مقالات

علت داغ شدن سیم برق

علت داغ شدن سیم برق

برق همان اندازه که مفید است می تواند خطرناک نیز باشد. امروزه افراد برای انجام کار های زیادی از جمله لباس شستن، جارو کردن، فیلم دیدن و خیلی از کار های دیگر از لوازم برقی استفاده می کنند. خیلی از افراد هستند که بعد از چند دقیقه کار با این گونه وسایل متوجه داغ شدن سیم برق می شوند و از این لحاظ که این موضوع بسیار مهمی است همه به دنبال پیدا کردن علت داغ شدن سیم برق هستند. زیرا تنها در صورتی که علت داغ شدن سیم برق را پیدا کنند می توانند این مشکل را برطرف کنند و از برق گرفتگی و آتش سوزی جلوگیری کنند‌.

بنابراین اگر سیم های برق شما نیز داغ می شوند نباید به هیچ وجه از این موضوع به راحتی بگذرید زیرا عدم توجه به این موضوع می تواند باعث ایجاد حادثه های خطرناکی شود.

علت داغ شدن سیم برق چیست؟

اصلی ترین علت داغ شدن سیم برق خواص طبیعی جریان الکتریکی است. حرکت الکترون های باردار از طریق سیم تحت تاثیر میدان الکتریکی اتفاق می افتد. علاوه بر این، حرکت الکترون ها با نیاز به غلبه بر شبکه کریستالی فلزات مورد استفاده مشخص می شود. شبکه کریستالی دارای پیوندهای مولکولی قوی است، بنابراین انرژی حرارتی در مقادیر نسبتاً زیادی آزاد می شود. به طور دقیق تر، تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی حرارتی اتفاق می افتاد و همین امر علت داغ شدن سیم برق می شود.

همچنین یکی دیگر از علت داغ شدن سیم برق قرار گرفتن سیم برق در محلی با دمای بالا می باشد. معمولا اگر سیمی در محیطی قرار گیرد که دمای آن بالا می باشد حتما داغ می شود. بنابراین برای جلوگیری از آتش سوزی در چنین مکان های باید حتما از کابل های نسوز استفاده کرد.

یکی دیگر از علت داغ شدن سیم برق استفاده از بار الکتریکی زیاد می باشد. زمانی که جریان عبوری از سیم بیش از حد توان آن باشد سیم داغ می کند و گاهی ذوب می شود.

علت داغ شدن سیم برق لوازم برقی مختلف

لوازم برقی زیادی وجود دارند که ممکن است سیم برق آن ها داغ کند اما علت داغ شدن سیم برق همه‌ی این لوازم یک دلیل واحد نیست.

علت داغ شدن سیم برق جارو برقی

اولین کاری که شما برای دانستن علت داغ شدن سیم برق جاروبرقی باید انجام دهید بررسی مدار های الکتریکی و پریز های برق می باشد. در بسیاری از مواقع معمولا تنها از یک یا دو مدار برای تمام لوازم برقی منزل حتی جارو برقی استفاده می شود که همین امر  باعث می شود تا بار زیادی به مدار های الکتریکی تحمیل شود. در این زمان ممکن است سیم جارو برقی بسیار داغ شود. هنگامی که سیم جارو برقی بر اثر بار زیادی داغ شود معمولا فیوز به طور مکرر می پرد و در صورتی که به این امر توجه نکنید جارو برقی می سوزد.

همچنین یکی دیگر از علت های گرم شدن سیم برق جارو برقی استفاده از مدار های فیوز دار در منزل می باشد. معمولا اگر منبع برق از استانداردهای مدار رد کند فیوز می‌پرد و سیم برق داغ می کند. در صورتی که به این موضوع توجه نشود ممکن است براثر داغ شدن سیم های برق آتش سوزی رخ دهد.

علت داغ شدن سیم برق

علت داغ شدن سیم برق بخاری برقی

هنگامی که سیم برق بخاری برقی داغ می کند اولین کاری که برای پیدا کردن علت داغ شدن سیم برق بخاری برقی باید انجام دهید این است که به طور کامل سیم برق بخاری را بررسی کنید. زیرا سیم بخاری ها ممکن است بعد از مدتی فرسوده شود. معمولا در بسیاری از مواقع سیم برق بخاری ها در قسمت های مختلفی دچار خرابی می شود که همین امر موجب میشود تا مقاومت سیم بالا برود و سیم داغ کند. در این گونه از مواقع سیم به گونه ای داغ می شود که ممکن است باعث آتش سوزی شود. بنابراین برای این که از بروز حادثه جلوگیری کنید حتما باید سیم آسیب دیده را تعویض کنید.

اما یکی دیگر از علت داغ شدن سیم برق بخاری برقی اضافه بار می باشد. بهتر است بدانید که سیم های برق معمولا شماره گذاری می شوند. اما ممکن است بپرسید که این سیم ها چرا شماره گذاری می شوند؟ در جواب این سوال بهتر است بدانید این ستاره گذاری مشخص می کند که هر سیم چقدر توان عبور جریان الکتریکی دارد. حال اگر جریانی که بخاری برقی شما میخواهد بیش از حد توان نوع سیم آن باشد سیم داغ می کند ممکن است آتش سوزی رخ دهد.

 داغ شدن سیم برق کولر گازی به چه علت است

سیم کولر گازی ممکن است به خاطر اتصالات ضعیف کولر گازی داغ کند. زیرا اتصالات ضعیف در بیشتر مواقع باعث می شود در یک قسمت از سیم تراکم بالا اتفاق بیفتد که همین امر موجب داغ شدن سیم برق می شود. بهتر است بدانید که نمی توان اتصالات ضعیف را شناسایی کرد به همین خاطر این می تواند خطرناک ترین علت داغ شدن سیم برق کولر گازی باشد.

همچنین از دیگر دلایل داغ شدن سیم برق کولر گازی استفاده از سیم گازی قوس است. معمولا زمانی که سیم های الکتریکی بی کیفیت و نامرغوب هستند بعد از مدتی دچار خرابی و قطعی می شوند که این می تواند تا حد زیادی خطرناک باشد.

 علت داغ شدن سیم برق لباسشویی

داغ شدن سیم برق ظرفشویی علت های زیادی دارد که یکی از مهم ترین آن ها می تواند چسبیدن سیم به بدنه خارجی موتور باشد. در این حالت گرمایی که به طور طبیعی بر اثر عبور جریان برق در سیم قرار دارد به همراه گرمای موتور می تواند منجر به داغ شدن سیم برق لباسشویی شود.  همچنین گاهی اوقات اتصالات سیم لباسشویی به طور مناسبی چیده نشده اند و چین های سیم ها از هم دور می باشند که همین امر موجب بالا رفتن مقاومت سیم ها و داغ شدن آن ها می شود.

اما ممکن است یکی دیگر از علت داغ شدن اینگونه سیم ها نیز بی کیفیت بودن سیم باشد. زمانی که از بی‌کیفیت بودن سیم صحبت می کنیم یعنی این که در ساخت آن از عایق مناسبی استفاده نشده است که همین امر موجب داغ شدن سیم می شود. همچنین اگر سیم ها بی کیفیت باشند ممکن است آب به داغ آن ها نفوذ کند و سیم را به طور کلی تخریب کند که در این صورت ممکن است باعث برق گرفتگی شود.

علت داغ شدن سیم برق

آیا آتش سوزی به علت داغ شدن سیم برق خطر ناک است و می توان از بروز آن جلوگیری کرد؟

داغ شدن سیم برق علت های مختلفی دارد که می تواند منجر به آتش سوزی شود برای جلوگیری از وقوع این حادثه باید به نکات زیر توجه کرد.

  • در مرحله نصب یا تعویض سیم کشی برق، لازم است حاشیه ای برای مقطع کابل فراهم شود. این باعث افزایش قدرت در صورت اتصال هر دستگاه جدید بدون داغ شدن سیم و خطر آتش سوزی می شود.
  • عایق بندی سیم ها از مواد قابل احتراق را با واشر غیر قابل احتراق فراهم کنید. به عنوان مثال، بر روی دیوارهای چوبی استفاده از لوله های راه مخصوص، نوار تکستولیت، صفحات آزبست و سایر مواد غیر قابل احتراق مهم است استفاده کنید. استفاده از نوار فلزی تنها در صورتی امکان پذیر است که از طریق RCD به زمین متصل شود، زیرا در صورت آتش سوزی در سیم کشی، پتانسیل به فلز منتقل می شود.
  • هنگام تعویض سیم کشی استفاده از کابل مسی را که به طور خاص برای مکان های خانگی طراحی شده است فراموش نکنید. با وجود هزینه بالای آن، نسبت به سیم کشی آلومینیومی، قابلیت اطمینان بسیار بیشتری دارد. و مواد عایق مدرن از احتراق پشتیبانی نمی کنند، به همین دلیل احتراق چنین سیم کشی غیرممکن است.
  • از اتصال سیم های داخل دیوار خودداری کنید. چنین گره هایی را نمی توان تا زمانی که آتش سوزی رخ دهد شناسایی کرد. بنابراین، تمام هادی ها از جعبه تا مصرف کننده، کلید یا پریز باید جامد باشند. و در نقاط اتصال باید با گیره های کارخانه ای وصل شوند و از پیچ خوردن جلوگیری شود.
  • اگر بین یک هادی آلومینیومی و مسی در خانه اتصال وجود دارد، چنین نقطه ای باید با یک آستین برنجی یا یک گیره ترمینال مخصوص ثابت شود. حتی استفاده از واشر برنجی و سفت کردن با پیچ تضمینی 100٪ نمی دهد، زیرا واشر در نهایت از جریان الکتریکی فرو می ریزد و اکسید می شود.

چگونه سیمی را تهیه کنیم به علت داغ شدن سیم برق از بین نرود؟

به احتمال زیاد بسیاری از شما که این مقاله را مطالعه کرده اید حتما به این فکر می کنید که چگونه سیمی را تهیه کنید که به علت داغ شدن سیم برق از بین نرود. بهتر است بدانید قبل از تهیه چنین سیمی ابتدا تمام نکات ایمنی و استاندارد سیم کشی را رعایت کنید و تمام وسایل برقی منزل که فرسوده شده اند را نیز تعویض کنید تا آسیبی به سیم کشی ساختمان شما وارد نشود.

ولی برای تهیه چنین سیمی ابتدا بهتر است بهترین برند سیم را شناسایی کنید و برای خرید آن به مغازه های معتبر مراجعه کنید. همچنین توجه داشته باشید که سیم تقلبی تهیه نکنید. برای این کار بهتر است به سایت و یا مغازه برقی جات که در طول سالیان زیادی است در این عرصه فعالیت می کند مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *