نورپردازی

آموزش تعمیر لامپ ال ای دی

تعمیر لامپ ال ای دی

آیا درباره تعمیر لامپ ال ای دی اطلاعاتی دارید؟ می دانید لامپ های led را پس از خراب شدن می توان به راحتی حتی در منزل تعمیر نمود؟ لامپ های ال ای دی یکی از بهترین انواع لامپ های پر کاربرد موجود در بازار هستند. این لامپ ها نسل جدید انواع لامپ می باشند که از لحاظ کیفیت، طول عمر، عملکرد، قیمت و … به دیگر لامپ ها برتری دارند. لازم به ذکر است که تولید چنین لامپ هایی با توجه به پیشرفت علم و بهره مندی از علم فناوری و تکنولوژی می باشد.

همچنان نیز در راستای پیشرفت جامعه و ارائه محصولی بی نقص شاهد تلاش کمپانی های معروف دنیا برای تولید محصولاتی با کیفیت و عملکرد بهتر هستیم. قطعا نیز در گام های بعدی و با روشن شدن چراغی دیگر از رشد، شاهد روی کار آمدن لامپ هایی با کیفیت بهتر از لامپ های امروزی هستیم. اما مهمترین مزیتی که لامپ های امروزی دارند، قابلیت تعمیر لامپ ال ای دی است که در ادامه توضیحات بیشتری درباره آن ها ارائه خواهیم داد.

آموزش تعمیر لامپ ال ای دی

لامپ ال ای دی به عنوان بهترین لامپ کم مصرف، فروش بسیار بالایی دارد. این لامپ پر مصرف دارای مزیت های بی شماری می باشد که طول عمر زیاد یکی بهترین مزیت های آن به شمار می رود. اما این لامپ ها پس از مدت ها استفاده چنانچه با مشکلی مواجه شوند، می توان آن ها را تعمیر نمود. برای تعمیر لامپ ال ای دی نیز روش های بسیار زیادی وجود دارد که در گام نخست شما باید ابتدا با قسمت های مختلف یک لامپ آشنا شوید. لامپ های led از قسمت های مختلفی نظیر بدنه، قسمت حبابی لامپ، سرپیچ، برد ال ای دی و درایور تشکیل می شوند.

  • در گام اول شما باید میزان ولتاژ لامپ را تست کنید که برای این کار به یک تغذیه 3 تا 9 ولت و مولتی متر نیاز خواهید داشت. قسمت برد خود از تعدادی ال ای دی تشکیل می شود که روی دو پایه آند و کاتد هستند. این ولتاژ کاری ال ای دی ها نیز ۳، ۶، ۹ و یا ۱۸ ولت می باشند.
  • شما باید قسمت حبابی لامپ که از جنس پلاستیک است را جدا نمایید تا به خوبی به برد ال ای دی دسترسی داشته باشید. معمولا مشکل اصلی سوختن ال ای دی است که تک تک ال ای دی ها را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می دهید. تک تک ال ای دی ها توسط ولتاژ تست می شوند که باید که 6 تا 9 ولت باشند. ال ای دی هایی با ولتاژ پایین تر را علامت زده و پس از بررسی کامل آن ها را به تعویض ال ای ها کنید.
  • در گام بعدی تعمیر لامپ ال ای دی باید به این نکته توجه داشته باشید که ال ای دی ها از لحاظ توان و برخی خصوصیات می توانند با یکدیگر متفاوت باشند و برای هر قسمت باید ال ای دی مخصوص به آن را استفاده نمایید.

مراحل تعمیر لامپ ال ای دی

  • اکنون نوبت به اندازه گیری ولتاژ درایور است. و بدین منظور باید حتما لامپ به برق متصل شود. تا بتوان ولتاژ درایور ال ای دی را توسط یک مولتی متر اندازه گیری کرد. میزان ولتاژ نمایش داده شده بایستی به تناسب تعداد ال ای دی ها باشد. معمولا برای هر 12 عدد ال ای دی 9 ولتی بیشتر از 108 ولت نیاز است.
  • چنانچه تمام این مراحل بررسی شد و متوجه شدید که تک تک این ال ای دی ها معیوب هستند؛ باید اقدام به تعویض برد نمایید. چرا که تعویض کردن تک تک این ال ای دی ها هرگز مقرون بصرفه نخواهند بود.
  • بردهای لامپ led معمولا با ولتاژ 220 ولت برق شهر کار می کنند. این قطعات خود در اشکال بسیار مختلفی طراحی می شوند که بدون نیاز به درایور هم‌ می توان از آن ها استفاده نمود. توان یک برد باید متناسب با نوع لامپ باشد زیرا در صورت بالاتر بودن توان طول عمر لامپ به شدت کاهش پیدا می کند.
  • برای تعمیر لامپ ال ای دی و تعویض برد آن حبابی را باز کرده و درایور را جدا کنید. بردهای قدیمی را برداشته و سیم برد جدید را به قسمت سرپیچ لامپ اتصال دهید. جهت اطمینان از محکم شدن سیم ها بهتر است توسط یک مته سیم ها را در‌ قسمت بالای سرپیچ لحیم کاری کنید.
  • اکنون نوبت آن است تا پس از تعمیر لامپ ال ای دی و برطرف نمودن نواقص آن، قطعات را به ترتیب سر جای خود قرار داده و حبابی را نیز به پایه لامپ متصل نمایید. توجه داشته باشید که ایمنی در تعمیر لامپ ال ای دی بسیار مورد توجه است. سعی کنید تمام مراحل کار را یک به یک بر اساس رعایت نکات مهم ایمنی و طبق اصول انجام دهید تا حین استفاده از برق دچار برق گرفتی نشوید.
تعمیر لامپ ال ای دی

تعمیر لامپ ال ای دی

برخی از انواع لامپ های ال ای دی

لامپ‌ LED یکی از انواع لامپ های بسیار مطرح بازار است کا با استفاده از تکنولوژی دیودهای نورافشان آن ها را می سازند. این نسل جدید انواع لامپ های تولید شده با کاهش میزان مصرف انرژی در هزینه ها بسیار صرفه جویی می کند.‌ از طرفی طول عمر مفید آن بسیار زیاد است و دوام بالایی در برابر شرایط مختلف دارد. از طرفی تنوع رنگ آفتابی و مهتابی این محصول حق انتخاب مشتری را بیشتر می کند. و چه بسا اینکه این دو رنگ نور هرگز به چشم ها آسیب نمی رساند. یک لامپ ال ای دی حاوی مواد سمی نیست، پس نمی تواند به محیط‌ زیست آسیب برساند. ال ای دی درصد بالایی از انرژی الکتریکی دریافتی را به روشنایی تبدیل کرده و هیچگونه گرمایی تولید نخواهد کرد.

اما قابلیت تعمیر لامپ ال ای دی یکی از مهمترین ویژگی های این لامپ‌ ها محسوب می شود. که همین مزیت بر محبوبیت این دسته از لامپ ها می افزاید. ساختار ال ای دی با دیگر لامپ ها متفاوت است و در این لامپ معمولا از دو نیمه‌ هادی مثبت و منفی استفاده می کنند. که در کیفیت نوردهی آن بسیار تاثیر دارد. تنوع لامپ های ال ای دی در بازار بسیار زیاد است. و سطح بسیار وسیعی از کاربردها را به خود اختصاص می دهد. این تنوع باعث افزایش کاربرد لامپ های ال ای دی می شود اما هر یک از این لامپ ها با مشخصات خاصی برای استفاده در شرایط متفاوت طراحی شده اند. برخی از انواع لامپ ‌ال ای دی عبارتند از:

ال ای دی های پر کاربرد

  • لامپ‌ ال‌ ای‌ دی LED شمعی

یکی از انواع لامپ های ال ای دی محبوب بازار، لامپ های شمعی هستند‌. این لامپ ها همانگونه که از نام آن ها پیداست به صورت شمع طراحی می شوند و بیشتر جنبه تزئینی دارند. مهمترین کاربرد این لامپ کم مصرف استفاده در انواع لوستر، چراغ خواب، چراغ مطالعه و … است. این مدل لامپ ال ای دی جایگزین‌ مناسبی برای لامپ‌ های شمعی است. و دارای ساختار لوکس و زیبایی می باشد. همچنین لامپ ال ای دی برند نمانور از بهترین لامپ های بازار است. که طراحی زیبا، روشنایی مطلوب، نور استاندارد و باکیفیت، قیمت مناسب و … همگی از مزیت های مهم این لامپ ها هستند.

لامپ های شمعی ال ای دی نیز میزان انرژی بسیار کمی مصرف می کنند و درصد بالایی از آن را به نور تبدیل خواهند کرد. درواقع هیچ انرژی اضافی برای تولید گرما در این لامپ ها وجود نخواهد داشت. تعمیر لامپ ال ای دی اشکی نیز به ساده ترین شکل ممکن همانند دیگر انواع لامپ ها انجام می شود‌

  • لامپ ال ای دی نواری

یکی از انواع لامپ های ال‌ ای‌ دی که بیشتر برای نورپردازی زیبا و دکوراسیون از آن استفاده می شود، مدل نواری است. برای ساخت این دسته از لامپ های led نیز از دیود نورافشان استفاده کرده اند که با عبور جریان الکتریکی از آن یک نور مرئی منتشر می کند. همانگونه که از نام این محصول پیداست، یک ریسه نواری متشکل از لامپ های بسیار ریز در طرح و شکل های مختلف می باشد. این دسته از ال ای دی ها را برای نورپردازی دکوراسیون استفاده می کنند و از لحاظ ساختاری تنوع بسیار زیادی دارند. تنوع رنگی در این محصول بسیار زیاد است و طول عمر بالایی نیز دارد. ناگفته نماند امکان تعمیر لامپ ال ای دی نواری و یا جداسازی لامپ ها و تعویض ها آن ها وجود دارد.

تعمیر لامپ ال ای دی

نتیجه

پیشرفت روز افزون علم یک امتیاز بزرگ و یک هنر برای طراحی و رو نمایی از دستاوردهای جدید است. لامپ های ال ای دی نیز در جایگاه خود و در صنعت روشنایی یک نوع پیشرفت و انقلاب محسوب می شوند که مزیت های بی شماری را دارا هستند. اصلی ترین مزیت در این دسته از لامپ ها قابلیت تعمیر لامپ ال ای دی است. این لامپ ها به نوبه خود دارای طول عمر بسیار بالاتری نسبت به دیگر لامپ ها هستند، حال تصور کنید که پس از سال ها کارکرد در صورت هرگونه مشکلی بتوان لامپ ال ای دی را به راحتی تعمیر نمود.

این مزایا همگی در کاهش هزینه ها تاثیر دارند و همین مقرون بصرفه بودن لامپ خود یک امتیاز مثبت برای آن ها محسوب می شود. البته این کیفیت زمانی حاصل می شود که یک شما بتوانید لامپ باکیفیت و متناسب با نوع نیاز خود خریداری نمایید و ثانیا در نگهداری از لامپ بسیار با دقت عمل کنید. برای خرید لامپ درجه یک نیز بهتر است، از مراکز مطرح و شناخته شده ای نظیر فروشگاه برقیجات خرید نمایید. مرکز فروش برقیجات بزرگترین شرکت تخصصی فروش انواع لوازم الکتریکی با کمترین قیمت مناسب است.

1 دیدگاه در “آموزش تعمیر لامپ ال ای دی

  1. علی اصغر مونسان گفت:

    ممنون از مقاله خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *