مقالات, نورپردازی

انواع لامپ رشته ای و مزایای آن ها

انواع لامپ رشته ای

درباره انواع لامپ رشته ای و مزایای آن ها تا چقدر اطلاعات دارید؟ آیا می دانید این لامپ ها چه قابلیتی دارند و سطح فروش آن ها تا چه حد می باشد؟ لامپ های رشته ای در گذشته تنها لامپ هایی بودند که در تمامی مراکز مورد استفاده قرار می‌ گرفتند. اما به مرور و با توجه به پیشرفت علم کم کم لامپ های کم مصرف جایگزین آن ها شده اند.

بهتر است بدانید این لامپ ها به سبب مزایای فراوانی که دارند هم اکنون نیز در بازار محبوب هستند. لامپ های رشته‌ ای دارای انواع بسیار مختلفی هستند که هر کدام با در نظر داشتن مشخصات خارجی مزایای خاصی دارند. در ادامه در رابطه با انواع لامپ رشته‌ ای و مزایای آن ها توضیحات بیشتری ارائه خواهیم داد.

عملکرد لامپ های رشته ای

لامپ رشته ‌ای یکی از انواع لامپ های پرفروش در بازار است که جزو ابتدایی ترین لامپ ها شناخته می شود. این لامپ را با نام لامپ حبابی نیز می شناسند. که همه ما به خوبی با این نوع لامپ آشنایی داریم. داخل لامپ های رشته ای یک رشته نازک عبور داده شده تا به هنگام داغ شدن نور زردی را از خود منتشر کند. شیشه ای که همانند حبابی دور تا دور این رشته را فرا گرفته مانع از برخورد اکسیژن به رشته ها می شود. تا باعث خرابی آن نگردد.

بسیاری از افراد بر این باورند که لامپ های رشته ای به عنوان قدیمی ترین لامپ های موجود در بازار هستند. و شاید سطح فروش بالایی نداشته باشند. اما بهتر است بدانید این لامپ ها با گذشت قرن ها و روی کار آمدن نسل جدیدی از انواع لامپ هنوز هم طرفداران خاص خود را دارند. لامپ های رشته ای را می توان در اندازه و توان های متفاوتی خریداری نمود. چرا که هر یک از این موارد دارای شدت نور متفاوتی هستند. این لامپ ها از یک محفظه شیشه ای متشکل می شوند که با کمک یک نوع گاز بی اثر داخل این محفظه پر شده است.

داخل حباب شیشه ای از تنگستن وجود دارد که سرتاسر آن جریان الکتریکی عبور خواهد کرد. حال اینکه این جریان رشته تنگستن را ملتهب می کند و باعث پخش شدن نور در اطراف خواهد شد. لامپ های رشته ای نیز مزایای خاص خود را دارند البته این لامپ ها در انواع مختلفی به تولید می رسند که مشخصات هر یک با دیگری می ‌تواند تا حدودی متفاوت باشد. و بر این اساس بایستی ابتدا با انواع لامپ رشته ای آشنا شده و سپس به بررسی مزایای هر یک پرداخت.

به این نکته توجه داشته باشید که لامپ های رشته ای گرما تولید می کند و شما می توانید آن ها را بر حسب توان خریداری کنید. جدا از توان از لحاظ مقاومت رشته نیز با یکدیگر متفاوت ن بود و ناگفته نماند که نور تولید شده توسط این لامپ ها نوری گرم و آرام بخش است که چشم ها را خیره نمی کند.

انواع لامپ رشته ای

همانگونه که اشاره شد لامپ های رشته ای یکی از لامپ های نسل قدیمی هستند که هنوز هم در بازار طرفداران خاص خود را دارند. ابتدایی ترین مدل لامپی بودند که وارد بازار شدند و توانستند روشنایی مصنوعی را ایجاد کنند. لامپ های رشته ای دارای مزیت های خاص خود هستند، اگر چه معایبی نیز، برای لامپ ها وجود دارد. لامپ های رشته ای را با در نظر گرفتن پارامترهای بسیار زیادی می توان تقسیم بندی نمود که هر یک از آن ها می توانند مشخصات خاص خود را داشته باشند.

  اگر بخواهید به برخی از انواع لامپ رشته ای  اشاره کنیم، باید گفت که در یک تقسیم بندی لامپ های رشته ای را از ۱۵ تا ۳۰۰ وات می توان تقسیم بندی نمود. این لامپ ها بین یک و نیم تا ۳۰۰ ولت در اندازه و ولتاژ های بسیار متنوع ساخته می شوند که همین دو فاکتور جزو مهم ترین هایی هستند که باعث تقسیم بندی لامپ های رشته ای خواهد شد.

البته این لامپ ها را از نظر نوع جریان مصرفی تحت عنوان جریان مستقیم و جریان متناوب نیز می توان طبقه بندی نمود. اما اگر بخواهیم برای نوع مصرف آن ها را تقسیم بندی کنید می توان به انواع لامپ های خانگی، تجاری، نور غیر ثابت، چراغ مطالعه، چراغ اتومبیل، چراغ قوه، تبلیغات، دکوراسیون و غیره اشاره نمود.

انواع لامپ رشته ای

انواع لامپ رشته ای

 انواع لامپ رشته ای بر اساس ساختار هر یک

لامپ های رشته ای بی نظیر ترین لامپ هایی هستند که نور سفید درخشانی از خود ساطع می کنند. جریان الکتریکی در این لامپ ها توسط رشته سیم نازک فلزی عبور می کند. و این روزها در مصارف بسیار مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. معمولاً ۹۰ درصد انرژی دریافتی را به نور تبدیل می کند. و اگر بخواهیم لامپ رشته ای را بر اساس نوع ساختاری که دارد. به انواع مختلفی تقسیم کنیم، می توان به انواع لامپ رشته ای زیر اشاره نمود:

  • لامپ رشته ای کلاسیک

یکی از پرفروش ترین انواع لامپ های رشته های موجود در بازار شامل لامپ های کلاسیک بودند. که اولین طرح تولیدی لامپ های رشته ای نیز به شمار می روند. این لامپ ها در شکل و اندازه های بسیار مختلفی تولید می شوند و قیمت پایینی نیز دارند.

به عنوان مثال لامپ های مارپیچ نمونه ای از این لامپ ها بودند که آن ها را با توان بین ۶۰ تا ۱۵۰ تولید می‌ کنند. این لامپ ها با مخلوطی از گاز آرگون و ید تولید می شوند. که توان و اندازه های هر یک از مدل های مختلف آن با یکدیگر متفاوت خواهند بود. شما می توانید برای مصارف مختلف با توجه به نوع نیاز خود یکی از انواع مدل های آن را با توان و ابعاد مشخصی انتخاب و خریداری کنید.

  • لامپ رشته ای تزیینی

لامپ های تزیینی  از دیگر انواع لامپ های رشته ای هستند که طرفداران بسیار زیادی در بازار دارند. این لامپ ها همانگونه که از نام آن ها مشخص است، در ابعاد رنگ ها و مدل های بسیار مختلفی طراحی و تولید می شوند. بعد از کیفیت زیبایی در لامپ های رشته تزیینی حرف اول را می زند. چرا که قرار است این لامپ تزیینی برای دکوراسیون مورد استفاده قرار بگیرد. و نسبت به دیگر مدل ها کمی ارزانتر می باشد.

این لامپ خود در مدل های بسیار مختلفی هستند که شامل لامپ های فانتزی- شمعی- لینسترا -ویترینی- لوله‌ای و خاص می شود. مدل لامپ های تزیینی فانتزی بسیار زیبا هستند. و از مزیت های مهم آن ها می توان به عدم خیرگی آن اشاره نمود. این لامپ ها بیشتر در لوستر ها و به قدرت چهل وات مورد استفاده قرار می گیرد. این لامپ ها در دو مدل رشته ای مارپیچ مضاعف و شمعی بلند به تولید می ‌رسند. که نور بسیار ملایمی تولید می کند. در رابطه با لامپ های ویترینی نیز باید گفت این لامپ ها خود در انواع مدل های ساده، آینه ای، بدون رنگ و غیره مناسب استفاده برای ویترین ها به تولید می رسد.

  • لامپ رشته ای حرارتی

یکی دیگر از انواع لامپ رشته ای که اکثر ما با آن آشنایی داریم، مدل های حرارتی است. این مدل لامپ های رشته های همانند لامپ های معمولی هستند و طول عمر متوسطی حدود پنج هزار ساعت دارند. از این لامپ ها برای مصارف روزمره می توان در تمامی مکان ها مورد استفاده قرار داد این لامپ ها خود در اندازه های بسیار مختلفی طراحی و تولید می شود. که معمولا قیمت هر یک با یکدیگر متفاوت خواهد بود ناگفته نماند که ساختمان هر یک از انواع لامپ رشته ای تا حدودی با یکدیگر متفاوت خواهد بود اما در عوض عملکرد آنها مشابه یکدیگر است.

  • لامپ رشته ای هالوژن

یکی از مشهورترین لامپ های رشته ای مدل هالوژن است. این نوع لامپ رشته ای میزان انرژی بسیار کمتری را در مقایسه با دیگر انواع لامپ ها مصرف می کند. و البته درصد بالایی از انرژی دریافتی را نیز به نور تبدیل خواهد کرد. لامپ های هالوژنی خود در انواع طرح ها و مدل های مختلفی روانی بازار می شود. و گرمای بسیار ناچیزی را تولید خواهد کرد. این لامپ ها در داخل حباب خود دارای گازهایی از خانواده هالوژن هستند. که باعث بازگرداندن همان گرمای تولیدی به خود می شود. نور تولید شده توسط لامپ های رشته ای نوری ملایم و استاندارد است.

انواع لامپ رشته ای

مزایای لامپ های رشته ای

لامپ های رشته ای که با نام التهابی و حبابی نیز شناخته می ‌شوند، یکی از پر طرفدارترین لامپ ها در گذشته بود. این لامپ به عنوان نسل قدیمی انواع لامپ های موجود در بازار هم اکنون نیز سطح فروش بالایی دارد. این لامپ ها معمولاً منبع نور سفید هستند که دلیل تولید نور سفید به سبب فرایندی است. که از انرژی الکتریسیته برای گرم کردن سیم های رشته ای استفاده می کنند.

حال این جریان الکتریکی توسط تنگستن عبور می کند که دارای مقاومت بسیار زیادی می باشد. این لامپ ها را معمولاً از ولتاژ های یک و نیم تا ۳۰۰ ولت طراحی می کنند که می توانند با دو جریان مستقیم و متناوب کار کند. شاید یکی از معایب این دسته از لامپ ها پایین بودن طول عمر آن ها نسبت به لامپ های ال ای دی است. اگر بخواهیم در رابطه با مزایای انواع لامپ رشته ای توضیحات ارائه دهیم، می توان به قیمت مقرون به‌ صرفه آن ها اشاره نمود. لامپ های رشته ای در مقایسه با دیگر لامپ های موجود در بازار دارای قیمت مقرون به صرفه تری هستند. همچنین نوری که توسط این نام ها تولید می شود نوری گرم و بسیار آرام بخش است.

در واقع این نورها برای چشم های ما ضرر نداشته و موجب خستگی چشم ها نمی شود. یک لامپ با کیفیت نور را به خوبی در اطراف متمرکز می کند و همچنین شما می توانید بدون هیچ وسیله جانبی آن را نصب کنید. اما مهمترین مزیت انواع لامپ رشته ای استفاده   با جریان مستقیم و جریان متناوب است. شکل ظاهری لامپ های رشته ای جزو دیگر مزیت های آن ها شناخته می شود. چرا که دارای شکل ظاهری بسیار شیک و مورد پسند هستند. این چشمه نور مصنوعی هم اکنون در بازار با انواع اندازه و ولتاژ های مختلفی به فروش می رسد.

نتیجه

لامپ های رشته ای نیز یکی از انواع لامپ های موجود در صنعت روشنایی هستند. که این لامپ ها نیز با توجه به مشخصات خود دارای مزایایی هستند. لامپ های رشته خود دارای انواع مختلفی می باشند. که هر یک از انواع لامپ های رشته ای دارای مزایایی خواهند بود. که باعث محبوبیت آن ها شده است. آشنایی در رابطه با هر یک از انواع لامپ ها و مزایایی که دارند به مشتریان کمک می‌ کند. تا انتخاب بهتری را با در نظر قراردادن نوع مصارف آن ها داشته باشند.

چرا که آن ها را برای استفاده در شرایط خاص در انواع مدل های مختلفی طراحی می کنند. اکنون اگر شما قصد دارید یکی از انواع لامپ رشته ای را خریداری کنید، پیشنهاد می کنیم به فروشگاه برقیجات مراجعه نمایید. همچنین به شما توصیه می کنیم خرید لامپ نمانور را نیز در نظر بگیرید. مرکز فروش بهترین و قابل اعتماد ترین فروشگاه لوازم الکتریکی است که به صورت ۲۴ ساعته پاسخگوی شما مشتریان عزیز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *