نورپردازی

علت روشن نشدن محافظ برق

آیا می دانید علت روشن نشدن محافظ برق چیست؟ با مشکلات محافظ برق و راه هایی جلوگیری از آن آشنا هستید؟ محافظ برق یکی از دستگاه های بسیار کاربردی می باشد که برای محافظت از لوازم برقی ضروری است. این دستگاه اهمیت بسیار بالایی از لحاظ استانداردها و ایمنی برای لوازم برقی دارد. یک‌ محافظ برق اگر بر اساس استانداردها طراحی شده باشد و ما نیز در زمان خرید یک‌ محافظ مناسب انتخاب کنیم، قطعا عملکرد خوبی خواهد داشت.

اما گاهی به دلیل سهل انگاری در هر یک از این مراحل ذکر شد و یا عدم نگهداری درست ممکن است محافظ برق آسیب ببیند‌. که روشن نشدن یکی از رایج ترین مشکلات آن به شمار می رود. در این زمان چه کاری باید انجام داد؟ این روشن نشدن می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. که قطعا برای هر مشکل نیز راهکار خاصی وجود. در ادامه درباره علت روشن نشدن محافظ برق و چگونگی رفع مشکل آن توضیحات بیشتری ارائه خواهیم داد.

عملکرد دستگاه محافظ برق

همه ما نام محافظ برق را شنیده ایم، کمتر کسی با اهمیت کاربرد این دستگاه آشنایی ندارد‌. البته هستند افرادی که محافظ برق و چند راهی برق را با یکدیگر اشتباه می گیرند. اما عملکرد محافظ برق کاملا متفاوت تر از یک چندراهی می باشد. زیرا این دستگاه به گونه ای طراحی شده که با قرار گرفتن در مسیر ورودی برق باعث محافظت از لوازم الکتریکی می شود. اما این محافظت بر چه اساسی و چگونه انجام می شود؟ عملکرد محافظ برق در مسیر ورودی برق به گونه ای است که چنانچه میزان ولتاژ، آمپر یا توان مصرفی که تحت هر شرایطی نظیر مشکلات برق رسانی، رعد و برق و … به وجود آمده اند را کنترل می کند.

منظور از کنترل نوسان نیز جلوگیری از ورود اختلاف جریان به ورودی تمام لوازم الکتریکی است. که از این دستگاه محافظتی برای آن ها استفاده کرده اند‌. توجه داشته باشید که محافظ ها را بر حسب نوع لوازم الکتریکی طراحی می کنند و شما می توانید از محافظ برق مخصوص هر وسیله ای تنها برای آن دستگاه استفاده نمایید‌.

یک محافظ برق یخچال، تنها مختص و مناسب استفاده برای یخچال است و هرگز نمی توان آن را برای یک وسیله ای دیگر با محدوده ولتاژ دیگر استفاده نمو، مگر اینکه محدوده ولتاژ تحملی چند وسیله با یکدیگر یکسان باشد. تمامی لوازم برقی نیز تنها قابلیت تحمل حجم خاصی از ولتاژ جریان برق را دارند و خارج از محدوده استاندارد را هرگز نمی پذیرند.

بنابراین اهمیت استفاده از محافظ برق در این زمان مشخص می شود‌. اما محافظ برق در برابر نوسانات چگونه عمل می کند؟ این دستگاه پس از آنکه توسط حسگرهای مخصوص خود اختلالات جریان برق را تشخیص داد، در نتیجه در مسیر ورود برق را قطع می کند و با قطع جریان هیچ نوسانی از دستگاه عبور نخواهد کرد. اکنون پس از آشنایی با عملکرد دستگاه بهتر است درباره علت روشن نشدن محافظ برق نیز تا حدودی اطلاعات کسب کنید.

روشن نشدن محافظ برق

روشن نشدن محافظ برق

علت روشن نشدن محافظ برق

محافظ برق یک نوع وسیله محافظتی است که برای محافظت از لوازم الکتریکی شما طراحی می شود. این دستگاه بر اساس نوع وسایل برقی ما در انواع مختلفی طراحی شده است و می توانیم برای محافظت هر یک از لوازم برقی خود یک محافظ مخصوص با میزان ولتاژ آن استفاده نماییم. چرا که حساسیت و میزان مصرف ولتاژ یا ولتاژ در هر وسیله‌ الکتریکی متفاوت است. این دستگاه همانند دیگر لوازم برقی دارای خرابی هایی است که تحت تاثیر شرایط ناپایدار اتفاق می افتند. روشن نشدن یکی از رایج ترین مشکلات محافظ برق خواهد بود که علت روشن نشدن محافظ برق می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خارج شدن جریان برق از محدوده ولتاژی

مهمترین علت روشن نشدن محافظ برق می تواند به سبب این باشد که جریان برق از محدوده ولتاژ خود خارج شده است. این بدان معناست که محافظ برق شما خود هیچگونه مشکلی ندارد و مشکل به سبب جریانات نا متعادلی می باشد که در صورت پایدار شدن جریان، مجددا به حالت خود باز می گردد. در این حالت می توانید توسط مولتی متر به بررسی و اندازه گیری کمیت‌ هایی چون جریان برق بپردازید.

  • خرابی محافظ

گاهی به دلیل طول عمر بالا ممکن است محافظ برق دیگر عملکرد مناسب را نداشته باشد. در اثر این کهنگی و فرسودگی می تواند بسیاری از قسمت های دستگاه پوسیده و آسیب دیده شوند. در این صورت تعمیر دستگاه کار نادرستی است‌. چرا که از لحاظ پرداخت هزینه ها برای خرید قطعات مختلف این کار مقرون بصرفه نیست.

  • آسیب دیدن خازن پلی استر

یکی از شایع‌ ترین مشکلاتی که در اکثر محافظ های برق وجود دارد، مشکل در خازن هایی چون خازن پلی استر است. اگر این قسمت از دستگاه را بررسی کردید. و مطمئن شدید که خازن ها آسیب دیده اند می توانید با تعویض خازن مشکل را برطرف کنید.

مهمترین دلایل روشن نشدن محافظ برق

  • خرابی رله

دیگر علت روشن نشدن محافظ برق که این نوع خرابی نیز در محافظ برق شایع است، آسیب دیدن رله ها می باشد. زمانی که نشتی خازن های الکترولیت رخ می دهد رله به مرور آسیب دیده و باعث خاموش شدن محافظ برق می شود. در این صورت نیز می توانید اقدام به تعویض رله کرده و مشکل را برطرف نمایید.

  • قطع خروجی

اصلی ترین علت روشن نشدن محافظ برق قطع خروجی آن است. اولین عاملی که پس از روشن نشدن محافظ باید آن را چک نمود، خروجی است. شاید به دلایل مختلفی خروجی دستگاه محافظ برق شما قطع شود که در چنین حالتی چراغ در حالت سبز می باشد اما دستگاه روشن نمی شود.

  • اشکال برق پریز

دیگر دلیل مهم روشن نشدن محافظ برق نداشتن برق پریز است. شما باید قبل از استفاده از محافظ برق مطمئن شوید که پریز سالم است و حتی جریان برق قطع نیست‌

  • قطع بودن کابل دوشاخه

چنانچه سیم انتهای دوشاخه نیز قطع باشد محافظ برق روشن نمی شود که در چنین حالتی باید اقدام به تعویض سیم کنید.

  • خرابی دکمه روشن خاموش

محافظ برق مجهز به کلید روشن و خاموش است و ممکن است این دکمه خراب باشد که در صورت خرابی دستگاه روشن نخواهد شد. اگر مشکل از کلید بود بهتر است ان را تعویض کنید.

  • آسیب دیدن آی سی ها

گاهی به دلایل مختلفی ممکن است آی سی مدار بسوزد و یا مشکلی در عملکرد آن به وجود بیاید که مانع از روشن شدن مدار می شود‌ اگر آی سی خراب باشد می توانید به راحتی ان را با یک نمونه سالم عوض کنید.

  • مشکل برد مدار کنترل

مدارهای کنترل در روشن خاموش شدن دستگاه نقش دارند، اگر این مدار به دلایل زیادی قطع شود می توانید آن را تعمیر نمایید. برای این کار نیز در گام نخست فیوز مدار را بررسی کرده و با یافتن‌ مشکل اصلی جهت برطرف نمودن آن اقدامات لازمه را انجام دهید.

روشن نشدن محافظ برق

مزیت های مهم محافظ برق مناسب

همه ما به لوازم الکتریکی ضروری و کاربردی اهمیت بسیاری می دهیم. حال این محصول می تواند شامل تمام لوازم برقی باشد یا محافظ برقی که ما برای محافظت از محصولات الکتریکی خود از آن ها استفاده می کنیم. محافظ برق اگرچه خود یک دستگاه محافظتی است،  دلیل بر این نمی‌ شود که تحت تاثیر شرایط مختلف آسیب نبیند. همانگونه که اشاره شد، این دستگاه نیز می تواند از قسمت های مختلفی آسیب ببیند که مانع روشن شدن دستگاه و کارآیی آن شوند. علت روشن نشدن محافظ برق را نیز به خوبی بررسی کردیم؛ اما یک محافظ برق خوب چه ویژگی هایی دارد؟

  • جنس بدنه محافظ برق مناسب و استاندارد از ABS است که در برابر آتش مقاومت بالایی دارد.
  • یک محافظ برق مناسب دارای علامت استاندارد می باشد که نشان‌ می دهد دستگاه با رعایت تمام اصول و قوانین استانداردها طراحی شده است.
  • محافظ برق درجه یک دارای کلید خاموش روشن می باشد
  • مجهز بودن به سه چراغ زد، قرمز و سبز از مهمترین مزیت های یک محافظ برق مناسب است.
  • داشتن طول کابل مناسب و ارت دار بودن نیز یک مزیت مهم برای محافظ برق محسوب می شود.
  • محافظی که دارای کیفیت مطلوب باشد دارای گارانتی تعویض است.
  • داشتن تعداد پورت های مناسب و درگاه مخصوص آنتن نیز یکی از مزیت های محافظ های مناسب وسایل صوتی و تصویری به شمار می رود.

نتیجه

محافظ برق، امروزه یکی از مهمترین نیازهای لوازم الکتریکی برای حفظ سلامتی ان ها در برابر اختلالات جریان‌ محسوب می شود‌ البته می توان گفت این دستگاه هم اکنون عضوی از لوازم الکتریکی منزل ما نیز به حساب می آید که قطعا همه ما برای لوازم پرمصرف خود از آن استفاده می کنیم. اگرچه استفاده محافظ برق برای تمام لوازم الکتریکی توصیه می شود؛ اما چنانچه برخی از افراد توانایی خرید چندین محافظ را نداشته باشند، می توانند تنها برای لوازم‌ پر کاربردی نظیر یخچال و تلوزیون این دستگاه را خریداری نمایند.

زیرا قیمت این دو دستگاه بسیار زیاد است و اگر در معرض اختلالات جریان قرار بگیرند آسیب دیده و خسارت زیادی را متحمل می شوید. گاهی به سبب عوامل مختلفی و شاید طول عمر بالا محافظ برق روشن نمی شود که در این صورت باید ابتدا به بررسی مشکل آن بپردازید. در نتیجه پس از عیب یابی می توانید بر اساس رعایت اصول و استانداردها آن ها را تعمیر نمایید.

علت روشن نشدن محافظ برق می تواند پارامترهای زیادی باشد که اگر مشکل ایجاد شده غیر قابل تعمیر بود باید اقدام به خرید محافظ دیگری نمایید. برای خرید محافظ درجه یک و قیمت مناسب نیز حتما به فروشگاه های قابل اعتماد مراجعه نمایید. مرکز فروش برقیجات، یکی از بهترین و معتبرترین مراجعی است که باکیفیت ترین محافظ های قیمت مناسب را توزیع می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *