نورپردازی

علائم خرابی آنتن تلویزیون + علت خرابی

خرابی آنتن تلویزیون

درباره علائم خرابی آنتن تلویزیون چه می دانید؟ چه پارامترهایی می تواند مانع از دریافت سیگنال بهتر آنتن شوند؟ آنتن ها یکی از نیازهای مهم و اساسی در هر خانه ای هستند که برای عملکرد بهتر تلوزیون مورد نیاز می باشند. درواقع نیاز اصلی تلوزیون برای ارائه داده های اطلاعاتی یا همان صدا و تصویر آنتن ها هستند‌. بدون آنتن هرگز یک تلوزیون قادر به نمایش این داده ها نخواهد بود. اما این بدان معنا نیست که با وجود آنتن هم ما همیشه کیفیت خوبی از داده های دریافتی خواهیم داشت.

استفاده از هر آنتنی در هر شرایطی نمی تواند پاسخگوی نیاز ما باشد. بلکه یک آنتن برای عملکرد بهتر نیاز به شرایط خاصی دارد. البته برند مناسب مانند آنتن آترون این مشکل را تا حدودی حل می کند. با این حال این دستگاه خود تحت تاثیر شرایط مختلفی ممکن است خراب شود. که در این صورت وجود آنتن خراب با نبود آن هیچ فرقی نخواهد داشت. در ادامه درباره علائم خرابی آنتن تلویزیون توضیحات بیشتری ارائه خواهیم داد.

علائم خرابی آنتن تلویزیون

آنتن تلویزیون در انواع مدل های مختلفی طراحی می شود که هر یک از آن ها در شرایط خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. این آنتن ها به خصوص مدل های هوایی در معرض شرایط آب و هوایی مختلف قرار دارند و حتی طول عمر بسیار می تواند به برخی از قسمت های آن ها آسیب برساند. خرابی آنتن دلایل بسیار زیادی می تواند داشته باشد که برخی از علائم خرابی آنتن تلویزیون نظیر پارامترهای زیر هستند.

  • روشن نشدن گیرنده آنتن یکی از مهمترین مشکلات آنتن ها است. این محصول می تواند تحت تاثیر شرایط بسیار زیادی خاموش باشد.
  • مشکلات ناشی از آسیب دیدن برد پاور دیگر مشکل رایج مشکل یک آنتن تلوزیون است. بردها قسمت های مهمی از آنان هستند. که وظیفه نگهداری کابل برق ها را به عهده دارند که ورودی آن برق متناوب 220 ولت شهری می باشد. اما قسمت خروجی دستگاه بر اساس میزان ولتاژ دستگاه طراحی می شود‌.
  • وجود نویزهای بیش از اندازه به هنگام تماشای تلوزیون یکی از مهمترین علائم خرابی آنتن تلویزیون می باشد. نویزها اصلی ترین خرابی هایی هستند که روی کیفیت سیگنال های دریافتی تاثیر می گذارند.
  • اختلالات و تاخیرات موجود در دریافت داده های اطلاعاتی دیگر دلیل خرابی آنتن تلوزیون به شمار می رود. زمانی که شما مشغول تماشای تلوزیون هستید، صدا و تصویر را به صورت همزمان دریافت نمی کنید و یا پارازیت هایی در این هنگام مشاهده خواهید کرد. دلیل اصلی این اختلالات وجود ایراد در آنتن و عدم دریافت سیگنال ها با بالاترین کیفیت است.
  • یکی دیگر از علائم خرابی آنتن تلویزیون ایجاد صدا در قسمت بدنه دستگاه است. گاهی اوقات صداهایی از قسمت داخلی آنتن شنیده می شود که این صداها به دلیل وجود خرابی آنتن می باشد.
  • روشن‌ نشدن‌ چراغ آنتن تلوزیون یکی دیگر از رایج ترین مشکلات آنتن تلوزیون به شمار می رود. این خاموش ماندن چراغ خود تحت تاثیر شرایط مختلفی به وجود می آید.

 

خرابی آنتن تلویزیون

خرابی آنتن تلویزیون

 

شرایط لازم یک آنتن برای دریافت سیگنال بهتر

پس از آشنایی با علائم خرابی آنتن تلویزیون بهتر است تا حدودی درباره چگونگی افزایش قدرت سیگنال دهی آن نیز آشنا شوید. یک آنتن تلوزیون نقش بسیار مهمی در عملکرد تلوزیون دارد. این دستگاه با دریافت سیگنال های اطلاعاتی طی یک فرآیند خاصی آن ها را به صورت داده های تصویر و صدا روی شبکه های گیرنده های نظیر تلوزیون می فرستند. کیفیت دریافت سیگنال یک آنتن در کیفیت تصویر و صدایی که دریافت می کنید بسیار تاثیرگذار است. اما این کیفیت دریافت سیگنال خود تحت تاثیر پارامترهای بسیار زیادی قرار دارد. در واقع برای دریافت کیفیت بهتر نیاز به شرایطی است که برخی از آن ها شامل موارد زیر هستند:

  • نوع آنتنی که استفاده می کنید حتما باید متناسب با شرایط شما باشد. درواقع شما باید بر اساس میزان فاصله با مرکز ارسال را مورد توجه قرار دهید و با استناد بر آن یک آنتن معمولی و یا قوی با قدرت گیرندگی بالا انتخاب نمایید.
  • اگر محل زندگی شما خارج از محدوده شهری است بی شک قدرت انتن دهی در آنجا ضعیف بوده و باید حتما از یک آنتن برقی قوی استفاده نمایید.
  • اگر تلویزیون‌ شما از نوع دیجیتالی است و در نزدیکی مرکز ارسال با قدرت گیرندگی بالا می باشید، استفاده از یک آنتن تلوزیون رومیزی کفایت می کند.
  • به قدرت گیرندگی امواج در محل زندگی خود توجه کنید اگر این قدرت دریافت امواج قوی است، آنتن معمولی برای شما مناسب خواهد بود.
  • اگر کیفیت دریافت سیگنال در محل زندگی شما ضعیف است و با وجود استفاده از یک آنتن قوی این مشکل همچنان پایدار می باشد؛ باید از یک تقویت‌‌ کننده استفاده نمایید.
  • آنتن شما باید در یک محل مناسب با قدرت گیرندگی بالا نصب شود که اگر از آنتن هوایی استفاده می کنید باید ارتفاع و موانع را در نظر بگیرید.

نکاتی مهم درباره کابل آنتن تلویزیون

آنتن یکی از قطعات مهمی است که بدون تلوزیون نقشی ندارد. درواقع یک تلوزیون نیز بدون وجود آنتن اهمیتی ندارد. کیفیت آنتن در قدرت دریافت سیگنال بسیار اهمیت دارد و چنانچه آنتنی به خوبی کار نکند یعنی دچار خرابی است. علائم خرابی آنتن تلویزیون نیز بسیارند که با بررسی آن ها می توان اقدام‌ به تعمیر آنتن کرد. یکی از مهمترین پارامترهایی که در کیفیت عملکرد آنتن تاثیر دارد استفاده از کابل مناسب می باشد، استفاده از یک کابل درجه یک و باکیفیت در عملکرد آنتن بسیار تاثیر دارد. از این رو چند نکته مهم در رابطه با آنتن ها ارائه خواهیم داد.

  • برای نصب آنتن باید حتما از یک آنتن درجه یک و مناسب با قدرت دریافت بالا استفاده نمایید. حتما از یک آنتن مناسب با کیفیت خوب استفاده کنید.
  • هنگام نصب کابل حتما از یک کابل یک تکه استفاده کرده و حتما سعی کنید اتصالات آن به درستی انجام شود. سیم های دو تیکه را نیز حتما توسط رابط ها به یکدیگر متصل کنید.
  • برای نصب کابل باید از فیش های نر و ماده استفاده کرد که در هر یک از اتصالات باید حتما کوپلرهای مخصوصی به کار ببرید.
  • اگر مجبور هستید از کابل دو تیکه استفاده کنید، سعی کنید دو تکه سیم هر دو از یک جنس و نوع کابل باشند. چرا که استفاده از دو کابل مجزا هرگز عملکرد خوبی نخواهند داشت.
  • از سلامتی و استاندارد بودن کابل مطمئن شوید. کابل را بررسی کنید که مبادا در قسمتی پارگی یا فرسودگی وجود داشته باشد.
  • کابل ها از دو قسمت رسانا تشکیل می شوند که هنگام نصب آن باید حتما توسط سیم چین در حد استاندارد آن را کوتاه کرده و توجه کنید که این دو به هیچ وجه با یکدیگر برخورد نداشته باشند.

خرابی آنتن تلویزیون

علت کار نکردن آنتن رومیزی

آنتن‌های رومیزی به عنوان یکی از آنتن‌های پرکاربردی هستند که در داخل خانه از آنها استفاده می‌شود. این آنتن‌ها با آنتن‌های هوایی از نظر نوع نصب و حتی قدرت آنتن دهی تفاوت‌هایی دارند. همانگونه که مستحضرید، تلویزیون به عنوان وسایل الکترونیکی پرکاربردی است که برای برقراری ارتباط با دنیای پیرامون خود از آن استفاده می‌کنیم.

در واقع تلویزیون برای سرگرم کردن، آموزش و غیره در تمامی مکان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای دریافت صدا و تصویر روی تلویزیون بایستی از آنتن‌های مخصوصی استفاده کرد که مدل‌های رومیزی یکی از پرکاربردترین آنها به شما می‌رود. گاهی بنا به دلایل مختلفی آنتن رومیزی کار نمی‌کند و قطعاً شما به دنبال علت کار نکردن آنتن رومیزی هستید. دلایل بسیار زیادی می‌تواند باعث خرابی آنتن تلویزیون و عدم کارکرد آن شود که برخی از آنها شامل:

چنانچه آنتنی که انتخاب می‌کنید کیفیت مطلوبی نداشته باشد هرگز عملکرد مناسبی از خود نشان نمی‌دهد. پس انتخاب یک آنتن مناسب و یک برند شناخته شده اهمیت بسیار زیادی دارد.

تنظیم نکردن آنتن از دیگر دلایل کار نکردن آن است. آنتن باید به درستی تنظیم شود تا بتواند عملکرد صحیحی از خود نشان دهد.

نامناسب بودن پایه آنتن نیز از دیگر دلایل تاثیرگذار روی عملکرد آن به شمار می‌رود.

اگر برد الکترونیکی چاپی آنتن خراب شود هرگز کار نمی‌کند.

نبود تنظیمات نرم‌افزاری درست و همچنین تنظیم نبودن ورودی نیز جزو موارد تاثیرگذار دیگر است.

وزش باد شدید می‌تواند باعث عدم کارکرد صحیح آنتن شود؛ چرا که ممکن است باعث از هم گسستگی اتصالات آن شود.

اگر فاصله آنتن با برج فرستنده بسیار زیاد باشد، عملکرد صحیح از خود نشان نمی‌دهد؛ در این صورت می‌توانید از تقویت کننده‌های استاندارد استفاده کنید.

عیب یابی آنتن تلویزیون

قطعاً تلویزیون بدین منظور که جنبه آموزشی و سرگرمی دارد به صورت مداوم یا در ساعاتی از روز روشن است. اما تا به حال به این مسئله فکر کرده‌اید که بدون آنتن تلویزیون امکان دریافت صدا و تصویر وجود ندارد؟ آنتن به عنوان مهم‌ترین دستگاهی است که برای دریافت داده‌های اطلاعاتی از مرکز فرستنده و ارسال آنها در قالب صدا و تصویر روی تلویزیون مورد استفاده قرار می‌گیرد. همین آنتن نیز تحت تاثیر شرایط مختلفی گاهی دچار آسیب می‌شود.

در واقع شما داده‌ها را با کیفیت مطلوبی دریافت نمی‌کنید یا حتی اصلاً امکان آنتن دهی وجود ندارد. در این صورت باید به عیب یابی آنتن تلویزیون بپردازید و مشکل مورد نظر را برطرف سازید. تنظیم نبودن ارتفاع آنتن یکی از مهم‌ترین پارامترهای تاثیرگذار روی کیفیت عملکرد آن است. چنانچه ارتفاع را به درستی تنظیم نکرده باشید هرگز داده‌ها را به خوبی دریافت نمی‌کند.

در واقع باید هیچ مانعی جلوی آنتن و مرکز فرستنده قرار نگیرد تا در این صورت داده‌ها را به خوبی دریافت نماید. دقت کنید که اگر آنتن شما کهنه است، فرسوده نشده باشد. فرسوده بودن قسمت‌های مختلف آنتن به عنوان مهم‌ترین پارامتر تاثیرگذار روی خرابی آن به شمار می‌رود. مطمئن باشید که از کابل مناسب و استانداردی برای نصب آنتن استفاده کرده‌اید، البته اتصال این کابل نیز باید به درستی انجام شود.

تداخل سیگنال دریافتی نیز باعث اختلال در آنتن دهی آن خواهد شد. از آنتن‌های استفاده کنید که تداخلات و نویزهای اضافی محیط اطراف را از بین ببرد. هرگز از آنتن‌های ضعیف استفاده نکنید و در صورت نیاز اقدام به خرید یک تقویت کننده مناسب نمایبد.

عیب یابی آنتن هانی

از آنجایی که سطح نیاز آنتن در بازار بسیار زیاد است، شرکت‌های بسیار زیادی نظیر شرکت هانی جهت تامین نیاز بازار فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرده‌اند. این مجموعه در زمینه تولید انواع آنتن‌های هوایی، رومیزی و غیر و همچنین برخی دیگر از انواع تجهیزات الکترونیکی فعالیت دارد. شرکت هانی جزو محبوب‌ترین شرکت‌های خوشنام در بازار است که بیشتر در حوزه انواع آنتن فعالیت می‌کند.

قدرت دریافت امواج توسط آنتن‌های تولیدی این شرکت بسیار عالی است و سطح کیفیت مطلوبی دارند. افرادی که اقدام به خرید آنتن می‌کنند، قطعاً در رابطه با آن اطلاعات بسیار زیادی کسب خواهند نمود. حتی باید با بررسی مشکلات آنتن نیز به راحتی به عیب یابی آن بپردازید. عیب یابی آنتن هانی  از مهم‌ترین نکاتی است که برای خرید و استفاده از این آنتن‌ها بایستی با آن آشنا شوید. در صورت آشنایی با این مشکلات و عیب آنتن می‌توانید به راحتی با بررسی آنها مشکل مورد نظر را برطرف سازید.

ارتفاع آنتن را بررسی کنید هرچه آن ارتفاع آنتن بیشتر باشد، سیگنال دهی آن نیز بهتر خواهد بود. استفاده از آنتن‌های جهت‌دار برای پیدا کردن ایستگاه و برج‌های فرستنده اهمیت بسیار زیادی دارد. تقویت کننده‌ها را فراموش نکنید. برای تقویت کیفیت و قدرت آنتن دهی آنتن، یک تقویت آنتن می‌تواند عملکرد مناسبی داشته باشد.

اما برای عیب یابی آنتن هانی هرگز به کیفیت آن شک نکنید. اگر مستقیماً از این شرکت محصولات آن را تهیه کرده باشید، کیفیت مطلوبی دارد. بهتر است به بررسی اتصالات آن بپردازید. مطمئن شوید که اتصالات آن به درستی انجام شده‌اند و همچنین از شکسته شدن قسمت‌های مختلف آن نیز مطمئن باشید. اگرچه آنتن هانی به عنوان آنتن‌های منحصر به فرد در بازار شناخته می‌شود.

اما شما باید یک مدل آنتن هوایی، رومیزی یا مدل‌های مختلف این آنتن‌ها را به تناسب شرایط خود استفاده کنید تا عملکرد صحیحی از خود نشان دهد.

مشکلات آنتن هانی

یکی از مباحث مهم در رابطه با آنتن‌های هانی، بررسی مشکلات آنها است. در واقع مشکلات آنتن هانی تحت تاثیر شرایط مختلفی به وجود می‌آید. قطعاً شرکت هانی محصولات خود را با به کارگیری تکنولوژی روز و همچنین استانداردها با کیفیت بسیار مطلوبی طراحی و تولید می‌کند. ما به دنبال آنتن‌های بسیار با کیفیت در بازار هستیم که قیمت مقرون به صرفه نیز دارند. انتخاب ما آنتن هانی بی‌رقیب‌ترین آنتن با کیفیت در بازار است.

اما مشکلات آنتن هانی تحت تاثیر چه شرایطی شکل می‌گیرد. گاهی به دلیل تغییرات شرایط آب و هوایی یا وزش بادهای شدید ممکن است وضعیت قرارگیری آنتن نیز تغییر کند. قطعاً این تغییر وضعیت قرارگیری مهم‌ترین پارامتر تاثیر گذار روی وضعیت آنتن است. چنانچه از کابل‌های سالمی برای نصب آنتن استفاده نکنید نیز با چنین مشکلاتی مواجه می‌شوید. پس حتماً به هنگام خرید یک کابل آنتن مناسبی نیز برای آن انتخاب کنید.

البته تنها سالم بودن کابل آنتن و حتی آنتن کافی نیست؛ بلکه باید آنها را به درستی نصب نمایید. پایه‌های آنتن بایستی استحکام بسیار بالایی داشته باشند. چنانچه این پایه استحکام مطلوبی ندارد پس قطعاً تحت تاثیر شرایط آب و هوایی مختلف با تکان دادن آنتن به وضعیت‌های مختلف، قدرت آنتن دهی آن نیز تغییر می‌کند. برد الکترونیکی آنتن را نیز به خاطر داشته باشید، چنانچه برد الکترونیکی کیفیت مطلوبی ندارد یا اینکه سوخته است.

قطعاً کیفیت مطلوبی از آنتن دهی نیز ایجاد نمی‌شود. گاهی دریافت سیگنال‌های مشابه از دو فرستنده گوناگون نیز می‌تواند باعث ایجاد اختلال در قدرت آنتن دهی آنتن تلویزیون گردد. هرگز نباید آنتن از برج فرستنده فاصله بسیار زیادی داشته باشد؛ در این صورت می‌توانید از تقویت کننده‌های آنتن استفاده کنید. موانع بین فرستنده و گیرنده را نیز حذف نمایید.

پر کاربردترین مدل آنتن تلویزیون

با علائم خرابی آنتن تلویزیون به خوبی آشنا شدید، اکنون وقت آن است تا درباره بهترین مدل آنتن نیز اطلاعاتی کسب نمایید. آنتن یکی از انواع قطعات مخابراتی بسیار پر کاربرد است. که به منظور ارائه داده های اطلاعاتی گیرنده هایی چون تلوزیون از آن استفاده می کنند. این دستگاه در حالت گیرندگی سیگنال های الکتریکی را دریافت و در حالت فرستندگی به موج های الکترومغناطیسی به صورت عکس و فیلم روی گیرنده ها ارسال خواهند کرد.

آنتن ها انواع مدل های بسیار مختلفی دارند که یکی از متداول ترین آن ها آنتن های مدل هوایی است. آنتن های هوایی یکی از پر کاربردترین انواع آنتن هایی هستند که قدرت گیرندگی بالاتری نسبت به دیگر مدل ها دارند‌. این نوع آنتن به صورت هوایی و در پشت بام یا بالکن در ارتفاع نصب می گردد.

کیفیت آنتن تلویزیون در کیفیت امواجی که در قالب صدا و تصویر دریافت می کند بسیار تاثیر دارد. این نوع آنتن خود در دو نوع ثابت و گردان طراحی می شود. آنتن های هوایی مدل ثابت همانگونه که از نام آن ها پیداست، به صورت ثابت در یک مکان نصب خواهند شد و برای مکان هایی مناسب هستند که سیگنال قوی وجود دارد. شما تنها یک بار جهت آنتن را پیدا کرده و در جهت سیگنال های قوی آن را تنظیم کنید. اما آنتن های هوایی مدل گردان بر خلاف مدل ثابت قابلیت چرخش به اطراف دارند. این آنتن ها قدرت گیرندگی بالایی داشته و مناسب استفاده برای مکان هایی هستند که سیگنال ضعیف است.

نتیجه

آشنایی با علائم خرابی آنتن تلویزیون به شما کمک می کند تا در مواقع لزوم بدون اینکه هزینه ای پرداخت کنید، به راحتی اقدام به تعمیر آنتن نمایید. آنتن ها یکی از لوازم مهم و کاربردی هستند که نقش مهمی ایفا می کنند. و چنانچه با مشکلی مواجه شوند، روی کیفیت داده های دریافتی تلویزیون تاثیر می گذارند. هم اکنون علم به اندازه ای پیشرفت کرده که این محصول با کیفیت فوق العاده عالی روانه بازار می شود.

اما این دلیل بر عدم آسیب رسیدن به دستگاه حین استفاده از آن نیست. آنتن هایی نظیر آنتن هوایی، دائما در معرض شرایط مختلف آب و هوایی قرار دارند و ممکن است تحت تاثیر همین شرایط آسیب ببینند‌. این خرابی ها اگر رفع نشوند به مرور قسمت های دیگر را نیز درگیر می کنند که باعث کاه طول عمر دستگاه می شود‌. اگر زمانی متوجه شدین فرسودگی و آسیب دستگاه به حدی است که قابلیت تعمیر ندارد، باید اقدام به تعویض آنتن نمایید.

برای خرید یک آنتن مناسب و درجه یک نیز مراکزی نظیر فروشگاه برقیجات به عنوان بهترین شرکت لوازم برقی، میزبان پاسخگویی شما عزیزان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *