مقالات

محافظ برق ارت دار

محافظ برق ارت دار

آیا با عملکرد محافظ برق ارت دار آشنا هستید؟ می دانید محافظ های ارت دار را به چه منظوری استفاده می کنند؟ محافظ برق یک نوع وسیله حفاظتی است که در صنعت برق جهت محافظت از لوازم الکتریکی به کار می . با توجه به پیشرفت از این وسیله نیز در مدل های پیشرفته تر و مدرن تر وارد بازار می‌ شود. در ادامه در رابطه با محافظ برق ارت دار توضیحات بیشتری را ارائه خواهیم داد.

محافظ برق ارت دار

محافظ برق به عنوان یکی از وسایل کاربردی است که وظیفه حفاظت از لوازم الکتریکی را دارد. این وسیله الکتریکی لوازم برقی را در برابر شوک های الکتریکی و نوسانات برق محافظت خواهد کرد. محافظ برق در مدل های مختلفی است که مدل پیشرفته و بسیار کاربردی آن محافظ برق ارت دار می باشد. این نوع محافظ برق در برابر افزایش ولتاژ برق برای محافظت از لوازم الکتریکی جریان برق را قطع می‌کند و با زمان تاخیری پس از به حالت استاندارد برگشتن میزان ولتاژ مجدد جریان برق را متصل می کند.

مدل های ارت دار امروزه کاربرد بسیار زیادی دارند چرا که این گونه محافظ برق جریان الکتریکی وارد بر سیستم را به صورت کامل به زمین منتقل می کند که این انتقال توسط سیم های ارت دار انجام می شود. چنانچه تمامی لوازم الکتریکی مجهز به یک سیم اتصال به زمین باشند از لوازم برقی و نشتی جریان کاهش پیدا می کند.

کاربرد محافظ برق ارت دار

شاید از نظر شما هم کاربرد ارت کمی نامفهوم باشد در واقع باید گفت که در لوازم الکتریکی کابل های ارت به جهت حفظ ایمنی و محافظت از افراد و دستگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد. این سیم ها میزان جریان الکتریسیته وارد بر سیستم را به صورت کامل به زمین انتقال خواهند داد. کل سیستم ارتینگ خود از یک چاه ارت و سیم متصل به چاپ تشکیل می شود.

چنانچه بدنه تمام وسایل الکتریکی به یک رشته سیم اتصال به زمین متصل باشد یک سیستم ارتینگ به وجود می آید که باعث محافظت از وسایل و جان افراد خواهد شد. حال اینکه محافظ برق ارت دار ایمنی بالاتری را به وجود می آورد. این دستگاه علاوه بر محافظت از لوازم الکتریکی در برابر شوک و نوسانات الکتریکی در برابر نشتی و دیگر جریانات خطرناک الکتریکی جان افراد و همچنین سلامتی دستگاه‌های الکتریکی را حفظ می کند.

محافظ برق ارت دار

محافظ برق ارت دار

عملکرد محافظ برق ارت دار

محافظ برق ارت دار بهترین و ایده آل ترین محافظ برقی است که برای حفظ جان افراد و جلوگیری از بسیاری از خطرات آتش سوزی از آن استفاده می کنند. شاید برای شما هم عملکرد محافظ ولتاژ ارت دار بسیار حائز اهمیت باشد. نوسانات و شوک‌های الکتریکی که توسط جریان برق می توانند باعث آسیب رساندن به لوازم الکتریکی شود که نتیجه آن می‌تواند منجر به آتش سوزی گردد، نوعی خطر بسیار بزرگ محسوب خواهد شد.

به منظور محافظت از لوازم الکتریکی در برابر شوک های الکتریکی از محافظ برق استفاده می کنند. این محافظ به هنگام احساس خطر یا یا نوسانات الکتریکی باعث قطع شدن جریان در مدار می شود در نتیجه پس از زمان تاخیر و به حالت استاندارد برگشتن جریان برق مجدد جریان را متصل میکند‌ یک محافظ برق باعث محافظت از لوازم الکتریکی خواهد شد حال اینکه امروزه از محافظ برق ارت دار جهت حفظ امنیت بیشتر استفاده می کنند.

این نوع محافظ برق همانگونه که از نام آن پیداست مجهز به سیم و کابل برق ارت داری است که جریان بیش از حد را به زمین منتقل می کند. همانگونه که مستحضرید سیم ها متشکل از سیم‌ های فاز و نول هستند که یک سیم سبز رنگ دیگر در کنار آنها برای حفاظت از مدار مورد استفاده قرار می گیرد. این سیم سوم را با نام سیم زمین یا ارت شناسند. این سیم که در کابل محافظ برق استفاده شده است به بدنه بیرونی دستگاه متصل می گردد که توسط یک ترمینال سوکتی با یک اتصال مجاز به وسیله صورت می گیرد.

چنانچه خطا یا خرابی در دستگاه های الکتریکی به وجود بیاید، این سیم می تواند به فرایند خود ادامه دهد. چنانچه یک وسیله های بدون سیم ارت باشد می‌تواند مشکلات بسیار زیادی نظیر بر گرفتگی افراد را به وجود بیاورد. در صورتی که در یک وسیله الکتریکی مشکلی به وجود بیاید در صورت تماس با بدنه وسیله شخص دچار برق گرفتگی خواهد شد.

نکات خرید بهترین محافظ ارت دار

همانگونه که اشاره شد، محافظ برق ارت دار یک نوع محافظ بسیار استانداردی است که عملکرد بهتر و قوی تری دارد. این نوع محافظ ها همانگونه که از نامشان پیداست مجهز به سیم ارت هستند که بسیاری از جریان های غیر استاندارد و غیرمجاز را به زمین منتقل می ‌کنند. چنانچه برخی از لوازم الکتریکی فاقد سیم ارت باشند قطعاً می‌تواند در صورت خرابی عواقب بسیار زیادی نظیر آتش‌ سوزی و برق گرفتگی افراد به وجود بیاورد. حال اینکه محافظ برق یک نوع وسیله حفاظتی محسوب می‌شود که برای محافظت از لوازم الکتریکی از آن استفاده می کنند. این وسیله الکتریکی خود در مدل‌های ارت دار نیز طراحی می‌شود. محافظ برق ارت دار قطعا امنیت بیشتری را در مقایسه با محافظ برق معمولی برقرار می ‌کند اما بهتر است به هنگام خرید بهترین محافظ برق نکات بسیار زیادی را مورد توجه قرار دهید.

استاندارد ساخت

اولین و مهمترین پارامتر خرید بهترین محافظ برق توجه به استاندارد ساخت آن است. یک محافظ برق با کیفیت دارای علامت استاندارد است که نشان از کیفیت بالا و ضد آتش بودن محافظ برق محسوب می شو.د بسیاری از افراد به هنگام خرید تنها به قیمت توجه می‌کنند و هیچ اهمیتی به علامت استاندارد محصول ندارند.

مدت زمان پاسخ دهی محافظ برق ارت دار

مدت زمان پاسخ دهی محافظ برق ارت دار اهمیت بسیار زیادی دارد. زمان پاسخ دهی شامل همان مدت زمانی میشود که یک محافظ برق شوک الکتریکی را احساس کرده و در برابر آن واکنش نشان می دهد که با واکنش محافظ برق جریان برق قطع شده و پس از استاندارد شدن آن محافظ برق مجددا باعث به جریان انداختن برق خواهد شد.

تعداد فاصله پورت محافظ

تعداد فاصله پورت یا خانه‌ های یک محافظ بر اهمیت بسیار زیادی دارد. معمولاً آدابتور بسیاری از لوازم الکتریکی بسیار بزرگ است و با در کنار هم قرار گرفتن آن ها ممکن است چنانچه فاصله کمی بین خانه ها وجود داشته باشد این اتصال ایجاد نگردد.

نکات مهم در رابطه با انواع محافظ برق

• محافظ برق بهترین وسیله الکتریکی محافظتی است که قطعاً در هر خانه‌ای یک محافظ برق مخصوص لوازم الکتریکی وجود دارد. یخچال ها پرکاربردترین وسیله الکترونیکی در هر خانه محسوب می شوند که با توجه به نجومی بودن قیمت آنها قطعاً افراد جهت محافظت از یخچال از یک محافظ برق مخصوصی استفاده می کنند. این دستگاه وظیفه بسیار مهمی دارد چه بسا اگر مدل آن محافظ برق ارت دار باشد. اگر چه یک محافظ برق خود وظیفه محافظت از تمامی لوازم الکتریکی منزل شما را خواهد داشت اما خود به عنوان یک وسیله برقی جهت طول عمر بالا و عملکرد بهتر، نیاز به رعایت نکات بسیار مهمی در رابطه با استفاده و نگهداری از آن دارد.

• بهتر است یک محافظ برق در مکانی خشک قرار بگیرد. این دستگاه را هرگز در مکان هایی که رطوبت وجود دارد قرار ندهید چرا که امکان آتش سوزی زیاد است.

• برای افزایش طول عمر یک محافظ برق ارت دار چگونگی نگهداری صحیح از آن اهمیت بسیار زیادی دارد. از این رو بهتر است محافظ برق را در مکانی قرار دهید که از ضربه های سنگین در امان باشد.

• تعداد اتصالات کافی برای انواع لوازم الکتریکی بسیار اهمیت دارد. لوازم الکتریکی نظیر وسایل الکتریکی صوتی و تصویری شما دارای میزان توان مصرفی یکسانی هستند. بایستی متناسب با تعداد آنها یک محافظ برق با تعداد خانه یا پرت های مناسب خریداری کنید.

• به هنگام خرید یک محافظ با کیفیت بهتر است به برند آن توجه کنید. چرا که معمولاً برندهای معتبر محصولات خود را با مواد در ولی بهتر به تولید می رسند. اگر محافظ شما سطح کیفی بالایی داشته باشد و نگهداری از آن نیز به خوبی انجام شود قطعاً محافظ برق هم عملکرد بهتری داشته و هم طول عمر آن افزایش پیدا می کند.

محافظ برق ارت دار

محافظ برق ارت دار

دلیل یکسره بودن محافظ برق ارت دار

جریان برق با یک حالت استانداردی کار می کند و تمامی لوازم الکتریکی نیز مطابق به این شاخصه های استاندارد طراحی می شود. چنانچه این جریان از حالت استاندارد خارج شود به آن نوسان و شوک الکتریکی می گویند که می تواند به لوازم الکتریکی آسیب برساند. جهت محافظت از لوازم الکتریکی از محافظ برق ارت دار استفاده می کنند که این وسیله در انواع مدلهای بسیار مختلفی طراحی می شود.

این دستگاه هم بر اساس حداکثر توان خروجی و هم انواع لوازم الکتریکی تقسیم بندی می شود. به دلیل عدم نگهداری صحیح و حتی طول عمر بالای محافظ برق ممکن است مشکلات بسیار زیادی در این دستگاه به وجود بیاید. یکی از رایج ترین مشکلات محافظ برق یکسره شدن آن است. شاید برای بسیاری از شما مهم باشد که دلیل یکسره شدن محافظ برق ارت دار چیست؟

• یکی از مهمترین دلایل اصلی، خرابی آی سی ها است. در صورتی که آی سی یک محافظ برق آسیب ببیند قطعات دستگاه یکسره می شود. چنانچه از آسیب رسیدن به این قطعه اطمینان حاصل کردید می توانید اقدام به تعویض آن نمایید.

• اگر زمانی رله یک محافظ برق آسیب ببیند قطعاً محافظ برق شما یکسره می شود در این صورت شما می توانید جهت تعویض آن اقدامات لازم را انجام دهید.

• یکی از دلایل اصلی دیگری که محافظ برق را یکسره می کند آسیب رسیدن به خازن ها می باشد. خازن ها در انواع مختلفی هستند که از مدل‌های سرامیکی در قسمت ورودی این دستگاه استفاده می کنند. چنانچه خازن سرامیکی یک محافظ برق آسیب دیده باشد دستگاه یکسره شده و می توانید جهت تعویض آن اقدام کنید.

نتیجه

محافظ برق ارت دار یک نوع وسیله بسیار پیشرفته و محافظتی است که جهت مراقبت از لوازم الکتریکی از آن استفاده می کنند. این وسیله همانگونه که از نام آن پیداست یک نوع وسیله محافظتی است که مجهز به سیم ارت می باشد. محافظ های ارت دار نیز همانند محافظ های معمولی دارای مدل های مختلفی هستند. و به هنگام خرید بایستی نکات بسیار زیادی را مورد توجه قرار دهید‌. چنانچه می خواهید به بهترین کیفیت محافظ برق ارزان دسترسی پیدا کنید، بهتر است به فروشگاه برقیجات مراجعه نمایید. این مرکز فروش به صورت ۲۴ ساعته میزبان شما مشتریان عزیز خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *