نورپردازی

بهترین روش تقویت آنتن تلویزیون چیست؟

تقویت آنتن تلویزیون

تقویت آنتن تلویزیون یکی از اقداماتی است که به منظور دریافت سیگنال هایی باکیفیت انجام می شود. یکی از لوازم الکتریکی که به عنوان سرگرمی بیشتر از آن استفاده می کنیم تلویزیون است. که سال هاست عضوی از خانواده ها می باشد. ما مدت زیادی از شبانه روز را مشغول تماشای تلوزیون هستیم. که ممکن است تحت شرایط و مشکلات بسیاری کیفیت تصویر و صدا به شدت کاهش یاید. این کیفیت تصویر و صدا به آنتن تلوزیون بستگی دارد. که چنانچه مشکلی در آنتن ها به وجود آید کیفیت هم از بین می رود. اما امروزه با توجه به پیشرفت علم شاهد تولید تجهیزات بسیار زیادی اعم از تقویت کننده ها برای بهتر شدن کیفیت تصویر و صدای تلوزیون استفاده می کنند. این تقویت کننده ها، باعث افزایش سطح کیفیت سیگنال های دریافتی می شوند که به تلوزیون انتقال داده خواهند شد.

این روزها با پیشرفت علم و افزایش سطح تخصص اهل فن، از روش های بسیار متنوعی برای تقویت آنتن تلویزیون استفاده می کنند. که هر یک از این روش ها باید متناسب با شرایط شما و مدل آنتن مورد نظر انتخاب گردد. برای آشنایی با روش های مختلف تقویت آنتن تلویزیون ادامه متن را بخوانید.

انواع روش های مختلف تقویت آنتن تلویزیون

قبل از مشخص کردن روش ها، باید شما خرید آنتن تلویزیون مناسب را در نظر بگیرید. که در این راستا ما خرید آنتن آترون را پیشنهاد می کنیم. با این حال حتما برای شما پیش آمده که هنگام تماشای تلوزیون کیفیت تصویر و یا صدا کاهش پیدا کند. و یا پارازیت هایی هنگام مشاهده تلوزیون به وجود آید. حتی در بسیاری از مواقع صدا و تصویر به صورت همزمان نمایش داده نمی شوند. که همگی این ها با تقویت آنتن برطرف می گردد. اما آنتن چگونه تقویت می شود؟ آیا با روش های مختلف تقویت آنتن تلویزیون آشنا هستید؟

روش های بسیار زیادی برای تقویت آنتن وجود دارد. که هر یک از این روش ها تا حد زیادی تاثیرگذارند. داده های صوتی و تصویری که توسط امواج نمایش داده می شوند در قالب سیگنال هایی هستند. که از ایستگاه های پخش امواج انتشار می یابند. آنتن این سیگنال ها را با توجه به تکنولوژی که دارد دریافت و توسط یک کابل متصل به آنتن و تلویزیون به گیرنده هایی چون تلویزیون انتقال می دهد.

زمانی که این سیگنال ها ضعیف شوند. می توان توسط آنتن تلویزیون از قطع و وصل شدن تصویر و صدا جلوگیری کرد. اما آنتن تلوزیون نیاز به تقویت دارد. که روش های بسیار زیادی برای تقویت آنتن وجود دارد. که شامل موارد زیر هستند:

تقویت آنتن تلویزیون

تقویت آنتن تلویزیون

  • رها کردن فویل

یکی از روش های رایج تقویت آنتن تلویزیون رها کردن فویل است‌. که یکی از مقرون بصرفه ترین و قدیمی ترین روش ها به شمار می رود. البته فویل برای آنتن های دیجیتالی خوب نخواهد بود. اگرچه اتصال یک فویل باعث افزایش آنتن و در نتیجه گیرایی آن‌ می گردد. اما به این نکته توجه کنید که این روش اگرچه یک شبکه را با کیفیت بهتری ارائه می داد. اما ممکن است که سیگنال های دیگر شبکه ها را قطع کند‌.

روش های کاربردی تقویت آنتن تلویزیون

  • تنظیم مجدد تیونر

دیگر ترفندی که این ترفند هم جزو روش های قدیمی است. و هزینه پایین تری دارد. شامل تنظیم تیونر است. تیونرهای دیجیتالی می توانند سیگنال دریافت شده را به یک قالب دیجیتال شناسه تلویزیون تبدیل نمایند. اما این روش ممکن است باعث دخالت در درک سیگنال تنظیم کننده شود. معمولا تیونر باعث تقویت آنتن تلوزیون می شود. که نتیجه ان منجر به پخش تصاویر قابل پخش است. گاهی این تنظیم کننده های دیجیتالی ممکن است سیگنال ها را به درستی دریافت نکنند. برای استفاده از تیونر ابتدا باید از تلوزیون کابل کواکسیال را جدا کرده و همچنین اسکن کانال یا جستجو را اعمال نمایید. در این هنگام باید حتما جعبه تلویزیون یا مبدل خاموش گردد و اتصالات مجددا وصل شوند‌.

  • بلندتر کردن ارتفاع آنتن

دیگر روش تقویت آنتن تلویزیون بلند کردن ارتفاع آنتن تلوزیون می باشد که ممکن است دید واضحی از برج های انتقال نداشته باشد. اگر ارتفاع آنتن درست نباشد؛ آنتن توانایی دریافت سیگنال های فرستنده صدا و سیما را نخواهد داشت. در استانداردترین حالت آنتن بایستی در بالاترین نقطه ای قرار بگیرد که مانعی جلوی آن نباشد. در صورت بالا بودن آنتن دیگر هیچ مانعی برای دریافت سیگنال وجود نخواهد داشت. معمولا یک آنتن باید در ارتفاع ۱۰ تا ۲۰ متر از زمین نصب گردد که در صورت ضعیف بودن سیگنال می توانید آن را در چندین نقطه جابجا کنید.

  • اتصال آنتن کمکی

دیگر ترفند بسیار مهم وصل کردن یک آنتن کمکی می باشد که برای تقویت آنتن تلویزیون روش خوبی به نسبت دیگر روش های قدیمی است. زمانی که آنتن شما قابلیت این را ندارد که سیگنال ها را دریافت کند باید یک آنتن قوی و یا اتصال کمکی استفاده نمایید. حداقل فاصله آنتن تا گیرنده باید ۱ تا ۲ متر باشد تا سیگنال ها را با بهترین کیفیت دریافت نمایید. استفاده از ترفند آنتن کمکی به تلویزیون دستور می دهد تا از هر دو سیگنال دریافتی برای بهبود کیفیت تصویر و صدا استفاده کند.

تقویت آنتن تلویزیون

 بهترین و جدیدترین روش تقویت آنتن تلوزیون

همانگونه که اشاره شد؛ تقویت آنتن یک روش بسیار مهم و عالی برای تقویت کیفیت انتقال سیگنال آنتن است. روش های بسیاری برای تقویت آنتن وجود دارد که استفاده از تقویت کننده ها بهترین روش برای بالا بردن سطح کیفی انتقال سیگنال ها خواهد بود. تقویت کننده آنتن را با نام بوستر آنتن نیز می شناسند که استفاده از دستگاه تقویت بهترین راه کنترل سیگنال در کابل کواکسیال اتصال دهنده آنتن و تلویزیون می باشد. البته این تقویت کننده ها مناسب مکانی هستند که فرستنده های تلویزیونی از تلوزیون فاصله زیادی دارند. این تقویت کننده ها قادر هستند سیگنال آنتن را پس از دریافت به یک خروجی با همان امپدانس تقویت نماید. تقویت کننده های آنتن می توانند سیگنال رادیویی دستگاه های دریافت کننده امواج رادیویی را تا حد زیادی بالا ببرند.

اکثر تقویت کننده ها در مدار خود RF دارند که با کمک آن سیگنال آنتن را تقویت کنند. بوسترهای آنتن به گونه ای طراحی شده اند که حتی می توانند امواج پارازیت را هم با کیفیت فوق العاده بالایی تقویت کنند. اما بهتر است این دستگاه را در نزدیکی گیرنده های خود نصب کنید تا کیفیت انتقال سیگنال ها بهتر شود. روش های زیادی برای تقویت آنتن است که سال هاست همه ما برخی از این روش ها را مورد استفاده قرار می دهیم؛ اما در میان تمامی روش ها استفاده از تقویت کننده ها بهترین روش ممکنی خواهد بود که بهترین کیفیت را به شما خواهد داد. اما بهتر است بدانید که تقویت کننده ها را بایستی با در نظر داشتن شرایط درست نصب کنید‌

دلیل برفک و یا پرش تصویر تلویزیون

تلویزیون جزو دستگاه های الکتریکی است که ساعات زیادی از شبانه روز را ما مشغول تماشای آن هستیم. تحت شرایط مختلفی ممکن است کیفیت و صدای دریافتی خوب نباشد و یا با نویز و یا تاخیر همراه باشد. آنتن، یکی از انواع تجهیزاتی است که از آن برای دریافت سیگنال ها و همچنین ارسال آن به تلوزیون استفاده می کنند. آنتن ها خود در انواع مدل و طرح های بسیار مختلفی هستند که ما باید با توجه به نوع نیاز خود از آن ها استفاده کنیم. چرا که هر یک از مدل های مختلف این محصول دارای ویژگی های بسیاری هستند که هر قابلیت و مشخصات برای استفاده در شرایط خاصی طراحی شده است. کیفیت آنتن در کیفیت کاربرد آن تاثیر بسیار زیادی دارد و به همین منظور است که باید هنگام خرید به نکات بسیار زیادی برای تهیه یک آنتن درجه یک توجه داشته باشید.

اما گاهی حتی با وجود استفاده از بهترین برند و بهترین مدل آنتن موجود در بازار باز هم‌ مشکلاتی برای کیفیت سیگنال های دریافتی پیش می آید. عوامل بسیار زیادی هستند که باعث ایجاد چنین مشکلاتی می شوند که عبارتند از:

  • اولین گزینه همان پایین بودن کیفیت آنتن تلوزیون است که باید حتما بهترین برند را با بالاترین کیفیت را خریداری کنید.
  • تنظیم نبودن آنتن نیز از دیگر مشکلاتی است که قطعا باعث اختلال در سیگنال های دریافتی می گردد.
  • اگر فیش ها شل و بی کیفیت و یا کابل کواکسیا ‌مرغوب نباشد باز هم در اثر مشکل اتصالات دریافت سیگنال ها ضعیف خواهد بود.
  • چنانچه تیونر گیرنده دیجیتال و رسیور آن تنظیم نباشد یا حتی تیونر معیوب باشد در این صورت هم مشکلات تیونر باعث اختلال در گیرنده ها می شوند.
  • گاهی اگر فرکانس اشتباه باشد یا با مشکل مواجه باشد در برقراری با دکل فرستنده مشکل رخ خواهد داد. اما برای مقابله با تمامی این مشکل ها بهترین راه ممکن تقویت آنتن تلویزیون بوده که این روش بهترین روشی است که قادر به مقابله با تمام معایب و مشکلات خواهد بود.

3 دیدگاه در “بهترین روش تقویت آنتن تلویزیون چیست؟

  1. احمد رضا ایروانی فرد گفت:

    سلام العیکم این جای تاسف است که در کشورمان ما لحظه ای دریافت برنامه های شاد ایران را نداشته باشیم و بخواهیم جذب ماهواره شویم بچه های شاد ایرانی و خارجی

  2. حسین گفت:

    اضافه کنم که اگرفاصله آنتن و گیرنده زیادتر از حد نرمال شود امواج در طول سیم کواکسیال رابط بین آنتن و گیرنده ضعیف میشود و به همین علت گاهی نمیتوان آنتن را در بلند ترین نقطه یک ساختمان خیلی بلند نصب کرد و گیرنده در طبقات خیلی پائین ساختمان باشد برای این کار تجهیزات خاصی مانند استفاده از سیم کواکسیال های خاص و بوستر های قوی در پایه آنتن لازم است درحالت عادی حداکثر فاصله بین آنتن بهتر است از بیست متر تجاوز نکند

    1. حسین میخک گفت:

      ممنون از اطلاعات تکمیلی که دادین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *