مقالات, نورپردازی

لامپ آفتابی بهتر است یا مهتابی؟

لامپ آفتابی بهتر است یا مهتابی؟

همه ما تا کنون حتما هم لامپ های آفتابی و هم لامپ های مهتابی را دیده ایم. ولی شناخت کلی در باره این لامپ ها نداریم. معمولا همانگونه که میدانید نوع لامپ بر روی جعبه لامپ نوشته می شود یعنی هنگام خرید به خوبی می دانید که دارید لامپ آفتابی می خرید و یا لامپ مهتابی. بهتر است بدانید که رنگ لامپ با توجه به دمای رنگ آن که کلوین واحد اندازه گیری آن می باشد مشخص می شود. برای مثال هرچه دمای رنگ لامپ بیشتر باشد رنگ لامپ نیز به سمت سفیدی میرود  اغلب ما این لامپ هارا لامپ مهتابی می نامیم ولی هر چقدر دمای رنگ نور کمتر باشد رنگ آن نیز به زرد نزدیک تر است و این گونه از لامپ ها نیز آفتابی نامیده می شوند. اما حال سوال بسیاری از شما می تواند این باشد که لامپ آفتابی بهتر است یا مهتابی؟

در جواب این سوال بهتر است بدانید هر دوی این لامپ ها دارای خصوصیات خوبی می باشند و چیزی که مشخص میکند لامپ آفتابی بهتر است یا مهتابی شرایط شما با توجه به نوع مکان مورد استفاده می‌باشد.

لامپ آفتابی بهتر است یا مهتابی؟

بهتر است بدانید تنها زمانی می توانیم به این سوال جواب بدهیم که به خوبی هر دو لامپ و نور آن ها را بشناسیم. ما نیز برای این که بدانیم لامپ آفتابی بهتر است یا مهتابی؟ در ادامه این مقاله به بررسی این دو لامپ می پردازیم تا بتوانیم با شناخت بیشتر آن ها بهترین انتخاب را داشته باشیم.

لامپ آفتابی

معمولا نور های زرد که دارای گرمای بیشتری می‌ باشند بیشتر افراد به آن ها نور های آفتابی می گویند. زیرا این نور شبیه نور خورشید می باشد و برای بسیاری از افراد یاد آور نور خورشید می باشد و محیط منزل را آرامبخش میکند. همچنین این احساس را میتوان از لامپ های مهتابی نیز دریافت کرد معمولا رنگ لامپ های آفتابی شباهت بسیار زیادی به غروب خورشید می باشد. روشن شدن اینگونه از لامپ ها به منزله اعلام پایان روز و آغاز شب و استراحت می باشد. در رابطه با لامپ های آفتابی بهتر است بدانید که دمای رنگ آن ها ۲۰۰۰تا۳۰۰۰کلوین است. این گونه از لامپ ها می توانند به راحتی یک فضای صمیمی و آرامش بخش را فراهم کنند.

 به همین خاطر بیشتر اوقات از این گونه لامپ ها برای مکان هایی که جهت استراحت افراد در نظر گرفته شده اند استفاده می شود. معمولا در مکان هایی مانند هتل ها، اتاق های خواب، بیمارستان ها، ویترین مغازه های طلافروشی، پذیرایی خانه و مهدکودک اگر از این گونه لامپ ها استفاده شود بهتر است.

لامپ مهتابی

شاید بسیاری از شما این سوال را بپرسد که چرا به این گونه از لامپ ها لامپ مهتابی می گویند. بهتر است بدانید که لامپ های مهتابی معمولا نوری شبیه به نور ماه از خود ساطع می کنند به همین خاطر به آن ها لامپ های مهتابی می گویند. دمای رنگ اینگونه از لامپ ها بین ۴۶۰۰تا۶۵۰۰ کلوین است. نور اینگونه از لامپ ها به گونه ای است که یک فضای سرد و متمرکز را در عین نیرو بخشی فراهم می کنند. به همین خاطر در محیط های کاری بسیار از این گونه لامپ ها استفاده می کنند. همچنین امروزه بسیاری از کارفرما ها برای این که نیرو های آن ها بتوانند تمرکز بالایی داشته باشند و بهره وری کار بالا رود از این گونه از لامپ ها در کارگاه های خود استفاده می کنند. لامپ های مهتابی در محیط هایی مانند داروخانه ها، کلینیک ها، مراکز درمانی، کتابخانه ها، آزمایشگاه ها و نمایشگاه ها کاربرد زیادی دارند.

لامپ آفتابی بهتر است یا مهتابی؟

لامپ آفتابی بهتر است یا مهتابی؟

برای چشم لامپ آفتابی بهتر است یا مهتابی؟

معمولا هدف بسیاری از افراد هنگامی که این سوال را که لامپ آفتابی بهتر است یا مهتابی می پرسند این است که بدانند نور لامپ مهتابی برای چشم بهتر است یا نور لامپ آفتابی.

این گونه از افراد بهتر است بدانند که به طور کلی انتخاب نور و رنگ آن یک چیز کاملا انتخابی می باشد که بستگی به سلیقه شخصی افراد دارد‌. اما در صورتی که چشم شما از سلیقه خود و زیبایی محیط برایتان از اهمیت بالاتری برخوردار است باید تنها معیار شما برای انتخاب لامپ تاثیر نور و سازگاری آن با چشم شما باشد. دانشمندان زیادی طی سال های فراوانی تحقیقات بسیاری انجام دادند و توانستند به این نتیجه برسند که افرادی که از لامپ های مهتابی در محیط های زندگی خود استفاده می کنند. معمولا ۱۲درصد کمتر دچار مشکلات چشمی می شوند. به همین خاطر در پاسخ به این سوال که لامپ آفتابی بهتر است یا مهتابی؟ نمی توان گفت که باید همیشه از لامپ مهتابی استفاده کرد. چون در دراز مدت ممکن است باعث ایجاد ضعیفی چشم شود به همین خاطر توصیه می شود در خانه ای از هر دو لامپ استفاده شود.

اما نکته مهمی که باید حتما به آن در رابطه با لامپ های مهتابی به آن توجه داشته باشید این است که نور اینگونه از لامپ ها هر چه سفید تر باشد یعنی این که درجه نور آن زیاد می باشد به همین خاطر نور آن اشعه فرابنفش زیادی دارد. این نور ضرر های زیادی برای بدن انسان دارد و میتواند مشکلات پوستی و چشمی فراوانی را داشته باشد. به همین منظور توسعه می شود که اگر قصد دارید از لامپ های مهتابی برای مصارف خانگی استفاده کنید حتما از لامپ‌هایی با درجه نور کمتری استفاده کنید.

برای رشد گیاهان لامپ آفتابی بهتر است یا مهتابی؟

همانگونه که میدانید برای رشد گیاهان یک عنصر اساسی و مهم نور خورشید می باشد. اما گاهی اوقات مجبور می شویم از نور لامپ ها نیز برای رشد بعضی از گیاهان مانند گل های گلخانه ای و پاسیون خانه ها از استفاده کنیم. معمولا این گونه از نور ها به هیچ وجه نمی توانند جای نور خورشید را بگیرند. ولی برای گیاهانی مانند سبزه عید می توانند مفید باشند. توصیه می شود برای این گونه از مواقع از لامپ های آفتابی استفاده کنید. زیرا نور لامپ های آفتابی شباهت زیادی به نور خورشید دارد به همین خاطر عملکرد بهتری نیز برای رشد گیاهان می تواند داشته باشد.

رایج ترین سوالات در مورد این که لامپ آفتابی بهتر است یا مهتابی؟

  • آیا لامپ صدفی همان لامپ مهتابی است؟ یکی از مهم ترین نکاتی که هنگام خرید هرگونه لامپی حتما باید به آن توجه شود دمای رنگ آن می باشد. در جواب این سوال نیز بهتر است بدانید بله این گونه از لامپ ها نیز جز دسته لامپ های مهتابی قرار می‌گیرند. زیرا دمای رنگ آن ها بین ۶۰۰۰تا۴۰۰۰کلوین می باشد و دارای رنگ سفید هستند.
  • لامپ آفتابی بهتر است یا مهتابی؟ این یکی از رایج ترین سوالاتی می باشد که در رابطه با وسایل الکتریکی همیشه مطرح می شود. ولی بهتر است بدانید این سوال کاملا اشتباه می باشد. زیرا لامپ های آفتابی و مهتابی هیو گونه برتری نسبت به هم ندارند. همچنین محققان تا کنون به این نتیجه رسیده اند که بیشترین تفاوت این دو در درجه نور رنگ آن ها می باشد. بنابراین مناسب ترین لامپ لامپی می باشد که با شرایط و محیط شما سازگار باشد.
  • نور کدام لامپ مناسب مطالعه است؟ مناسب ترین نور برای مطالعه نوری است که به نور طبیعی بیشترین شباهت را داشته باشد. که نور لامپ ال ای دی معمولا توصیه می شود. با این حال هرچند نور طبیعی می تواند باعث ایجاد فشار بر روی چشم شود. معمولا برای مطالعه های طولانی توصیه می شود از لامپ های مهتابی استفاده شود. ولی برای مطالعه هایی مانند مطالعات شب امتحان توصیه می شود که از لامپ های آفتابی که پویایی بیشتری دارند استفاده شود.
لامپ آفتابی بهتر است یا مهتابی؟

لامپ آفتابی بهتر است یا مهتابی؟

در رابطه با میزان تولید گرما لامپ آفتابی بهتر است یا مهتابی؟

شاید برای بسیاری از شما دانستن این موضوع که لامپ‌ها می توانند تاثیر زیادی بر روی دمای منزل داشته باشند جالب باشد. ولی بهتر است بدانید بخش زیادی از دمای هر خانه ای را میزان گرمایی که از لامپ های آن ساطع می شود تشکیل میدهد. شاید با توجه به رنگ نور بسیاری از شما تصور کند که لامپ های آفتابی گرمای بیشتری را تولید می کنند ولی اینطور نیست. زیرا معمولا درجه رنگ نور لامپ ها های مهتابی بیشتر است و می توانند گرمای بیشتری را تولید کنند. اما در مجموع لامپ های ال ای دی در مقایسه با سایر انواع رنگ کمترین انرژی را مصرف می کنند و گرمای کمی نیز تولید می کنند. به همین خاطر دارای طرفداران بسیاری می باشند و امروزه تقریبا در همه اماکن از این گونه لامپ ها استفاده می شود.

برای خرید لامپ آفتابی و مهتابی به کجا مراجعه کنیم؟

یکی از مهم ترین سوالات افراد هنگام خرید لامپ این است که لامپ آفتابی بهتر است یا مهتابی؟ ولی بعد از پیدا کردن جواب این سوال مسئله مهمتری که مطرح می شود این است که لامپ باکیفیت را از کجا تهیه کنیم. با توجه به تنوع برند ها در بازار و زیاد شدن جنس های تقلبی تقریبا پیدا کردن یک جنس با کیفیت به کار دشواری تبدیل شده است. ولی ما به شما پیشنهاد می دهیم برای این که درگیر این مشکل نشوید بهتر است به مغازه یا سایت برقیجات مراجعه کنید. زیرا برقی جات هم لامپ های آفتابی و هم لامپ های مهتابی خود را از بهترین برند ها تهیه می کند و به هیچ وجه از تقلبی برند ها  در مغازه خود استفاده نمی کند. به همین خاطر مشتریان این سایت می توانند با خیالی آسوده به خرید خود بپردازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *