و از جنس آلومینیوم می باشد. این هادی از رشته های به هم تنیده مختلفی تشکیل می شود. و جنس آلومینیوم آلیاژی باعث انتقال پرقدرت تره انرژی در کابل می شود و چه بسا این که سطح مقطع هادی آن به صورت گرد است.
  • اسکرین هادی دیگر قسمت این کابل ها به شمار می رود که نوعی پوشش نیمه هادی با ضخامت ۳ دهم تا هشت دهم میلی متر می باشد. این پوشش به منظور کاهش تنش الکترواستاتیک در ساختار کابل مورد استفاده قرار می گیرد و یک لایه اکسترود شده است که با پلی اتیلن کراس تشکیل می شود.
  • عایق را می توان یکی دیگر از اجزای مهم کابل برق خودنگهدار برشمرد که معمولاً از جنس xple است. با رعایت استانداردها این عایق را بر روی نیمه رسانای هادی می کشند و به عنوان پوششی برای هادی ها مورد استفاده قرار می گیرد.
  • اسکرین عایق را نیز می توان جزو یکی از اجزای بسیار مهم این کابل ها برشمرد که به منظور یکنواختی میدان و افزایش خاصیت عایق از آن استفاده می کنند. این اسکرین ضخامت حدود شش دهم میلی متر دارد.
  • نوار جدا کننده نیز یکی از قسمت‌ های این کابل ها به شمار می رود و معمولاً به منظور پوشش نیمه رسانای عایق از آن استفاده می کنند. این نوار ضخامت حدود یک دهم میلیمتر دارد.

کابل برق خودنگهدار

برخی از اجزا کابل خودنگهدار

  • شیلد فلزی یک لایه مشبک از جنس فلز می باشد که به دور هسته این کابل ها پیچیده می شود. شیلدها نقش بسیار مهمی را در کابل ها ایفا می ‌کنند.
  • نوار جداکننده شیلد یک لایه نواری است که به منظور جدا کردن شیلد و غلاف از آن استفاده می کنند و از جنس آلومینیوم می باشند.
  • روکش خارجی یک ماده بسیار سخت و مقاوم است که برای این کابل ها استفاده می شود و این روکش ها معمولاً از جنس اتیلن بوده و به رنگ سیاه می باشد. این روکش ها کابل را در برابر تمام شرایط مقاوم نگه می دارد.
  • سیم نگهدارنده جزو دیگر قسمت های این کابل ها هستند که با رعایت استانداردهای بین الملل طراحی می شوند. این سین ها از جنس فولاد گالوانیزه هستند و دارای یک پوشش آلومینیومی بسیار مقاوم می باشند.

نتیجه

کابل جزو محصولات الکتریکی است که بیشترین کاربرد را در صنعت برق دارد. اهمیت استفاده از کابل بسیار زیاد بوده و به اندازه اهمیت کاربرد جریان الکتریسیته حائز اهمیت می باشدو

چرا که در صورت نبود کابل جریان برق قابل انتقال نیست. کابل ها بر اساس کاربردهای مختلف در انواع گوناگونی با ساختار و مشخصات متفاوتی طراحی و تولید می شوند. معمولاً هر کابل نیز به گونه ای طراحی شده تا در برابر شرایط خاصی از خود مقاومت نشان دهد. کابل های خودنگهدار نیز جزوه مدل های مختلف کابل هایی هستند که برای شرایط خاصی طراحی شده اند.

برای اینکه بتوانید بهترین کابل باکیفیت رل متناسب با نوع کاربرد خود خریداری کنید، باید ابتدا در رابطه با آن اطلاعات زیادی را کسب نمایید. مهمترین نکته و پارامتر خرید یک کابل با کیفیت مراجعه به یک مرکز فروش قابل اعتماد خواهد بود. مراکزی چون فروشگاه برقیجات بهترین ها را در اختیار مشتری ها قرار می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *