نورپردازی

محافظ نوسان برق چیست؟

محافظ نوسان برق

محافظ نوسان برق چیست؟

محافظ نوسان برق یکی از انواع قطعاتی است که امروزه در صنعت برق بسیار کارآمد و مورد اهمیت خواهد بود‌. بی شک همه ما در خانه و یا محل کار خود چندین نوع لوازم الکتریکی داریم. که برخی از آن ها همانند یخچال دائما با برق کار می کنند‌. جریان برق شهری ممکن است یا دچار کاهش و یا افزایش باشد. که این نوسانات برق بسیار برای لوازم الکتریکی ضرر خواهند داشت. و ممکن است به دستگاه ها آسیب برساند‌. این صدمه نیز با عبور جریان نوسانات به دستگاه باعث سوختن آن ها می شود. و تنها راه جلوگیری از عبور نوسانات برق شهری می باشد.

اما محصولاتی چون محافظ نوسان برق به منظور جلوگیری از این نوسانات طراحی شده اند. و شما برای تمام دستگاه های برقی خود که نیاز به محافظت در برابر نوسانات ناگهانی برق دارند. می توانید از این تجهیزات استفاده نمایید. این نوسانات نیز ممکن است بر اثر مشکلات برق منطقه، رعد و برق، اتصالات و … رخ دهد. این افزایش و یا کاهش ولتاژ برق نه تنها به دستگاه های برقی شما آسیب می رسانند. بلکه ممکن است حتی جان افراد را نیز به خطر بیندازد.

حال ممکن است این نوسانات یا باعث سوختن کامل دستگاه شوند. و یا آسیب جزئی به آن وارد نمایند. اما اگر دستگاه شما یک یخچال باشد. آیا در صورت عدم استفاده از محافظ نوسان برق ضرر نخواهید کرد؟ این دستگاه بین پریز و دستگاه مورد شما قرار گرفته و چنانچه ولتاژ برق شهری بیش از اندازه پایین و یا بالاتر شود. آنگاه محافظ برق مسیر برق خروجی دستگاه را قطع خواهد کرد.

انواع محافظ نوسان برق

همانطور که می دانید ایمنی در صنعت برق بسیار مورد اهمیت است. و برای برقراری ایمنی باید نکات بسیاری را مورد اهمیت قرار داد. یکی از مهمترین اقدامات جهت برقراری ایمنی استفاده از استانداردها و همچنین تکنولوژی های خاص برای جلوگیری از خطرات و صدمات احتمالی می باشد. محافظ نوسان برق نیز یکی از انواع محصولات بسیار مطرح و پر کاربرد در صنعت برق است. که از آن برای جلوگیری از خطرات و صدمات احتمالی به لوازم الکتریکی و انسان استفاده می شود.

محافظ نوسان برق به عنوان یکی از محصولات کاربردی و پر اهمیت دارای انواع مختلفی می باشد. که هر یک از مدل های مختلف عملکرد یکسانی در برابر نوسانات برق دارند. اما ممکن است تنها در میزان توان خروجی و حتی تعداد و نوع  پریز با یکدیگر متفاوت باشند. هر نوع محافظ برق شاید یک توان خاصی داشته باشد. و باید محافظ برق مناسب با توان دستگاه مورد نظر را انتخاب نمود. انواع مختلف محافظ نوسان برق عبارتند از:

  • محافظ برق یخچال و فریزر

یخچال و فریزر یکی از انواع لوازم الکتریکی بسیار مهم و کاربردی در هر خانه و محل کاری است. که قیمت بالایی هم دارد. حال اینکه این نوسانات برق، ممکن است باعث صدمه دیدن دستگاه شود. که برای جلوگیری از این آسیب از تجهیزاتی چون محافظ برق استفاده می کنند. از طرفی یخچال و فریزر جزو دستگاه هایی هستند که دائما هم به برق متصل می باشند. و استفاده از محافظ برق خطر آسیب رسیدن به آن را کاهش می دهد.

به این نکته توجه داشته باشید که قیمت یخچال چند برابر محافظ نوسان برق است. و آیا به نظر شما آسیب رسیدن به یخچال ارزش استفاده از محافظ برق را ندارد؟ گاهی با صرف هزینه های کم جون خرید محافظ نوسان برق می توان از خسارت های احتمالی بزرگ جلوگیری کرد.

محافظ نوسان برق

رایج ترین‌ مدل های محافظ نوسان برق

  • محافظ لوازم صوتی و تصویری

لوازم صوتی و تصویری یکی از انواع لوازمی هستند. که استفاده از آن ها در تمام خانه ها رایج است. ساعات زیادی از شبانه روز را این لوازم روشن هستند‌. و قسمت اعظمی از کارایی تلوزیون ها با کمک برد الکترونیکی صورت می گیرد. که این بردها نسبت به نوسانات برق بسیار حساس هستند. ممکن است این نوسانات باعث آسیب رسیدن به تلوزیون شما شوند. پس بهتر است برای جلوگیری از آسیب های احتمالی از محافظ نوسان برق صوتی و تصویری استفاده نمود.

محافظ های صوتی تصویری همگی دارای ۵ ثانیه تا ۱ دقیقه با تاخیر کار می کنند. محافظ های صوتی تصویری تا حدودی با محافظ برق یخچال تفاوت دارند. چرا که این‌ مدل محافظ به قطع جریان به صورت موقت نیاز دارد. و دارای کلید قطع و وصل جریان برق می‌ باشد.

  • محافظ برق پکیج و کولر گازی

یکی دیگر از رایج ترین محافظ های نوسانات برق شامل، محافظ نوسان برق پکیج و کولر گازی می باشد. پکیج و کولر گازی هر دو جزو محصولاتی هستند که در هر ساختمانی موجودند. و معمولا زمان زیادی از آن ها استفاده می شود. این دو دستگاه نیز نسبت به نوسانات برق بسیار حساس هستند. و ممکن است در اثر این نوسانات وارده آسیب ببینند. برای محافظت از کولر گازی و پکیج می توانید از محافظ برق مخصوص این دو با توان مشخصی استفاده نمود. توان این نوع محافظ نوسان برق معمولا 3000 VA است و کلید ندارد.

  • محافظ برق پشت کنتور

کنتورها یکی از اصلی ترین لوازم الکتریکی هستند. که در ورودی هر ساختمانی نصب می شوند و قطعا تمامی ساختمان ها نیز دارای یک کنتور برق می باشند. کنتورها نیز در مقابل نوسان برق به شدت آسیب پذیر هستند و برای محافظت از آن در پشت کنتور از محافظ برق استفاده می کنند‌. این مدل محافظ درست در مسیر ورودی برق به ساختمان و درست در کنار کنتور برق قبل از کنتور نصب می گردد.

راهنمای مناسب انتخاب محافظ نوسان برق

محافظ برق، یکی از لوازم‌ الکتریکی کاربردی است که هم جهت انتقال برق و هم حفاظت از وسیله الکتریکی استفاده می شود‌. همانگونه که از نام این دستگاه پیداست وظیفه بسیار مهمی را بر عهده دارد، بنابراین هنگام خرید محافظ نوسان برق بهتر است نکاتی را به عنوان راهنما مد نظر قرار دهید.

  • بهتر است متناسب با نوع وسیله مورد نظر محافظ نوسان برق انتخاب کنید. معمولا یک محافظ برق با توان خروجی 1000 تا 2000 ولت آمپر کلید دار معمولا برای لوازم نسبتا کم مصرف نظیر گوشی، کامپیوتر و…مناسب می باشد. اما یک محافظ برق 2000 تا 3000 ولت آمپر بدون کلید بیشتر برای یخچال و فریزرها مناسب خواهند بود. اما محافظ برق نوسان برق 3000 تا 5000 ولت آمپر با کلید بیشتر برای کولر گازی مناسب تر است. حال اینکه محافظ هایی با توان خروجی 6000 ولت آمپر برای نصب بعد از کنتور مورد استفاده قرار می گیرند.
  • وقتی برای خرید محافظ برق مراجعه می کنید؛ به تعداد و نوع پریزهای محافظ برق دقت کنید. چرا که این قطعات را با توجه به نوع استفاده با یک یا چند پریز برق طراحی و تولید می کنند.
  • برخی از محافظ ها با پریزهای مختلف ممکن است قابلیت خاموش و روشن به صورت کلی یا تکی​ دارند. ممکن است برخی از محافظ ها این کلید را نداشته باشند و یا برخی کلید تکی یا جداگانه‌ برای قطع جریان برق دارند.
  • توان خروجی محافظ نوسان برق را مورد توجه قرار دهید. این محافظ برق ها یک توان خروجی مشخص دارند که بر واحد ولت آمپر یا وات هستند.
  • برند نوع شرکت تولید کننده نیز جزو مهمترین پارامترهایی است که روی کیفیت خرید محافظ نوسان برق تاثیر خواهد گذاشت. معمولا کمپانی های معتبر، محصولاتی بسیار باکیفیت و قیمت مناسب را طراحی، تولید و روانه بازار می کنند.

محافظ نوسان برق

محافظ نوسان برق آنالوگ یا آنالوگ؟

محافظ برق به عنوان یکی از لوازم‌ پر کاربرد در دو نوع آنالوگ و دیجیتالی در بازار وجود دارد. مدل آنالوگ همان مدل رایجی است که از گذشته تا کنون مورد استفاده قرار می گیرد. اما مدل های دیجیتال، همان مدل بسیار پیشرفته و جدیدی هستند  که با قابلیت بیشتر و کیفیت بهتر طبق تکنولوژی روز طراحی شده اند. مدل دیجیتال این محصول مجهز به یک المان حس کننده قوی است. که می تواند فشار، حرارت، رطوبت و حتی دما را به راحتی حس کرده و عمل می کند‌. مدل محافظ نوسان های دیجیتال بر خلاف مدل های آنالوگ دارای سیگنال های بسیار گسسته می باشند. که در محدوده زمان عمل خواهند کرد. اما مدل محافظ های آنالوگ یا قدیمی دائما دچار تغییرات پیوسته می باشند و ناگهانی عمل نمی کنند. مدل دیجیتال این محصول یک خروجی دیجیتال دارد اما و محافظ های آنالوگ خروجی آنالوگ دارند.

همچنین مدل دیجیتال به راحتی می تواند دو حالت را تشخیص دهد که یا 100 درصد کار خواهند کرد یا تحت هیچ شرایطی کار نمی کنند. اما سنسورهای محافظ آنالوگ دائما دچار تغییر بوده و می توانند از 100 درصد تا 0 درصد را تشخیص دهند. محافظ های مدل دیجیتال به دلیل پیشرفته بودن بسیار کارآمدتر هستند و مجهز به تکنولوژی روز می باشند. همچنین در ساخت مدل های نسل جدید از قابلیت های ویژه ای برای برقراری ایمنی بیشتر استفاده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *