مقالات

محافظ برق تابلویی

محافظ برق تابلویی

محافظ برق تابلویی چیست؟ با مشخصات و مزایای این تابلوها آشنایی دارید؟ محافظ برق به عنوان یک وسیله بسیار پرکاربردی است که برای حفاظت از وسایل الکتریکی از آن استفاده می کنند. این وسیله مناسب استفاده برای تابلو برق است و به همین جهت با نام محافظ برق تابلویی شناخته می شود. هم اکنون جهت آشنایی بیشتر با محافظ برق تابلویی توضیحات بیشتری در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.

محافظ برق تابلویی

محافظ برق همانگونه که از نام آن پیداست یک وسیله الکتریکی محافظتی محسوب می‌شود. این وسیله الکتریکی به منظور حفاظت از کلیه لوازم الکتریکی مورد استفاده در منزل در مدل های مختلف متناسب با نوع وسیله الکتریکی طراحی می شود. محافظ برق در انواع و اقسام مختلفی وجود دارد که یکی از بهترین و کاربرد ترین آن ها محافظ برق تابلویی است.

منظور از محافظ برق تابلویی دستگاهی است که جهت کنترل و محافظت از مدار الکتریکی و همچنین تمامی تجهیزات الکتریکی از آن استفاده می کنند. بسیاری از افرادی که در ساختمان های خود از کلید و فیوزی با ولتاژ پایین استفاده می کنند دارای تابلوهای محافظ برق هستند. اما معمولاً محافظ برق تابلوی خانگی و صنعتی با یکدیگر تفاوت دارند. اینگونه محافظ برق ها قابلیت تنظیم شدن دارند و بر اساس ولتاژ برق مصرفی نیز در مدل های تک فاز و سه فاز طراحی شده ‌اند‌ در این گونه محافظ برق را میتوان در برابر شوک و نوسانات الکتریکی تنظیم نمود.

کاربرد محافظ تابلوی

محافظ تابلوی امروزه با بهره مندی از علم روز در مدل های هوشمند طراحی شده اند که بازه تغییرات ولتاژی بسیار بالایی دارند.  از آنجایی برق به صورت کلی برای تمامی لوازم الکتریکی ساختمان مورد استفاده قرار میگیرد، با تنظیم جریان برق مصرفی می تواند آن را کنترل نماید. این محافظ ها در سایزهای استاندارد طراحی شده اند که میتوان آن ها را در باکس‌ های کنتور خانگی نصب نمود.

با استفاده از محافظ برق تابلوی خطرات و خسارت های ناشی از اختلالات موجود در سیستم های شبکه های برق کاهش پیدا می کند. این دستگاه به گونه ای طراحی شده که می تواند ولتاژ برق را به راحتی اندازه بگیرد و چنانچه میزان ولتاژ بیش از حد استاندارد و یا کمتر از حد مشخص شده باشد باعث قطعی جریان برق به عدم آسیب رسیدن به لوازم الکتریکی می شود.

مهمترین نکته انتخاب بهترین محافظ برق تابلویی

محافظ برق تابلویی بهترین محافظی است که برای حفاظت برق تابلوهای برق از آن استفاده می‌کنند. حفاظت از تابلوهای برق جهت افزایش ضریب اطمینان اهمیت بسیار زیادی دارد. از طرفی امنیت تجهیزات و بسیاری از لوازم الکتریکی بسیار مورد توجه است. از محافظ برق تابلوی به منظور حفاظت و همچنین افزایش طول عمر تجهیزات الکتریکی استفاده خواهند کرد. این محافظ برق تابلویی خود از انواع اقسام قطعات مختلفی تشکیل می شود که هر یک وظیفه بسیار مهمی را برعهده دارند. بهتر است به هنگام انتخاب بهترین محافظ برق تابلوی نکات بسیار زیادی را مورد توجه قرار دهید تا یک انتخاب درستی داشته باشید.

تعداد فاز و فرکانس کاری

بهترین و مهمترین نکته ای که به هنگام خرید محافظ برق بایستی بهبهان توجه داشت تعداد فاز و همچنین فرکانس کاری آن دستگاه می باشد.

علامت استاندارد

بهتر است علامت استاندارد را جز پارامترهای اولیه خرید بهترین محافظ های تابلویی قرار دهید تا به بهترین کیفیت آن دسترسی داشته باشید.

برند محفاظ تابلوی

برند شرکت سازنده دیگر نکته مهمی است که در انتخاب بهترین محافظ های تابلوی برق مورد توجه قرار می گیرد.

درجه حفاظت تابلو برق

درجه حفاظت کلید دیگر نکته مهمی است که بایستی با درجه حفاظت تابلو برق هماهنگی داشته باشد. چرا که باعث عدم کاهش درجه حفاظت تابلو برق میشود.

قیمت محافظ برق تابلوی

قیمت یکی از مهمترین پارامترهای مهمی است که بایستی در انتخاب محافظ برق درجه یک تابلوی آن را مورد توجه قرار داد. پس از اینکه شما به تمام مشخصات محافظ برق تابلویی نظیر کیفیت، برند، ابعاد، درجه حفاظت، تعداد فاز و غیره توجه کردید آنگاه نوبت به بررسی قیمت می‌ رسد. چرا که قیمت هر محصولی بر اساس مشخصات آن ها مورد استفاده قرار می گیرد.

دکمه خاموش روشن

یک نکته بسیار مهم دیگری که در رابطه با محافظ برقی تابلویی بایستی به آن توجه نمود این است. که محافظ های تابلویی که در تابلو برق مورد استفاده قرار می‌گیرند فاقد دکمه خاموش روشن هستند. چرا که بایستی جریان برق در تابلو برق به صورت مداوم جریان داشته باشد.

محافظ برق تابلویی

انواع محافظ برق تابلویی

همانگونه که اشاره شد محافظ برق تابلویی یک نوع محافظ برق مخصوصی است که در تابلو برق از آن استفاده می شود. این نوع محافظ برق معمولاً قدرت بسیار بالایی با توان بستر فیش ۶۰۰۰ ولت کار میکند. این نوع محافظ برق مخصوص استفاده پشت کنتور طراحی می‌شود و معمولاً در تابلو برق آن را نصب می کنند.

این محافظ های برق تابلویی را خود بر اساس نوع برق مصرفی به انواع محافظ برق تابلوی تک فاز و سه فاز تقسیم می شوند. محافظ سه فاز تابلوی محافظ برقی است که با استفاده از برق سه فاز کار میکند از برق سه فاز برای استفاده ماشین آلات بسیار قوی به کار می گیرند.

محافظ ولتاژ تک فاز

این محافظ های ولتاژ تک فاز مدلی از انواع محافظ برق هستند که با برق تک فاز می‌کند و مناسب استفاده برای تمامی مراکز صنعتی و همچنین خانگی هستند. معمولاً محافظ های تک فاز کنترلی دیجیتالی که با بهره مندی از علم روز طراحی شده‌اند به راحتی قابلیت تنظیم ولتاژ شبکه را دارند. این نوع محافظ ها می توانند در برابر نوسانات الکتریکی مقاومت بسیار بالایی داشته باشند همچنین خطای افزایش و کاهش ولتاژ در آنها وجود دارد. معمولاً زمان تاخیر برای قطع برق با افزایش ولتاژ در این محافظ ها با یک دهم ثانیه و با کاهش ولتاژ با یک ثانیه همراه می باشد. البته برق تک فاز همان مدار جریان متناوب و متشکل از ۲۳۰ است.

محافظ سه فاز

محافظ های سه فاز نیز محافظ هایی هستند که با برق سه فاز شهری کار می کنند. از محافظ های سه فاز بیشتر برای مصارف صنعتی استفاده می ‌کنند که قدرت نیازی برای کارایی خود دارند. در طراحی محافظ های سه فاز از سه سیم فاز و یک نول استفاده می کنند.

چند نکته مهم در رابطه با محافظ برق

محافظ برق جزو وسایل الکتریکی کاربردی است که با بهره مندی از علم تکنولوژی آن را طراحی کرده اند. این دستگاه در برابر نوسانات بیش از حد و کاهش نوسانات مقاومت دارد و لوازم الکتریکی را در برابر شوک های الکتریکی محافظت خواهد کرد. محافظ ها با بدنه ضد آتش و حرارت طراحی شده اند اما مجهز به یک فیوزی هستند که در صورت شدت بیش از حد نوسانات فیوز آسیب دیده و می توان آن را به راحتی تعویض نمود.

محافظ برق تابلویی بهترین وسیله ای است که در تابلو برق و در مسیر ورودی برق قرار می‌گیرد. چنانچه مقدار ولتاژ و آمپر مصرفی در اثر اختلالاتی نظیر رعد و برق و اشکالات برق رسانی به وجود آید باعث قطع شدن جریان بخش شده و از لوازم الکتریکی محافظت می کند. برای طول عمر هر نوع محافظ برقی ما موظف هستیم تا به نکات بسیار زیادی توجه کنیم تا آن وسیله کیفیت اولیه خود را حفظ کند.

البته نکته مهم این است که به هنگام خرید به کیفیت محافظ برق توجه کنید. بسیاری از محافظ های تولیدی برخی از شرکت ها دارای سطح کیفی پایینی هستند. چنانچه این محافظ ها را به دلیل داشتن قیمت ارزان خریداری کنید تا در صورت نگهداری صحیح نیز ممکن است طول عمر آنها کاهش پیدا کند.

  • یک نکته بسیار مهم در رابطه با محافظ برق آمپر usb آنها است. بسیاری از محافظ ها علاوه بر پریز مجهز به آمپر usb هستند که این قسمت می تواند باعث شارژ شدن برخی از لوازم الکتریکی نظیر موبایل شود. چنانچه آمپر یک محافظ برق یک آمپر باشد میتوان برای شارژ کردن گوشی موبایل از آن استفاده نمود.
  • کارایی محافظ برق اهمیت بسیار زیادی دارد. چنانچه شما برای تابلو برق می خواهید از یک محافظ برق استفاده کنید بایستی حتماً اقدام به خرید محافظ برق تابلوی نمایید که قدرت عملکرد مناسبی دارد. این نوع محافظ برق به گونه ای طراحی شده تا کل سیستم برق یک ساختمان را در برابر نوسانات محافظت نماید.
محافظ برق تابلویی

محافظ برق تابلویی

مزایای محافظ برق تابلویی

قطعا که خاموش و روشن شدن ناگهانی برق و همچنین شبکه های الکتریکی و نوسانات ایجاد شده می تواند آسیب بسیار جدی به بسیاری از لوازم الکتریکی وارد کند. چه بسا اگر این لوازم الکتریکی نظیر یخچال، تلویزیون، لباسشویی، جاروبرقی و غیره باشد که دارای قیمت نجومی هستند. شما می توانید برای حفاظت از لوازم الکتریکی خود از یک محافظ برق مخصوص به آن وسیله استفاده نمایید.

قطعاً خرید چندین محافظ برق برای هر یک از لوازم الکتریکی برای بسیاری از افراد مقدور نیست در این صورت می توانند اقدام به خرید محافظ برق تابلویی کند که در تابلو برق و در مسیر ورودی جریان برق نصب می شود. این وسیله با قدرت فوق العاده عالی که دارد از کلیه لوازم الکتریکی در برابر نوسانات الکتریکی محافظت می کند. معمولاً این نوع محافظ برق دارای توان بسیار بالایی است و یک محافظ برق معمولی شناخته نمی شود. این نوع محافظ دارای مزیت‌های بسیار زیادی است که برخی از آن ها عبارتند از:

  • این نوع محافظ برق ولتاژ و نوسانات اضافی را حذف می کند در واقع توسط سیم ارت آنها را به زمین هدایت کرده و از سیستم برق و جان افراد محافظت می کند.
  • با استفاده از محافظ برق تابلو ای کلیه لوازم الکتریکی سالم مانده و طول عمر آنها افزایش پیدا خواهد شد.
  • بهترین محافظ برق باعث یکنواخت کردن جریان برق به سب شوک و نوسانات ناگهانی برق می شود.
  • محافظ برق تابلویی شامل بهترین محافظی است که در تابلو برق قرار گرفته و استفاده از آن به دلیل عدم استفاده از چندین محافظ برق مخصوص لوازم الکتریکی منزل مقرون به صرفه تر خواهد بود.
  • بهترین محافظ برق تابلویی ارت دار در صورت خرابی شبکه برق و لوازم الکتریکی مانع از وقوع آتش سوزی و خطر ابتلا برق گرفتگی افراد می شود.

نتیجه

محافظ برق تابلویی بهترین وسیله ای است که به منظور محافظت از کلیه برق ساختمان از آن استفاده می کنند. این وسیله با سطح کیفی فوق العاده عالی توسط شرکت های زیادی تولید می شود. برای عملکرد بهتر محافظ برق بایستی به کیفیت مطلوب آن داشته باشید. فروشگاه برقیجات بهترین مرکز فروشی است هم اکنون انواع محافظ برق را با سطح کیفی بالایی توزیع می کند. برای خرید بهترین محافظ برق بهتر است، همین حالا از این فرصت استثنایی استفاده کرده و بهترین ها را با کمترین قیمت بخرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *