نورپردازی

نحوه شارژ و نگهداری از باتری قابل شارژ

شارژ و نگهداری از باتری قابل شارژ

با نحوه شارژ و نگهداری از باتری قابل شارژ آشنا هستید؟ می دانید چگونگی درست استفاده از باتری های قابل شارژ باعث افزایش طول عمر آن ها می شود؟ باتری های قابل شارژ یکی از انواع باتری های بسیار پر مصرف هستند که در اکثر لوازم کاربردی که با آن ها سر و کار داریم استفاده می شوند. این نوع باتری ها همانگونه که از نام آن ها پیداست، قابل شارژ هستند و در صورت خالی شدن شارژ آن ها می توانید با تغذیه از برق مجددا اقدام به شارژ باتری نمایید. یکی از پر کاربردترین آن ها باتری هایی هستند که در گوشی های شما استفاده شده اند. و پس از هر بار خالی شدن باتری به راحتی می توانید توسط یک شارژ مخصوص آن را شارژ نمایید. بسیارند باتری های قابل شارژی که در اکثر لوازم و ماشین آلات حتی از آن ها استفاده می شود.

عملکرد یک باتری بسیار مهم است که به نوع کیفیت باتری و نگهداری صحیح از آن بستگی دارد. از طرفی بک باتری باید به درستی شارژ شود و چنانچه در نگهداری و حتی نحوه شارژ یک باتری نکات مهم و ضروری رعایت نگردد قطعا باتری آسیب می بیند. اما این نکات کدامند؟ در ادامه شما را با نحوه شارژ و نگهداری از باتری قابل شارژ بیشتر آشنا خواهیم کرد.

نحوه شارژ و نگهداری از باتری قابل شارژ

باتری شارژی یکی از انواع باتری های موجود در بازار هستند کا به منظور استفاده در مصارف خاصی طراحی شده اند. این باتری ها خود متشکل از چندین سلول کوچک‌ هستند که به صورت موازی به یکدیگر متصل شده اند. تک تک این سلول ها در عملکرد این دستگاه تاثیر دارند و چنانچه قسمتی آسیب ببیند قطعا طول عمر باتری کاهش می یابد. مدل های قابل شارژ باتری را در صورت تمام شدن شارژ باتری آن ها می توان به راحتی شارژ نمود‌.

چگونگی شارژ و حتی نگهداری یک باتری در طول عمر آن بسیار تاثیر دارد. اگر در هر یک از این پارامترها کوتاهی شود قطعا باتری عملکرد درستی نیز نخواهد داشت. البته روش شارژ به نوع باتری نیز بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر باتری شما از نوع لیتیوم یون است باید بدانید این باتری خود در دو مرحله قابل شارژ است‌.

  • شارژ با جریان ثابت

در این نوع شارژ شدن، باتری توسط جریان شارژ بین ۱ تا ۰.۵ c کنترل خواهد شد. از این روش معمولا برای باتری‌‌‌‌‌ های مختلف استفاده می کنند‌ که یا افزایش ولتاژ سلول ها به سبب شارژ با جریان ثابت مواجه هستیم. در این روش باتری پس از ۱ ساعت به صورت کامل شارژ می گردد.

  • شارژ اشباع کننده

روش دیگر شارژ باتری های قابل شارژ، روش شارژ اشباع کننده است. زمانی که اقدام به شارژ می کنید، ولتاژ سلول تا 4.2 ولت می رسد که نوبت به شارژ اشباع خواهد رسید. ولتاژ به صورت ثابت روی 4.2 ولت ثابت است اما جریان کم می شود تا زمانی که شارژ به 10درصد جریان فزایش پیدا کند. در این نوع شارژ، باتری نیاز به دو ساعت زمان برای شارژ شدن دارد.

نحوه شارژ و نگهداری از باتری قابل شارژ

شارژ و نگهداری از باتری قابل شارژ

عملکرد باتری های قابل شارژ

باتری های قابل شارژ،  یکی از انواع باتری های موجود در بازار و جزو قطعات بدون سیم شارژی هستند. اکثر دستگاه ها و قطعات برقی توسط این باتری ها شارژ می شوند و نیاز مداوم و مهم این قطعات به شارژ باعث تولید باتری های شارژی شد. با کمک این باتری ها دیگر نیاز نیست تا ابزار مورد نیاز دائما به برق متصل باشند. این نوع باتری های الکتریکی قابل شارژ، پس از استفاده تخلیه می شوند، که می توان توسط شارژر مجددا بارهای آن ها را شارژ نمود.

این باتری ها متشکل از چندین سلول الکتروشیمیایی هستند که ذخیره انرژی در این نوع باتری توسط یک واکنش الکتروشیمیایی انجام می شود. این نوع باتری ها خود در انواع مدل ها، ابعاد و حتی اشکال مختلفی طراحی و تولید می شوند که هر کدام مناسب استفاده برای مصارف خاصی هستند. کیفیت باتری در طول عمر آن بسیار تاثیر دارد و از این رو توصیه می شود هنگام خرید بهترین باتری شارژی را متناسب با نوع نیاز خود خریداری نمایید.

البته نحوه شارژ و نگهداری از باتری قابل شارژ نیز به اندازه کیفیت خرید اهمیت دارد و بایستی در چگونگی نگهداری صحیح ایم باتری ها بسیار دقت کنید. در این باتری ها، الکترون‌ های موجود از آندها به کاتدها انتقال پیدا می کنند. حال اگر آند از الکترون خارج شود، باتری در وضعیت خالی قرار می گیرد. بسیاری از باتری ها توسط منبع ولتاژ ثابت شارژ می شوند اما در صورتی که برخی از آن ها باید توسط یک منبع جریان تنظیم شده شارژ گردند. نحوه شارژ و نگهداری از باتری قابل شارژ از این رو اهمیت دارد که با شارژ اشتباه به باتری آسیب می رسانید. حتی ممکن است تحت تاثیر جریان اضافی و یا اشتباه باتری به اندازه ای گرم شود که آتش بگیرد.

نکات مهم‌ نگهداری و استفاده از باتری های قابل شارژ

نحوه شارژ و نگهداری از باتری قابل شارژ یکی از نکات بسیار مهمی است که در رابطه با این نوع باتری ها اهمیت بسیار زیادی دارد.‌ چرا که نگهداری و شارژ صحیح یک باتری با طول عمر آن رابطه مستقیمی خواهد داشت‌. این باتری ها نیز همانند سایر انواع باتری ها دارای مشخصاتی هستند که متناسب استفاده با شرایط خاصی طراحی می شوند.

  • این دسته از باتری ها به هیچ وجه نباید در معرض دماهای بالا قرار بگیرند. دمای بالاتر از 50 درجه سانتی گراد به شدت به باتری آسیب می رساند.
  • از قرار دادن باتری های قابل شارژ در معرض نور مستقیم آفتاب خودداری کنید، زیرا ممکن است در اثر حرارت بالا حتی باتری منفجر شود‌
  • زمانی که باتری در شارژ است به دلیل جریان عبوری باتری داغ می شود، پس هرگز در زمان شارژ و کمی بعد از شارژ کامل آن از باتری استفاده نکنید.
  • پس از اینکه اطمینان حاصل کردید باتری کاملا شارژ شده، آن را از شارژر جدا نمایید؛ زیرا هم باتری آسیب می بیند و حتی ممکن است باتری در اثر دمای و جریان بالا بترکد.
  • برای جلوگیری از خرابی باتری تا زمانی که باتری کاملا شارژ نشده ان را از شارژ جدا نکنید، این کار موجب کاهش طول عمر باتری می شود و از طرفی ظرفیت آن را کم‌ ی کند.
  • از شارژ کوتاه و مداوم بپرهیزید. سعی کنید باتری را از زمان شارژ تا پر شدن آن از شارژر جدا نکنید زیرا باعث کاهش طول عمر باتری خواهد شد.
  • اگر در منزل یک باتری اضافه دارید، آن را در محل خنک و خشک نگهداری کنید.
  • چنانچه باتری شما خراب شده آن را دور انداخته و اقدام به خرید باتری نو کنید، چرا که باتری ها به هیچ وجه قابل تعمیر نیستند‌.
  • اگر یک باتری را پس از استفاده به مدت زمان طولانی رها کنید، قطعا آسیب خواهد دید.

شارژ و نگهداری از باتری قابل شارژ

پارامترهای مهم استفاده از باتری قابل شارژ

  • یکی نکات مهم درباره نحوه شارژ و نگهداری از باتری قابل شارژ این است که تا قبل از خالی شدن کامل شارژر اقدام به شارژ آن نکنید. هر بار که باتری را به شارژ متصل می کنید تا شارژ کامل ان را جدا ننمایید.
  • زمانی که باتری را به شارژ متصل می کنید، هرگز آن را در کنار اجسام فلزی قرار ندهید.
  • یک باتری را هرگز و تحت هیچ شرایطی تحت فشار، ضربه و حتی دمای بسیار بالا و پایین قرار ندهید.
  • توجه داشته باشید که میزان جریان شارژ دائمی یک باتری قابل شارژ هرگز از 1C نباید بیشتر شود. چنانچه ولتاژ پایین تر از 3 ولت است جریان شارژ نیز نباید کمتر از 0.2C باشد.
  • اگر سیم شارژر یا شارژر باتری خراب است از آن استفاده نکنید؛ زیرا به باتری آسیب می رساند.
  • توجه داشته باشید که تنها باتری های قابل شارژ قابلیت شارژ شدن دارند، اگر باتری شما غیر قابل شارژ است این نوع باتری هرگز شارژ نمی شود و هرگونه اقدامی برای شارژ کردن باعث انفجار آن ها می شود.
  • باتری های مایع قابل شارژ جهت شارژ شدن به برق متصل نمی شوند، بلکه جهت شارژ آن ها باید اقدام به تعویض مایع الکترولیتی موجود در آن ها کرد.
  • پس از پایان طول عمر باتری از بین بردن باتری آن با رها کردن آن در محیط زیست کار بسیار اشتباهی است.
  • از سوراخ کردن یا خرد کردن باتری جدا خودداری نمایید گاهی تحت تاثیر ضربات مکرر ممکن است باتری منفجر شود. از طرفی مواد داخل باتری شیمیایی بوده و برای سلامتی شما و محیط زیست ضرر دارند.
  • در نحوه شارژ و نگهداری از باتری قابل شارژ بهتر است به دور از دسترس مایعات بودن باتری از معرض نیز توجه کنید. هرگز یک باطری را در مایع غوطه ور نکنید زیرا رطوبت باعث از بین رفتن آن می شود و حتی ممکن است باتری منفجر گردد.

نتیجه

آشنایی با نحوه شارژ و نگهداری از باتری قابل شارژ در دوام و طول عمر باتری بسیار تاثیر دارد.‌ بارها شنیده ایم که روی خرید محصول باکیفیت اعم از باتری بسیار تاکید می شود. تا یک باتری مناسب را متناسب با نوع نیاز خود انتخاب نماییم. از طرفی یک باتری باید دارای کیفیت بالا و برند معتبر باشد. تا عملکرد خوبی از خود نشان دهد. با تمام این نکات، چنانچه شما یک باتری باکیفیت خریداری کردید.

اما اگر در نگهداری از آن کوتاهی نمایید قطعا باتری آسیب دیده و طول عمر آن کاهش خواهد یافت. چگونگی درست شارژ کردن بسیار مهم است که کمتر کسی به این موضوع اهمیت می دهد، از طرفی نکاتی که برای افزایش طول عمر باتری باید به کار برد. این نکات همگی مانع از آسیب دیدن باتری شده و باعث می شود طول عمر آن افزایش پیدا کند.

اما اگر قصد خرید یک باتری درجه یک و مناسب را دارید، توصیه می شود از یک‌ مرکز فروش معتبر اقدام به خرید کنید. پیشنهاد ما نیز از میان تمامی مراکز فروش اینترنتی، فروشگاه برقیجات است که سال هاست در این عرصه فعالیت دارد. این مرکز فروش بهترین انواع لوازم الکتریکی اعم از انواع باتری قابل شارژ درجه یک تولید کمپانی های مطرح جهان را با قیمت مناسب عرضه می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *