نورپردازی

تفاوت سیم و کابل‌ برق

مهمترین تفاوت سیم و کابل برق

درباره تفاوت سیم و کابل‌ برق تا چه حد می دانید؟ آیا سیم و کابل هر دو یک کاربرد دارند و به یک‌ منظور مورد استفاده قرار می گیرند؟ سیم و کابل هر دو جزو محصولات بسیار پر کاربرد در صنعت برق هستند که نقش مهمی را در این صنعت ایفا می کنند. این دو محصول دستاورد کادر متخصص با بهره مندی از علم روز و ماشین آلات پیشرفته خط تولید هستند. نیاز شدید بسیاری از صنایع، ماشین آلات، دستگاه ها و … به جریان الکتریکی  تلفیق علم و تخصص باعث روی کار آمدن چنین محصولاتی شد.

این دو محصول از گذشته تا کنون به صدها طرح و شکل و با ساختارهای مختلفی به تولید رسیده اند که یکی پس از دیگری با بهره مندی از علم تکنولوژی بهتر و باکیفیت تر هستند. همچنان نیز روز به روز با رشد تکنولوژی شاهد روی کار آمدن انواع سیم و کابل ها با کیفیت بهتر در بازار می باشیم. این محصول اگر چه هر دو جهت انتقال انرژی الکتریکی هستند. اما تفاوت های بسیار زیادی بین آن ها وجود دارد. در ادامه درباره تفاوت سیم و کابل برق توضیحات بیشتری ارائه خواهیم داد.

سیم

قبل از بررسی تفاوت سیم و کابل برق بهتر است ابتدا درباره هر یک از این محصولات به صورت جداگانه تعاریفی ارائه شود. سیم ها یکی از انواع لوازم الکتریکی هستند که جهت انتقال جریان الکتریسیته از آن ها استفاده می شود. این محصول در صنعت برق بسیار مورد اهمیت است؛ چرا که بدون سیم هرگز انتقال جریان امکان پذیر نخواهد بود‌. سیم ها قطعات نازکی هستند که رسانای آن ها معمولا از جنس آلومینیوم یا مس می باشند.

هادی سیم ها از رشته های بسیار نازکی تشکیل می شوند که بر اساس قطر انواع مختلفی دارند‌.‌ از لحاظ جنس رسانا نیز این محصول تقسیم بندی می شود که معمولا مس رسانایی بیشتری نسبت به دیگر فلزات رسانا دارد و جریان برق را با قدرت بهتری انتقال می دهد. مس با توجه به قدرت رسانای بالا و کیفیت بهتر انتقال جریان، اما قیمت بالاتری نیز خواهد داشت.

سیم های مسی انعطاف پذیری بسیاری دارند و به همین سبب شکل پذیرترند و شکننده نیستند. این حالت پذیری و نرمی سیم ها کاربرد آن ها را بیشتر می کند و باعث می شود تا در برابر ضربه، کشش و خراش، مقاومت بسیاری داشته باشند. از طرفی سیم ها ممکن است تحت شرایط مختلف آب و هوایی و محیطی مورد استفاده قرار  بگیرند و به همین دلیل باید از کیفیت خوبی برخوردار گردند.

جنس عایق این سیم ها از پی وی سی است و این لایه عایق هادی را در برابر شرایط مختلف محافظت می کند. قیمت سیم ها نیز بستگی به نوع آن دارد. چرا که تنوع سیم ها از لحاظ ساختار، کیفیت، برند، نوع، کاربرد، مدل و … بسیار است. سطح کاربرد سیم ها را نیز نوع آن ها مشخص می کند، به عنوان مثال در برخی شرایط سخت نیاز به سیم هایی است که قدرت مقاومت بسیار بالایی از لحاظ کیفیت و طول عمر داشته باشند. اما در مواقعی نیز نیاز به سیم هایی است که از لحاظ قدرت انتقال جریان، بسیار عالی عمل کنند.

کابل

کابل ها نیز همانند سیم ها یکی از انواع محصولاتی هستند که به عنوان یک انتقال دهنده جریان الکتریکی محسوب می شوند. این محصول در ابعاد بزرگتر و قدرت بیشتری از سیم ها به تولید نی رسند. محدوده استفاده کابل ها بسیار بیشتر از سیم ها می باشد و تنوع این محصول بسیار زیاد می باشد‌. کابل ها معمولا برای جابجایی جریان برق در پروژه های عظیم به کار می روند. اما سیم ها را بیشتر برای استفاده در سیم کشی داخلی ساختمان، قطعات و لوازم الکتریکی، ماشین آلات، انواع دستگاه ها و و .. استفاده خواهند کرد.

کابل ها نیز همانند سیم ها از لحاظ نوع هادی به دو نوع مسی و آلومینیومی تقسیم‌ می شوند که هر یک مزیت ها و مشخصات خاص خود را دارند. این محصول از لحاظ نوع ساختار نیز به دو صورت مفتولی و افشان طراحی شده است که این دو کابل نیز مزیت های متناسب با ساختار خود را دارند و برای مصارف خاصی طراحی شده اند.

کابل های مفتولی به صورت تک رشته ای و با قطر بزرگ تر از رشته های کابل افشان می باشند. اما در صورتی که کابل های افشان متشکل از چندین رشته سیم نازک در هم تنیده هستند. این رشته های سیمی نازک با قطر کم انعطاف پذیری کابل را افزایش می دهند و باعث افزایش سطح کاربرد کابل نیز می شوند. جنس هادی کابل ها می تواند از هر نوع رسانایی باشد. اما استانداردها حکم‌ می کند که بیشتر از جنس مس استفاده شود.

حال این هادی توسط روکش مخصوصی با جنس عالی پوشانده شده که بر اساس نوع کاربرد کابل این عایق می تواند در جنس ها و حتی لایه های مختلف به کار برود. قیمت هر یک از کابل ها نیز بر حسب نوع کابل، جنس هادی، جنس عایق، نوع کاربرد، ساختار، برند و … مشخص می گردد. اکنون با ارائه توضیحات کاملی درباره سیم و کابل بهتر می توان به بررسی تفاوت سیم و کابل برق پرداخت.

مهمترین تفاوت سیم و کابل برق

مهمترین تفاوت سیم و کابل برق

تفاوت سیم و کابل برق

سیم و کابل هر دو یکی از مهمترین لوازم به منظور جابجایی جریان برق بین نقاط مختلف هستند. حال این انتقال جریان می تواند از مرکز به سیستم برق شهری، از پریز به وسایل الکتریکی، داخل قطعات و ماشین آلات، از شهری به شهر دیگر و … باشد. هر دو این محصولات از دو بخش‌ هادی و عایق تشکیل می شوند. که مهمترین قسمت آن ها هادی است که جهت انتقال الکتریسیته به کار می رود. حال این هادی می تواند از جنس رساناهایی چون مس یا آلومینیوم باشد که توسط عایق مناسبی پوشش داده می شوند. اما معمولا از جنس مواد پلاستیکی نظیر PVC خواهند بود. اما با وجود مشترکات و ویژگی های مساوی بین هر دو، تفاوت هایی بین آن ها وجود دارند که بسیارند.

بیشتر این تفاوت ها نیز به وضوح قابل مشاهده هستند و بیانی ساده، به چشم دیده می شوند که مهمترین آن ها ابعاد و اندازه بین این دو محصول می باشد. برخی از انواع تفاوت سیم و کابل برق شامل موارد زیر هستند:

  • یکی از تفاوت های مهم ابن دو محصول مربوط کاربرد آن ها است. سطح کاربرد کابل ها بسیار گسترده می باشد و در تمام‌ پروژه های بزرگ جهت انتقال انرژی الکتریکی قابل چشمگیر از کابل ها استفاده می کنند. کاربرد سیم ها به اندازه وسعت کابل نیست؛ اگرچه سطح کاربرد سیم‌ ها زیاد است، اما برای پروژه های کوچک تر از آن ها استفاده می کنند.
  • مهمترین تفاوت سیم و کابل برق در قدرت انتقال جریان الکتریکی است. قورت جابجایی جریان الکتریسیته در کابل ها چندین برابر بیشتر از سیم ها می باشد. این قدرت به گونه ای است که از کابل ها برای توزیع برق حتی در شهرهای مختلف استفاده می کنند؛ اما یک سیم چنین قدرتی برای تامین برق مورد نیاز یک شهر یا منطقه را ندارد.

مهمترین تفاوت سیم و کابل برق

  • هادی تمامی سیم ها توسط بیک لایه روکش تحت عنوان عایق سیم پوشش داده می شود؛ اما در صورتی که در کابل ها این هادی توسط دو و در برخی موارد برای کابل های حساس و خاص با چندین روکش محافظت می شوند.
  • قدرت مقاومت تمامی کابل ها در برابر سیم ها بسیار بیشتر است و دلیل آن قطر زیاد و روکش مقاوم تر می باشد. لازم به ذکر است که اکثر کابل ها حتی توسط لایه ای به نام شیلد پوشش داده می شوند و این مقاومت کابل را دو چندان می کند.
  • سیم ها به عنوان یک وسیله انتقال جریان برق تک رسانا هستند و توسط مس و آلومینیوم ساخته می شوند. اما کابل ها اینگونه نیستند، بلکه کابل متشکل از دو یا چند سیم عایق‌ دار است. که تمامی این موارد روی ضخامت کابل تاثیر می گذارند.
  • اصلی ترین تفاوت سیم و کابل برق مربوط به متراژ و وزن سیم و کابل می شود. کابل ها را معمولا به دلیل کاربردهای گسترده تر در متراژ های بسیار بیشتری تولید می کنند؛ اما سیم ها را با توجه به نوع مصرف و کاربرد در متراژ پایین تر کابل به تولید می رسانند‌. اکثر افراد گمان دارند که به سبب وجود قطر زیاد، وزن‌ کابل ها بیشتر است، درصورتی که اینگونه نیست. وزن سیم و کابل به تعداد رشته های نازک رسانای آن بستگی دارد.
  • سیم‌ ها به گونه ای طراحی شده اند که در برابر ولتاژهای فشار قوی، ضعیف‌ عمل خواهند کرد. اما در صورتی که در کابل‌ ها تحت تاثیر تحمل ولتاژ فشار قوی، این‌ محصول در رده‌ های بالا قوی تر عمل می کند.

مهمترین تفاوت سیم و کابل برق

نتیجه

صنعت برق بزرگترین صنعت در جهان است که تمامی حوزه ها را دربر می گیرد. همانگونه که مستحضرید، در تمامی صنایع و حوزه ها اعم از صنعت روشنایی، تولید، توزیع، خدمات و… شاهد ردپای این صنعت هستیم. چرا که انرژی الکتریکی مهمترین و اصلی ترین منبع تامین بسیاری از نیازها در صنایع می باشد. اگرچه انرژی الکتریسیته عامل اصلی چرخیدن چرخ تمام صنایع است؛ اما این انرژی از چه طریقی جریان می یابد؟ اینجاست که نقش مهم انواع کابل ها و سیم ها پر رنگ می شود و به اهمیت استفاده از این دو محصول پی می برسم.

سیم و کابل هر دو جزو لوازم الکتریکی پر کاربرد هستند که جهت انتقال جریان برق از آن ها استفاده می کنند. محدوده و میزان و نوع کارآیی هر یک را مشخصات و کیفیت آن ها مشخص خواهد کرد. تفاوت سیم و کابل برق بسیار زیاد است که باعث تمایز این دو در نوع کارآیی آن ها می شود. کابل ها و سیم ها اگر دارای کیفیت خوب و استاندارد باشند، قطعا عملکرد بهتر و طول عمر بیشتری خواهند داشت. پس برای داشتن سیم و کابل باکیفیت بهتر نیست، از فروشگاه های معتبر خرید کنیم؟ فروشگاه برقیجات بهترین مرکز فروش تخصصی انواع لوازم الکتریکی در کشور است که بهترین کابل و سیم های تولید شرکت های مطرح جهان را با بالاترین کیفیت روانه بازار می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *