مقالات, نورپردازی

انتخاب کابل برق بر اساس جریان مجاز

انتخاب کابل برق بر اساس جریان مجاز

انتخاب کابل برق بر اساس جریان مجاز به سبب اهمیت کاربرد کابل ها و برقراری ایمنی بسیار اهمیت دارد. این جریان مجاز در کابل ها، حداکثر جریانی اجازه عبور از کابل را نشان‌ می دهد. مهمترین شاخصه های کابل برق همین حداکثر جریان مجاز در آن ها است. اما شما به عنوان یک مشتری با نکات مهم انتخاب و خرید کابل برق بر اساس جریان مجاز آشنایی دارید؟ می دانید چه پارامترهایی می توانند این جریان را تحت تاثیر قرار دهند؟ منظور از جریان مجاز در کابل ها چیست و چه اهمیتی دارد؟

بی شک می دانید که کابل ها مهمترین محصولات الکتریکی هستند که به منظور انتقال جریان برق از آن ها استفاده می کنند. کابل مجاز به تحمل میزان حرارت مناسبی و خاصی است. جریان‌ مجاز نیز به همین حرارت بستگی دارد اما چگونه؟ در ادامه درباره انتخاب کابل برق بر اساس جریان مجاز توضیحات بیشتری را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

پارامترهای مهم انتخاب کابل برق بر اساس جریان مجاز

انواع کابل هایی که در صنایع مختلف استفاده می کنیم، شاید تحت تاثیر شرایط بسیار مختلفی دچار تلفات الکتریکی شوند. تمامی خسارت ها و مشکلات کابل ها به صورت یک نوع افزایش حرارت در هادی و عایق خواهند بود. حال این جریان مجاز عبوری با چگونگی تقسیم شدن گرما در سطح هادی رابطه مستقیم دارند. ناگفته نماند که درجه حرارت در کابل ها یکی از مهمترین پارامترهایی است که جریان مجاز کابل را تعیین می کنند. انتخاب کابل برق بر اساس جریان مجاز نیز به سبب کاربرد آن و ایمنی کابل ها اهمیت دارد. به همین جهت بهتر است با در نظر داشتن جریان‌ مجاز عبوری و نوع کاربرد آن به هنگام خرید نکاتی را مد نظر قرار دهید که برخی از آن ها شامل:

  • جریان مجاز کابل ها را بر اساس پارامترهای مختلفی تعیین می کنند. به عنوان مثال، در نقاط مختلف کابل که حرارت ایجاد می شود توسط هادی به اطراف منتقل می گردد. پس به هادی کابل بسیار توجه کنید.
  • این درجه مجاز حرارت در سطح هادی pvc نباید به هیچ وجه از ۷۰ درجه سانتی گراد تجاوز کند.
  • جریان مجاز عبوری کابل برق با قرار گرفتن در خاک، بر اساس قرار گرفتن کابل روی بستر ماسه ای نرم باید حتما پس از خاک ریزی روی کانال و قسمت سطح یا کف را آجر فرش کنند.
  • جریان مجاز در اکثر کابل های قرارگیری در هوای آزاد، براساس ضریب بار باید با درجه حرارت ۳۰ درجه سانتی گراد باشد.
  • جریان مجاز کابل های قرار گرفته در آب باید 1.15 برابر جریان در کابل های موجود در خاک باشند. توجه داشته باشید که نکات مهم انتخاب کابل برق بر اساس جریان مجاز برای دسترسی به کیفیت عالی آن اهمیت بسیاری دارد.
  • برند و کیفیت کابل ها یکی از مؤلفه ها و یا پارامترهای بسیار مهمی است که بایستی برای انتخاب بهترین کابل مناسب با جریان مجاز به آن ها توجه بسیار زیادی داشت.
انتخاب کابل برق بر اساس جریان مجاز

انتخاب کابل برق بر اساس جریان مجاز

عوامل تاثیرگذار در میزان جریان مجاز کابل ها

این جریان مجاز کابل را حداکثر جریانی می دانند که کابل ها قادر به هدایت آن از خود هستند. البته میزان مقاومت کابل ها معمولا از ۷۰ درجه بیشتر تجاوز نخواهد کرد. جریان مجاز کابل میزان جریان استانداردی است که به کابل ها آسیب نمی رساند و کابل می تواند در برابر این میران جریان و یا حرارت مقاومت بالایی از خود نشان دهد.

اما در صورتی که تحت تاثیر حرارت ناشی از جریان عبوری به کابل ها به اندازه ای باشد که به آن ها آسیب برساند، این جریان دیگر جریان مجاز نخواهد بود. انتخاب کابل برق بر اساس جریان مجاز نیز از این رو اهمیت دارد که این کابل بتواند در برابر شرایط کاربردی کیفیت کاربردی لازمه را داشته باشد.  برای این جریان شاخصه های بسیار مختلف و مهمی در نظر گرفته می شوند که برخی از این پارامترها عبارتند از:

  • مقاومت الکتریکی هادی یکی از مهمترین پارامترهای است که در حداکثر جریان مجاز برق تاثیر دارد. این شاخصه یا مقاومت الکتریکی را با نماد R نشان می دهند‌
  • در جریان مجاز کابل ها حتی حداکثر دمای مجاز عایق مصرفی نیز بسیار تاثیر دارد.
  • یکی از مهمترین مؤلفه هایی که در جریان‌ مجاز کابل ها تاثیرگذار خواهد بود، انواع شرایط مختلف محیطی و عملکرد کابل ها خواهد بود‌.
  • میزان دما و حرارت ناشی از عبور جریان در قسمت هادی کابل نیز از دیگر موارد مهم و تاثیر گدار در میزان جریان مجاز است. توجه داشته باشید که بر اساس استانداردها، حداکثر دمای مجاز هادی های انواع کابل ها بایستی، ۷۰ درجه سانتیگراد در نظر گرفته شود.

انتخاب کابل برق بر اساس جریان مجاز

نتیجه

همانگونه که مستحضرید، کابل ها چه از نوع کابل افشان و چه مفتولی یکی از اصلی ترین و کاربردی ترین تجهیزات الکتریکی در صنعت برق هستند. کابل ها را با در نظر داشتن مشخصات، مزایا، نوع ساختار و مشخصه های مختلفی بایستی خریداری نمود. تمامی این نکات جزو پارامترهای مهم خرید یک کابل درجه یک شناخته می شوند. جریان مجاز نیز یکی از انواع شاخصه هایی است که اهمیت زیادی از نظر استانداردها و ایمنی دارد. جریان الکتریسیته در کابل ها جریان دارد و با همین‌ عبور جریان الکتریسیته، درجه حرارت در کابل ها افزایش پیدا می کند.

بی شک که هر یک از کابل ها را با توجه به نوع کاربرد خود در انواع مختلفی تهیه می کنند که مشخصات مختلفی دارند. حال قدرت تحمل دمایی نیز یکی از مهمترین مشخصه های کابل ها است که نوع کاربرد آن ها را مشخص می کند. چنانچه میزان مقاومت کابلی در برابر حرارت کافی نباشد، باعث خرابی عایق و در نتیجه هادی کابل ها می شود.

حال اینکه بر اساس استانداردها و برای رعایت ایمنی بایستی هر یک از انواع کابل ها را بر اساس نوع کاربرد با تحمل دمایی خاصی تولید کنند. این درجه حرارت لازمه بایستی حتما از میزان درجه حرارت استاندارد کمتر باشد و این درجه را جریان مجاز می نامند. چرا که این حرارت تحت تاثیر عبور جریان عبور ایجاد می شود. انتخاب کابل برق بر اساس جریان مجاز و حتی دیگر پارامترهای مهم بایستی انجام شود. برای خرید بهترین کابل مناسب با جریان مجاز نیز بایستی به بهترین مرکز فروش لوازم برقی مراجعه نمایید. برقیجات هم اکنون به عنوان بهترین مرکز فروش جهت فروش انواع کابل درجه یک‌ میزبان پاسخگویی شما عزیزان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *