مقالات

جریان مجاز سیم برق

جریان مجاز سیم برق

آیا با میزان جریان مجاز سیم برق آشنا هستید؟ می ‌دانید این جریان مجاز چیست؟ سیم برق به عنوان یکی از مهمترین محصولاتی است که از آن به عنوان یک نوع رابط جهت انتقال جریان الکتریکی استفاده می کنند. سیم ها با توجه به پارامترهای مختلفی تقسیم بندی می شود که هر یک از آن ها دارای جریان مجازی هستند. در ادامه در رابطه با آشنایی جریان مجاز سیم برق در هر یک از مدل ها توضیحات بیشتری را ارائه می دهیم.

جریان مجاز سیم برق

جریان مجاز سیم برق شامل میزان جریانی است که هر یک از انواع سیم ها می توانند از خود عبور دهند. به عنوان مثال، ظرفیت انتقال جریان هر یک از رساناهای سیم در مقایسه با یکدیگر متفاوت است و این جریان شامل جریان استانداردی است که بدون تجاوز از درجه حرارت در مسیر به عملکرد خود ادامه دهد. این جریان بر حسب استانداردها تعیین می شود و چنانچه هر کسی بخواهد جریان مجاز هر یک از سیم ها را بررسی کند ابتدا بایستی مشخصات بسیاری را در نظر بگیرد.

تمامی سیم ها دارای یک سطح مقطع مشخصی هستند که بر اساس همان سطح مقطع توانایی انتقال جریان الکتریکی را با یک رقم خاصی دارند. در واقع طبق استانداردهای یک رقم مشخصی به عنوان جریان مجاز برای هر یک از انواع سیم ها مشخص می شود. که نباید از آن حد مشخص شده تجاوز کند. چرا که باعث ایجاد تلفات الکتریکی بسیار زیادی و همچنین کاهش طول عمر سیم ها می شود.

چنانچه هر یک از شما قصد دارید میزان جریان مجاز سیم برق یا کابل برق را بررسی کنید. در گام نخست ابتدا باید قطر یا همان سطح مقطع سیم را مورد توجه قرار دهید. چرا که با افزایش سطح مقطع قطعاً میزان جریان مجاز سیم برق نیز بیشتر می شود. حال اینکه این میزان جریان مجاز به درصد خالص یا ناخالص بودن سیم های مسی افشان یا حتی سیم های مفتولی می تواند بستگی داشته باشد.

شما می توانید حداقل یا حداکثر ظرفیت سیم های برق یا جریان مجاز را بر اساس جدول استانداردها مشاهده کنید. جریان مجاز زمانی که چندین سیم برق در کنار هم هستند. در مقایسه با زمانی که سیم ها تکی باشند، با یکدیگر متفاوت خواهد بود. برای به دست آوردن حداکثر یا حداقل جریان مجاز سیم برق ابتدا بایستی اطلاعات بسیار زیادی را در رابطه با انواع سیم و حتی سطح مقطع هر یک به صورت جداگانه به دست بیاورید.

جریان مجاز سیم برق

جریان مجاز سیم برق

انواع سیم برق

سیم برق به عنوان یکی از مهمترین محصولات انتقال جریان الکتریکی است. این محصول در صنعت برق به عنوان مهمترین وسیله هدایت جریان الکتریکی شناخته می شود، در واقع سیم ها از یک یا چند رشته سیم بسیار نازک تشکیل شده اند که توسط عایق پلاستیکی آن ها را می پوشانند. معمولاً بیشتر سیم ها از جنس مس هستند که رسانای الکتریکی بسیار قوی دارند. هادی سیم ها می توانند از جنس آلومینیوم نیز باشد‌.

معمولاً آلومینیوم، قیمت مقرون به صرفه تری در مقایسه با سیم های مسی دارد. این محصول از نظر جنس هادی، جنس عایق، قطر، انعطاف پذیری، نوع کاربرد و غیره انواع مختلفی دارند که هر یک از این انواع سیم ها با یکدیگر متفاوت هستند و جریان مجاز سیم برق با یکدیگر متفاوت است. سیم های برق از نظر نوع ساختار به دو نوع تقسیم می شود که عبارتند از:

سیم افشان بهترین سیم صنعت روشنایی

این سیم ها یکی از انواع سیم های بسیار کاربردی هستند. که آن ها را با نام سیم رشته نیز می ‌شناسند. این نوع سیم ها از چند رشته سیم بسیار نازک با سطح مقطع کم به وجود می‌ آیند. سیم های افشان وظیفه انتقال جریان الکتریکی از یک نقطه به نقطه دیگر را به عهده دارند. و هر چقدر تعداد رشته سیم های نازک که همان هادی هستند در سیم ها بیشتر باشد قطعاً انعطاف پذیری سیم نیز بیشتر خواهد شد.

هادی سیم افشان چنانچه از جنس مس باشد قطعاً قدرت انعطاف پذیری بالاترین خواهند داشت. با توجه به این قضیه حتی مقاومت الکتریکی آن ها نیز افزایش پیدا می کند. سیم های افشان خود بر اساس تعداد رشته و قطر به انواع مختلفی تقسیم می شوند‌. از سیم های افشان بیشتر برای وسایل برقی یا سیستم روشنایی در محیط های گرم و خشک استفاده می کنند.

سیم های افشان را داخل لوله و زیر گچ می توان مورد استفاده قرار داد. هادی سیم افشان معمولاً از جنس مس کار می شود و با درصد خلوص بالا خواهد بود که بر اساس استانداردهای ملی طراحی می شود. سیم افشان خود با ولتاژ نامی ۳۰۰ الی ۵۰۰ ولت و همچنین ۴۵۷ ۱۵۰ ولت است. این سیم ها پس از طی کردن مرحله نازک کاری، آنیل کاری، عایق کاری، روکش شدن و حتی بسته بندی روانه بازار می شوند.

جریان مجاز سیم برق افشان با دیگر انواع سیم ها قطعا متفاوت است. چرا که این جریان مجاز می تواند بر اساس مشخصات سیم ها تعیین گردد. به عنوان مثال؛ هادی سیم یکی از مهم ‌ترین قسمت‌ های آن است که در انتقال میزان جریان الکتریکی تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت. معمولاً سیم های مسی بیشترین قدرت انتقال را در برابر دیگر انواع سیم ها دارند و قیمت دیگر پارامتری است که در تمامی انواع سیم ها با یکدیگر متفاوت خواهد بود.

سیم مفتولی یکی از سیم های پر کاربرد

سیم مفتولی یکی از سیم های بسیار پرکاربرد در صنعت برق است که از یک رشته سیم با قطر زیاد تشکیل می شود. سطح مقطع سیم های مفتولی ۴/۰ تا ۴ میلیمتر است که با توجه به نوع کاربرد متفاوت می باشد. این نوع سیم ها با استفاده از فرآیند کشش و همچنین روش نورد گرم طراحی و تولید می شوند. و این سیم از فولاد کم کربن و با استانداردهای مخصوصی طراحی شده است.

مفتول مورد استفاده در سیم های مفتولی می تواند خام یا شامل مفتول سیاه و حتی گالوانیزه باشد و سیم های مفتول خود بر اساس پارامترهای بسیار زیادی تقسیم بندی می شوند. مفتول سیاه یکی از پرکاربردترین انواع سیم های مفتولی است که آن را با نام مفتول آرماتوربندی نیز می شناسند. این نوع مفتول در برابر پیچش و خمیدگی مقاومت بسیار زیادی دارد و آن را با فولاد کم کربن می سازند.

پلاستیسیته مفتول سیاه در مقایسه با دیگر نوع مفتول ها بسیار بالا بوده و شکل پذیری بیشتری نیز دارد. اما مفتول گالوانیزه از گالوانیزاسیون مفتول سیاه تولید می شود و معمولاً از این نوع مفتول ها بیشتر برای محیط های مرطوب می توان استفاده نمود. مفتول گالوانیزه را می توان با دو روش نورد گرم و نورد سرد یا همان گالوانیزه سرد و گرم به تولید رساند. معمولاً مفتول های گالوانیزه گرم سطح بسیار براق و یک پارچه ای دارند و کیفیت آن ها در مقایسه با مفتول های گالوانیزه سرد بیشتر می باشد.

مفتول پی وی سی نیز به عنوان یک نوع مفتول سیاه است که در فرآیند پوشش دهی توسط مواد پی وی سی عایث می شود. جریان مجاز سیم برق مفتولی در مقایسه با دیگر انواع سیم ها متفاوت خواهد بود، همچنین این نوع سیم قیمت متفاوت تری نیز دارد. به عنوان مثال، هر یک از چهار نوع سیم برق مفتولی دارای مشخصات و حتی کاربرد های متفاوتی خواهند بود.

جریان مجاز سیم برق

جریان مجاز سیم برق

چگونگی تعیین جریان مجاز برق

جریان مجاز سیم برق به عنوان استاندارد ترین جریانی است که یک سیم می تواند آن را انتقال دهد. یا به نوعی قابلیت تحمل این حداقل از جریان را دارد. در تمامی مقاطع جهت بررسی این جریان مجاز سطح مقطع سیم برق را در نظر می‌ گیرند. و اگر جریان عبوری بیش از حد مجاز باشد قطعاً سطح مقطع سیم نیز بیشتر خواهد بود. حال اگر سطح مقطع کمتر از میزان جریان عبوری باشد قطعاً سیم ها داغ شده و از بین می روند.

هنگام خرید بایستی به تمامی این پارامتر ها توجه داشته باشید. و همین جریان مجاز جزو مؤلفه های بسیار مهمی است. که در لیست پارامترهای مهم خرید به شمار می‌ رود. برای تعیین جریان مجاز سیم برق بایستی در هر قسمت از کابل میزان حرارت به وجود آمده در قسمت هادی آن به درستی به تمامی محیط انتقال یابد. در واقع به گونه ای که این میزان درجه حرارت عایق در نقطه از هادی کابل pvc بیشتر از ۷۰ درجه سانتیگراد نباشد.

معمولا میزان جریانی که یک سیم می تواند تحمل کند به شرایط محیطی آن بستگی دارد. این میزان جریان عبوری از سیم ها باعث افزایش درجه حرارت در هر یک از انواع سیم ها خواهد شد. چنانچه با افزایش جریان درجه حرارت نیز بیش از حد باشد. قطعاً باعث از بین رفتن عایق سیم می شود. پس بایستی میزان درجه حرارت در یک حالت تعادل و کمتر از حد مجاز باشد. تا طول عمر سیما نیز افزایش پیدا کند.

این میزان جریان به سطح مقطع سیم بستگی دارد. و هر یک از عایق ها نیز قطعاً یک میزان حرارت خاصی را می تواند تحمل کند. که به هنگام ساخت بر اساس استانداردها این میزان تحمل تعیین می گردد. توجه داشته باشید که در جدول استاندارد ها، میزان جریان قابل تحمل هر یک از انواع سیم و کابل ها به خوبی تعیین و درج شده است.

نتیجه

سیم برق یک نوع وسیله الکتریکی است که در صنعت برق کاربرد بسیار زیادی دارد. از سیم ها جهت هدایت جریان الکتریکی از یک نقطه به نقطه دیگر استفاده می کنند. و با توجه به شرایط آب و هوایی مختلف سیم ها نیز در انواع مختلفی طراحی و تولید می شوند. سیم ها از لحاظ نوع کاربرد، شکل ظاهری، کیفیت، برند و غیره انواع مختلفی دارند.

تمامی انواع سیم ها دارای یک جریان مجازی هستند. که بر اساس این جریان مجاز تنها قابلیت تحمل یک حد خاصی از جریان را خواهند داشت. پس جریان مجاز سیم برق در مدل های مختلف آن کاملاً با یکدیگر متفاوت است. چرا که هر یک از سیم ها با توجه به نوع کیفیت و مشخصات می توانند میزان جریان خاصی را تحمل نمایند. برای خرید بهترین سیم با کیفیت که قیمت مناسبی هم داشته باشد، می توانید از فروشگاه برقیجات اقدام به خرید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *