نورپردازی

تفاوت کابل مفتولی و افشان

تفاوت کابل مفتولی و افشان

آیا با تفاوت کابل مفتولی و افشان آشنایی دارید؟ این دو کابل به چه منظوری استفاده می شوند؟ همه ما می دانیم که کابل ها نقش بسیار مهمی در صنعت دارند. این اهمیت کاربرد تنها به صنایع ختم‌ نمی شود. بلکه در تمامی حوزه ها حتی روشنایی وجود کابل ها الزامی است. اگرچه انرژی الکتریکی یا جریان الکتریسیته مهمترین عامل رونق و چرخش چرخ صنایع می باشد. اما بدون وجود کابل آیا امکان انتقال جریان وجود دارد؟ این محصول در ابتدا به صورت ساده و ابتدایی تنها در یک‌ مدل به تولید رسید. و کم کم با پیشرفت علم به صورت پیشرفته تر با قابلیت بالا و ساختار ویژه در دسترس قرار گرفت.

همچنان نیز پیشرفت علم عامل اصلی و مهم رشد و توسعه تولیدات ما نظیر انواع کابل برق ها است. کابل ها بر اساس جنس به انواع مختلفی تقسیم می شوند. که کابل مفتولی و کابل افشان هر دو جزو پر فروش ترین نوع کابل ها محسوب می شوند. این دو کابل هر یک دارای مزایا و مشخصات مختص به خود هستند که در ادامه درباره تفاوت کابل مفتولی و افشان بیشتر توضیح خواهیم داد.

کابل مفتولی

قبل از اینکه به تفاوت کابل مفتولی و افشان بپردازیم. بهتر است ابتدا درباره ار یک به طور مختصر توضیحاتی را ارایه دهیم. کابل های مفتولی، یکی از انواع کابل های کاربردی هستند در بازار فروش بالایی دارند. این کابل همانگونه که از نامش پیداست، از مفتول بوده و توسط یک سیم تک‌ هسته‌ ای رسانا با هادی آلومینیوم یا مس تشکیل می شود.

کابل های مفتولی را به دلیل ساختار ویژه ای که دارند با نام کابل های تک‌ هسته‌ ای و کابل تک‌ رشته‌ ای نیز می شناسند. تک هسته ای بودن دلیل بر کاهش ضخامت کابل نیست. بلکه با وجود یک هسته این کابل دارای قطر بالایی است. اما بر اساس اندازه های مختلف این کابل تنوع دارد. ساختار جامد این کابل باعث تفاوت کابل مفتولی و افشان می شود‌. زیرا کابل های افشان از چندین رسته نازک تشکیل می شوند. با وجود تک هسته ای بودن مقاومت کابل مفتولی بسیار زیاد است. اما برخلاف کابل رشته ای دارای انعطاف‌ پذیری کمتری است.

کابل های مفتولی در قطرهای مختلفی تولید می شوند. و با ار میزان افزایش قطر، انعطاف پذیری نیز به همان اندازه کاهش پیدا می کند. کاربرد مهم این کابل ها در صنعت ساختمان است و به طبع در این عرصه عملکرد بهاری از خود نشان خواهند داد. ساختار این کابل بسیار ساده است و دارای قیمت مناسبی هم‌ می باشد. نصب کابل مفتولی راحت است که از تک رشته ای بودن کابل  سرچشمه می گیرد.

مزیت اصلی کابل های مفتولی مقاومت عالی آن ها در برابر ساییدگی و پیچیده گی است. یک کابل درجه یک بر اساس نوع کاربرد و شرایط کاربرد باید دارای مقاومت لازمه باشد، کابل های مفتولی نیز به دلیل کیفیت مطلوب و مقاومت عالی در برابر تمام شرایط آب و هوایی مقاومت می کنند. همین انعطاف پذیری مطلوب و سختی بالا طول عمر کابل های مفتولی را به شدت افزایش می دهد.

کابل افشان

کابل های افشان رایج ترین و پر کاربردترین کابل موجود در بازار هستند. که دارای مزایای بی شماری می باشند. این دسته از کابل ها در مصارف صنعتی بسیار استفاده می شوند و دارای انعطاف پذیری فوق العاده عالی هستند. همانگونه که از نام این کابل ها پیداست به صورت افشان هستند و از چندین رشته سیم‌ نازک درهم تنیده تشکیل شده اند. در بازار این کابل را با نام کابل افشان چند هسته ای یا کابل های چند رشته ای می شناسند.

انعطاف بسیار عالی این کابل ها قابلیت مقاومت آن ها را در برابر پیچش و خمیدگی تا حد بسیار زیادی افزایش می دهد. این کابل ها در مصارف ساختمانی برای سیستم توزیع و انتقال برق بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. ساختار ویژه کابل های افشان باعث شده تا قادر به انتقال تمامی سیگنال‌ های دیجیتالی و آنالوگ را داشته باشند. هادی این دسته از کابل ها از جنس فلز مس است اما توسط عایقی از جنس پلیمر PVC می باشد.

رشته ای و افشان بودن کابل های افشان موجب شده تا از آن ها دز ورودی و اتصال بسیاری از لوازم الکتریکی نیز استفاده نمایند. خاصیت این کابل ها ایجاب می کند تا توانایی تامین انرژی الکتریکی در تمام فضاهای و بسته را داشته باشند و از آن ها در تمام شرایط آب و هوایی بتوان استفاده نمود. سرعت تغذیه مسیر در این کابل تا ۲۴۰ متر در دقیقه است. و این سرعت تغذیه در کاربرد آن بسیار تاثیر دارد.

اغلب کاربرد این کابل ها به گونه ای است که دائما تحت تاثیر پیچ و خم شدن هستند و از این رو به سبب انعطاف زیاد در برابر پیچش مقاومت بالایی از خود نشان می دهند. کابل ها در معرض استرس های مکانیکی هستند و به همین دلیل کابل افشان را با قدرت بسیار بالایی در برابر استرس مکانیکی به تولید می رسانند. کابل افشان به سبب ساختار ویژه خود یک نوع بازدارنده شعله محسوب می شود که خاصیت خود خاموش شوندگی نیز دارد.

تفاوت کابل مفتولی و افشان

تفاوت کابل مفتولی و افشان

تفاوت کابل مفتولی و افشان

کابل مفتولی و کابل افشان هر دو جزو کابل های بسیار پر فروش و پر مصرف در بازار هستند. این کابل ها به دلیل ساختار خوب و قدرت کارآیی بهتر، کاربرد زیادی هم دارند. هر یک از این کابل ها را به منظور انتقال جریان الکتریسیته طراحی کرده اند. اما بین این دو کابل تفاوت هایی وجود دارد که مهمترین تفاوت کابل مفتولی و افشان عبارت است از:

  • مقاومت اهمی یکی از مشخصات خاص کابل ها به شمار می رود. و بین این دو کابل از لحاظ این نوع مقاومت اختلاف وجود دارد. اختلاف مقاومت اهمی بین این دو کابل قابل مشاهده است. و معمولا در کابل هادی مفتولی این مقاومت بیشتر از کابل های افشان می باشد. بهتر است بدانید که مقاومت اهمی خود تحت تاثیر میزان پیچش رشته و طول کابل است.
  • کابل ها به سبب مصارف بسیاری که دارند. معمولا تحت شرایط آب و هوایی مختلفی هستند. پس با این حساب باید در برابر خوردگی و ضربه مقاومت داشته باشند. کابل های مفتولی به دلیل ساختار ویژه خود دارای مقاومت بیشتری نسبت به کابل های افشان در برابر خوردگی هستند.
  • کابل های مفتولی تک رشته هستند. و در قطرهای مختلفی با توجه به میزان ضخامت رشته به تولید می رسند. اما درحالی که کابل های افشان از چند رشته سیم‌ نازک بهم‌ تنیده تشکیل می شود. در کابل های مفتولی به دلیل وجود رشته های کمتر هادی، احتمال اتصال بیشتری نیست.
  • مهمترین و اصلی ترین تفاوت کابل مفتولی و افشان در انعطاف پذیری آن ها است. کابل های افشان به دلیل ساختار خاص و چند رشته ای بودن انعطاف بسیار بالاتری نسبت به کابل های مفتولی دارند. در نتیجه با توجه به انعطاف و نرمی بالا خاصیت شکل پذیری نیز در آن ها بیشتر بوده و در برابر شکنندگی مقاومت زیادی از خود نشان‌ می دهند.

مهمترین تفاوت کابل مفتولی و افشان

  • نوع کاربرد مهمترین تفاوت دیگر میان ابن کابل ها است. چرا که ساختار و قدرت عملکرد کابل ایجاب می کند. که در چه مصارفی به کار رود. معمولا در محیط هایی که نیاز به تحرک و پیچش زیاد کابل است. باید از کابل افشان که انعطاف پذیری و شکل پذیری بسیار بالایی دارد استفاده شود. اما کابل های مفتولی به سبب سختی بالا بیشتر مناسب استفاده برای نصب ثابت و زمینی هستند.
  • معمولا قطر هادی کابل های مفتولی با سطح مقطع 6 میلیمتر مربع است. که قادر به تحمل در دمای 20 درجه سانتی گراد هستند. اما این قطر در کابل افشان متفاوت است. و به تعداد رشته ها بستگی دارد و با افزایش تعداد رشته ها قطر نیز افزایش پیدا می کند.
  • دیگر تفاوت کابل مفتولی و افشان ظرفیت سیگنال این دو کابل است که این ظرفیت به پردازش سیگنال هر کابل با توجه به مشخصات آن بستگی دارد. معمولا کابل های مفتولی دارای قدرت توزیع سیگنال قوی تری نسبت به کابل های افشان هستند.
  • کابل های مفتولی جامد به دلیل تک رشته ای بودن ممکن است تحت تاثیر پیچش و ضربه شکسته شوند اما کابل مسی به دلیل انعطاف بالا در برابر شکننده گی مقاوم می باشد.
تفاوت کابل مفتولی و افشان

تفاوت کابل مفتولی و افشان

نتیجه

کابل ها اساسی ترین لوازم در صنعت برق هستند. که بر اساس ساختار کلی، جنس، کیفیت، برند و کاربرد تقسیم بندی می شوند. کابل های مفتولی و افشان هر دو جزو کابل های بسیار پر کاربرد در صنعت هستند. هر یک از این دو کابل با مشخصات خاص و قدرت انتقال متناسب با کیفیت خود ساخته و روانه بازار شده اند. تفاوت هایی بین این دو کابل از لحاظ ساختار، مشخصات، ویژگی، عملکرد و حتی برند وجود دارد. که باعث تمایز آن ها می شود.

اصلی ترین تفاوت کابل مفتولی و افشان نوع جنس هادی آن ها است که قطعا این جنس در قدرت انتقال جریان بسیار تاثیر دارد. هر یک از این کابل ها به منظور انتقال جریان الکتریسیته ساخته شده اند. و با مشخصاتی که دارند تنها مختص استفاده برای کاربردهای خاصی می باشند. کیفیت خود کابل در کیفیت انتقال جریان تاثیر دارد و همچنین بر طول عمر کابل نیز می افزاید.

با این حساب با خرید یک کابل درجه یک در هزینه ها نیز صرفه جویی خواهیم کرد. اگر قصد خرید کابل درجه یک و قیمت مناسب دارید، بزرگترین مرکز خرید لوازم برقی، هم‌ اکنون میزبان شما عزیزان است. فروشگاه برقیجات بهترین کابل های مفتولی و افشان را با کمترین قیمت به صورت آنلاین توزیع می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *