نورپردازی

علت صدا دادن محافظ برق

علت صدا دادن محافظ برق

آیا می دانید علت صدا دادن محافظ برق چیست؟ با چگونگی برطرف کردن این مشکل آشنا هستید؟ محافظ برق به عنوان مهمترین وسیله الکتریکی در منزل از لحاظ نوع کارآیی اهمیت بسیار زیادی دارد. این دستگاه به عنوان یک وسیله محافظتی جدا از محافظت وسایل برقی در حفظ جان و سلامتی انسان نیز موثر است.

چنانچه یک دستگاهی تحت تاثیر نوسانات با اتصال کوتاه و دیگر مشکلات مواجه شود، آیا در چنین حالتی اگر نزدیک دستگاه یا مشغول کار با آن باشید، برای شما خطر نخواهد داشت؟ کیفیت محافظ برق در عملکرد و طول عمر آن بسیار می باشد. و به همین دلیل باید سعی کنید بهترین محافظ برق را خریداری نمایید. اما این کافی نیست، بلکه نحوه صحیح نگهداری دستگاه و استفاده درست از آن نیز بسیار اهمیت دارد. مشکلات محافظ برق بسیار است که صدا دادن زیاد یکی از رایج ترین آن ها می باشد. در ادامه برای آشنایی بیشتر با علت صدا دادن محافظ برق و راه های جلوگیری از آن توضیحات بیشتری ارائه خواهیم داد.

علت صدا دادن محافظ برق

محافظ برق یکی از انواع دستگاه های محافظتی است که به منظور حفظ ایمنی و رعایت استانداردها اهمیت بسیار زیادی دارد. این محصول با توجه به ساختاری که دارد، با قرار گرفتن در مسیر ورودی جریان برق مانع از عبور جریانات اضافه بار می شود. یک محافظ برق با توجه به تشخیص نوسانات در مواقع ضروری با قطع مدار مانع از آسیب رسیدن به لوازم برقی می شود. اما این عملکرد زمانی اتفاق می افتد و موثر است که دستگاه معیوب نباشد. و سالم بودن محصول نیز به نحوه درست نگه داری و خرید یک محصول درجه یک بستگی دارد.

یک محافظ برق می تواند مشکلات بسیار زیادی داشته باشد که وجود سر و صدا یکی از انواع اختلالات بسیار رایج در آن است. علت صدا دادن محافظ برق نیز می تواند پارامترهای بسیار زیادی باشد. که با شناسایی هر یک از آن ها می توان به راحتی مشکل را برطرف نمود. علت صدا دادن محافظ برق می تواند شامل موارد زیر باشد:

● علت صدا دادن محافظ برق می تواند بسته نشدن مدار هسته باشد‌. شاید هنگام تعمیر، تعویض قطعه و یا به دلایل مختلفی در مدار به درستی بسته نشود. که در چنین مواقعی جهت رفع صدا باید اقدام به کنترل و تمیز کردن قطب ها و خط حرکت هسته کنید. بنزین یا تری کلر اتیلن بهترین مایع جهت تمیز کردن این قسمت ها می باشند.

● قرارگیری نادرست حلقه اتصال کوتاه در دستگاه نیز یکی از دیگر دلایل ایجاد صدا در محافظ برق می باشد‌. چنانچه به هنگام مونتاژ دستگاه شما این حلقه اتصال کوتاه را به درستی روی قطب ها قرار ندهید، سر و صدای زیادی در محافظ برق ایجاد می گردد. در چنین مواقعی باید هسته را بیرون آورید و پس از بررسی و رفع مشکلات مجددا آن را در محل خود به درستی قرار دهید.

مهمترین دلایل صدا دادن محافظ برق

  • ممکن است در قسمت بوبین ها جریان هرزگرد وجود داشته باشد و باعث ایجاد سر و صدای زیادی شوند. برای رفع این مشکل باید از یک دیود هرزگرد در مسیر جریان استفاده نمایید.
  • دیگر علت صدا دادن محافظ برق می تواند به دلیل فرمان قطعی در مدار باشد. در چنین حالتی باید جریان قطع شده در مدار مورد بررسی قرار بگیرد.
  • چنانچه ولتاژ تغذیه برای محافظ برق کم باشد و به خوبی جذب مدار نشود، در دستگاه صدا ایجاد خواهد شد. برای رفع این مشکل می توانید فیوز مدار فرمان و سیم های رابط را بررسی کنید.
  • مهمترین علت صدا دادن محافظ برق وجود مشکل در قسمت هسته است. که ابتدا باید هسته را مورد بررسی قرار دهید و پس از آن جهت تعمیر اقدام‌ نمایید.
  • مشکل اصلی ایجاد صدا به دلیل اعمال ولتاژ زیاد است که به سبب وجود نوسانات برق می باشد. گاهی با رفع نوسانات و پس از گذشت مدت زمان تاخیر این مشکل به خودی خود برطرف می شود. اما اگر ایجاد سر و صدا دائمی بود قطعا مشکل از جای دیگر است.
  • نوع ساختار هسته، جنس و چینش قطعات در ایجاد سر و صدا بسیار دخالت دارند. ممکن است گاهی پس از تعمیر نتوان برخی قطعات را به درستی در جای خود نصب کرد. که در این صورت باید مجددا اقدام به نصب قطعات کنید.
  • توزیع برق در دستگاه معمولا با کمک محفظه فلزی انجام می شود. که چنانچه در این محفظه مشکلی پیش آید باید اقدام به ایزوله کردن ترانس کرد تا سطح صدا کاهش یابد.
علت صدا دادن محافظ برق

علت صدا دادن محافظ برق

یک نکته طلایی درمورد صدا دادن محافظ برق

محافظ برق به دلیل مختلفی ممکن است دچار آسیب شود. و یکی از رایج ترین مشکلات نیز صدا دادن آن است. دلایل بسیار زیادی برای به وجود آمدن چنین مشکلی وجود دارد. که یکی از مهمترین علت صدا دادن محافظ برق خازن ها هستند. خازن‌ ها در تولید نویز صوتی بسیار تاثیرگذارند. چرا که خازن ها در منبع تغذیه باعث تولید نویز می شوند. این نویزها که در خازن سرامیکی به وجود می آیند با توجه به خاصیت معکوس پیزوالکتریک هستند. با اعمال ولتاژ به پیزوالکتریک، فشار مکانیکی به وجود می آید که در تغییر شکل مواد نقش دارد. زمانی که تغییر شکل مواد به وجود می آید، هوای اطراف آن نیز به حرکت در خواهد آمد و نویز بسیاری ایجاد می شود. در این زمان اثر معکوس پیزوالکتریک و از طرفی تغییرات ولتاژ‌ بالا باعث ایجاد سر و صدا می شوند.

این نویزها ممکن است به خاطر کلمپ باشند که توسط جایگزینی یک خازن می توانید مانع از ایجاد سر و صدا شوید. با جایگزین کردن خازن میزان مقاومت سری تا حد زیادی افزایش پیدا می کند و dv/dt روی خازن خواهد افتاد که با این کار نویزها حذف می شوند. توجه داشته باشید که خازن ها در تولید صدا بسیار مورد توجه قرار دارند و چنانچه دستگاه محافظ برق شما دارای نویز و سر و صدای زیاد است، باید اول به بررسی خازن بپردازید. این قسمت خود می تواند تحت تاثیر مشکلات بسیار زیادی قرار داشته باشد که باعث ایجاد سر و صدا شوند. با بررسی مشکل و برطرف نمودن آن می توانید مانع از ایجاد سر و صدا در دستگاه محافظ برق شوید.

چگونگی عملکرد محافظ برق

پس از بررسی علت صدا دادن محافظ برق بهتر است با چگونگی عملکرد این دستگاه نیز تا حدودی آشنا شوید‌. محافظ برق یک وسیله الکتریکی است که در صورت وجود اختلالات جریان برق با قطع مدار، مانع از عبور نوسانات به لوازم الکتریکی می شود. یک‌ محافظ برق بر اساس نوع کاربرد به انواع مختلفی تقسیم‌ می شود. تمام لوازم الکتریکی از لحاظ دریافت میزان ولتاژ محدودیت هایی دارند. و خارج از این محدوده نوسان نام می گیرد که یک محافظ برق مانع از عبور نوسانات و سوختن لوازم برقی خواهد شد. حال تمامی انواع محافظ برق لوازم الکتریکی نیز در کارخانه متناسب با میزان ولتاژ ورودی دستگاه طراحی می شوند و به همین سبب تنها هر محافظ برق مخصوص دستگاهی را تنها برای آن وسیله می توان استفاده نمود، مگر در شرایطی که میزان ولتاژ تحمل چند دستگاه مشابه یکدیگر باشد.

عملکرد این دستگاه به صورت مهندسی است و قابلیت تشخیص نوسانات را دارند. محافظ برق مجهز به برد الکترونیکی می باشد که سیم‌ های فاز و نول به آن متصل هستند. مدارهای آی سی روی این بردها وظیفه اندازه گیری مولتی متر آن ها ولتاژ، فرکانس و موج را دارند. این مدارها قابلیت تشخیص نوسانات الکتریکی را دارند. پارامترهای برق شهری همیشه نیز نرمال نیستند و گاهی به دلایل مختلفی دچار نوسان می شوند که قطعا بدون محافظ برق لوازم الکتریکی آسیب خواهند شد.

با وجود نوسانات، یک سیگنال از قسمت ورودی آی سی به دستگاه فرمان قطع شدن‌ مدار را می دهد. این دستگاه دارای زمان تاخیر است و تا طی شدن مدت زمان تعریف شده در حالت خاموش باقی می ماند. پس از گذشت مدت زمان تعیین مشخص که معمولا یک دقیقه می باشد، دستگاه مجددا به حالت اولیه خود باز می گردد. یک ‌محافظ برق مناسب باید دارای دکمه خاموش و روشن باشد تا در مواقعی که نیاز به روشن ماندن آن نیست بتوان برای حفظ ایمنی جریان بری را قطع نمود.

علت صدا دادن محافظ برق

علت صدا دادن محافظ برق

نتیجه

محافظت برق به عنوان یکی از لوازم مهم که در ایمنی نقش دارد، دارای انواع مختلفی می باشد. این دستگاه در صنعت برق و برای محافظت از لوازم الکتریکی نقش بسیار مهمی ایفا می کند. اما برای عملکرد صحیح پارامترهایی چون کیفیت حرف اول را می زند و این کیفیت خود تحت تاثیر موارد زیادی قرار دارد. گاهی به دلایل مختلفی ممکن است عملکرد دستگاه به خوبی انجام نشود و مشکلات رایجی نظیر ایجاد سر و صدا به وجود آید.

علت صدا دادن محافظ برق نیز به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد که هر کدام از این مشکلات، راه حل های خاصی دارند. یک محافظ برق درجه یک باید دارای مشخصات ویژه نظیر کیفیت ساختاری خوب، علامت استاندارد، جنس بدنه مستحکم، طول کابل مناسب، تعداد ابعاد و پارت های به اندازه و … باشد.

برای داشتن چنین محافظ برقی باید حتما از مراکز فروش معتبر خرید کنید؛ چرا که اکثر فروشندگان محصولات تقلبی را به جای برندهای معتبر به مردم عرضه می کنند. برقیجات بهترین مرکز فروش لوازم الکتریکی در کشور است که تمامی محصولات آن ساخت کمپانی های مطرح جهان هستند که با قیمت مناسب به فروش می رسند.

2 دیدگاه در “علت صدا دادن محافظ برق

  1. سام گفت:

    لطفا برای رفع صدای محافظ برق هم اطلاعاتی را بگذارید

    1. حتما انجام وظیفه می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *