مقالات

دستگاه استابلایزر چیست و چه کاربردی دارد؟

دستگاه استابلایزر

آیا می دانید دستگاه استابلایزر چیست و چه کاربردی دارد؟ با نحوه عملکرد این دستگاه و چگونگی خرید آن آشنایی دارید؟ صنعت برق، بزرگترین صنعت مادر در جهان است که تمامی صنایع دیگر ما از این صنعت نشات می گیرند. اما به همان اندازه که این صنعت برای ما مهم و قابل اهمیت است به همان اندازه نیز استانداردها و ایمنی در آن نقش دارند. رعایت بسیاری از اصول و قوانین در این حوزه به سبب حفظ سلامتی انسان و دیگر لوازم الکتریکی می باشد.

برای حفظ سلامتی انسان جدا از دستورالعمل های مهم بایستی از بسیاری تجهیزات مهم نظیر استابلایزر نیز استفاده نمود. این تجهیزات، لوازم بسیار مهم و کاربردی هستند که به منظور برقراری ایمنی از آن ها استفاده می شود. این دستگاه بر اساس علم روز و دانش بشر با قابلیت ویژه ای طراحی شده به گونه ای که از لحاظ عملکرد نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. این دستگاه را معمولا خیلی ها همان محافظ برق می دانند. اما تفاوت های را این دو با هم دارند. در ادامه توضیحات کاملتری درباره دستگاه استابلایزر ارائه خواهیم داد.

اهمیت استفاده از دستگاه استابلایزر

دنیای امروز، عصر مدرنی است که روزانه هزاران هزار مدل محصول با قابلیت های ویژه روانه بازار می کند. استابلایزر نیز یکی از انواع تجهیزات بسیار مهم و کاربردی است که در صنعت برق اهمیت بسیار بالایی دارد. صنعت برق به عنوان بزرگترین و حساس ترین صنعت، مستلزم رعایت نکات بسیاری به جهت حفظ ایمنی است. استفاده از محصولاتی نظیر استابلایزرها نیز از این رو اهمیت دارد که در سلامتی انسان نقش مهمی ایفا می کنند.

دستگاه استابلایزر خود یک وسیله برقی است که بر اساس علم روز و با ساختار بسیار ویژه ای جهت استفاده در شرایط خاص طراحی می شود. این دستگاه، به گونه طراحی شده که قادر است نوسان ولتاژ را جبران نماید. همانگونه مستحضرید، ما روزانه از انواع وسایل برقی بسیار زیادی استفاده می کنیم که هر یک از آن ها قابلیت کاربرد با میران ولتاژ خاصی هستند. که بالاتر یا پایین تر از محدوده خاص تعیین شده را نمی پذیرند، در نتیجه در برابر اضافه جریانات یا ولتاژ می سوزند.

حل این دستگاه جهت برقراری یا تامین میزان ولتاژ لازمه برای هر دستگاه به صورت جداگانه تعریف می شود. با استفاده از این وسیله در مواقعی که افت یا افزایش ولتاژ اتفاق می افتد، دستگاه ها شما آسیب نخواهند دید. حفاظت دستگاه هایی نظیر یخچال، تلوزیون، کامپیوتر، لب تاب، ماشین لباسشویی و ..‌. از لحاظ ایمنی بسیار مهم است. و از طرفی در هزینه های خرید مجدد و تعمیر صرفه جویی می شود. این محصول تمام دستگاه های شما را در برابر آسیب جدی محافظت خواهد کرد. کیفیت استابلایزرها نیز در عملکرد آن ها بسیار تاثیر دارد پس هنگام خرید این نکته را فراموش نکنید.چرا که در صورت نبود کیفیت لازمه عملکرد دستگاه به درستی انجام نخواهد شد.

زمانی که این دستگاه نتواند قدرت لازمه جهت تامین میزان ولتاژ لازمه را داشته باشد، افت یا افزایش شدید ولتاژ به سیستم لوازم برقی ورود پیدا کرده و در نتیجه باعث آسیب رسیدن به آن ها می شود.

انواع دستگاه استابلایزر

استابلایزرها به عنوان یکی از تجهیزات مدرن و کارآمد هم اکنون سطح فروش بالایی دارند. چرا که این دستگاه در محافظت از وسایل الکتریکی نقش بسیار مهمی دارد. و عملکرد آن به گونه ای است که از لوازم الکتریکی در برابر نوسانات جریان برق حفاظت می کند. این دستگاه بر اساس ساختار و نوع عملکرد دارای انواع مختلفی است که برخی از آن ها عبارتند از:

  • استابلایزر رله ای

یکی از رایج ترین نوع استابلایزرها شامل مدل رله ای آن ها است. که این نوع محصول بیشتر برای مصارف خانگی به کار می رود. این دستگاه در ابعاد کوچکی طراحی شده و نوع عملکرد آن ها به ترانس‌ و رله هایی با وضعیت های مختلف وابسته است. این محصول خود در دو نوع عملکرد دستی و مکانیکی تولید می شود که در مدل های مکانیکی آن، قسمت کنترل کننده میزان جریان ولتاژ را نسبت به عدد تعیین شده مورد ارزیابی قرار می دهد. با این کار رله در جایگاه مناسب خود قرار خواهد گرفت.

  • استابلایزر سروو

نوع دیگر استابلایزرهای پر کاربرد شامل مدل سروو آن است. این نوع استابلایزر برای جریان ورودی بسیار بالا استفاده می شود. و دارای دقت بین 1 تا 50 درصد می باشد. مهمترین قسمت این دستگاه موتور، ترانس خودکار، افزایش دهنده و کاهنده، موتور انتقالی و سیستم کنترلی آن ها است. که هر یک عملکرد خاصی دارند‌. همچنین این دستگاه مجهز به سیستم حلقوی و برد میکروپروسسوری است که قدرت عملکرد آن را بهتر می کنند‌. دقت تنظیم ولتاژ در این دستگاه با دقت ۱V است. که به صورت تک فاز و سه فاز با سری STB-۳۳ طراحی می شوند‌.

  • استابلایزر استاتیک

استابلایزر استاتیک یک نوع خاص و متفاوت با دیگر انواع استابلایزرها است. چرا که در ساختار این دستگاه هیچ عضو متحرکی وجود ندارد. قطعه Power Electronic Converter موجود در این دستگاه به گونه ای است که توانایی کنترل لحظه به لحظه جریان را به عهده دارد.

دستگاه استابلایزر

دستگاه استابلایزر

مزایای استفاده از دستگاه استابلایزر

استابلایزر به عنوان یک نوع وسیله محافظتی از لوازم برقی نوعی تثبیت کننده ولتاژ برق محسوب می شود. این دستگاه دارای تکنولوژی خاص و مهندسی شده ای است. که نقش مهمی را برای محافظت از وسایل برقی ایفا می کند‌. درواقع توانایی دریافت میزان ولتاژ ورودی را در یک بازه مناسب دارد. که طی یک فرآیند پیچیده به بررسی آن با میزان ولتاژ مورد نیاز دستگاه می پردازد. درواقع نقش یک نوع کنترلر دارد. که در صورت کاهش ولتاژ طی مرحله ای به تقویت آن و چنانچه ولتاژ زیاد باشد در صدد کاهش آن خواهد بود. اما شرایط خاصی نیز در این میان وجود دارد و چنانچه ولتاژ دریافتی خیلی بیشتر از بازه کنترل دستگاه باشد، در این مواقع استابلایزر قطع می شود که لوازم برقی نیز خاموش خواهند شد. فرق محافظ با استابلایزر در موارد زیادی است که در یک مقاله دیگر به آن پرداخته ایم.

برای چنین مواقعی استابلایزرها دارای زمان تاخیر هستند که پس از گذشت زمان معینی دستگاه مجدد وصل شده و ولتاژ موجود در قسمت پس از متصل شدن به دستگاه جریان می یابد. طی این مرحله تمامی نوسانات از بین می روند و پس از قرار گرفتن ولتاژ در یک محدوده مناسب و استاندارد، مجددا شروع به کار می کند.

  • برق شهری مورد استفاده برای تمام مصارف گاهی به دلایل مختلفی دارای تحت تاثیر نوسانات ولتاژ قرار می گیرد که این دستگاه این نوسان را به خوبی تثبیت می کند‌
  • مهمترین مزیت یک دستگاه استابلایزر حفاظت از لوازم برقی در برابر جریان اتصال کوتاه است. در چنین مواقعی دستگاه به طور خودکار از طریق قسمت میکروکنترلر، باعث قطع خروجی شده و از هرگونه آسیب دیدن دستگاه جلوگیری می کند‌.
  • این دستگاه با کاهش هزینه مصرف برق در هزینه های پرداختی صرفه جویی می کند‌. از طرفی با محافظت از وسایل برقی در برابر نوسانات مانع از آسیب رسیدن به دستگاه شده و از این رو نه هزینه ای بابت تعمیر و نه هزینه ای بابت خرید مجدد دستگاه پرداخت نخواهید کرد.

تفاوت استابلایزر و محافظ برق

دستگاه استابلایزر یکی از انواع تجهیزات مهم است که ساختار خاص خود را برای عملکرد خاصی دارد. این دستگاه وظیفه محافظت از تمام لوازم برقی ما را دارد؛ اما یک محافظ برق نیست. بسیاری از افراد استابلایزرها را با محافظ برق اشتباه می گیرند ولی اینگونه نیست هر یک از این دو محصول با عملکرد متفاوت نقش حفاظت از دستگاه های الکتریکی شما را دارند. تمامی لوازم برقی مورد نیاز ما همگی دارای ساختاری هستند که تنها با یک میزان ولتاژ مخصوصی کار می کنند. این محدوده ولتاژ در تمام لوازم الکتریکی در مرحله تولید تعیین می شود و هیچگونه دخالتی در تغییر آن امکان پذیر نخواهد بود. در مواقع زیادی تحت تاثیر شرایط مختلفی جریان برق با نوسانات بسیار زیادی مواجه می شود که این کاهش و افزایش میزان ولتاژ برق باعث آسیب رسیدن به لوازم برقی خواهد شد.

یک‌ محافظ برق به گونه ای طراحی شده که در برابر نوسانات حساسیت نشان داده و سریعا جریان را قطعا می کند. پس از گذشت چند لحظه و با تاخیر کمی مجددا محافظ برق روشن شده و جریان الکتریسیته در مدار جریان می یابد. درواقع محافظ برق با قطع جریان مانع از عبور نوسانات به لوازم الکتریکی می شود. اما عملکرد دستگاه استابلایزر اینگونه نیست. اگرچه استابلایزرها نیز به عنوان یک محافظ عمل می‌ کنند ولی عملکرد آن ها با محافظ برق کاملا متفاوت خواهد بود.

این دستگاه میزان ولتاژ مورد نیاز دستگاه را در محدوده استاندارد خود بدون قطع جریان برق تامین کرده و به این روش باعث محافظت از لوازم برقی خود می شود. این دو دستگاه جدا از عملکرد خود حتی از لحاظ ساختاری نیز کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. برای شناخت تفاوت های بین این دو تنها کافیست تا کمی اطلاعات درباره هر یک کسب نمایید. کیفیت، عملکرد، قدرت، ساختار، قیمت و ..‌همگی وجه تمایز این دو دستگاه هستند.

دستگاه استابلایزر

نتیجه

ایمنی یکی از مهمترین اقداماتی است که همه ما در تمام حوزه ها برای حفظ سلامتی خود آن را به کار می گیریم. اما در صنعت برق ایمنی و استانداردها بسیار پر رنگ‌ تر و برجسته تر از دیگر صنایع هستند و جهت حفظ سلامتی انسان و حتی تجهیزات رعایت آن ضروری می باشد. همه ما در طول شبانه روز برای انجام بسیاری از امور خود با چندین نوع لوازم الکتریکی سر و کار داریم، این انرژی الکتریسیته تحت شرایط مختلفی می تواند سلامتی انسان را به خطر بیندازد. اما ایمنی ایجاب می کند برای جلوگیری از بسیاری حادثه ها از تجهیزات مهمی نظیر استابلایزر ها استفاده نماییم. اگرچه محصولات بسیار زیادی نظیر این دستگاه وجود دارند که عملکردی شبیه به استابلایزرها دارند؛ اما نقشی که این دستگاه دارد، بهتر و ایمنی تر از دیگر تجهیزات خواهد بود. اما کیفیت ساختار دستگاه در قدرت برقراری ایمنی آن تاثیر دارد، پس در زمان خرید به جای توجه به قیمت سعی کنید کیفیت آن را مورد بررسی قرار دهید. برای داشتن یک محصول باکیفیت نیز باید حتما از مراکز فروش معتبر خرید کنید؛ پیشنهاد ویژه ما برای داشتن یک خرید لذت بخش، فروشگاه برقیجات است. این فروشگاه بهترین و تخصصی ترین مرکز فروش لوازم الکتریکی در کشور می باشد که بهترین ها را برای شما به ارمغان می آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *