مقالات

تست خازن پلی استر محافظ برق

آیا با روش های مختلف تست خازن پلی استر محافظ برق آشنایی دارید؟ می دانید خازن پلی استر چیست و چه وظیفه ای را در محافظ برق دارد؟ محافظ برق یکی از انواع تجهیزات الکتریکی بسیار مهم و ضروری  که به منظور محافظت از کلیه لوازم الکتریکی متناسب با هر یک از آن ها با مشخصات خاصی طراحی می شود.

این دستگاه را از قسمت‌ های مختلفی تشکیل می دهند که خازن ها یکی از قطعات مهم آن به شمار می رود. در رابطه با خازن ها مباحث بسیار زیادی وجود دارد که در اینجا شما را با چگونگی تست خازن پلی استر محافظ برق آشنا می کنیم.

روش تست خازن پلی استر محافظ برق

خازن به عنوان یکی از قطعات الکتریکی است که در بسیاری از وسایل الکتریکی نظیر محافظ برق مورد استفاده قرار می گیرد. برای پی بردن به خرابی های خازن می توان از روش های مختلفی استفاده نمود؛ در واقع راه کارهای بسیار زیادی برای بررسی مشکلات خازن محافظ برق وجود دارد. هر یک از این تست ها و یا روش ها با تجهیزات مختلف و روش‌ های متفاوتی انجام می ‌شود که قطعا نتیجه نهایی آن یک نتیجه صحیح و قابل اهمیتی است.

پس از عیب یابی بایستی به تعمیر و یا تعویض خازن های محافظ برق پردازید. چرا که هر یک از خازن های موجود در لوازم الکتریکی نقش مهمی را ایفا می کند. و چنانچه این قطعه آسیب دیده باشد دستگاه نمی تواند به عملکرد خازن ادامه دهد. برخی از روش ها و یا انواع تست خازن پلی استر محافظ برق عبارتند از:

اسیلوسکوپ

یکی از روش های تست خازن محافظ برق اسیلوسکوپ است. با توجه به این قطعه و همچنین با کمک سیگنال های ژنراتور یک موج مربعی را با فرکانس قابل تجزیه به تولید می رساند. فرکانس تولید شده می تواند میزان ظرفیت خازن ها را اندازه گیری کند. سیگنال های تولید شده ابتدا با ولتاژ صفر تا ۵ ورد و با فرکانس مشخصی هستند. اکنون مقاومت و خازن به صورت سری به منبع اتصال پیدا می کند، در نتیجه بر اساس محاسبات خازن که در زمان شارژ می شود با نصف کردن نقش رقم به دست آمده و در نتیجه معکوس آن فرکانس به دست می آید.

در نتیجه این عدد حاصل شده را با نمودار اسیلوسکوپ مقایسه می کنیم و می توانیم به سالم و یا عدم سالم بودن خازن ها پی ببریم. دقت داشته باشید که مرحله به مرحله این روش و یا تست کردن باید با رعایت اصول ایمنی صورت بگیرد. همچنین شما باید تجربه کافی در این زمینه داشته باشید، در غیر این صورت باعث به بار آمدن مشکلات بزرگتر و یا خرابی های بیشتر در حافظه برق خواهید شد.

تست روش فراکانس

در این روش، خازن را به یک منبع فراکانس متغیر متصل کرده و رفتار خازن در پاسخ به تغییر فراکانس را بررسی می‌کنید. با مشاهده تغییرات جریان یا ولتاژ در خازن در انواع فرکانس‌ها، می‌توانید خواص خازن را مورد بررسی قرار دهید.

تست اهمیت زمان

در این روش، خازن را با ولتاژ مشخصی شارژ می‌دهید و سپس زمانی که خازن تخلیه می‌شود را اندازه‌گیری می‌کنید. زمان تخلیه خازن با توجه به خواص الکتریکی خازن و مقاومت متصل به آن مشخص می‌شود.

استفاده از آزمایشگاهی‌های خازن‌سنج

دستگاه‌های خازن‌سنج می‌توانند برای اندازه‌گیری خواص خازن پلی استر مورد استفاده قرار بگیرند. این دستگاه‌ها می‌توانند خواصی مانند ظرفیت، ضریب تانگانت و عایق برقی را اندازه‌گیری کنند.

قبل از انجام هر گونه آزمایش، لطفاً دستورالعمل و راهنمایی تولید کننده خازن را مطالعه کنید. همچنین، برای تست خازن پلی استر بهتر است از تجهیزات و دستگاه‌های متناسب با الکترونیک و الکترونیک قدرت استفاده کنید.

بهترین روش تست خازن پلی استر محافظ برق

برای تست خازن الکترولیتی باید از مولتی متر استفاده کرد. برای تست باید در گام نخست خازن تخلیه شود و در نتیجه رنج اندازه گیری مقاومت آن در مولتی متر روی بیشترین عدد یا همان مقدار قرار بگیرد. در این خازن ها معمولاً قطب آن ها باید به پراب اتصال پیدا کند. معمولاً سر منفی این خازن ها توسط یک نوار سفید رنگی طراحی شده اند. که این قسمت باید به پراب متصل پیدا کند.

حال با اتصال این قسمت مقاومت افزایش پیدا خواهد کرد و قطعاً این افزایش به تناسب ظرفیت خازن خواهد بود. چنانچه ظرفیت خازن بیشتر بوده، میزان مقاومت آن به کندی صورت می گیرد حال اگر خازن سالم باشد و نشتی در آن به وجود نیاید معمولاً عدد مقاومت به دست آمده بی نهایت می شود.  روش دومی هم برای تست خازن پلی استر محافظ وجود دارد.  برای این کار باید سلکتور را روی تست پیوستگی بگذارید.

دو سر یا طرفین پر آب را به دو پایه خازن اتصال کنید. چنانچه خازن شما خراب باشد یا در آن نشت ایجاد گردد بیزر مولتی متر صدا ایجاد می کند. برای این عمل روش سومی نیز وجود دارد که مقاومت تحت عنوان مقاومت تخلیه با خازن به طور موازی بسته خواهد شد.

زمانی که خازن شارژ می شود آنگاه چگونگی تخلیه آن توسط مولتی متر صورت می گیرد. برای تخلیه خازن باید از یک مقاومت مناسب که توان بالایی دارد استفاده کرد. اگر توسط این سه روش نتوانستید به نتیجه برسید، می توانید از روش چهارم کمک بگیرید شما با کمک ثابت زمانیrc خازن را توسط یک باتری شارژ می کنید در این فاصله زمانی شارژ خازن باید زمان شارژ شدن آن را اندازه گیری کرده تا تشخیص وضعیت کارایی خازن صورت بگیرد. شما می ‌توانید توسط هر یکی از این چهار روش اقدام به تست خازن های الکترولیتی کنید.

تست خازن پلی استر محافظ برق

تست خازن پلی استر محافظ برق

بهترین روش تست خازن پاور

در این تست خازن پلی استر را که با نام خازن پاور نیز می شناسند باید بررسی شود. این خازن ها در ابعاد کوچکی هستند که قطعاً میزان ولتاژ بالایی دارند اما ظرفیت آن ها کم است. این خازن با وجود ابعاد کوچکی که دارد اما خود از قطعات ریز تر مختلفی تشکیل می شود. دی الکتریک یکی از قسمت های مهم خازن است که از جنس پلاستیک بوده و با تغییر دما ظرفیت آن هرگز تغییر پیدا نمی کند.

حال این که برای تست این خازن باید از مولتی متر و ال سی آر متر استفاده کرد. چرا که ظرفیت این خازن ها همانند خازن های سرامیکی در رنج نانو پیکو و میکرو فاراد بررسی می شود. چنانچه هر یک از این دو خازن دارای نشتی باشند هرگز توسط این تست می توان آن ها را بررسی کرد، شما برای این کار باید ولتاژ بالایی را توسط دستگاه میگر به آن اعمال کنید. ظرفیت خازن ها بسیار محدود است و به همین سبب سریعاً شارژ می شود با اعمال ولتاژ نامی این خازن ها از اتصال باز و توسط تست نشتی صورت می گیرد.

ابزار تست خازن پلی استر

یکی از ابزارهای مورد استفاده برای تست خازن‌های پلی‌استر، متر LCR (LCR meter) است. این ابزار امکان اندازه‌گیری خواص الکتریکی خازن‌ها را فراهم می‌کند، از جمله ظرفیت (کفی)، خازن داخلی، ضریب تانگانت دی‌الکتریک (Dissipation Factor) و همچنین مقاومت سری معادل خازن (Equivalent Series Resistance یا ESR).

متر LCR با استفاده از جریان و ولتاژ متناوب، با تغییر فرکانس این سیگنال‌ها، اندازه‌گیری‌های مختلفی را روی خازن‌ها انجام می‌دهد. این ابزار به طور معمول دارای نمایشگری است که نتایج اندازه‌گیری را نشان می‌دهد.

در انتخاب یک متر LCR، باید به مشخصات فنی آن توجه کرد، مانند دقت اندازه‌گیری، رنج فرکانسی، نوع اتصال (دستی یا خودکار) و سایر ویژگی‌های مرتبط. همچنین، برخی از این ابزارها می‌توانند برای تست سایر اجزای الکترونیکی نیز استفاده شوند، مانند مقاومت‌ها و مفاصل الکتریکی.

در هر صورت، قبل از خرید یک متر LCR، بهتر است با تامین کنندگان مختلف تماس بگیرید و نیازهای خاص خود را بررسی کنید تا بهترین ابزار را برای تست خازن‌های پلی‌استر پیدا کنید.

انواع خازن در محافظ برق

خازن ها نوعی قطعات الکتریکی هستند که در اکثر لوازم الکتریکی از آن ها استفاده می کنند. محافظ برخی از دستگاه های الکتریکی است که در آن ها خازن به کار برده اند. از این قطعه ریز که در ابعاد کوچک اما در طرح های مختلفی طراحی می شود به منظور ذخیره انرژی الکتریکی با کمک میدان الکترواستاتیکی تی در مدار استفاده می کنند.

معمولا بار الکتریکی در خازن های ذخیره شده و از آن برای ایجاد میدان الکتریکی پایداری استفاده می شود. این قطعه می تواند حتی به عنوان فیلتر نیز عمل کنند چرا که سیگنال های متناوب را می تواند به راحتی از خود عبور دهد اما مانع از عبور سیگنال‌های مستقیم خواهد شد. خازن را با نام کاپاسیتور نیز می شناسند و واحد ظرفیت آن فاراد بوده و خود از دو صفحه فلزی موازی تشکیل می شود.

معمولاً بین صفحات فلزی موازی خازن ها را هوا یا عایق ای از جنس سرامیک، پلاستیک، کاغذ؛ آلومینیوم و غیره تشکیل می دهد. خازن ها انواع مختلفی دارند که برخی از آن ها عبارتند از:

انواع مختلف خازن

خازن سرامیکی

خازن های سرامیکی یکی از انواع خازن های هستند که در محافظ برق از آن ها زیاد استفاده می شود‌ این خازن در دسته بندی خازن های بدون قطب یا خشک قرار می گیرد و معمولا جنس آن ها از دی الکتریک بوده و ثابت دی الکتریک سرامیکی بالایی دارد. معمولاً خازن های سرامیکی را به سبب همین جنس خوب در ظرفیت های بالا می توان از آن ها استفاده کرد. سطح کاربرد خازن های سرامیکی در مقایسه با دیگر انواع خازن ها زیاد تر است.

خازن الکترولیتی

خازن های الکترولیتی را می توان یکی دیگر از انواع خازن های کاربردی در محافظ برق بر شمرد. این خازن ها را با نام خازن شیمیایی نیز می ‌شناسند که دارای قطب مثبت و منفی است. از خازن های الکترولیتی معمولاً در رنج میکرو فاراد استفاده می کنند. و ظرفیت خازن های الکترولیتی معمولاً یکی از پارامتر هایی است. که باعث تقسیم بندی آن می شود. این خازن را باید با ولتاژ مختلف در انواع لوازم الکتریکی به کار برد.

و شامل خازن های آلومینیومی و تانتالیومی می شود که در مدار های یکسو کننده دیودی تحت عنوان فیلتر مورد استفاده قرار می گیرند. هر یک از خازن ها می توانند تحت تاثیر شرایط مختلفی آسیب ببیند و شما می توانید به راحتی از طریق روش های تست به مشکلات مربوطه پی ببرد. برای تست خازن پلی استر محافظ برق نیز می توانید از روش های مختلف استفاده کنید.

تست خازن پلی استر محافظ برق

تست خازن پلی استر محافظ برق

نتیجه

محافظ برق جزو تجهیزات الکتریکی مهم است که به عنوان یک دستگاه کاربردی در جهت محافظت از سیستم برق ساختمان و همچنین لوازم الکتریکی خانگی می توان از آن استفاده نمود. این دستگاه هم اکنون در انواع مدل ‌های مختلفی در بازار بر اساس نوع کاربرد وجود دارد. چرا که محافظ برق را متناسب با هر یک از لوازم الکتریکی در انواع مدل های مختلفی طراحی کرده اند. تمامی انواع محافظ برق دارای قسمت های مختلفی هستند که هر یک وظیفه مهمی را برعهده دارد.

از کوچکترین قسمت های یک محافظ برق می توان به خازن آن اشاره نمود. خازن ها به عنوان قطعات بسیار مهم و کاربردی با ابعاد بسیار کوچکی طراحی می ‌شوند. این قطعه وظیفه بسیار مهمی را برعهده دارد و چنانچه آسیب ببیند محافظ برق نمی تواند عملکرد خوبی داشته باشد. برای این که از صحت و سلامت خازن ها مطلع شویم و می توانیم از طریق تست های موجود به این قضیه پی ببریم.

تست خازن پلی استر محافظ برق به منظور اطلاع از سالم یا معیوب بودن این قسمت صورت می گیرد. چنانچه خازن های محافظ برق آسیب دیده بود می توانید آن ها را تعویض و یا حتی تعمیر نمایید. اما اگر قصد خرید بهترین محافظ برق درجه یک پیشرفته را دارید، می توانید با فروشگاه برقیجات تماس گرفته و بهترین ها را با قیمت مناسب از این مجموعه به صورت آنلاین خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *