نورپردازی

معرفی انواع سایز کابل برق

انواع سایز کابل برق

کابل برق

کابل برق یکی از انواع لوازم بسیار کاربردی صنعت برق و برق کشی به شمار می رود. آنها متشکل از یک یا چند رشته سیم هستند. که این رشته سیم ها در کنار هم قرار می گیرند. رشته های سیم به هم تنیده با کمک یک لایه حفاظتی پوشانده می شوند. که به آن روکش کابل می گویند. از کابل ها در تمامی صنایع برای جابجایی و توزیع انرژی الکتریکی استفاده می کنند. که با توجه به نوع مصرفی که دارند. به انواع سایز کابل برق مختلف تقسیم می شوند.

از کابل ها بر اساس ابعاد، نوع، مدل و …می توان در صنایع مختلف اعم از صنعت ساختمان سازی، صنعت خودرو سازی، صنعت پتروشیمی و… استفاده کرد. تقسیم بندی کابل ها با توجه به ساختار و حتی سطح ولتاژ آن ها صورت می گیرد که هر یک دارای مشخصات ویژه ای هستند. اما مهم ترین تقسیم بندی کابل ها بر اساس نوع سایز آن ها انجام می شود که در ادامه به معرفی انواع سایز کابل برق خواهیم پرداخت.

معرفی انواع سایز کابل برق

خرید کابل برق، به عنوان یکی از قطعات بسیار مهم و کاربردی در صنعت برق توسط شرکت های بسیاری تولید می شود‌. نیاز شدید بازار باعث روی کار آمدن صنایع بسیار زیادی برای تولید انواع کابل شد. اما کابل ها برای استفاده در صنایع مختلف در انواع سایزهای مختلفی با تولید می رسند که هر یک از این سایزها مشخصات خاصی خواهند داشت‌. در اینجا به معرفی انواع سایز کابل برق و حتی کاربرد آن ها می پردازیم. البته کابل های موجود در بازار شامل کابل نمره 0.5 – 0.75 – 1 – 1.5 – 2.5 – 4 – 6 – 10 – 16 – 25 – 35 –  50 – 70 – 95 – 120 –  150 – 185 – 240 – 300 – 400 – 50 می باشد. برخی از انواع سایز کابل عبارت است از:

  • کابل برق 14 * 2

یکی از انواع سایز کابل های موجود در بازار کابل نمره 14_2 می باشد. که این نوع کابل دو رشته دارد و سطح مقطع آن 14 میلی متر می باشد. از این کابل ها می توان برای مدار جریان استفاده کرد و بیشتر برای نصب کلید برق و کلید پریز مناسب هستند. این سایز از کابل را برای نصب انواع لامپ نیز استفاده می کنند.

"انواع

  • کابل برق 1.5 * 2

نوع دیگری از کابل ها که در معرفی انواع سایز کابل برق به آن اشاره می شود، شامل کابل نمره ۱۵_۲ می باشد. این سایز کابل دو رشته هادی با انواع رنگ های متفاوت دارد که هر رنگ مفهومی دارد. این سایز کابل یکی از رایج ترین مدل‌ کابل هایی محسوب می‌ شود که بیشتر برای کانال های برق و لوله های ساختمانی به کار می رود. این کابل چنان قابلیتی دارد تا حداکثر 19 آمپر برق را از خود عبور داده و مقاومت آن زیاد است‌. همچنین تعداد رشته های آن 30 رشته هستند که جنس آن ها از مس خواهد بود.

انواع سایزهای کابل برق

  • کابل برق 10 * 2

کابل های 10_2 نوع دیگری از انواع کابل هایی هستند که هادی آن ها از جنس مس می باشد. این نوع کابل ها که مقاوم و کاربردی هستند از دو رشته سیم تشکیل می شوند. از این کابل ها بیشتر برای استفاده در قطعات الکتریکی استفاده می کنند که می توانند 30 آمپر جریان را از خود عبور دهند.

  • کابل برق 12 * 3

یکی دیگر از کابل هایی که کاربردی هستند، کابل برق با سایز 12_3 است که معمولا از آن بیشتر در لوازمی نظیر بخاری، ماشین لباس شویی و ماشین ظرفشویی استفاده خواهند کرد. این کایل ها می توانند حداکثر دمای 20 آمپر را از خود عبور دهند.

  • کابل برق ۱۴*۳

کاربردی ترین کابل موجود در بازار در معرفی انواع سایز کابل برق شامل کابل های 3_14 می باشد. از این مدل کابل ها بیشتر برای استفاده در مدارهایی با آمپر ۱۵ یا کمتر استفاده خواهند کرد. به عنوان‌ مثال از این کابل برای استفاده در پنکه های سقفی یا حتی کلیدهای برق سه پل می توان استفاده نمود. البته سطح مقطع این کابل ها ۱۴ است و سه رشته هادی دارند که جریان برق را عبور می دهد.

انواع سایز کابل برق

  • کابل برق ۱۲*۳

در لیست معرفی انواع سایز کابل برق 3_12 نیز وجود دارد. کابل هایی با ابعاد 3_12 را کابل های استاندارد می نامند که از آن ها برای لوازم و تجهیزات استانداردی استفاده می کنند. این کابل ها معمولا به ۲۰ آمپر و حتی کمتر ولتاژ نیاز دارند. از این کابل ها برای تهویه هوا، کوره‌، بخاری‌ و…استفاده می کنند.

  • کابل برق ۱۰*۳ و کابل ۸*۳

دیگر کابل هایی که در معرفی انواع سایز کابل برق مورد توجه قرار می گیرند شامل کابل های 3_10 و کابل 3_8 می باشد. از این کابل ها بیشتر برای استفاده در قطعات الکتریکی استفاده می کنند. این کابل ها برای عملکرد نیاز به ۳۰ آمپر دارند و بیشتر برای تجهیزات برقی چو خشک‎‌ کن به کار می رود.

چگونگی سایزبندی کابل های برق

همانگونه که اشاره شد، کابل ها جزو پرکاربردترین لوازم جهت انتقال برق هستند که در تمامی صنایع می توان از آن ها با توجه به نوع کابل استفاده نمود. کابل ها دارای انواع مختلفی هستند که قطعا هر کابلی با مشخصات خاص برای مصرف ویژه ای تهیه شده است. یکی از رایج ترین تقسیم بندی های کابل ها بر اساس سایز آن ها می باشد که هر سایز با ولتاژ خاصی که دارد، مناسب استفاده برای مکان و یا دستگاهی خواهد بود. اکنون پس از معرفی انواع سایز کابل برق بهتر است بدانیم که این سایزبندی کابل ها چگونه انجام می شود؟ اشاره شد که هر نوع کابلی را نمی توان برای هر مکان و هر نوع محصولی مورد استفاده قرار داد. بلکه برای استفاده در هر شرایطی یک نوع کابل با ابعاد متفاوتی طراحی شده است.

اما سایزبندی کابل های برق اعداد و ارقام متفاوتی هستند که روی پوشش کابل ها نیز درج می گردد. اما می دانید که این سایزبندی ها چگونه و طبق چه پارامترهایی تعیین می شوند؟ آیا معرفی انواع سایز کابل برق نشاندهنده چه مفهومی می باشد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که سایز کابل ها به پارامترهای بسیار مختلفی اعم از تعداد هادی‌ کابل، سیم نول آن و همچنین سطح مقطع کابل ها بستگی خواهد داشت. به عنوان مثال، از سمت چپ اولین عددی که روی کابل ها درج می گردد، نشانه تعداد رشته هادی کابل ها می باشد. اما دومین عدد پس از آن نیز نشانه سطح مقطع کابل است. و چنانچه در کابل مورد نظر از رشته نول استفاده کرده باشند. عدد سومی نیز در میان این دو عدد درج می گردد.

چگونگی شناخت اندازه کابل های برق

کابل ها جزو لوازمی هستند که برای برقکشی و استفاده از انرژی الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرند. اگر از شنا بخواهند به معرفی انواع سایز کابل برق بپردازید، بی شک باید درباره اندازه های مختلف آن نیز شناخت داشته باشید. اما می دانید دلیل مختلف بودن اندازه کابل ها چیست؟ کابل برق را برای استفاده در مصارف و تجهیزات گوناگونی استفاده می کنند که برای هر محصول و برقکشی به هر حوزه ای نیاز به ولتاژ خاصی هست؛ پس برخی از این سایزها نشان دهنده ولتاژ مختلف کابل ها خواهد بود.

هر اندازه از این کابل ها می توانند اندازه مختلفی از جریان را انتقال دهند. برای شناخت کابل ها بهتر است با روش های شناخت اندازه کابل ها آشنا باشید که عبارتند از:

  • در روش اول تنها کافیست تا شما به عایق روی کابل نگاه کنید. معمولا عدد آخر روی هر رشته نشانگر AWG سیم می باشد.
  • می توانید سیم کابل را توسط سیم چین به صورت عمودی برش دهید و اعداد را مشاهده کنید.
  • بهتر است قطر سطح مقطع را اندازه بگیرید که این اندازه گیری در واحد اینچ انجام می شود. دقت کنید که عایق نباید در این اندازه گیری قرار بگیرید.

فروشگاه برقیجات

برقیجات یک فروشگاه اینترنتی است که سال های زیادی در زمینه فروش انواع لوازم خانگی فعالیت می کند. این شرکت، معتبر ترین مرکز فروشی است که تمامی محصولات خود را با کمترین قیمت و بالاترین کیفیت توزیع می کند.

انواع سایز کابل نیز در این شرکت با سایزهای مختلفی توزیع می شود که هر یک از آن ها می توانند تولید یکی از کمپانی های مشهور باشند. شما می توانید خرید کابل برق را از این مجموعه انجام دهید. چه بسا اینکه قیمت کابل در فروشگاه برقیجات بسیار مقرون بصرفه است. برقیجات، به صورت شبانه روز میزبان پاسخگویی شما مشتریان گرامی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *