نورپردازی

محاسبه کشش جریان برق در سیم و کابل

محاسبه کشش جریان برق در سیم و کابل

آیا می دانید محاسبه کشش جریان برق در سیم و کابل چگونه انجام می شود؟ با تفاوت سیم و کابل و یا مزایا و مشخصات این دو آشنایی دارید؟ در صنعت برق از محصولات و قطعات بسیار مختلفی استفاده می کنند اما آنچه که اهمیت بسیار زیادی از نظر انتقال جریان الکتریکی دارد سیم و کابل ها هستند. قدرت کشش جریان سیم و کابل برق جهت مصارف مختلف اهمیت بسیار زیادی دارد. از این رو در ادامه در رابطه با محاسبه کشش جریان برق در سیم و کابل و نکات مهم خرید این دو توضیحات بیشتری ارائه می دهیم.

محاسبه کشش جریان برق در سیم و کابل

انواع اقسام سیم و کابل های مورد استفاده در صنعت برق به گونه ای طراحی شده اند که با توجه به متراژ و سطح مقطع جریان یک کشش جریان آمپری را پوشش خواهند داد. به این پروسه محاسبه کشش جریان برق در سیم و کابل می ‌گویند. قطعاً که برای استفاده از انرژی الکتریکی در تمامی لوازم الکتریکی نیاز به سیم و کابل کشی است و برای فعالیت تمامی لوازم نیز احتیاج به جریان الکتریکی داریم.

حال اینکه تمامی لوازم به گونه ای طراحی شده اند که تنها می‌ توانند یک حد خاصی از انرژی الکتریکی را با توان مشخصی تحمل نمایند. از این رو برای آن ها از سیم و کابل های مخصوص سیم مسی و آلومینیومی استفاده می کنند که کشش جریان آمپری خاصی را در این لوازم پوشش خواهند داد. قدرت تحمل جریان الکتریکی یکی از مشخصات و مزیت های انواع سیم کابل به شمار می ‌رود که در انواع و اقسام وسایل الکتریکی متفاوت خواهد بود.

طول کابل و جریان برق

حال اینکه طول این کابل و سیم ها روی مقاومت تاثیر خواهند گذاشت. در واقع مقاومت سیم و کابل ها با طول آن رابطه مستقیمی دارد به هر اندازه که طول کابل و سیم ها بلندتر شود قطعاً مقاومت آن ها نیز افزایش پیدا می کند. دلیل این مسئله نیز به این سبب است که الکترون ها بایستی فاصله بیشتری را در این سیم و کابل ها طی کنند و در نتیجه برخورد های بیشتری نیز خواهند داشت.

اما مقاومت سیم و کابل با سطح مقطع آن ها رابطه عکس دارد، هرچه سطح مقطع سیم و کابل ها کاهش پیدا کند قطعاً مقاومت آن ها افزایش پیدا می یابد. عوامل زیادی روی مقاومت سیم و کابل تاثیر می گذارد که یکی از آن ها طول سیم، سطح مقطع، جریان مجاز و همچنین جریان مصرفی می باشد.

محاسبه کشش جریان برق در سیم و کابل

محاسبه کشش جریان برق در سیم و کابل

تفاوت های مهم سیم و کابل

سیم و کابل ها هر دو به عنوان محصولات بسیار کاربردی هستند. که در صنعت برق به منظور انتقال جریان الکتریکی از این دو استفاده می‌کنند. حال این که سیم و کابل از لحاظ کشش جریان برق در انواع مختلفی طراحی می شوند. از این رو برای هر یک از لوازم الکتریکی به تناسب میزان انرژی مورد نیاز از انواع سیم و کابل با قدرت کشش جریان برق متفاوتی استفاده خواهند کرد.

در واقع می‌توان گفت که محاسبه کشش جریان برق در سیم و کابل بسیار راحت است. و از این رو می توانیم بفهمیم که چه نوع سیم و کابل را برای چه دستگاه یا وسیله ای می توان استفاده نمود. جریان برق ورودی از سیم و کابل ها همان جریان مجاز است که به روش‌های مختلفی تعیین می شود. برای به دست آوردن این کشش جریان می توان به جدول های مخصوصی که توسط متخصصین طراحی شده مراجعه کنید‌. که محاسبه این کشش نیاز به تخصص و مهارت بالایی دارد.

انواع سیم و کابل از نظر میزان جریان عبوری برق

سیم برق و کابل دارای انواع مختلفی هستند که از هر کدام می توان در صنایع و ماشین آلات متفاوتی بر اساس نوع مشخصات و مزایای آن ها استفاده نمود. کابل ها قدرت بیشتری در مقایسه با سیم ها برای انتقال جریان الکتریکی دارند و از این رو از این محصول برای کاربردهای گسترده در و پروژه‌ های عظیم تر می توان استفاده نمود.

اما سیم را می توان برای انتقال جریان الکتریکی ولتاژهای پایین و همچنین در بسیاری از وسایل الکتریکی استفاده کرد. هر دوی این وسایل که به منظور انتقال جریان الکتریکی طراحی شده‌ اند از یک قسمت به نام هادی و از قسمت مهمتری به نام عایق تشکیل می شوند. هادی به عنوان الکتریسیته جریان الکتریکی به شمار می رود که توسط عایق هایی از جنس pvc یا دیگر پلاستیک های قوی مصنوعی پوشیده شده است.

نکات مهم خرید بهترین سیم و کابل

سیم و کابل هر دو یک وسیله ای هستند که برای برق رسانی و انتقال انرژی الکتریکی به نقاط مختلف یا بین دستگاه های الکتریکی از آن ها استفاده می کنند. این دو وسیله در صنعت برق منظور هدایت الکتریسیته اهمیت بسیار زیادی دارند از این رو بایستی به هنگام خرید نکات بسیار زیادی را مورد توجه قرار داد تا اینکه بتوان بهترین سیم و کابل را خریداری کرد. از مهم ترین نکات کشش جریان برق در سیم و کابل است که شما با محاسبه کشش جریان برق در سیم و کابل می توانید به میزان قدرت آن پی ببرید. البته این کشش در بسیاری از مواقع با علامت اختصاری روی بدنه سیم و کابل درج می شود.

مدل سیم و کابل

مهمترین و اصلی ترین پارامتری که به هنگام خرید باید به آن توجه نمود نوع مدل سیم و کابل است چرا که سیم و کابل ها از لحاظ ساختار، نوع کاربرد، تعداد رشته و غیره تقسیم بندی می شوند. با توجه به این حجم از تنوع و مشخصات می ‌توان گفت که کاربرد سیم و کابل نیز با توجه به مدل های مختلف آن متفاوت خواهد بود.

نوع هادی سیم و کابل

نوع هادی سیم و کابل نیز جزو پارامترهای بسیار مهمی است که باید حتماً به آن توجه ویژه‌ ای شود. متریال هایی نظیر مس، آلومینیوم ،طلا و نقره رسانای جریان الکتریکی هستند اما بیشترین کاربرد را مس و آلومینیوم به عنوان رسانای سیم و کابل دارند. معمولاً مس ها قدرت رسانایی بیشتری در مقایسه با دیگر انواع رساناها خواهند داشت اما از قیمت بسیار بالایی نیز برخوردارند‌ انتخاب آلومینیوم به عنوان یک رسانا الکتریکی قطعات مقرون به صرفه تر خواهد بود.

برند سیم و کابل

برند دیگر نکته مهمی است که به هنگام خرید کابل و سیم کمتر کسی به آن توجه می کند. اگر به سراغ برندهای پرآوازه بروید قطعاً به کیفیت مطلوب آن ها نیز دسترسی پیدا خواهید کرد.

نکات انتخاب بهترین سیم و کابل

نوع عایق

نوع عایق نیز جزو نکات مهم خرید سیم و کابل درجه یک برق به شمار می رود. عایق به عنوان یک پوشش مناسب برای محافظت از هادی به کار می رود از طرفی مانع از نشتی جریان الکتریکی می شود. از این رو عایق بایستی سطح کیفیت بسیار بالایی داشته باشد. چراکه عایق ها را از متریال های بسیار خاصی طراحی می کنند که از لحاظ سطح کیفی با یکدیگر تفاوت دارند.

همچنین ممکن است سطح کیفیت عایق برخی از شرکت ها نیز متفاوت باشند. و بهترین عایق برای سیم و کابل معمولاً از جنس پلی اتیلن و پی وی سی می باشد.

سطح مقطع

اگر به دنبال بهترین سیم و کابل هستید جدا از کشش جریان برق که به روش محاسبه کشش جریان برق در سیم کابل به دست می آید. بهتر است به سطح مقطع آن ها نیز توجه کنید. سطح مقطع به عنوان پارامتر مهمی است. که متشکل از قطر هادی و ضخامت عایق می باشد‌. این دو قطر و ضخامت بایستی در اندازه های استانداردی باشند. چنانچه شما استانداردهای سطح مقطع بهترین کابل و سیم را بشناسید. می توانید بهترین انتخاب را انجام دهید.

تعداد مشتریان خرید سیم و کابل

از مهمترین نکات خرید این است که شما به هر فروشنده اعتماد نکنید. معمولاً تعداد زیادی از مشتریان برای خرید سیم و کابل به هر مرکز فروشی مراجعه می‌ کنند. بهتر است بدانید بیشتر این فروشندگان واسطه گران و سودجویانی هستند که محصولات تقلبی و بی کیفیت را با برندهای معتبر و با قیمت بالایی به فروش می رسانند. مشتریانی که شناخت کافی از مشخصات سیم و کابل ندارند، گول این دسته از افراد را می خورند.

فشار قابل تحمل سیم و کابل

فشار قابل تحمل سیم و کابل همان کشش جریان برق است که باید به آن توجه نمود. با محاسبه کشش جریان برق در سیم و کابل می ‌توانید به فشار قابل تحمل آن ها پی ببرید. در غیر این صورت می توانید با مراجعه به جدول میزان کشش انواع کابل و سی به اعداد و ارقام استاندارد دسترسی پیدا کنید.

محاسبه کشش جریان برق در سیم و کابل

محاسبه کشش جریان برق در سیم و کابل

پارامترهای مهم تاثیرگذار بر قیمت سیم و کابل

سیم و کابل هر دو جزو بهترین رسانه های الکتریکی هستند که هادی جریان الکتریکی به شمار می روند. این دو محصول انرژی الکتریکی را از این نقطه به نقطه دیگر انتقال خواهند داد. این دو محصول از نظر ماهیت تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. و تنها می ‌توان گفت که از نظر قدرت انتقال جریان و نوع کاربرد با یکدیگر متفاوت هستند. چنانچه شما به هنگام خرید به مشخصات مهم یک سیم و کابل با کیفیت توجه کنید، می ‌توانید بهترین محصول را انتخاب نمایید.

یکی از کاربردهای مهم انواع سیم و کابل برای مصارف ساختمانی است. سیم و کابل های مورد استفاده در صنعت ساختمان دارای انعطاف پذیری بسیار بالایی هستند. و هر یک در انواع مدل های مختلفی تشکیل می شوند. کشش جریان برق در این دو کاملاً با یکدیگر تفاوت دارد. و با محاسبه کشش جریان برق در سیم و کابل می توان به این نتیجه درست دست یافت.

یکی از نکات مهم قیمت کابل برق و سیم است و باید بدانید که عوامل بسیار زیادی روی قیمت سیم و کابل تاثیر خواهند گذاشت که برخی از آن ها عبارتند از:

هادی سیم و کابل

هادی مهمترین قسمت سیم و کابل از که بیش از اندازه قیمت آن را تحت تاثیر قرار می دهد. معمولاً هادی هایی از جنس مس قیمت بسیار بالا اما هادی های آلومینیومی قیمت مقرون به صرفه دارند.

عایق سیم و کابل

عایق دیگر پارامتر مهمی است که روی قیمت سیم و کابل تاثیرگذار است. انتخاب یک سیم و کابل مناسب با عایق با کیفیت قطعاً قیمت بالاتری نیز خواهد داشت اما درعوض طول عمر آن ها بیشتر خواهد بود.

برند سیم و کابل

برند یکی از پارامترهای مهم و تاثیر گذار است که به شدت قیمت را تحت تاثیر قرار می دهد. چنانچه به سراغ برندهای معتبر جهان بروید قطعاً بایستی هزینه بالایی نیز جهت خرید آت متقبل شوید. به این نکته توجه داشته باشید که برندهای معتبر کیفیت فوق العاده عالی دارند.

نتیجه

محاسبه کشش جریان برق در سیم و کابل به شما کمک می کند تا در رابطه با قدرت انتقال انواع مختلف سیم و کابل بیشتر آشنا شوید. چرا که سیم و کابل ها را در انواع مدل های مختلفی برای مصارف گوناگون با قدرت توان متنوعی طراحی کرده اند. از این رو برای هر نوع کاربردی باید از یک سیم و کابل مخصوصی استفاده کرد سیم و کابل ها به عنوان یک وسیله کاربردی در صنعت برق به منظور جابجایی جریان الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرند.

کیفیت خرید این دو محصول و همچنین نگهداری صحیح آن ها اهمیت بسیار زیادی دارد. برای دسترسی به بهترین سیم و کابل درجه یک در تنوع بسیار زیاد، می توانید به فروشگاه برقیجات مراجعه کنید. این مرکز فروش بهترین انواع سیم و کابل را با برند شرکت های معروف جهان در کیفیت و قدرت بالا و قیمت مناسب به صورت اینترنتی عرضه می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *