نورپردازی

انواع سه راهی برق

انواع سه راهی برق

سه راهی برق

صنعت برق، به عنوان اصلی ترین صنعت و به نوعی صنعت مادر شناخته می شود. که کارکرد بسیاری از صنایع از این حوزه سرچشمه می گیرد. در این صنعت برای انتقال جریان الکتریکی و یا استفاده همزمان از یک منبع می توان از چندین نوع لوازم الکتریکی با مشخصات ویژه و متفاوت استفاده نمود. انواع سه راهی برق  نیز یکی از اصلی ترین و ضروری ترین لوازم الکتریکی محسوب می شود. که قطعا در هر جایی که به برق نیاز است این محصول به راحتی یافت می شود.

اما می دانید کاربرد سه راهی ها و محافظ برق چیست؟ این وسیله به چه منظوری ساخته می شود؟ سه راهی همانگونه که از نامش پیداست یک نوع وسیله پر کاربرد است که با کمک آن همزمان چند وسیله برقی می توانند از یک پریز انرژی الکتریکی دریافت کنند.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در یک محل خاص برای چند نوع لوازم الکتریکی نیاز به استفاده از برق باشد. با وجود یک پریز نیز این اتصال غیر ممکن خواهد بود. مگر اینکه تنها یکی از لوازم از پریز استفاده نمایند. اما با ظهور چند راهی برق نظیر سه راهی دیگر مشکل این اتصال رفع شد. و می توان به راحتی با کمک یک سه راهی همزمان برای سه محصول از یک پریز استفاده کرد.

چرا باید از سه راهی برق استفاده کنیم؟

حتی ممکن سیم اتصال برخی از لوازم‌ بسیار کوتاه و اتصال آن به پریز غیرممکن باشد. در این صورت هم می توان از پریزها جهت انتقال جریان برق استفاده نمود. این سه راهی ها انواع مختلفی دارند که هر یک از انواع سه راهی برق نیز دارای مشخصاتی می باشند.

سه راهی ها دارای سه انشعاب هستند و با افزایش تعداد انشعابات قطعا اتصال لوازم الکتریکی بیشتری نیز فراهم می گردد. این سه راهی ها دارای نوعی‌ محافظ هستند که با توجه به بالا بودن قیمت لوازم برقی این محصول جهت برقراری ایمنی بهترین گزینه خواهد بود.

انواع سه راهی برق

سه راهی برق به عنوان یکی از کاربردی ترین لوازم الکتریکی از سه انشعاب جداگانه تشکیل می شود. در بازار انواع سه راهی برق در مدل و طرح های مختلفی به فروش می رسد که هر یک از آن ها دارای مزایا و مشخصاتی می باشند و هر یک را در صنعت خاصی استفاده می کنند. شناخت این سه راهی ها به شما کمک می کند تا هنگام خرید یک انتخاب درستی داشته باشید و متناسب با نوع نیاز خود خرید کنید. برخی از انواع سه راهی برق عبارتند از:

  • سه راهی برق محافظ دار

یکی از رایج ترین نوع انواع سه راهی برق شامل سه راهی برق محافظ دار است که این‌ مدل سه راهی قابلیت کنترل میزان ولتاژ ورودی را دارد. این محصول محافظ دار دارای ایمنی بسیار زیادی می باشد و هنگام اتصالات کوتاه از سوختن وسایل برقی جلوگیری می کند. مهمترین کاربرد این وسیله جلوگیری از آسیب رسیدن به وسایل برقی می باشد که بسیار مقرون بصرفه است. چرا که لوازم برقی قیمت بالایی دارند و در صورت صدمه دیدن خسارت بسیاری به شما وارد می شود.

  • سه راهی برق تایمر دار

از دیگر سه راهی های بسیار رایج شامل سه راهی تایمر دار است که دارای تایمر می باشند‌. این مدل سه راهی بر اساس یک نوع تکنولوژی خاصی طراحی شده است و با توجه به پیشرفت علم، به صورت تایمردار طراحی می شود. شاید پیش آمده باشد که بخواهید برای انجام کار خاصی از منزل خارج شوید، حال ممکن است فراموش کنید تا گوشی خود و یا لباسشویی را خاموش نمایید. یا حتی مدت زیادی برای خاموش کردن لباسشویی نیاز باشد، با توجه به تایمردار بودن این سه راهی دیگر جای نگرانی نخواهد بود. در واقع شما می توانید با سه راهی تایمر دار یک زمان مشخص را برای قطع شدن جریان برق تعیین نمایید. از این سه راهی می توان در مواقع ضروری می توان از آن ها استفاده نمود.

انواع سه راهی برق

انواع سه راهی برق

بهترین انواع سه راهی برق

  • سه راهی برق سرامیکی

از دیگر انواع سه راهی برق شامل سه راهی برق سرامیکی است که جزو یکی از قدیمی ترین سه راهی های بازار شناخته می شود. دلیل نامگذاری این سه راهی ها داشتن مغز سرامیکی این دستگاه است که قادر به تحمل حرارت بالا را خواهد داشت. این سه راهی با چنین قابلیتی طراحی شده بتوان همزمان برای چند وسیله انرژی الکتریکی تامین نمود.

این مدل سه راهی خود به صورت بدون سیم و یا کلیددار تولید می شود که برای هر انشعاب آن به صورت جداگانه یک دکمه خاموش و روش طراحی کرده اند. این سه راهی جریان را به راحتی کنترل می کند و قیمت این مدل سه راهی کاملا اقتصادی می باشد.

  • سه راهی برق USB دار

اگر در میان انواع سه راهی برق به دنبال بهترین و کاربردی ترین گزینه هستید، سه راهی برق USB دار بهترین انتخاب است. با استفاده از سه راهی USB دار دیگر نیازی به آدابتور شارژر نیست و کابل تلفن‌ همراه یا تبلت را می توان به صورت مستقیم به جریان برق متصل نمود. محافظ های USB دار خود در انواع مدل های مختلف محافظ دار، بدون سیم و کلید دار طراحی و تولید می شوند. کیفیت و کارآیی این مدل سه راهی نسبت به دیگر مدل ها عالی است و قیمت سه راهی نیز بر اساس همین مشخصات تعیین می گردد.

  • سه راهی برق جمع‌ شو

مدل جمع شود در میان انواع سه راهی برق بهترین و کاربردی ترین مدل پرفروش است. این مدل سه راهی معمولا به صورت موقت استفاده می شود و تنها مختص کاربرد در یک محل نخواهد بود. به عنوان مثال برای مشاغلی که با برق سر و کار داشته و برای استفاده از انرژی الکتریکی به سه راهی نیاز دارند. این مدل سه راهی به راحتی قابلیت نصب دارد و شما می توانید آن را در وسایل خود جای دهید.

انواع سه راهی برق

پرکاربردترین انواع سه راهی برق

  • سه راهی برق صنعتی

یکی از انواع سه راهی های بسیار مطرح بازار شامل سه راهی برق صنعتی است که این مدل سه راهی را تنها به منظور استفاده برای مصارف صنعتی به کار می برند. چرا که در صنایع نیاز به برق زیاد با قدرت و ولتاژ بالایی است و سه راهی مورد استفاده برای این صنایع نیز باید قدرت کافی برای انتقال چنین جریانی را داشته باشند. در میان انواع سه راهی برق سه راهی برق صنعتی برای دستگاه های پرقدرت کاربرد بیشتری دارد و ناگفته نماند که جنس محکم‌ تر و طول عمر بیشتری دارند.

از آنجایی که عبور جریان برق باعث داغی قطعات سه راهی می شود. پس جنس سه راهی باید به گونه ای باشد که داغی بیش از حد جریان را تحمل کند. طراحی این مدل سه راهی ها به گونه ای است. که برای هر یک از انشعابات به صورت جداگانه از یک در پوش عایق استفاده کرده اند. که قادر به جلوگیری از حوادث احتمالی خواهد بود.

  • سه راهی برق هوشمند

پیشرفت علم به اندازه ای قدرتمند بوده که تاثیرات آن روی صنعت برق به شدت تاثیرگذار بود. سه راهی های هوشمند برق یکی از نسل های جدید و پیشرفته همین تکنولوژی روز هستند که قابلیت های بسیار بهتر و بیشتری نسبت به دیگر مدل های سه راهی دارند. قابلیت اتصال به وای ‌فای یکی از مهمترین مزیت های این مدل سه راهی است. که حتی به‌ صورت یک محافظ عمل می کند.

از مهمترین ویژگی های این سه راهی نسل حدید قابلیت تنظیم آن در صورت وصل شدن به وای فای می باشد که حتی قابلیت اتصال USB نیز از دیگر مزیت های آن به شمار می رود. این محصول را بیشتر با هدف استفاده برای کارهای کارگاهی می سازند و ناگفته نماند که قیمت آن نیز مقرون بصرفه می باشد.

سه راهی برق ارت دار

در میان انواع سه راهی برق نوعی از سه راهی ها با نام سه راهی برق ارت دار وجود دارند که بهترین سه راهی است که بر اساس استانداردها طراحی و تولید می شود. این مدل از سه راهی برق ارت دار هستند، که از آن ها برای استفاده در تجهیزات مختلف استفاده می کنند. از آنجایی که ولتاژ برق ممکن است تحت شرایط مختلف یا کاهش و افزایش نوسان برق مشکل ایجاد کند، از این سه راهی های ارت دار جهت حفظ ایمنی استفاده خواهند کرد.

این‌ سه راهی به گونه ای طراحی شده اند که می توانند از نوسانات جلوگیری کنند چرا که در صورت عدم ارت دار بودن ممکن است لوازم الکتریکی مقاومت لازمه را در برابر این نوسانات نداشته و جریان عبوری وارد سیستم دستگاه شده و باعث می شود دستگاه های الکتریکی به راحتی بسوزند.

زمانی که نوسانات ایجاد شوند، این سه راهی های ارت دار به صورت خودکار باعث قطع شدن برق می شوند. و به این شکل است که از آسیب رسیدن به قطعات و لوازم الکتریکی جلوگیری خواهد شد. این تکنولوژی ارت چنین قابلیتی دارد که جریانات الکتریکی وارد شده به سیستم را کاملا به زمین منتقل نمایند. که این سیستم خود از یک چاه ارت و سیم متصل به چاه تشکیل می گردد. با توجه به پیشرفت علم، تجهیزات و لوازم الکتریکی نیز با تکنولوژی خاص و قابلیت بیشتر به تولید می رسند. سه راهی های ارت دار نیز نمونه ای از انواع تجهیزات بسیار پیشرفته ای هستند که بر اساس علم روز و با قابلیت ویژه ای با ایمنی بالا طراحی شده اند‌.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *