نورپردازی

باتری شارژی چقدر باید شارژ شود؟

باتری شارژی چقدر باید شارژ شود

آیا می دانید باتری شارژی چقدر باید شارژ شود؟ در رابطه با این باتری ها تا چه حد اطلاعات دارید؟ آیا می دانید تاثیر حرارت بر روی طول عمر باتری چیست؟ باتری های قابل شارژ را می توان یکی از منابع مهم تامین انرژی مورد نیاز بسیاری از لوازم الکتریکی برشمرد که مورد نیاز ما انسان ها در طول روزمره می باشد.

این باتری ها در تنوع بسیار زیادی هستند که هر یک دارای مشخصات مختلفی است. و می توان آن ها را در مصارف متعددی با توجه به نوع ساختار مورد استفاده قرار داد. در ادامه برای پاسخ به سوال باتری شارژی چقدر باید شارژ شود، توضیحات بیشتری را ارائه خواهیم داد.

باتری شارژی چقدر باید شارژ شود؟

زمان شارژ باتری وابسته به نوع باتری، ظرفیت باتری و ولتاژ شارژر است. برای مثال، باتری‌های لیتیوم-یون با ظرفیت ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت (mAh) معمولاً به طور کامل در حدود ۲-۴ ساعت شارژ می‌شوند، اما باتری‌های با ظرفیت بیشتر ممکن است به مدت بیشتری شارژ شوند.

علاوه بر این، شارژرهای مختلف ممکن است ولتاژ و جریان شارژ متفاوتی داشته باشند. برخی از شارژرها ولتاژ و جریان شارژ را به طور خودکار تنظیم می‌کنند تا باتری را در حداکثر سرعت و با ایمنی شارژ کنند، در حالی که برخی دیگر بسته به نوع باتری، ولتاژ و جریان شارژ را دستی تنظیم می‌کنند.

بنابراین، بهترین راه برای مشخص کردن زمان شارژ باتری، مراجعه به دفترچه راهنمایی باتری یا دستگاه شارژر مربوطه است. به طور کلی، برای اطمینان از عملکرد بهینه باتری، بهتر است از شارژر اصلی و مناسب برای باتری استفاده کنید و زمان شارژ را به دستورالعمل توصیه شده پیروی کنید.

باتری قلمی شارژی چقدر باید شارژ شود؟

باتری قلمی شارژی ممکن است با ولتاژ و ظرفیت مختلفی تولید شود، بنابراین زمان شارژ آن نیز ممکن است متفاوت باشد.

اما در بیشتر موارد، باتری قلمی شارژی در حدود ۱-۲ ساعت به طور کامل شارژ می‌شود. برای اطمینان از عملکرد بهینه باتری، بهتر است از شارژر اصلی و مناسب برای باتری استفاده کنید و زمان شارژ را به دستورالعمل توصیه شده پیروی کنید.

همچنین باید به این نکته توجه داشت که شارژ باتری قلمی شارژی باید قبل از استفاده کامل شود، یعنی بهتر است آن را تا آخرین سطح شارژ آنچنان که امکان دارد استفاده کنید و سپس مجدداً شارژ کنید. به این ترتیب می‌توانید عمر باتری را افزایش دهید.

چگونه باتری شارژی قلمی را شارژ کنیم که عمر بیشتری داشته باشد؟

برای شارژ کردن باتری شارژی قلمی و افزایش عمر آن، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

استفاده از شارژر مناسب: بهتر است از شارژر مناسب برای باتری قلمی شارژی استفاده کنید، چرا که شارژرهای غیراصلی ممکن است ولتاژ یا جریان شارژ نامناسبی ایجاد کنند که باعث کاهش عمر باتری شود.

شارژ کردن باتری قبل از استفاده کامل: بهتر است باتری را قبل از استفاده کامل آن شارژ کنید، یعنی آن را تا آخرین سطح شارژ آنچنان که امکان دارد استفاده کنید و سپس مجدداً شارژ کنید.

جلوگیری از کاملا خالی شدن باتری: بهتر است باتری را به طور مداوم شارژ نگذارید کاملاً خالی شود، چرا که این کار ممکن است باعث کاهش عمر باتری شود.

نگهداری در دمای مناسب: باتری قلمی شارژی بهتر است در دمای اتاق نگهداری شود و از تماس با حرارت یا سرمای شدید پرهیز کنید، چرا که دمای بالا یا پایین می‌تواند باعث کاهش عمر باتری شود.

تعویض باتری: در صورتی که باتری قلمی شارژی به صورت مداوم تخلیه می‌شود و قابلیت شارژ کامل را ندارد، بهتر است آن را تعویض کنید.

با رعایت این راهکارها، می‌توانید عمر باتری شارژی قلمی را افزایش دهید.

تاثیر حرارت روی طول عمر باتری

چند مسئله مهمی که در رابطه با باتری های قابل شارژ مطرح هست. چگونگی استفاده صحیح از این باتری ها و اینکه باتری شارژی چقدر باید شارژ شود، می باشد. تمامی انواع مختلف مدل های باتری های قابل شارژ به راحتی قابلیت شارژ شدن دارند. اما ممکن است روش شارژ برخی از باتری ها با یکدیگر متفاوت باشد. و حتی این باتری ها نیاز به یک مدت زمان خاصی برای شارژ شدن دارند.

نکته مهم این است که در برخی از باتری ها تا زمانی که شارژ باتری به صورت کامل تخلیه نشده نمی توان آن را مجددا شارژ نمود. چرا که باعث خراب شدن باتری می گردد. مسئله مهم در رابطه با باتری ها تاثیر گرما روی آن ها می باشد. یکی از نکات مهم و یا سوالاتی که در ذهن اکثر شما عزیزان مطرح می گردد، رابطه حرارت یا دمای بالا روی باتری ها و طول عمر آن ها خواهد بود.

همانگونه که اشاره شد، تمامی انواع باتری های قابل شارژ تحت تاثیر یک واکنش شیمیایی نقش خود را ایفا می کنند.

حال این که این عملکرد تحت تاثیر شرایط بسیار زیادی قرار دارد و معمولاً برخی از این شرایط باعث افزایش حرارت باتری می شود. این باتری ها خود می توانند بین ۲۰ تا ۵۰ درجه سانتیگراد دما را تحمل نماید و معمولا استاندارد ترین دما بین ۱۰ تا ۳۰ درجه سانتیگراد برای این باتری ها به شمار می ‌رود. چنانچه دما بیش از ۵۰ درجه سانتیگراد باشد این باتری خراب شده و طول عمر آن کاهش پیدا می کند.

تحت تاثیر دمای بالا واکنش شیمیایی داخلی این باتری های قابل شارژ نیز به شدت افزایش پیدا می ‌کند و در نتیجه عکس این عمل مقاومت داخلی باتری کاهش پیدا خواهد کرد. نتیجه این فرآیند افزایش تولید جریان الکتریکی خواهد بود که همین مسئله باعث کاهش طول عمر باتری می شود. به این نکته دقت کنید که برخی از انواع باتری ها حتی اگر در دمای پایین هم کار کنند دچار خرابی خواهند شد.

باتری شارژی چقدر باید شارژ شود

باتری شارژی چقدر باید شارژ شود

چگونگی استفاده از باتری قابل شارژ پس از خرید

باتری قابل شارژ یکی از انواع باتری های پر طرفدار در بازار است که به وسیله یک شارژر مخصوصی می ‌توان آن ‌ها را به صورت مجدد شارژ نمود. باتری های قابل شارژ را با در نظر داشتن ظرفیت آن اندازه گیری می کنیم که بر حسب میلی آمپر ساعت می باشد. هر چقدر میزان ظرفیت باتری های قابل شارژ بالا باشد، قطعاً مدت زمان نگهداری یا ظرفیت نگهداری شارژ آن ها نیز بالاتر خواهد بود.

این میزان ظرفیت باتری در طول عمر آن نیز تأثیرگذار خواهد بود و به نوعی باتری های قابل شارژ همگی از نظر نوع سیکل شارژی یا تعداد دفعاتی که شارژ می شوند با یکدیگر متفاوت خواهند بود. معمولاً باتری های قابل شارژ بین ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ بار شارژ با یکدیگر اختلاف دارند و پس از این حجم تعداد دفعات شارژ برخی از آن ها به عمر خود خاتمه خواهند داد.

باتری های قابل شارژ از نظر پارامترهای مختلفی دسته بندی می شوند که در یکی از دسته بندی ها آن ها را به باتری های قلمی- نیم قلمی- aa-aaa-متوسطc- بزرگ-d و غیره تقسیم بندی می کنند. البته از لحاظ تکنولوژی ساخت می توان آن ها را در یک دسته بندی دیگری قرار داد. یکی از نکات بسیار مهم و سوالاتی که برای اکثر مشتریان مطرح می باشد، این است که آیا می توان بلافاصله پس از خرید، باتری قابل شارژ را در دستگاه مورد نظر قرار داد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت خیر. چرا که شما بایستی قبل از  استفاده، ابتدا با یک شارژر استاندارد و مناسبی باتری را شارژ کرده و در نتیجه آن را داخل وسیله مورد نظر قرار دهید. به این نکته توجه کنید که اکثر باتری های قابل شارژ توسط کارخانه سازنده برای بار اول شارژ می شوند. شناخت اینکه باتری شارژی چقدر باید شارژ شود و چگونگی استفاده باتری قبل از شارژ جزو نکات مهم این باتری ها است.

باتری قابل شارژ و اثر حافظه آن

یکی از نکات بسیار مهم در رابطه با باتری های قابل شارژ اصطلاحاتی است که در دنیای باتری ها به کار می برند. اکنون که متوجه شدید باتری شارژی چقدر باید شارژ شود بهتر است با یکی از اصطلاحات بسیار پر کاربرد نیز در دنیای باتری ها آشنا شوید. یکی از این اصطلاحات مهم اثر حافظه ای است که در باتری های نیکل متال و نیکل کادمیوم این اثر وجود دارد.

همانگونه که مستحضرید، باتری های قابل شارژ شامل باتری هایی هستند که پس از اتمام شارژ قابلیت مجدد شارژ شدن دارند. و شما می توانید آن ها را به صورت مجدد دوباره شارژ نمایید. این باتری ها طراحی بسیار خاصی دارند. و عملکرد آن ها نیز بر اساس همین طراحی خاص با یکدیگر متفاوت خواهد بود. اما در رابطه با حافظه در برخی از باتری ها بایستی به حالتی اشاره نمود که در برخی از مواقع در این دو مدل باتری رخ می شوند

در واقع زمانی که شما قبل از اتمام شارژ باتری مجدداً آن را شارژ نمایید. در این هنگام باتری میزان سطح شارژ آخر را در حافظه خود نگه خواهد داشت. و در شارژ های بعدی تنها سطح بالاتری از آن حجم شارژ را تنها می تواند شارژ کند. البته می‌ توان گفت که امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی این اثر در بسیاری از باتری ها از بین رفته و با کیفیت و قابلیت بسیار بالایی هم اکنون می توان از انواع باتری ها در مدت زمان های مختلف با شارژ های مختلف استفاده نمود.

اکنون با پیشرفت علم هیچ مشکلی تحت اثر حافظه برای باتری شما پیش نخواهد آمد. اما بهتر است بدانید تمامی باتری های قابل شارژ نیاز به ظرفیت های مختلفی دارند. ظرفیت در مدل های مختلف متفاوت بوده و به نوع کاربرد باتری نیز بستگی خواهد داشت.

باتری شارژی چقدر باید شارژ شود

باتری شارژی چقدر باید شارژ شود

نتیجه

یکی از مسائل مهم در رابطه با باطری ها این است که  باتری شارژی چقدر باید شارژ شود و تاثیر حرارت روی باتری چقدر خواهد بود. باتری های قابل شارژ به عنوان پر فروش ترین باتری های بازار طی واکنش شیمیایی خاصی جریان الکتریکی را به لوازم الکتریکی منتقل می کند.

این نوع منابع تغذیه که تحت تاثیر واکنش شیمیایی می توانند انرژی ذخیره شده در خود را به دستگاه مورد نظر منتقل کنند در مدل های مختلفی به تولید می ‌رسند. چگونگی شارژ و نگهداری صحیح این باتری ها بسیار اهمیت دارد. چرا که نقش مستقیمی با طول عمر آن ها دارد. یک باتری اگر دارای کیفیت مناسبی باشد و بتوانید به خوبی نیز از آن استفاده شود، عملکرد خوبی خواهد داشت.

اکنون برای خرید  باتری های شارژی می توانید از معتبرترین مرکز فروش اقدام به خرید نمایید. این مرکز فروش هم اکنون بهترین انواع باتری های درجه یک را با قیمت مناسب توزیع می کند.

6 دیدگاه در “باتری شارژی چقدر باید شارژ شود؟

  1. ناشناس گفت:

    بسیار عالی ، ممنونم از نویسنده مقاله

  2. ناشناس گفت:

    خیلی عالی بود و من این همه خوندم و نکات خوبی ازش دریافت کردم

  3. ناشناس گفت:

    چراغ قوه اسمال سان t168چطور متوجه بشیم شارژ کامل شد تشکر از راهنمایی شما

  4. ناشناس گفت:

    باتشکر راهنمایی دقیق تری بود

  5. خرچنگ گفت:

    فعلاً که بیشتر باتری‌ها چینی هستند بنابراین مثل خود چینی‌ها شکننده و باید بریزیم به دریا چون چیز خوب برای ما ایرانی‌ها حرام است چینی‌ها گوشت سگ می‌خورند حلال است و ما با آنها رابطه داریم ای خدا تخم ترک این چینی‌ها را از روی زمین محو کن و همینطور طرفدارانشان

  6. محمد امین مهدی خواه گفت:

    سلام
    مطالب عالی هست ممنون از مقاله ای که گذاشتید
    باتری شارژی نباید کامل تخلیه بشه بعد شارژ کنید، یه عبارتی قبل از کامل خالی شد آن را شارژ کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *