مقالات

شار نوری یا لومن چیست؟

شار نوری یا لومن

شار نوری که بر حسب لومن (مخف لم) اندازه گیری می شود، قدرت تابشی است که از یک لامپ ساطع شود. میزان نور ساطع شده از یک منبع تابش را در همه جا نشان می دهد. بنابراین، لومن یک لامپ اطلاعاتی در مورد روشنایی آن ارائه می دهد. انواع لامپ های یکسان را می توان با وات آنها مقایسه کرد. با این حال، چراغ ها مختلف نور متفاوتی تولید می کنند. برای مقایسه روشنایی لامپ های مختلف، باید از شار نور استفاده کرد. واحد لومن یک واحد اندازه گیری استاندارد بین المللی برای شار نس یم پ ااج مقدار لومن متوجه روشنایی را در نظر نمی گیرد. درک روشنایی نیز تحت تأثیر زاویه پرتو و یک لامپ است.

شار نوری چیست؟

به طور خلاصه، شار نوری مقدار نوری است که توسط یک لامپ ساطع می شود ، این مقدار انرژی است که از منبع نور خارج می شود و به تشعشع مرئی تبدیل می شود و به ما امکان می دهد آنچه را که ما را احاطه کرده است ببینیم. اگر «شار نوری» را در گوگل تایپ کنیم، میلیون‌ها تعریف و فرمول ریاضی بسیار فنی به دست می‌آید که حالا قرار نیست آن‌ها را تحلیل کنیم. نکته مهم این است که درک کنیم که شار نوری مقدار نور ساطع شده توسط لامپ است که ما آن را تجزیه و تحلیل، مشاهده یا حتی طراحی می کنیم.

دانش شار نوری چگونه به ما در پروژه کمک می کند؟

هنگامی که ما یک فضا را طراحی میکنیم، پارامترهای زیادی وارد عمل میشوند: کیفیت، مواد، تکمیل بودجه اجرا، الزامات برنامه، مقررات خاص، مهلت ساخت و ساز و غیره.  دانستن خروجی نور و یا شار نوری وسایل به ما کمک می‌کند نور را از قبل اندازه‌گیری کنیم تا بتوانیم فضایی را که می‌خواهیم انتقال دهیم با فضای نهایی از مراحل اولیه طراحی مطابقت دهیم.

آیا شدت نور همان شار نوری است؟

همانطور که در ابتدای این مقاله نوشتم، مفاهیم فنی زیادی وجود دارد که مرور آنها یکی یکی جالب است، اما شدت نور ارتباط نزدیکی با شار نوری دارد، بنابراین خواهیم دید که چگونه آنها مکمل یکدیگر هستند. از قبل مشخص شده است که شار نوری همان نوری است که از لامپ مورد نظر ساطع می شود، اما این شار نوری چگونه در فضا توزیع می شود؟ وسایلی که در پروژه های خود نصب می کنیم معمولاً نور را به طور یکنواخت در همه جهات پخش نمیکنند، ما آنها را بر اساس نحوه هدایت یا توزیع نور در فضای ما انتخاب می کنیم. همچنین بهتر است بدانید

شار نوری به ما کمک می کند تا مقدار نور در یک فضا را به طور کلی درک کنیم، در حالی که شدت نور پارامتری است که ما برای محاسبه سطوح دقیق نور به هر سطح استفاده می کنیم. این دو مفهوم اساس اکثر محاسبات روشنایی دیجیتال را تشکیل می دهند.

شار نوری یا لومن

شار نوری یا لومن

رابطه  شار نوری با شدت نور و روشنایی

شار نوری و شدت نور

شار نوری مقدار کل نور ساطع شده از منبع نور در کل زاویه روشنایی آن است. بنابراین مقدار نور دریافتی در یک نقطه معین در ناحیه روشن شده مستقیماً با این زاویه مرتبط است. هر چه زاویه روشنایی بیشتر باشد، نور بیشتر پخش می شود، بنابراین میزان نور ساطع شده در هر جهت کمتر می شود.

علاوه بر این، مفهوم شارنوری چیزی در مورد توزیع فضایی نور ساطع شده نمی گوید. با این حال، بسته به شکل خود، یک لامپ LED می تواند نور زیادی را در جهات خاصی ساطع کند و در برخی دیگر بسیار کم. بنابراین جالب است که مفهوم شدت نور را بدانیم ، که مربوط به مقدار نور منتشر شده در یک جهت معین است. شدت نور در کندل (cd) بیان می شود. شار و شدت نور با عبارت زیر مرتبط هستند: شار = شدت x زاویه جامد. در این عبارت، زاویه جامد مفهوم زاویه ای است که به یک فضای 3 بعدی گسترش یافته است.

شارنوی و روشنایی نورانی

شدت نور این امکان را فراهم می کند که کمیت نور ساطع شده در یک جهت مشخص را تعریف کنیم، اما این موضوع کمیتی نیست که مستقیماً برای چشم انسان قابل درک باشد. بنابراین واسطه خوبی برای اندازه گیری شار نوری نیست. برای این، ما ترجیح می دهیم از مفهوم روشنایی استفاده کنیم. روشنایی مقدار نور دریافتی در واحد سطح یک جسم است که توسط منبع نور روشن می شود. واحد آن( luxx) است. روشنایی را می توان با استفاده از دستگاهی به نام لوکس متر اندازه گیری کرد.

شار و روشنایی با رابطه زیر به هم مرتبط هستند: شار = روشنایی x ناحیه منطقه روشن. بنابراین اندازه گیری روشنایی در کل سطح روشن شده محاسبه شار نور یک لامپ LED را مشخص می کند.

 شار نوری یک معیار انتخاب برای لامپ های LED

شار نوری بیان شده در لومن یکی از معیارهای تعیین کننده در انتخاب لامپ LED است. این داده ها به ویژه در مورد روشنایی محیط یک اتاق مرتبط هستند. در واقع، توزیع فضای نور در این مورد از اهمیت کمی برخوردار است. مقدار لومن مورد نیاز برای یک لامپ ال ای دی به اتاقی که قرار است روشن شود و به طور دقیق تر به فعالیت های معمول در منطقه روشن بستگی دارد. همچنین به شدت به اندازه اتاق یا منطقه ای که باید روشن شود بستگی دارد.

در واقع، ارزشی که با چشم انسان قابل درک است، روشنایی است. با این حال، دیدیم که با دور شدن فرد از منبع نور، روشنایی کاهش می یابد. هر چه یک اتاق بزرگتر باشد، شار نوری ساطع شده از نور ال ای دی باید بیشتر باشد تا بتوان نور کافی محیط را به دست آورد.

شار نوری یا لومن

تفاوت بین لومن و لوکس چیست؟

تفاوت بین لومن و لوکس در این است که لومن واحد اندازه گیری برای شار نوری و لوکس برای روشنایی است. به زبان ساده، لوکس شدت نور است، یعنی مقدار نوری که به یک منطقه خاص می رسد. روشنایی بستگی به مقدار نور در لومن (lm) دارد که به یک متر مربع می رسد. این باعث می شود واحد لوکس یک گیرنده متغیر باشد. از طرف دیگر، لومن یک اندازه فرستنده است. تعریف lux (lx) به شرح زیر است: 1 lx = 1 lm / m² (1 لومن در هر متر مربع) همچنین در نظر گرفته می شود که منطقه ای که قرار است روشن شود چقدر از منبع نور فاصله دارد و در چه زاویه ای قرار دارد. با این حال، مقادیر لومن و لوکس مشخص شده روی بسته بندی لامپ فقط در شروع استفاده معتبر است.

لومن چقدر روشن است؟

یک لومن تقریباً برابر با مقدار نوری است که توسط یک شمع تولد که یک فوت دورتر از شما قرار داده شده است.

بهتر است بدانید اگر می خواهید درک بهتری از از اندازه لومن یک لامپ داشته باشید می توان گفت یک لامپ ۶۰وات 750-850 لومن نور دارد. اگر لامپ ها را برای روشنایی کار انتخاب می کنید، به دنبال لامپ هایی با 1000 لومن یا بیشتر باشید.

شار نوری و کارایی

قبل از ظهور لامپ های کم مصرف، ظرفیت روشنایی یک لامپ با قدرت آن بر حسب وات نشان داده می شد. این مقدار در واقع توان الکتریکی مصرف شده توسط لامپ است. با ظهور لامپ های فلورسنت فشرده و سپس لامپ های ال ای دی ، توان الکتریکی مصرفی معنای خود را در تعیین کمیت خروجی نور یک لامپ از دست داده است. در واقع، توانایی یک LED برای تبدیل برق به نور بسیار مهم است. بنابراین برای تعیین کمیت نور ساطع شده از یک لامپ، شروع به استفاده از مفهوم لامپ کردیم بنابراین برای تعیین کمیت نور ساطع شده از یک لامپ، به جای نیروی الکتریکی از مفهوم شار نوری استفاده کردیم.

سپس مفهوم بازده نوری ظاهر شد تا کارایی یک لامپ را نشان دهد. راندمان نوری به صورت زیر تعریف می شود: بازده نوری = شار نوری / توان الکتریکی مصرف شده. هر چه یک لامپ کارآمدتر باشد، نور بیشتری برای همان توان مصرفی تولید می کند، بنابراین راندمان بالاتری دارد. خروجی نور به طور پیوسته با تکامل فناوری های روشنایی افزایش یافته است و با نورپردازی LED به حداکثر خود رسیده است.

شار نوری کدام لامپ بیشتر است؟

همانطور که گفتیم، شار نوری به ادراک انسان بستگی دارد. با این حال، برای همان مقدار تابش نور ساطع شده، چشم انسان بسته به طول موج، حس نور کم و بیش قوی را دریافت می کند. رنگی که به عنوان روشن ترین درک می شود زرد است. چشم کمتر قرمز و آبی را می پذیرد. بنابراین، برای همان توان الکتریکی مصرف شده و تابش کلی یکسان ساطع شده، شار نوری یک لامپ زرد بیشتر از یک لامپ قرمز است.

چگونه یک لامپ استاندارد تهیه کنیم؟

شاید بسیاری از شما با خواندن این مقاله که مربوط به شار نوری می باشد. علاقه داشته باشید که لامپ استاندارد و خوب تهیه کنید ولی برای انجام این کار نمی‌دانید به کجا مراجعه کنید. پیشنهاد ما به شما مراجعه به مغازه و سایت برقی جات می باشد. زیرا در برقیجات به راحتی می توانید بهترین و باکیفیت ترین لامپ ها را با مناسب ترین قیمت ها خریداری کنید. زیرا این سایت تمام محصولات خود را از بهترین برند های سراسر جهان تهیه می کند و در اختیار مشتریان خود قرار میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *