مقالات

حریم کابل برق فشار قوی چند متر است؟

حریم کابل برق فشار قوی

آیا می دانید حریم کابل برق فشار قوی چیست؟ در رابطه با کابل برق فشار قوی چه اطلاعاتی دارید؟ کابل ها یکی از مهمترین نیازهای ما در صنایع مختلف جهت انتقال جریان الکتریسیته یا داده ‌های اطلاعاتی می باشند. کابل را بر اساس پارامترهای مختلفی می توان تقسیم بندی نمود که یکی از کاربردی ترین آن ها کابل برق فشار قوی است. هر یک از کابل ها دارای حریمی هستند. که در رابطه با حریم کابل برق فشار قوی در ادامه توضیحات بیشتری را ارائه می دهیم.

کابل برق فشار قوی و مشخصات آن

کابل ها یکی از مهمترین محصولات مورد استفاده در صنعت برق هستند که از یک یا چند رشته سیم به هم تنیده تشکیل می شوند. این محصول وظیفه انتقال نیروی برق از یک نقطه به نقطه دیگر را بر عهده دارد و کابل ها بر اساس نوع کاربرد و دیگر مشخصات به انواع مختلفی تقسیم خواهند شد که کابل برق فشار قوی یکی از مهمترین و کاربردی ترین  کابل های صنعت برق به شمار می ‌رود.

کابل فشار قوی با توجه به شرایط خاص و مشخصات خاصی که دارد تنها برای استفاده در مصارف خاصی به کار می رود. این کابل ها همان کابل هایی با ولتاژ بالا هستند. که می توانند جریان های بیش از ۳۰ کیلووات را نیز از خود عبور دهند. کابل های فشار قوی را با نام کابل قدرت نیز می ‌شناسند. که برای جابجایی انرژی الکتریسیته در ولتاژ بالا مورد استفاده قرار می گیرد و سطح رسانا و حتی نوع عایق این کابل ها بسیار قوی می باشد.

چرا که هادی آن بایستی قابلیت جابجایی میزان انرژی بسیار زیادی را در فشار بالا داشته و عایق آن نیز قابلیت محافظت از این هادی را بایستی داشته باشد. این کابل های فشار قوی جهت انتقال جریان برق با ولتاژ بالا در زیر زمین مورد استفاده قرار می گیرند. و حتی می توانید روی دکل های بزرگ و یا بین شهری نیز از این کابل ها استفاده کنید.

کابل های فشار قوی بیشتر برای کاربردهای صنعتی و اتصال فیبر نوری مورد استفاده قرار می گیرد. روکش فولادی کابل های فشار قوی با روکش آلومینیومی آن ها باعث افزایش مقاومت و طول عمر این کابل ها می شود. معمولاً کابل های فشار قوی انعطاف پذیری بسیار زیادی را دارند. و همین انعطاف بالا و نرم بودن کابل طول عمر آن را نیز افزایش می ‌دهد. در رابطه با این کابل ها بایستی اطلاعات زیادی کسب کرد و به عنوان مثال اینکه حریم کابل برق فشار قوی چند متر است بسیار حائز اهمیت می باشد.

انواع حریم کابل برق فشار قوی

قبل از اینکه بدانید حریم کابل برق فشار قوی چند متر است باید بدانید حریم خطوط برق به چند دسته مختلف تقسیم بندی می شود. که شما بایستی ابتدا با هر یک از این دسته ها آشنایی پیدا کنید. حریم خطوط جریان برق به دو دسته هوایی و زمینی تقسیم شده اند. که اما جدا از این تقسیم بندی می توان به تقسیم بندی ولتاژ های شبکه برق و حتی رنج های ولتاژی آن ها نیز اشاره نمود.

این تقسیم بندی شامل ولتاژ فشار ضعیف برای خطوط برق با ولتاژ کمتر از یک کیلو ولت، ولتاژ فشار متوسط برای خطوط برق با ولتاژ ۱ تا ۶۳ کیلو ولت و همچنین ولتاژ فشار قوی برای خطوط برق ۶۳ کیلو ولت می باشد. اما حریم خطوط هوایی انتقال و توزیع نیروی برق شامل حریم زمینی و هوایی می شود. که در زمینی دو نوار در قسمت های مختلف مسیر خط و اتصال به آن از سطح زمین است. که عرض هر کدام از این نوارها در استانداردها درج می شود.

حریم هوایی نیز به صورت یک سری نقاط در هوا به شکل مستطیل مشخص شده اند. که هادی جریان در وسط آن ها قرار می ‌گیرد. به طور کلی حریم خطوط برق یا خطوط هوایی شامل:

  • حریم خطوط برق فشار ضعیف کمتر از یک کیلو ولت به صورت زمینی حداکثر ۱ و ۳ متر
  • حریم خطوط برق فشار متوسط با ولتاژ ۱ تا ۲۰ کیلو ولت به صورت زمینی حداکثر ۲،۱۰ متر
  • حریم خطوط برق فشار قوی با ولتاژ ۶۳ کیلو برتر به صورت زمینی با ۸ متر
حریم کابل برق فشار قوی

حریم کابل برق فشار قوی

حریم کابل برق فشار قوی چند متر است؟

کابل برق فشار قوی یکی از کابل های کاربردی در صنایع بزرگ است. که میزان جریان بسیار بالایی را با فشار زیاد جابجا می کند. رساناهای مورد استفاده در کابل های فشار قوی از جنس آلومینیوم مس هستند که هر دو قدرت رسانایی بالایی دارند. این کابل ها با توجه به شدت جریان عبوری در مصارف و پروژه‌ های بزرگ زیادی استفاده می کنند. جنس عایق این کابل ها می توانند از این جنس پلاستیک فشرده یا حتی pvc باشد. که هر دو در برابر شرایط بسیار مختلفی از خود مقاومت نشان می ‌دهد.

کابل های ولتاژ بالا دارای تعداد لایه های زیادی می باشد و هر کدام از لایه ها هر یک به عنوان یک نوع محافظ می ‌تواند برای کابل های فشار قوی به شمار برود‌ یکی از نکات بسیار مهم در رابطه با کابل برق فشار قوی این است که حریم کابل برق فشار قوی چند متر است؟

در رابطه با حریم کابل برق فشار قوی باید گفت که این حریم در انواع کابل های فشار قوی به انواع کاربرد ها می تواند متفاوت باشد. این حریم به میزان ولتاژ کابل ها بستگی دارد که عبارتند از:

  • حریم خطوط نیروی برق با ولتاژ ۶۳ کیلوولت به صورت زمینی ۸ متر است.
  • حریم خطوط نیروی برق با ولتاژ ۱۳۲ کیلو ولت به صورت زمینی نهم متر خواهد بود بر اساس تبصره ها حریم به صورت افقی چهار و نیم و به صورت عمودی ۷ متر نیز می تواند باشد.
  • حریم خطوط نیروی برق با ولتاژ ۴۰۰ کیلو ولت به صورت زمینی ۱۴ متر در نظر گرفته می شود. بر اساس تبصره این حریم به صورت افقی می‌تواند نو و به صورت عمودی ۱۰ متر باشد.
  • حریم خطوط نیروی برق با ولتاژ ۷۶۵ کیلو ولت به صورت زمینی ۲۵ متر طبق استانداردها تعیین شده است. با در نظر قرار دادن استانداردها این حریم به صورت افقی بیست و به صورت عمودی ۱۵ متر می باشد.

انواع کابل برق فشار قوی پرکاربرد

کابل برق فشار قوی یک نوع کابل بسیار مقاوم است که برای جابجایی جریان برق با فشار بالا مورد استفاده قرار می گیرد. از این نوع کابل ها برای انتقال جریان برق در مسافت های بسیار زیاد با فشار قوی استفاده می کنند. چرا که می ‌تواند میزان جریان عبوری بسیار بالایی را تحمل کند.

این کابل ها از لایه‌ های مختلفی تشکیل می شود و می توان ولتاژ نامی بیشتر از یک کیلو وات را عبور داده و در برابر این میزان ولتاژ از خود مقاومت نشان داد. از این کابل ها بیشتر در شبکه های مرکزی و شبکه های توزیع برق در مسافت های طولانی استفاده می کنند. این کابل ها خود با در نظر قرار دادن مشخصات بسیار زیادی تقسیم بندی می شوند که هر یک از آن ها با سطح ولتاژ، میزان جریان مجاز، اندازه، نوع هادی، نوع و دیگر مشخصات به تولید می‌ رسد.

تمامی انواع کابل های فشار قوی در نوع رسانا که می تواند آلومینیوم یا مس باشد با یکدیگر تفاوت ندارد. حتی همه آن ها دارای توان یکسان و حتی جنس عایق پلاستیک فشرده یا پی وی سی هستند. و تعداد لایه های مورد استفاده در هر یک از کابل ها یکی بوده و همه آن ها با مواد یکسان به قسمت های یکسانی تشکیل می شوند.

حریم کابل برق فشار قوی در انواع مختلف آن با توجه به نوع کاربرد می ‌تواند بسته به شرایط متفاوت باشد. برخی از انواع کابل های فشار قوی عبارتند از:

کابل های فشار قوی پرکاربرد

کابل فشار قوی معمولی

این کابل های فشار قوی را بر اساس پارامترهای بسیار مختلفی تقسیم بندی می‌کند. که یکی از پرکاربردترین آن کابل فشار قوی معمولی می باشد. این کابل ها می توانند بیشتر از یک کیلو ولت را پشتیبانی کنند و بر اساس استانداردهای جهانی و حتی ایران طراحی می شوند. کابل های فشار قوی معمولی در رده ۳۲ کیلو ولت و ۶۳ کیلو ولت قرار می گیرند. به نوعی می توان گفت که این کابل ها پرفروش ترین و قیمت مناسب ترین نوع کابل های فشار قوی محسوب می شود.

حریم کابل برق فشار قوی

حریم کابل برق فشار قوی

کابل فشار قوی زره دار

کابل فشار قوی زره دار نوع دیگری از انواع کابل های فشار قوی است که نوع عایق آن ها از جنس pvc یا آرمور می باشد. این کابل ها در برابر اشعه فرابنفش مقاومت بسیار بالایی دارند. شما می توانید کابل های فشار قوی زره دار را در شرایط آب و هوایی مختلف مورد استفاده قرار دهید؛ چراکه سازگار با تمامی شرایط بوده و در برابر پوسیدگی، ضربه، خراش و خوردگی مقاومت بسیار زیادی از خود نشان می دهند.

کابل فشار قوی سرب دار

کابل های فشار قوی سرب دار نیز یکی دیگر از انواع کابل های فشار قوی شناخته می ‌شوند که به عنوان کابل فشار قوی ذره سرب دار نیز شهرت دارند. این نوع کابل ها، دارای غلاف فلزی هستند که از جنس سرب می باشد و مقاومت بسیار بالایی را به واسطه همین غلاف فلزی خواهند داشت. کابل های فشار قوی سرب دار در شرایط بسیار سخت، مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می دهند. و در برابر نیروهای مکانیکی، مواد خورنده، انواع اشعه های مضر، هیدروکربن ها و حلال ها بسیار مقاومت بالایی دارند. حریم کابل برق فشار قوی در هر یک از این کابل ها به شرایط و نوع کابل بستگی دارد.

نتیجه

کابل مهمترین وسیله ای است که در صنعت برق جهت جابجایی انرژی الکتریکی از آن استفاده می کنند. کابل ها را بر اساس پارامترهای بسیار گوناگونی تقسیم بندی می کنند و یکی از پرکاربردترین کابل ها شامل کابل فشار قوی است. منظور از کابل فشار قوی شامل کابل ایست که قدرت انتقال انرژی الکتریکی بسیار بیشتری در مقایسه با دیگر انواع کابل های صنعت برق دارد.

این کابل می تواند میزان جریان بسیار زیادی را از خود انتقال دهد و به همین جهت از آن در مسافت‌ های دور استفاده می کنند. هر یک از کابل ها دارای حریمی هستند. که این تحریم را استاندارد های ایران و جهان مشخص خواهد کرد. حریم کابل برق فشار قوی نیز مشخصات و نوع کاربرد کابل بستگی دارد و بهتر است در هر صورت از باکیفیت ترین کابل فشار قوی استفاده نمایید.‌ برای خرید بهترین کابل فشار قوی قیمت مناسب فروشگاه برقیجات بهترین مرکز فروشی است که می توانید به صورت اینترنتی به محصولات این مجموعه دسترسی پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *