نورپردازی

علت آتش سوزی کابل برق چیست؟

آتش سوزی کابل برق

آیا می دانید علت آتش سوزی کابل برق چیست؟ آیا کابل برق چه مزایایی دارد و برای جلوگیری از آتش سوزی چه اقداماتی باید انجام داد؟ کابل ها را می ‌توان مهمترین عنصر و شاخصه کاربردی در صنعت برق برشمرد که مهمترین نیاز تمامی لوازم ماشین آلات و تجهیزات الکتریکی توسط این محصول تامین می شود. کابل ها رو به سبب کاربردی که دارند باید با رعایت استانداردها و سطح کیفی بالای خریداری کنیم.

چرا که جدا از این دو مسئله شرایط بسیار زیادی هستند که روی کیفیت کابل تاثیر می گذارند. و باعث وقوع خطرات بسیار زیادی خواهند شد. به عنوان مثال، آتش سوزی مهمترین و اصلی ترین مشکل خرابی کابل ها به شمار می رود. برای آشنایی با علل آتش سوزی کابل برق و راه های جلوگیری از آن ادامه متن را با دقت بالایی بخوانید.

دلیل آتش سوزی کابل برق چیست؟

کابل برق یکی از متداول ترین انواع محصولات الکتریکی است. که به سبب کاربردی که دارد از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. حال این که کابل ها به سبب همین اهمیت استفاده بایستی دارای حداکثر کیفیت لازمه بوده و بر اساس استانداردهای لازم به تولید می رسند. چون آنچه یک کابلی دارای کیفیت مناسب نباشد قطعاً خسارت های بسیار زیادی را به بار خواهد آمد. و به همین منظور اکثر مشتریان به هنگام خرید کابل برق به کیفیت کابل بسیار توجه می کند. چنانچه شما یک کابل بسیار باکیفیتی را خریداری کنید.

اما اتصالات آن به درستی انجام نشود، قطعاً باز هم خسارت های زیادی به بار خواهد آورد. عدم استفاده از کابل مناسب که متناسب با نیاز شما باشد نیز از دیگر پارامترهایی است که باعث ایجاد خطر های بسیار زیادی به هنگام استفاده از کابل ها می شود. یکی از رایج ترین مشکلات استفاده از کابل ها آش سوزی می باشد اما می‌دانید علل آتش سوزی کابل برق چیست؟

  • ‌ مهمترین علت آتش سوزی کابل برق عدم استفاده از یک کابل مناسب می باشد. همانگونه که اشاره شد، کیفیت کابل و وجود علامت استاندارد روی عایق آن بسیار حائز اهمیت می باشد. چرا که یک کابل با علامت استاندارد بدین معناست که با در نظر گرفتن تمام استانداردهای روز دنیا طراحی شده است. همچنین کیفیت مهمترین عامل کارکرد و افزایش طول عمر کابل ها به شمار می رود. که یک کابل حتی اگر متناسب با نیاز شما انتخاب شود. اما اگر کیفیت خوبی نداشته باشد قطعاً باعث به وجود آمدن خسارت هایی چون آتش سوزی می شود.
  • به کارگیری کابل های تقلبی در ازاء کابل های اصل جزو مشکلات مهمی هستند که می‌‌توانند باعث به وجود آمدن خطرات بسیار زیاد اعم از آتش سوزی شوند. این روزها افراد سودجو و یا واسطه گرد کابل های تقلبی را به جای کابل های اصل و درجه یک به مشتریان قالب می کنند.

علل مهم آتش سوزی انواع کابل ها

  • پوسیدگی کابل ها از دیگر علل آتش سوزی کابل برق هستند. این پوسیدگی می توانند تحت تاثیر شرایط بسیار مختلفی رخ دهد. که طول عمر استفاده از کابل مهمترین عامل پوسیدگی از آن به شمار می رود. در بسیاری از موارد کابل ها تحت تاثیر شرایط بسیار مختلفی قرار می ‌گیرند. که ممکن است این شرایط نامناسب باعث پوسیدگی کابل ها شود. یک کابل پوسیده نیز می‌ تواند باعث وقوع آتش سوزی گردد.
  • اتصالات نادرست یکی دیگر از علل آتش سوزی کابل برق است. برخی افراد گمان می کنند که اگر یک کابل بسیار باکیفیت تولید شرکت های بسیار معتبر را خریداری نمایند دیگر هیچ گونه مشکلی در استفاده از کابل ها به وجود نخواهد آمد. اما کاملا در اشتباه هستند. چرا که چنانچه اتصالات کابل به خوبی صورت نگرفته باشد قطعاً باعث به وجود آمدن حوادث چون آتش سوزی می شود.
  • عدم استفاده از یک کابل نامناسب از مهمترین علل آتش سوزی کابل برق است. کابل را متناسب با نوع نیاز و نوع کاربرد در انواع مختلفی طراحی می کنند که هر یک از کابل ها در برابر شرایط خاصی قدرت تحمل دارند. حال اینکه شما از یک کابل با مشخصات خاص که مربوط به یک نوع کاربرد دیگر است بخواهید برای مصارف دیگری استفاده نمایید قطعاً باعث به وجود آمدن اتصالی برق و در نتیجه آتش سوزی می شود.
 آتش سوزی کابل برق

آتش سوزی کابل برق

دو نمونه از پرکاربرد ترین و مقاوم ترین انواع کابل های کاربردی

همانگونه که اشاره شد، کابل ها با در نظر گرفتن بسیاری از پارامترها به انواع مختلفی تقسیم می ‌شوند. یکی از تقسیم بندی های بسیار مهم قابل را بر اساس نوع هادی و یا جنس آن ها می باشد. که بر این اساس کابل ها به انواع مختلفی طبقه بندی خواهند شد. در اینجا به دو نمونه از پرکاربردترین آن اشاره خواهیم کرد:

  • کابل افشان

پرمصرف ترین نوع کابل موجود در بازار شامل کابل افشان هستند.  که با قدرت عملکرد بسیار بالایی طراحی شده و مورد استفاده قرار می گیرند. این دسته از کابل ها را همانگونه که از نام آن ها پیداست از چندین رشته سیم بسیار نازک به هم تنیده افشان به وجود می آیند. همین رشته های نازک افشان باعث افزایش انعطاف پذیری کابل ها می شود. و به همین منظور کابل های افشان نرم هستند و امکان شکنندگی در آن ها وجود ندارد. با وجود لطافت و انعطاف پذیری کابل های افشان شما می توانید از آن ها در شرایط سخت استفاده کنید که در برابر ضربه، خراش و سنگینی وزن از خود مقاومت نشان می ‌دهند. این بدان معناست که کابل ها هر گز نخواهند شکست.

جنس عایق این کابل ها نیز از پی وی سی است. و از آنجا که پی وی سی دارای قدرت مقاومت بسیار بالایی می باشد، می‌ توان گفت که طول عمر کابل های افشان بسیار زیاد خواهد بود. چرا که هم جنس هادی آن ها مقاوم بوده و هم دارای عایق ای بسیار مستحکم هستند. طول عمر کابل های افشان با توجه به موارد زیر شده بسیار زیاد است و تمامی این پارامترها باعث افزایش سطح کاربرد کابل های افشان می شود.

شما می توانید این کابل ها را در مکان های پر پیچ و خم استفاده کنید که به سبب نرمی و انعطاف هرگز نخواهد شکست. همچنین نصب کابل افشان بسیار راحت است چرا که دارای ساختاری ساده هستند و همین انعطاف پذیری نصب آن ها را بهتر می کند. رسانا های این دسته از کابل ها از جنس مس است که قدرت انتقال بسیار بالایی دارد و ما به همین جهت استفاده از مس قیمت آن بیشتر از دیگر کابل ها خواهد بود.

  • کابل های مفتولی

یکی دیگر از کابل هایی که مصرف بسیار بالایی دارد شامل کابل مفتولی هستند. که آن ها را با نام کابل های خشک نیز می شناسند. این دسته از کابل ها از یک رشته سیم با سطح مقطع یا قطر بالا طراحی و تولید می شوند. همین بالا بودن سطح مقطع و قطر کابل های خشک قدرت مقاومت آن ها در برابر شرایط مختلف را افزایش می‌ دهد. این دسته از کابل ها نیز انعطاف پذیری خاصی دارند.

اما این قدرت انعطاف پذیری آن ها به نسبت کابل های افشان بسیار کمتر است و قیمت مناسب تری نیز نسبت به این کابل ها خواهند داشت. معمولاً کابل های مفتولی بیشتر از جنس آلومینیوم هستند و قیمت پایین آن ها نیز به همین منظور می باشد. سطح کاربرد کابل های خشک بیشتر در مصارفی است که نیاز به پیچ و خم نبوده و امکان حرکت در آن ها به حداقل می رسد.

در واقع از کابل های خشک برای ماشین آلات متحرک نمی توان استفاده نمود؛ چرا که این کابل انعطاف پذیری بسیار زیادی نداشته و تحت تاثیر تکان ها و یا حرکت های که ممکن است شکننده شوند، قدرت طول عمر آن ها نیز به همین منظور کاهش پیدا می کند. کابل مفتولی نیز همانند دیگر انواع کابل ها در صنایع بسیار زیادی مورد استفاده قرار می گیرند. اما نوع کاربرد این دسته از کابل ها را مشخصات و قدرت کیفیت آن ها تعیین می کند؟

به عنوان مثال، برخی از این کابل ها در برابر حرارت دارای قدرت تحمل بسیار بالایی هستند. و شما می توانید آن ها را برای مصارفی که در آن ها حرارت زیادی استفاده می شود به کار ببرید. در برخی از مصارف نیاز به کابل هایی است که بتوانند در برابر رطوبت کیفیت بالایی داشته و در چنین مواردی بایستی از کابل‌های استفاده نمایید که آن ها ضد آب بوده و کیفیت بسیار بالایی داشته باشند. تا در صورت قرار گرفتن در شرایط سخت آسیب نبیند.

 آتش سوزی کابل برق

آتش سوزی کابل برق

نتیجه

علم همچنان رو به پیشرفت است و با بهره مندی است آن هم اکنون محصولات بسیار زیادی به تولید می رسند. کابل ها یکی از مهم ترین و پرمصرف ترین انواع محصولات برقی هستند که از آن ها به منظور هدایت جریان الکتریسیته در جهات مختلف استفاده می کنند. همه ما تا حدودی با برخی از انواع کابل آشنایی داریم.

البته این شناخت می تواند تنها در جهت شناختن اشکال و نوع مدل کابل ها باشد. و درباره مشخصات داخلی آن ها اطلاعات زیادی نخواهیم داشت. چنانچه درباره یک کابل برق اطلاعات کافی داشته باشید. قطعاً به هنگام خرید قدرت تشخیص بالا تری خواهید داشت. و می توانید بهترین کابل را خریداری نمایید. اگر یک کابل بی کیفیتی را با در نظر گرفتن قیمت تهیه کنیم. قطعاً به هنگام استفاده از آن مشکلات بسیار زیادی به وجود می آید.

عدم نگهداری صحیح از کابل نیز از جمله پارامترهایی است که باعث می‌شود کابل ها آسیب ببیند. و آسیب دیدن کابل نیز از مهمترین عواملی است که باعث آتش سوزی می شود. آتش سوزی کابل برق تحت تاثیر شرایط بسیار مختلفی به وجود می‌آید. که تنها با در نظر داشتن استانداردها و رعایت نکات مهم می توان مانع از به وجود آمدن خرابی ها شد. بهترین کابل های برق توسط فروشگاه برقیجات، هم اکنون در کمترین زمان ممکن به صورت اینترنتی به فروش می رسد. این فروشگاه که بزرگترین و بهترین مرکز فروش انواع لوازم برقی در کشور می باشد انواع کابل برق قیمت مناسب را با کیفیت رقابتی توزیع می ‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *