نورپردازی

محافظ کنتور برق چیست؟

محافظ کنتور برق

آیا می دانید محافظ کنتور برق چیست؟ با نحوه عملکرد این دستگاه، نکات مهم خرید و استفاده و مزیت های استفاده از آن آشنا هستید؟ محافظت از تجهیزات الکتریکی نظیر یخچال، تلوزیون، لباس شویی و حتی سیستم برق کل ساختمان بسیار حایز اهمیت است. از این رو جهت رعایت استانداردها و حفظ ایمنی بایستی از محصولاتی چون محافظ برق به منظور حفاظت از این وسایل استفاده نمود.

چرا که جریان برق در معرض خطرات و مشکلات احتمالی چون نوسانات و شوک های الکتریکی قرار دارد. این نوسانات به شدت به تجهیزات الکتریکی آسیب خواهد رساند. حال اینکه محافظ برق چگونه باعث محافظت از لوازم الکتریکی می شود؟ در ادامه با عملکرد محافظ کنتور برق بیشتر آشنا خواهید شد.

محافظ کنتور برق

تمامی دستگاه ها و یا لوازم برقی الکتریکی خانه نیاز به محافظت در برابر نوسانات ناگهانی برق دارند. این نوسانات الکتریکی برق تحت تاثیر عوامل بسیار زیادی چون مشکلات تجهیزات برق منطقه، رعد و برق، مشکلات جریان و… ایجاد می شوند. حال اینکه افزایش یا کاهش ولتاژ برق که میتواند باعث بروز صدمات بسیار زیادی به لوازم الکتریکی شما شود. محافظ ولتاژ کنتور که در مسیر ورودی برق قرار می گیرد. برای محافظت از تمامی دستگاه های متصل به پریز برق به کار می رود. این محافظ برق همانگونه که از نام آن‌ پیداست، قبل از کنتور برق نصب شده و مانع از ورود تمامی نوسانات به سیستم کلی برق‌ ساختمان می شود.

این محافظ ها در برابر میزان‌ جریان و سطح ولتاژ مناسب و استاندارد هیچگونه عملکردی از خود نشان نمی دهد. اما چنانچه دامنه ولتاژ تغییر کند یعنی با افزایش یا کاهش ولتاژ نسبت به سطح استاندارد و معمولی، محافظ کنتور به شدت عکس العمل نشان می دهد.

زمانی که سطح ولتاژ به محدوده استاندارد خود باز گردد، دستگاه با ثابت شدن سطح ولتاژ دوباره باعث برقرار جریان می شود. این محافظ ها باعث انتقال میزان ولتاژ بالا و یا بیشتر از حد معمول به زمین خواهند شد. چنانچه جریان عبوری بسیار بالا باشد، قطعا محافظ برق می سوزد و ذوب می شود.

که در این صورت بوی سوختگی می دهد. این نوع محافظ برق اگرچه جهت محافظت از تمامی سیستم برق ساختمان طراحی می شود. اما اگر در معرض جریان بیش از حد قرار بگیرد، بی شک خود به شدت آسیب می بیند. شما با خرید یک محافظ کنتور برق مناسب می توانید از کل سیم‌ کشی ساختمان، تجهیزات برقی، سیستم روشنایی و…محافظت نمایید.

نکات مهم خرید و استفاده محافظ کنتور برق

دستگاه محافظ‌ کنتور برق یکی از تجهیزات بسیار کاربردی و پر اهمیتی است که یک نوع مبدل شناخته می شود. این وسیله را الکتریکی در مسیر ورودی جریان برق قرار می دهند. تا از نوسانات احتمالی که باعث آسیب رسیدن به تجهیزات الکتریکی می شود، محافظت نماید.‌ محافظ کنتور نیز در مسیر ورودی جریان برق ورودی به کنتور و بعد از کابل برق ساختمان چنین عملکردی دارد‌. یکی از مهمترین نکات کارکرد صحیح این دستگاه توجه به نکات مهم خرید و نگهداری صحیح از آن است.

  • به این نکته دقت کنید که محدوده کارآیی ولتاژ و آمپر این دستگاه به نوع دستگاه مورد نظر بستگی دارد. این جریان الکتریکی، به وسیله‌ الکتریکی مورد نظر بستگی دارد. پس شما باید محافظ مخصوص هر دستگاه را خریداری نمایید. برای کنتور نیز تنها بایستی محافظ مخصوص کنتور را خریداری نمایید.
  • یک محافظ برق مناسب بر اساس استاندارد باید از جنس ABS باشد. چرا که در برابر حرارت و آتش مقاوم است و درصورت وقوع آتش سوزی عملکرد خوبی خواهد داشت.
  • تمامی انواع محافظ های برق باید فیوز داشته باشند، تا با عبور جریان بیشتر از حد استاندارد، تنها فیوز آسیب ببیند و چنانچه فیوز بسوزد، به راحتی بتوان آن را عوض کرد.
  • علامت استاندارد و برند مهمترین پارامترهایی هستند که به هنگام خرید باید به آن توجه ویژه ای داشت. این ‌محافظ باید بر اساس استانداردهای خاصی طراحی گردد.
  • محافظ کنتور برق را باید به همراه گارانتی خریداری نمایید. چرا گارانتی در دستگاه های محافظ برق تضمین کیفیت آن ها است. حتی در صورت خرابی بتوان آن را تعویض نمود.
  • تمامی تجهیزات الکتریکی دامنه توان مصرفی متفاوتی با یکدیگر خواهند داشت. حال اینکه برای هر دستگاه باید محافظ برق مخصوص آن وسیله را خریداری کرد.
  • محافظ کنتور برق باکیفیت و استاندارد باید مجهز به کلید قطع و کلید وصل باشد. با وجود این دکمه چنانچه حادثه ای رخ دهد، می توان به سرعت محافظ برق را قطع نمود.
محافظ کنتور برق

محافظ کنتور برق

پارامترهای اصلی خرید محافظ برق

  • توجه کنید که محافظ برق تنها باعث محافظت از تجهیزات الکتریکی در برابر نوسانات الکتریکی می شود. و ایمنی افراد را تضمین نخواهد کرد. پس هنگام‌ کار و تعمیر محافظ برق و دستگاه الکتریکی مورد نظر حتما از ابزار کار مناسب جهت برقراری ایمنی استفاده نمایید.
  • محافظ برق کنتور درجه یک باید با حداکثر توان خروجی 6000 ولت آمپر باشد. این محافظ برق را توسط ترمینال تعبیه می کنند که باعث محافظت از کلیه وسایل الکتریکی ساختمان یا سیستم برق ساختمان می شود.
  • بهتر است به طول سیم توجه کنید و این طول باید به اندازه فاصله تجهیزات الکترونیکی تا پریز برق در نظر گرفته باشد.
  • مدت زمان پاسخ دهی یک محافظ برق بسیار اهمیت دارد. زمانی که یک محافظ برق کنتور نوسانات الکتریکی را شناسایی می کند و نسبت به آن واکنش نشان می دهد این مدت بسیار اهمیت دارد.
  • قیمت از مهمترین مؤلفه هایی است که به هنگام خرید یک‌ محافظ برق درجه یک بایستی حتما به آن توجه شود. معمولا با وجود مشکلات اقتصادی، دسترسی و خرید بهترین محافظ برق با قیمت مناسب از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.
  • کیفیت و ساختار محافظ برق نیز به سبب عملکرد بهتر و زیبایی مهم است. یک محافظ برق برای طول عمر بالا باید دارای حداکثر کیفیت مطلوب باشد. ساختار و طراحی محافظ برق نیز روی زیبایی آن تاثیر زیادی دارد که اکثر مشتریان به آن توجه می کنند.
  • نوع مرکز خرید از دیگر مواردی است که تمامی مشتریان برای دسترسی به بهترین محافظ باکیفیت و قیمت مناسب باید آن را مورد توجه قرار دهند. مراکز زیادی هم اکنون جهت فروش محافظ کنتور برق فعالیت می کنند. که فروشگاه برقیجات بهترین و بزرگترین مرکز فروش لوازم الکتریکی در کشور است.
  • روش خرید یکی دیگر از انواع فاکتورهای حایز اهمیت جهت دسترسی به بهترین محافظ برق می باشد. در میان روش های خرید، روش آنلاین بهترین و مقرون بصرفه ترین روش به شمار می رود.

دلیل اهمیت محافظ کنتور برق

تمامی دستگاه ها و یا لوازم برقی الکتریکی خانه نیاز به محافظت در برابر نوسانات ناگهانی برق دارند. این نوسانات الکتریکی برق تحت تاثیر عوامل بسیار زیادی چون مشکلات تجهیزات برق منطقه، رعد و برق، مشکلات جریان و… ایجاد می شوند. حال اینکه افزایش یا کاهش ولتاژ برق که میتواند باعث بروز صدمات بسیار زیادی به لوازم الکتریکی شما شود. محافظ ولتاژ کنتور که در مسیر ورودی برق قرار می گیرد.

برای محافظت از تمامی دستگاه های متصل به پریز برق به کار می رود. محافظ کنتور برق توسط یک برد الکتریکی و یک رله کار می کند که در زمان نوسان ولتاژ جریان را قطع می کنند.‌ با قطع شدن جریان برق، آسیب دیدن دستگاه های الکتریکی متصل به دستگاه نیز کاهی می یابد. اما چرا از محافظ کنتور برق استفاده می کنیم؟ اهمیت استفاده از محافظ برق به سبب اهمیت تمامی لوازم الکتریکی می باشد.

همانگونه که مستحضرید، روز به روز قیمت ها به شدت افزایش پیدا می کند و این قیمت گاهی می تواند حتی صد برابر یک محافظ برق باشد. چنانچه شما از یک محافظ برق مخصوص کنتور استفاده نکنید، بی شک در اثر تنش های احتمالی این وسایل می سوزند. تعمیر وسایلی چون یخچال و تلوزیون بسیار پر هزینه است؛ چه بسا اینکه این محصولات تعمیر نشود و بخواهید مجددا اقدام به خرید نمایید.

پس با خرید و استفاده از یک محافظ کنتور برق از تمام محصولات الکتریکی ساختمان محافظت نمایید. محافظ ولتاژ برق انواع مختلفی دارد که شامل محافظ برق معمولی و دیجیتالی است. نمونه محافظ های معمولی مجهز به سه لامپ ال ای دی است که نشان دهنده وضعیت برق هستند. اما در محافظ برق دیجیتال جدا از سه چراغ وضعیت، یک نمایشگر دیجیتالی نیز وجود دارد تا زمان تاخیر و عادی مقدار ولتاژ رل به صورت عددی نمایش دهد.

محافظ کنتور برق

محافظ کنتور برق

نتیجه

در سیستم‌ الکتریکی ساختمان جریان برق به صورت ثابت در مدار جاری است. حال اینکه تمامی لوازم الکتریکی جهت عملکرد خود به انرژی الکتریکی نیاز دارند. جریان برق نیز تنها مجاز به تحمل حد مجازی از ولتاژ و جریان برق است و در صورت اختلاف جریان و بروز نوسان قطعا به تمامی تجهیزات آسیب خواهد رسید. به همین منظور برای تمام وسایل الکتریکی یک محافظ برق مخصوص طراحی کرده اند که برای محافظت از هر یک بایستی حتما از محافظ برق مخصوص استفاده نمایید.

اما خرید محافظ برق برای هر یک از این دستگاه ها بصرفه نخواهد بود، به همین منظور خرید محافظ کنتور برق بهترین و مقرون بصرفه ترین راه ممکن است. چرا که این دستگاه در مسیر ورودی جریان برق کلی ساختمان قرار می گیرد و مانع از عبور نوسانات برق می شود. این محصول دارای مشخصات خاصی است و برای اینکه عملکرد بهتری داشته باشد، باید حتما به نکات مهم خرید و استفاده از آن توجه شود.

برای دسترسی به بهترین محافظ برق کنتور، فروشگاه برقیجات بزرگترین مرکز فروشی است که بهترین ها را برای شما به ارمغان می آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *