نورپردازی

اجزا تشکیل دهنده کابل برق

اجزا تشکیل دهنده کابل برق

با اجزا تشکیل دهنده کابل برق آشنا هستید؟ می دانید هر قسمت از کابل چه اهمیتی دار؟ کابل برق یکی از تجهیزات مهمی است که از یک یا چندین رشته نازک به هم تنیده تشکیل می ‌شود. این رشته‌ ها توسط قسمت بسیار مهمی تحت عنوان عایق که می ‌تواند از جنس مواد مختلفی باشد، تشکیل می‌شود. صنعت برق که یک صنعت بسیار عظیم می‌ باشد دربرگیرنده تجهیزات بسیار مهمی نظیر انواع کابل برق است که اهمیت زیادی را به منظور جابجایی جریان الکتریسیته دارند.

این کابل ‌ها بیشترین کاربرد را در تأسیسات الکتریکی جهت تأمین انرژی لازم جهت تبدیل به انرژی های دیگر خواهند داشت. کابل ها می‌توانند از قسمت ‌های بسیار مختلفی تشکیل شوند. که هر یک از این قسمت ها خود وظایف مهمی را خواهند داشت. به‌ عنوان مثال یکی از مهمترین اجزای تشکیل دهنده کابل ‌ها همان عایق است که به منظور حفاظت از قسمت حادی کابل‌ ها و همچنین نشت جریان الکتریسیته مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

اما آیا شما با اجزاء تشکیل دهنده کابل برق آشنا هستید و می‌دانید این اجزا چه مزایایی می‌توانند داشته باشند؟

اجزا تشکیل دهنده کابل برق

کابل ها بهترین محصولاتی هستند که در انواع مختلفی به منظور انتقال جریان برق طراحی می شوند. کابل ها دارای ساختار خاصی هستند که هر قسمت از آن از یک نوع ماده خاص با مزایای می باشد. برخی از اجزا تشکیل دهنده کابل برق عبارتند از:

  • هادی

هادی کابل یکی از اصلی‌ ترین و مهم‌ ترین قسمت‌ های کابل‌ ها محسوب می‌ شود که وظیفه انتقال جریان الکتریسیته و یا داده‌ های اطلاعاتی توسط این بخش مهم انجام می‌ شود. هادی می ‌تواند از جنس آلیاژهای مختلفی که رسانای جریان الکتریسیته هستند، باشد. اما از میان انواع رسانا ها نظیر مس آلومینیوم و یا حتی طلا مس ها بهترین رسانای الکتریسیته جریان برق می باشند. معمولا آلیاژ مس قیمت بالاتری نسبت به بقیه هادی ها دارد؛ اما در حالی که قدرت رسانایی آن نیز بیشتر است و درصد بیشتری از کابل‌ هایی که مورد استفاده قرار می ‌گیرد از جنس مس هستند. همچنین مس وزن بیشتری دارد با توجه به این‌ که هدایت الکتریکی آن نسبت‌ به دیگر آلیاژها بیشتر می‌ باشد. اما بایستی آن را با قیمت بالایی خریداری نمود. هادی کابل ها هرگز نباید با اجسام دیگر و یا انسان در تماس مستقیم باشد، زیرا باعث به خطر افتان حفظ جان انسان و جریان اتصال کوتاه در تجهیزات می شود.

  • شیت

شاید از مهمترین اجزا تشکیل دهنده کابل برق شیت بیرونی یا ژاکت باشد که قطعاً اکثر شما نام این قسمت را نشنیده اید. این لایه از کابل ها به عنوان آخرین لایه شناخته می شود که از جنس pvc یا csp خواهد بود. آخرین لایه معمولاً به منظور حفظ لایه های دیگر در برابر تمام شرایط آب و هوایی و مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد که خود باید کیفیت و مقاومت بسیار بالایی داشته باشد.

انواع قسمت های مختلف کابل ها

  • نوار میکا

نوار میکا دیگر قسمت مهم کابل ها است که باعث مقاومت کابل در برابر حرارت بالای آتش سوزی می شود. این نوار را معمولاً در کابل هایی که برای شرایط خاص تولید می شود می توان مورد استفاده قرار دارد. معمولا به هنگام آتش سوزی این نوار مانع قطع شدن مدار الکتریکی و همچنین متصل شدن رشته های کابل به همدیگر می شود. و قادر است تا دمای ۸۵۰ درجه سانتی گراد را به خوبی تحمل نمایند.

  • عایق

یکی از مهمترین اجزا تشکیل دهنده کابل برق عایق آن است که یک نوع پوشش محافظتی بسیار قوی است‌. از عایق ها معمولا به منظور ایزوله کردن هادی کابل و جلوگیری از هدایت جریان الکتریسیته استفاده می کنند. از طرفی کابل مانع از و نشتی جریان برق می شوند و به منظور حفظ جان انسان و عدم آسیب رسی به اکثر وسایل برقی به کار می رود. کابل ها از لحاظ عایق نیز دسته بندی می شوند. که معمولا جنس پی وی سی بهترین و متداول ترین نوع عایق شناخته می شود.

کابل هایی با عایق PVC معمولا در برابر شرایط مختلف آب و هوایی مقاومت بالاتری دارند. اما نوع عایق XLPE که کاربرد آن برای کابل های فشار متوسط و فشار قوی است نیز نوعی کابل کاربردی و مقاوم می باشد‌. در واقع مقاومت و طول عمر این نوع کابل ها بسیار بیشتر از کابل هایی با عایق پی وی سی است.

ناگفته نماند که PVC را با نام پلی وینیل کلراید نیز می شناسند که از انواع مواد شیمیایی مختلف و کلر و اتیلن تشکیل می شود. اما عایق هایی از XLPE از جنس موادی چون پلی اتیلن کراس لینک هستند و در برابر دمای بالای 70 درجه مقاومت بالایی ندارند.

اجزا تشکیل دهنده کابل برق

اجزا تشکیل دهنده کابل برق

اجزاء مختلف کابل های موجود در بازار

  • اسکرین هادی

یکی از قسمت های بسیار مهم دیگر کابل ها شامل اسکرین هادی کابل است اسکرین هادی به عنوان یکی از قطعات مهم کابل ها یک نوار نیمه رسانایی می باشد. این محصول به منظور حفظ میدان الکتریکی یکنواخت و همچنین به حداقل رساندن تنش الکترواستاتیک در کابل ها مورد استفاده قرار می گیرد. همانگونه که می دانید کابل ها از لحاظ قدرت انتقاد انواع مختلفی دارد. که یکی از آنها کابل های فشار ضعیف است و اسکرین هادی در این کابل ها هیچ جایگاهی ندارد.

اسکرین به عنوان یک لایه روی سطح هادی قرار می ‌گیرد فضای خالی بین قسمت ‌های مختلف کابل ها و همچنین عایق کابل رسانا و دیگر قسمت ها را به خوبی می پوشاند. در نتیجه توسط میدان الکتریکی این قسمت به صورت یکنواخت خواهد بود و از جرقه های الکتریسیته جلوگیری می کند‌.

  • زره یا آمور

قسمت مهم دیگری در کابل به عنوان ذره یا آمور وجود دارد که این قسمت به عنوان یک نوع حفاظت مکانیکی مورد استفاده قرار می گیرد. زمانی که از ذره در کابل استفاده کنند آن کابل را به عنوان کابل های زره دار نامگذاری می کنند. این کابل ها مقاومت بسیار بالاتری نسبت به کابل های معمولی در برابر تمام شرایط محیطی خواهند داشت و به سبب همین مقاومت بالا در اکثر کاربردهایی که نیاز به یک کابل بسیار مقاومت از این کابل ها استفاده خواهند کرد.

آمور می تواند انواع مختلفی تحت عنوان آمور سیمی، آمور نواری و آمور تخت باشد. معمولاً آمورهای سیمی خود به دو دسته تقسیم می شوند که هر یک مقاومت خاصی با توجه به مشخصات خود دارند. اما آمور های نواری معمولا از جنس آلومینیوم و فولاد هستند و و مدل های تخت نیز خود به دو دسته آلومینیومی و گالوانیزه تقسیم می شوند. معمولا آمورهای تخت آلومینیومی در کابل های یک رشته بیشترین کاربرد را دارند؛ اما آزمون های گالوانیزه در کابل یک رشته به بالا استفاده خواهد شد.

بخش های مهم انواع کابل

  • اسکرین عایق

دیگر قسمت مهم کابل اسکرین عایق آن است که جنس این عایق معمولاً از جنس نیمه رسانا می باشد. این اسکرین ها دارای ساختار بسیار خاصی می باشند که این ساختار مشابه ولتاژ متوسط ام وی و ولتاژ بالای اچ دی می باشد. در اکثر کابل ها نوار نیمه هادی کاغذی وجود ندارد و اسکرین ها می توانند در این صورت به طور مستقیم توسط شیلد ارتباط پیدا کنند حال اگر کابل ها دارای نوار نیمه هادی کاغذی باشند اتصالات آن ها توسط نوار نیمه هادی ایجاد می گردد.

  • فیلر

از دیگر اجزا تشکیل دهنده کابل برق که به عنوان یکی از اجزای اصلی یک کابل شناخته می شود فیلر یا پرکننده است. این قسمت از کابل ها اگرچه نمی تواند جزو قسمت های بسیار پر اهمیت باشد؛ اما به عنوان بخشی از کابل شناخته می شود که پس از لایه های زیرین مورد استفاده قرار می گیرد‌‌. از فیلر یا پرکننده ها معمولاً به منظور یکنواخت سازی کابل های چند رشته ای استفاده می کند. زمانی که چند رشته است سیم ها در کنار همدیگر قرار گرفته و تشکیل کابل می دهد به منظور تامین لایه یکنواختی روی آن ها را توسط فیلر یا پرکننده می پوشاند. در واقع فضای خالی بین رشته سیم های مختلف توسط مواد پلیمری نرمی به عنوان پرکننده ها پوشیده خواهد شد.

  • ترموپلاستیک

لایه دیگری از کابل ها تحت عنوان لایه زیری نام گذاری می شود که از جنس مواد ترموپلاستیک یا ترموستینگ هستند. از لایه زیرین به منظور باندل کردن تمامی لایه های کابل و همچنین تامین یک فضای مناسب جهت قرارگیری ذره یا شیر استفاده می کند. لایه های زیرین معمولاً کاربردهای بسیار مختلفی دارند که باعث محافظت از دیگر لایه ها در برابر ضربه خراش خوردگی و غیره می شود.

اجزا تشکیل دهنده کابل برق

اجزا تشکیل دهنده کابل برق

نتیجه

آشنایی با اجزاء تشکیل دهنده کابل برق یکی از اقدامات بسیار مهمی است. که تمامی مشتریان و افرادی که با کابل سروکار دارند بایستی با آن آشنا شود. هر یک از این قسمت‌ها خود از یک نوع ماده ای با مشخصات و مزایای خاصی تولید شده‌اند. که در برابر شرایط خاص مقاومت دارند.  و البته کاربرد خاصی نیز خواهند داشت. بطور کلی کابل‌ها مهمترین محصولاتی هستند که در صنعت برق به منظور انتقال برق از آن‌ها استفاده می‌کنند.

کابل در تمامی صنایع به سبب استفاده از انرژی الکتریسیته کاربرد دارد. چرا که انرژی الکتریکی یکی از مهمترین نیازهای بسیاری از صنایع بزرگ است. که بخش اعظمی از نیاز آن صنایع را تأمین می‌کند. از مهمترین قسمت‌های کابل‌ها هادی آن‌ها است که می‌تواند از جنس مثل، آلومینیوم، و یا غیره باشد. که وظیفه انتقال جریان الکتریسیته را دارد اما عایق ها دیگر قسمت مهم کابل‌ها بشمار می‌روند. که مانع از برخورد رسانا یا هادی کابل‌ها با انسان و دیگر لوازم الکتریکی می‌شوند.

به طورکلی کیفیت کابل که به کیفیت تمام قسمت‌های مهم آن بستگی دارد. اهمیت زیادی را از لحاظ عملکرد و طول عمر آن خواهد داشت. برای دسترسی به بهترین کیفیت کابل می‌توانید به مراکز فروش بسیار قابل اعتمادی چون فروشگاه برق ایجاد مراجعه نمایید. که سال ‌های زیادی است در این زمینه فعالیت دارد. فروشگاه برق ایجاد بهترین انواع کابل‌ها را با قیمت باورنکردنی به فروش می‌رساند برای دسترسی به بهترین کابل درجه یک این یک فرصت استثنایی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *