نورپردازی

نحوه تعمیر آنتن تلوزیون

آیا می توانید خود به تنهایی اقدام به تعمیر آنتن تلوزیون کنید؟ درباره مشکلات آنتن و عدم دریافت سیگنال ها تا چه حد اطلاعات دارید؟ آنتن ها یکی از انواع محصولات پر کاربردی هستند که در تمام خانه ها وجود دارند. چرا که این دستگاه یکی از نیازهای مهم گیرنده هایی نظیر تلوزیون هستند. که بدون آن ها هرگز نمی توان سیگنال ها را از مرکز دریافت نمود. اهمیت استفاده از آنتن با دریافت تصویر و صدای یک تلوزیون رابطه مستقیم دارد. حال به همان اندازه که به هنگام خرید آنتن تلویزیون روی کیفیت مانور داده می شود، به همان اندازه نیز باید در نگهداری از آن دقت کنیم.

بنابر دلایل بسیار زیادی یک آنتن نمی تواند کیفیت مطلوبی ارائه دهد که در این صورت با عیب یابی آن باید اقدام به تعمیر انتن تلوزیون کرد. اما چگونه؟ کدام قسمت را بررسی کنم؟ چگونه بدانم مشکل آنتن مربوط به چه قسمتی است؟ در ادامه توضیحات بیشتری را برای آشنایی شما عزیزان ارائه خواهیم داد.

تعمیر آنتن تلوزیون

آنتن ها به عنوان لوازم کاربردی هستند که نقش مهمی در ارائه تصویر و صدای گیرنده ها دارند. این دستگاه انواع مختلفی دارد که قطعا عملکرد و کیفیت متفاوتی نیز خواهند داشت. البته ممکن است حتی در تعمیر آنتن تلوزیون نیز این تفاوت به چشم بخورد. کیفیت آنتن در بهبود کیفیت آن بسیار تاثیر دارد، پس بهتر است هنگام خرید به این نکته توجه نمایید. برای نمونه آنتن آترون از جمله برندهایی است که خیلی کم به تعمیر نیاز پیدا می کند.

حال ممکن است آنتن ها تحت تاثیر شرایط مختلفی آسیب ببینند که از کیفیت تصویر و صدای ارسالی بکاهد. قبل از اینکه اقدام به تعمیر آنتن تلوزیون کنید. ابتدا بهتر است به عیب یابی آن بپردازید. یک آنتن ممکن است تحت تاثیر شرایط مختلفی نتواند عملکرد خوبی داشته باشد. که برخی از این مشکلات شامل:

  • ممکن است ایراد از کابل انتن باشد که شاید شما از یک کابل غیراستاندارد یا حتی فرسوده استفاده می کنید. به این نکته دقت کنید که کابل ها مهمترین لوازم در انتقال سیگنال ها هستند. و اگر آسیب ببینند قطعا شما کیفیت خوبی دریافت نخواهید کرد. جدا از کیفیت بالای کابل شما باید یک کابل مناسب و متناسبی را با قدرت بالا انتخاب کنید. معمولا کابل مناسب آنتن باید دارای لایه شیلد باشد‌. با شناسایی کابل آسیب دیده اکنون به راحتی می توانید اقدام به تعمیر آنتن تلوزیون کنید‌.
  • دیگر دلیل اصلی مشکل در انتن ها به سبب اتصالات ضعیف بین قطعات مختلف آن است. برای داشتن سیگنال خوب تنها کیفیت بالای آنتن و کابل کافی نیست، بلکه شما باید آنتن را به خوبی نصب کنید. چنانچه اتصالات به درستی و طبق استانداردها باشد، قسمت های داخلی آن در برابر تمام شرایط آب و هوایی نیز مقاومت خواهد بود‌. عواملی نظیر باران، گرد و خاک و … به باعث پوسیدگی دستگاه شده و دریافت سیگنال‌ ها را ضعیف می کند.
تعمیر آنتن تلوزیون

تعمیر آنتن تلوزیون

چگونگی تعمیر آنتن تلوزیون

  • ممکن است به دلیل وزش باد شدید آنتن از آن وضعیت تنظیم شده جابجا شده باشد. در این حالت آنتن در جهت سیگنال های ضعیف قرار می گیرد. در این صورت نیازی به تعمیر آنتن تلوزیون نیست و تنها با جابجایی یا چرخش می توانید مجددا آنتن را به وضعیت سابق بازگردانید.
  • فرسودگی قطعات آنتن یکی دیگر از عوامل مهمی است که روی دریافت سیگنال ها تاثیر می گذارد. بهتر است قسمت بدنه و قاب آنتن را باز کنید، خوب به داخل آن نگاه کنید اگر قطعه ای فرسوده بود و یا پارگی بین سیم های دستگاه وجود داشت آنگاه اقدام به تعویض دن نمایید. توجه داشته باشید که برای این کار شما باید به درستی قطعات تعویض شده را طبق همان ابعاد و استانداردها در جای خود توسط لحیم کار یا پیچ ها محکم کنید. چنانچه در این مرحله قطعات به خوبی در جای خود محکم نشوند، کیفیت دریافت و انتقال سیگنال دستگاه کاهش پیدا می کند.
  • تنظیمات فرکانس در عملکرد دستگاه بسیار مهم و تاثیرگذار است، پس اگر زمانی این تنظیمات خوبی انجام نشود هرگز سیگنال ها به خوبی دریافت نخواهند شد.
  • ممکن است قسمتی از بدنه آنتن دچار شکستگی شده باشد که این بدنه به راحتی قابل تعویض است. با شکستن بدنه آب باران، گرد و خاک و حتی نور خورشید باعث پوسیدگی قسمت های داخلی دستگاه می شوند.
  • در قسمت وردی آنتن شاید به دلیل وزن باد شدید و چرخش زیاد، کابل قطع شده باشد. اگر آنتن شما در چنین حالتی است، به راحتی می توانید آنتن را مجددا در حالت قبل به قسمت مربوطه نصب کنید.
  • میله های آنتن نباید دچار شکستگی یا پوسیدگی باشند. اگر شکستگی و یا پوسیدگی در میله ها باشد، انتن در دریافت و حتی انتقال سیگنال ها ضعیف عمل می کند که در این صورت باید اقدام به تعمیر انتن تلوزیون و یا تعویض میله ها نمایید.
  • داشتن کیفیت مناسب و معیوب نبودن آنتن و سایر قسمت های آن یکی دیگر از مهمترین شرایط لازم برای بهبود کیفیت دریافت و انتقال سیگنال آنتن تلوزیون به شمار می رود. جدا از خرید یک آنتن درجه یک و باکیفیت باید در نگهداری آنتن نیز نکات زیادی را رعایت کنیم.

شرط لازم آنتن برای دریافت سیگنال قوی

همانگونه که اشاره شد، آنتن ها یکی از ضروری ترین لوازمی هستند. که به منظور دریافت داده های اطلاعاتی یا سیگنال ها از آن ها استفاده می کنیم. شرط ارائه تصویر و صدای یک تلوزیون وجود یک آنتن مناسب و باکیفیت است که سیگنال ها را دریافت و طی فرآیندی توسط کابل به تلوزیون و دیگر گیرنده ها منتقل می کند. مشکلات زیادی می تواند مانع از دریافت قوی سیگنال شوند که با بررسی مشکل و تعمیر انتن تلوزیون می توان ان ها را برطرف نمود‌. برای کیفیت بهتر دریافت سیگنال شرایط زیادی وجود دارد که برخی از این شرایط شامل موارد زیر هستند:

  • اگر آنتن شما مدل هوایی است باید حتما ارتفاع آن را برسی کنید تا آنتن بتواند به خوبی به سیگنال ها دسترسی داشته باشد. موانع مهمترین عواملی هستند که مانع از دریافت سیگنال ها می شوند و ارتفاع قرارگیری آنتن از این رو اهمیت دارد.
  • میزان توان مورد نیاز برای دریافت سیگنال مهمترین پارامتری دیگر است که بر کیفیت سیگنال ها تاثیر دارد. به ار اندازه ای که دامنه سیگنال ها افزایش یابد محدوده دریافتی سیگنال افزایش پیدا کرده، در نتیجه در دریافت و انتقال سیگنال موفق تر عمل خواهد شد.
  • انتخاب کابل مناسب با طول اندازه نیز شرط مهم دریافت بهتر سیگنال است. اگر یک کابل از کیفیت مطلوب برخوردار نباشد نمی تواند سیگنال ها را به خوبی جابجا کند.
  • فاصله آنتن تا گیرنده نیز دیگر شرط بسیار مهم در کیفیت عملکرد آن است. اگر آنتن شما مدل رومیزی است باید در نزدیکی تلوزیون درست در کنار آن قرار بگیرد. اما چنانچه آنتن مورد استفاده هوایی است باید به فاصله آن دقت کنید این فاصله نباید نه زیاد و نه کم باشد.

تعمیر آنتن تلوزیون

تعمیر برد آنتن تلویزیون

یکی از قطعات بسیار مهم آنتن تلویزیون برد آن است. همانگونه که مستحضرید، وسایل الکترونیکی نظیر آنتن‌ها از نظر نوع عملکرد اهمیت بسیار زیادی دارند. بسیاری از تجهیزات الکترونیکی نظیر آنتن نیز مجهز به برد الکترونیکی می‌باشند. چنانچه برد آسیب ببیند آنتن عملکرد صحیحی ندارد از این رو باید اقدام به تعمیر برد آنتن تلویزیون کرد. برد به عنوان حساس‌ترین قطعات آنتن محسوب می‌شود که عیب یابی آن نیز یکی از حساس‌ترین مراحل تعمیر آنتن تلویزیون به شمار می‌رود.

 وظیفه پردازش در آنتن به عهده برد الکترونیکی آن خواهد بود که معمولا از سیم و کابل‌های مختلفی تشکیل می‌شود. دلایل بسیار زیادی وجود دارد که باعث خرابی برد آنتن تلویزیون و اختلال در ایجاد آن می‌شود. استفاده بیش از حد از آنتن باعث خرابی برد الکترونیکی آن خواهد شد؛ در واقع داغ شدن آنتن تلویزیون نیز برد را خراب می‌کند.

چنانچه برد را بررسی کردید و مطمئن شدید که برد آنتن تلویزیون دچار خرابی شده است، بایستی اقدام به تعمیر یا تعویض آن کرد. برای تعمیر یا تعویض برد الکترونیکی آنتن تلویزیون نیز نیاز به تخصص وجود دارد، پس باید از تکنیسین‌های ماهر و توانمند برای تعویض برد آن کمک بگیرید.

دقت کنید که حتماً از برد با کیفیتی برای آن استفاده کنید. سوختن برد با استفاده از یک برد بی‌کیفیت هر دو باعث عدم عملکرد صحیح آنتن تلویزیون می‌شود، پس خرید یک برد با کیفیت و استاندارد اهمیت بسیار زیادی دارد. از مراکز معتبر و خبره‌ای نظیر فروشگاه برقیجات می‌توانید بهترین انواع بردهای الکترونیکی با کیفیت را به صورت اینترنتی تهیه کنید. بردهای این مجموعه قیمت کاملاً اقتصادی و کیفیت عالی دارند.

تعمیر آنتن هوایی تلویزیون

آنتن هوایی یکی از پرقدرت‌ترین انواع آنتن‌های موجود در بازار است. در واقع قدرت دریافت داده‌های اطلاعاتی توسط این مدل آنتن‌ها بسیار قوی‌تر و پیشرفته‌تر است. افرادی که فضای کافی برای نصب آنتن هوایی تلویزیون دارند، حتماً از بهترین آنتن‌های هوایی بازار استفاده کنند. گاهی ممکن است در قسمت‌های مختلف آنتن هوایی مشکلاتی به وجود بیاید که با تعمیر آنتن هوایی تلویزیونی می‌توانید مشکل به وجود آمده را برطرف سازید.

در واقع برطرف کردن مشکل تمامی آنتن‌ها یکی از ضروری‌ترین نکاتی است که بایستی به آن توجه داشت. با توجه به اینکه در دنیای امروزی تلویزیون به عنوان مهم‌ترین وسیله‌هایی است که از آن استفاده می‌کنیم، آنتن‌ها نیز حائز اهمیت هستند. قبل از اینکه اقدام به تعبیر آنتن هوایی تلویزیون کنید، ابتدا بایستی به بررسی مشکلات آنتن بپردازید. تنظیم نبودن ورودی یکی از دلایل مهم خرابی آنتن تلویزیون است؛ در واقع  ورودی آن را اشتباه تنظیم کرده‌اند و به دستگاه متصل نیست.

پس در این صورت می‌توانید با تنظیم صحیح و نصب درست آن مشکل به وجود آمده را برطرف کنید. البته شما باید از یک آنتن با کیفیت و کابل آنتن مرغوبی استفاده نمایید. چنانچه آنتن و کابل آن بی‌کیفیت باشند، هرگز نباید انتظار عملکرد صحیحی از آن داشت. یکی از مشکلات رایج در آنتن تلویزیون افت سطح سیگنال می‌باشد.

چنین مشکلاتی ممکن است به دلیل تغییر جهت آنتن ایجاد گردد. تصور کنید که در حال تماشای تلویزیون هستید و به صورت ناگهانی با افت سیگنال مواجه می‌شود، قطعاً این قضیه کمی ناراحت کننده است. چنانچه آنتن را در یک محل مناسبی نصب کرده باشید یا اینکه از یک پایه آنتن مناسب و قوی برای آن استفاده کنید هرگز تحت تاثیر شرایط آب و هوایی مختلف تغییر جهت نمی‌دهد.

تعمیر آنتن تلویزیون هانی

آنتن تلویزیون هانی خاص‌ترین آنتن پرفروش در بازار است. این آنتن‌ها محبوبیت بسیار زیادی دارند چرا که با سطح کیفیت بسیار بالا و رعایت استانداردها آنها را طراحی کرده‌اند. شرکت هانی یکی از شرکت‌های موفق و قدرتمند تولید کننده انواع آنتن در بازار است. تمامی محصولات تولیدی این شرکت معتبر از کیفیت فوق العاده بالایی برخوردار هستند و همچنین قیمت آنها نیز مقرون به صرفه می‌باشد.

گاهی ممکن است همین آنتن‌های با کیفیت شرکت هانی نیز دچار مشکلاتی شوند، آنگاه با تعمیر آنتن تلویزیون هانی مشکلات به وجود آمده را برطرف می‌کنید. یکی از نکات مهم که باعث خرابی آنتن تلویزیون می‌شود، عدم اتصال صحیح کابل آنتن به آنتن و گیرنده است. همانگونه که مستحضرید، کابل آنتن شامل دو بخش می‌شود که شیلد و مغزی هر دو رسانا و هادی خواهند بود. توجه داشته باشید که دو هادی هرگز نباید به یکدیگر اتصال یابند؛ زیرا در صورت اتصال این دو قسمت رسانا به یکدیگر هرگز سیگنالی دریافت نمی‌شود.

آنتن‌های فرسوده و نامرغوب عامل دیگر افت سطح سیگنال یا عدم وجود سیگنال توسط آنتن هستند. یکی از نکات مهمی که به هنگام خرید به آن توجه داریم، کیفیت مطلوب و مرغوبیت بالای آنتن است. اکنون آنتن هانی انتخاب ماست، پس از کیفیت مطلوب آن اطمینان داشته باشید. کیفیت آنتن‌های این مجموعه عالی هستند؛ اما به شرط اینکه به کیفیت اصل آنها دسترسی پیدا کنید. با خرید از فروشگاه برقیجات به آنتن‌های اصل شرکت هانی دسترسی دارید.

 گاهی هم ممکن است برخی از افراد این آنتن‌ها را طی مدت سال‌های زیادیست مورد استفاده قرار می‌دهند. به دلیل قرار گرفتن آنتن تحت تاثیر شرایط آب و هوایی مختلف، ممکن است فرسوده شده باشند. با تعویض قسمت‌های فرسوده و آسیب دیده یا خرید یک آنتن جدید و جایگزین قدرت سیگنال دهی را بالا ببرید.

تعمیر آنتن رومیزی

آنتن‌های رومیزی نسل جدیدی از آنتن‌های استفاده برای تلویزیون محسوب می‌شوند البته این مدل آنتن‌ها نیز خود با تنوع زیادی نظیر آنتن‌های برقی روانه بازار شده‌اند. آنتن‌های رومیزی مناسب مکان‌هایی است که قدرت آنتن دهی در آنجا بسیار بالا می‌باشد. همچنین برای افرادی که مکان مناسب برای نصب آنتن هوایی ندارند، می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

البته برای آپارتمان نشین‌ها آنتن رومیزی مناسب‌ترین آنتنی است که به دلیل نبود فضای مناسب برای نصب آنتن از آنها استفاده می‌کنند. آنتن‌های رومیزی نیز همانند آنتن‌های هوایی گاهی ممکن است دچار مشکل‌های بسیار زیادی شوند. برای تامین آنتن رومیزی ابتدا باید مشکلات آن را بیابید و در نتیجه با بررسی مشکل مورد نظر اقدام به عیب‌یابی آنتن رومیزی کنید.

 آنتن‌های رومیزی نیز همانند آنتن‌های هوایی به صورت جهت‌دار طراحی می‌شوند. در صورت عدم تنظیم به جهت درست عملکرد صحیحی نیز ندارد. برای تامین آنتن رومیزی ابتدا قسمت‌های آسیب دیده آن را بررسی می‌کنید.

به عنوان مثال؛ اگر برد الکترونیکی آنتن آسیب ببیند، بایستی اقدام به تعویض آن و جایگزین برد الکترونیکی جدید نمایید تا آنتن شما به خوبی عملکرد داشته باشد. مطمئن شوید که کیفیت آنتن مورد نظر مطلوب است و دچار فرسودگی نیست. نامرغوب بودن آنتن مهم‌ترین پارامتری است که باعث عدم عملکرد صحیح آن می‌شود.

 ناهماهنگی در سطح دریافت سیگنال نیز پارامتر مهمی است که باید به آن توجه کنید. در واقع باید آنتن را در یک سطح دریافت بالاتری قرار دهید تا قدرت سیگنال دهی آن نیز افزایش یابد. از خرید سیم و کابل‌های بلند برای آنتن تلویزیون بپرهیزید. معمولاً آنتن‌های بی سیم رواج بسیار زیادی دارند؛ اما در صورت انتخاب مدل‌های مجهز به کابل سعی کنید از کابل‌های کوتاه‌تر استفاده نمایید.

انواع آنتن تلوزیون بر اساس نوع تقویت کننده

پس از آشنایی با راه کارهایی مناسب برای تعمیر انتن تلوزیون بهتر است با برخی از انواع آنتن ها نیز آشنا شوید‌. انتن تلوزیون بر اساس پارامترهای بسیار زیادی تقسیم‌ بندی شده و دارای انواع مدل های بسیار مختلف و متنوعی در بازار است. یکی از تقسیم ها بر اساس مجهز بودن یا نبودن به تقویت کننده است.

  • آنتن بدون تقویت کننده

برخی از انتن های تلوزیون که ما از ان ها استفاده می کنیم، فاقد تقویت کننده هستند. این نوع آنتن معمولی بوده و با ساختار بسیار ساده ای روانه بازار می شود. آنتن های بدون تقویت کننده را معمولا در شرایط یا منطقی که سیگنال ضعیف است عملکرد خوبی نخواهند داشت. چرا که این دستگاه ها گاهی در مکانی که حتی سیگنال نسبتا قوی وجود دارد دچار مشکل می شوند. برای عملکرد بهتر این نوع آنتن ها بهتر است آن ها در فاصله دور از گیرنده قرار ندهید و حتما هم از کابل های بسیار مرغوب برای آن ها استفاده نمایید.

  • آنتن با تقویت کننده

مدل های بسیار پیشرفته و پر طرفدار آنتن ها نوع دیجیتال با تقویت کننده هستند. این دسته از آنتن ها با وجود کیفیت و قدرت عملکرد بالا در دریافت سیگنال، حتی قابلیت تقویت سیگنال های دریافتی را نیز دارند. این مدل آنتن با تکنولوژی پیشرفته تری طراحی شده و دارای مدار الکتریکی پیچیده تری است. با وجود تکنولوژی ساخت قوی تر و پیشرفته تر در ساختار این نوع آنتن، قیمت بالاتری نیز دارد. این آنتن ها خود در مدل های هوایی و رومیزی هستند که هر کدام با توجه به نوع ساختار خود دارای مزیت های بسیاری می باشند.

 

نتیجه

آنتن ها مهمترین لوازمی هستند که در کنار گیرنده های خود از آن ها استفاده می کنیم. ساعات زیادی از اوقات فراغت ما مشغول تماشای تلوزیون است و کیفیت ون برای ما اهمیت دارد. این کیفیت تصویر و صدا به آنتن تلویزیون بستگی خواهد داشت. که البته کیفیت، نوع مدل، طریقه نصب، نگهداری و … همگی در دریافت سیگنال ها تاثیرگذارند. گاهی اوقات تحت شرایط مختلف و یا سهل انگاری ما ممکن است آنتن ها با مشکلاتی مواجه شوند که عملکرد خوبی از خود نشان ندهند.

قبل از اینکه بخواهیم اقدام به تعمیر انتن تلوزیون کنیم باید مشکل اصلی را پیدا کنیم. و سپس در صورت اقتصادی بودن دست به تعمیر شویم. اما چنانچه قطعه بزرگی از آنتن آسیب دیده که تعمیر آن بصرفه نباشد و یا آنتن به طور کلی فرسوده شده باشد، باید یک آنتن نو خریداری کنیم. برای خرید یک آنتن باکیفیت نیز باید به مراکز فروش قابل اعتمادی چون فروشگاه برقیجات مراجعه نماییم. این شرکت سال هاست که به عنوان یک نمایندگی معتبر تمامی انواع لوازم الکتریکی درجه یک را با کمترین قیمت توزیع می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *