مقالات

آموزش نصب کلید و پریز برق

نصب کلید و پریز برق

بهتر است بدانید که کلید و پریز برق جز پرکاربرد ترین یراق آلاتی هستند که در برق کشی و دکوراسیون منزل نقش مهمی را دارند. همانگونه که میدانید در هر جایی که نیروی الکتریسیته وجود دارد بودن کلید و پریز ضروری است و معمولا در زندگی امروزه که برق یک بخش بسیار مهم در زندگی افراد است کلید و پریز نیز نقش پررنگی در هر کجا دارند. به همین خاطر ممکن است بار ها در طول زندگی خود نیاز داشته باشید که کلید و پریز خود را تعویض کنید. ما در این مقاله قصد داریم به شما آموزش نصب کلید و پریز برق را یاد دهیم. حتی اگر در زمینه برق کشی ساختمان نیز به صورت تخصصی فعالیت دارید و این امر را به صورت علمی نیز یاد گرفته‌اید مطالعه این مقاله خالی از لطف نیست.

مهم ترین نکات ایمنی که هنگام آموزش نصب کلید و پریز باید به آنها توجه کنید

  • ابتدا هنگام آموزش نصب کلید و پریز باید از این که حتما فیوز برق قطع است اطمینان حاصل کنید.
  • همچنین در نظر داشته باشد که به هیچ وجه از کلید برق دیگری انشعاب نگیرید. زیرا برخی از افراد بی احتیاطی می کنند و از دیگر لوازم برقی منزل انشعاب می‌گیرند که این کار بسیار خطرناکی است.
  • یکی دیگر از مهم ترین نکات ایمنی که هنگام آموزش نصب کلید و پریز باید به آن توجه کنید رعایت فاصله مناسب بین کلید برق با لوله گاز است. این فاصله باید حتما بیشتر از پنج سانتی متر باشد.
  • معمولا متخصصین در این زمینه هنگام آموزش نصب کلید و پریز همیشه توصیه می کنند که اگر قصد دارید کلید ها و پریز های منزل خود را در ارتفاع پایین نصب کنید حتما بر روی آن ها درپوش قرار دهید تا از برق گرفتگی کودکان جلوگیری کنید. زیرا ممکن  کودک با قرار دادن انگشت خود و یا یک شی فلزی در پریز های برق خود را دچار برق گرفتگی کند.
  • بعد از نصب کلید و پریز به هیچ وجه با استفاده از رابط های سه راهی چندین وسیله همزمان به پیر وصل نکنید.
  • یکی دیگر از مهم ترین نکات ایمنی نیز این این که در هیچ صورتی با دست خیس پریز های برق را لمس نکنید.

آموزش نصب کلید و پریز برق به صورت مرحله ای

معمولا نصب کلید و پریز جدید کار دشواری است و بهتر است این کار را یک متخصص در این زمینه انجام دهد. ولی تعویض کلید و پریز کار ساده ای می باشد و ا چند دقیقه مطالعه می توانید این کار را انجام دهید.

مرحله اول قطع برق

طبق آموزش نصب کلید و پریز باید حتما قبل از هر کاری فیوز برق قسمتی که قرار است کلید و پریز آن قسمت را وصل کنید قطع کنید. حتما توجه داشته باشید که حتی بعد از قطع کردن جریان برق با استفاده از فازمتر از قطع بود جریان آن مطمئن شوید.

نصب کلید و پریز برق

مرحله دوم جدا کردن پریز و کلید قدیمی

معمولا افرادی که خانه های آن ها نوساز نمی باشد برای تغییر دکوراسیون و نوسازی منزل خود اقدام به تعویض کلید و پریز های منزل خود می کنند. بهتر است بدانید برای جدا کردن کلید ها پریز های قدیمی خانه اولین کاری که باید انجام دهید جدا کردن روکش آن ها می باشد. شاید بسیاری از شما ندانید که چگونه باید این کار را انجام دهید. بهتر است بدانید برای جدا کردن پریز و کلید تنها کافی است که پیچ وسط پریز را با استفاده از پیچ گوشتی باز کنید. بعد از این کار می توانید با استفاده از یک ابزار نوک تیز رویه را کامل بردارید. 

حال وقت آن رسیده که پریز را از داخل محفظه جدا کنید. برای اینکار ابتدا دو تا پیچی که به شکل چهار گوش می باشند و در دو طرف پریز هستند باز کنید. با انجام این کار گیره هایی که باعث نگهداری کلید ها و پریز ها می شوند شل می شوند و به راحتی می توان آن ها را جدا کرد تا به اینجای کار توانسته ایم کلی و دیر قدیمی را کاملا جدا کنیم. بهتر است اگر در زمینه برق کاری تخصص دارید سیم های که به پریزها و کلید ها وصل هستند را نیز جدا کنید. زیرا بعد از مدتی این سیم ها فرسوده می شوند و دوباره نیاز به تعویض پیدا می کنند.

نصب کلید و پریز برق

مرحله سوم تشخیص و مشخص کردن سیم های برق

یکی از مهم ترین کارهایی که در هنگام آموزش نصب کلید و پریز برق باید انجام دهید تشخیص سیم های برق می باشد این کار نه تنها در این مورد بلکه در انجام تمامی کار های برقی باید انجام شود. برای تشخیص فاز و نول بودن سیم های برق کافی است فازمتر را به یکی از سیم ها وصل کنیم و با انگشت خود به ته آن فشار وارد کنیم. اگر لامپ فازمتر روشن شد که معلوم می شود سیم فاز است ولی اگر روشن نشد به این منظور است که سیم نول می باشد.

توجه کنید که در این مرحله نیز باید حتما فیوز قطع باشد. هنگام تعویض پریز برق می توانید روی سیم فاز و نول علامت بگذارید که فراموش نکنید کدام ورودی پریز فاز است و کدام ورودی نول.

اما در کلید های تک پل برق که کار آن ها صرفا برای روشنایی است. وضع متفاوت است. زیرا تنها یک سیم وارد و همان سیم نیز خارج می شود.  اما در صورتی متوجه شدید که سیم ها حالت طبیعی خود را از دست داده اند باید با استفاده از سیم چین قسمت کنی از آن را ببرید و سپس روکش سیم را جدا کنید‌.

مرحله چهارم نصب کلید و پریز

در این مرحله کلید و یا پریز را در قوطی برق قرار می دهیم. حال باید پیچ های چنگه ببندیم زیرا تنها در این صورت مکانیزم دورانی در جای خود ثابت می شود.

مرحله پنجم نصب کادر

این مرحله از نصب کلید و پریز برق شامل قرار دادن مکانیزم برق می شود و باید آن را در جای خود محکم کنیم. حال رویه کلید برق را بر روی آن قرار دهید و پیچ های آن را به وسیله فازمتر سفت کنید. معمولا رویه کلید برق حتما باید با استفاده از گیره در جای خود محکم شود. برای این کار تنها کافی است کمی به روی فشار وارد کنید تا در جای خود قرار گیرد.

نصب کلید و پریز برق

مرحله ششم وصل پریز

در این مرحله که مرحله آخر آموزش نصب کلید و پریز برق می‌باشد باید دوباره به سراغ فیوز برق بروید و آن را وصل کنید. حتما باید بررسی کنید که آیا کلیپ و پریز هایی که جدید وصل کرده اید برق میرساند یا خیر؟ برای انجام این کار کافی است با استفاده از فازمتر پریز را امتحان کنیم اگر روشن شد که معلوم میشود که پریز برق می رساند  در غیر این صورت یعنی این که شما به درستی این کار را انجام نداده اید.

برای آموزش نصب کلید و پریز برق از چه ابزارهایی استفاده می شود؟

برای  آموزش نصب کلید و پریز  برق به تجهیزات ساده ای نیاز خواهید داشت و فرآیند نصب اغلب تنها ده دقیقه زمان می برد البته اگر دستورالعمل ها را دنبال کنید و ابزار مناسب را تهیه کنید که با تمام موارد زیر نشان داده شده است:

  • پیچ گوشتی برقی سر متقاطع
  • پیچ گوشتی برقی سر تخت
  • یک پیچ گوشتی یا دستگاه کوچک برای تست ولتاژ و اطمینان از وصل بودن برق
  • انبر سر بلند و نوک تیز
  • نوار چسب برای سیم های برق
  • سیم کش

 در برخی موارد هنگام آموزش  نصب کلید و پریز برق ممکن است در حین کار به ابزارهای اضافی نیاز داشته باشید، به خصوص اگر بیش از یک کلید  و پریز برق  را نصب می کنید، و این ابزارها عبارتند از:

  • مجموعه کاملی از پیچ گوشتی در سایزهای مختلف مناسب برای تمامی سایزهای پیچ و هر چهار نوع آچار
  • نوارهای برقی چند رنگ برای تشخیص محل سیم ها

اشتباهات رایجی که باید هنگام اموزش نصب کلید  و پریز برق  باید از آنها اجتناب کنید

 در اتصال كليدهاي برق خطاهاي زيادي وجود دارد و عموماً مربوط به نصب سيم ها و كليه اتصالات برقي است و خطاهاي بسيار جدي نيز وجود دارد، پس بهتر است براي جلوگيري از آنها حتما موارد زیر  را مرور كنيد:

  • سیم کشی را در بیرون جعبه های برق برای ابزار یا لامپ چک کنید
  • اتصال اشتباه سیم های برق و قطعات را چک کنید
  • سیم داغ را به جای سیم خنثی روی کلید برق نصب کنید و بالعکس
  • سیم ها را به اندازه ای برش دهید که آنها را به هم وصل کنید
  • محافظت از سیم غلاف پلاستیکی در برابر پرتوهای خارجی نصب ضعیف پریزها و کلیدها و عدم اطمینان از دوام، پشتیبانی و نصب آنها را چک کنید
  • نصب جعبه دنده سه گانه بدون سیم ارت و عدم وجود این سیم خطرات زیادی را متوجه انسان و ماشین آلات می کند و در تعمیر و نگهداری برق مشکل زیادی دارد. استفاده از سیم های زیاد در یک جعبه برق ممنوع می‌باشد.

بهترین کلید ها و پریز های برق را از کجا تهیه کنیم؟

شاید بسیاری از شما قصد تعویض کلیدها و پریز های برق خود را دارید ولی نمی‌دانید چگونه یک جنس مرغوب تهیه کنید. پیشنهاد ما به شما مراجعه به فروشگاه و یا سایت برقیجات می باشد. زیرا برقیجات یکی از مطمین ترین و بهتر این سایت های ایرانی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *