نورپردازی

نکات خرید کابل برق سه فاز و اینکه این کابل دارای چند سیم است؟

کابل برق سه فاز

آیا می دانید کابل برق سه فاز دارای چند سیم است؟ آیا با ساختار، عملکرد و کاربرد این کابل ها آشنایی دارید؟ کابل برق سه فاز به عنوان برترین کابل هایی هستند که از لحاظ کاربردی صنایع بسیار مختلفی را پوشش می دهند. این کابل های را می توان برای جریان های سه فاز مورد استفاده قرار داد. و عملکرد آن ها متناسب با نوع ساختار آن ها خواهد بود‌. این کابل ها از چندین سیم‌ مختلف طراحی می شوند اما می دانید کابل برق سه فاز دارای چند سیم است؟

کابل برق سه فاز دارای چند سیم است؟

صنعت برق را می توان به عنوان برجسته ترین صنایعی برشمرد که اهمیت بسیار بالایی از لحاظ نقش خود همان هدایت جریان الکتریکی دارد. این صنعت در حال حاضر تغذیه مورد نیاز صنایع مختلف را برآورده می سازد. و در صورت نبود این صنعت و انرژی الکتریکی بی شک اکثر صنایع نیز عملکردی نخواهند داشت. اما نکته مهم چگونگی انتقال جریان است و اینکه الکتریسیته توسط چه چیزی انتقال می یابد؟ کابل سه فاز یکی از کابل هایی است که مناسب استفاده برای برق سه فاز شهری است.‌

به طور کلی کابل ها مهمترین محصولاتی هستند که در صنعت برق به منظور هدایت جریان الکتریسیته از آن استفاده می کنند. کابل ها اهمیت بسیار بالایی به منظور هدایت جریان الکتریکی دارند. تصور کنید که جهت انتقال جریان الکتریکی وسیله ای وجود نداشت؟

آیا در صورت عدم وجود کابل ها می توان باعث هدایت جریان الکتریکی شد؟ کابل های سه فاز که بیشترین کاربرد را در صنعت برق دارند. در انواع مختلف سه، چهار و پنج رشته ای می سازند‌. این دسته از کابل های سه فاز 3 رشته فاز و 1 رشته نول دارند و سطح کاربرد این دسته از کابل ها را نیز همین ساختار آن ها مشخص می کند.

کابل سه فاز را نیز در سیستم‌های مختلفی طراحی می کنند که سایز کابل با توجه به سیستم سه فاز و تک فاز آن متفاوت خواهد بود. اهمیت دانستن اینکه کابل برق سه فاز دارای چند سیم است؟ برای افرادی که در این زمینه فعالیت دارند بسیار مهم می باشد. چرا که این افراد بایستی جهت نصب و یا حتی تعمیر با اطلاعات کلی کابل ها آشنایی داشته باشند.

کابل برق سه فاز

نکات مهم استفاده از کابل برق سه فاز

کابل برق سه فاز نوعی کابل منحصربفرد با قدرت انتقال خاص است که معمولا برای مصارف‌ متصل به برق سه فاز به کار می رود‌. این کابل ها را شرکت های بسیار زیادی با مشخصات مختلف به تولید می رسانند که می توانند از لحاظ عملکرد با توجه به سطح کیفیت متفاوت باشند. البته این عملکرد منظور قدرت انتقال جریان و از طرفی طول عمر کابل ها خواهد بود. چنانچه یک کابلی دارای قدرت کیفیت لازمه نباشد. و یا به مرور کیفیت خود را از دست دهد، نمی تواند کیفیت عملکرد خوبی داشته باشد.

از این رو مهم است که هنگام خرید و استفاده از کابل به نکات بسیار زیادی توجه نمایید.

  • برای تست جریان الکتریکی در این کابل ها از فازمتر استفاده ننمایید. زیرا احتمال برق گرفتگی وجود دارد. توجه داشته باشید که از فازمتر تنها جهت تشخیص لحظه ای برق ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد.
  • چنانچه شما در یک تابلو برق از کابل برق سه فاز استفاده کرده اید، هرگز بدون اینکه کلید را قطع کنید به کابل دست نزنید.
  • در ماشین آلات مجهز به سیم برق سه فاز که با موتور کار می کنند، از عدم نشتی این قطعات در برابر جریانات مطمئن شوید.
  • هنگام استفاده از تجهیزات مجهز به کابل سه فاز حتما از دستکش های مخصوص استفاده کنید. و مطمئن شوید دستگاه مجهز به کابل ارت است.
  • مهمترین نکته خرید کابل برق سه فاز توجه به کیفیت آن است. این کابل ها باید دارای حداکثر کیفیت لازمه به منظور افزایش طول عمر، بالا بودن قدرت مقاومت و قدرت انتقال بیشتر باشند.
  • قیمت نیز از دیگر نکات مهم خرید انواع کابل های سه فاز برق است. کا بایستی به آن ها توجه ویژه ای داشت‌. به این نکته توجه نمایید که قیمت کابل ها به هیچ وجه نشان افزایش یا کاهش کیفیت آن نخواهد بود. سعی کنید به عنوان یک خریدار به سراغ بهترین برندهای کابل برق سه فاز بروید.

انواع کابل های سه فاز

کابل سه فاز یکی از پر کاربردترین انواع کابل هایی است که قابلیت اتصال به برق سه فاز را دارد. این‌ کابل ها با توجه به ساختاری که دارند. و تعداد سیم فاز و نول کاربردی در آن ها به راحتی تمام دستگاه های کاربردی با برق سه فاز را پشتیبانی می کنند. کابل های سه فاز معمولا از چهار رشته تشکیل می شوند. که از اتصال سه فاز با یک نول تشکیل می شوند. کابل برق سه فاز انواع مختلفی دارد که برخی از آن ها عبارتند از:

  • کابل برق سه فاز مسی

یکی از انواع کابل های بسیار مطرح و کاربری در صنعت برق، برق سه فاز مسی است. کابل های سه فاز مسی معمولا قدرت جابجایی انتقال الکتریکی بسیار بالایی دارد. هادی و یا رسانای این دسته از کابل ها از جنس مس است و انرژی الکتریکی را با قدرت بسیار بالایی به تولید می رساند.

قدرت انعطاف پذیری این دسته از کابل ها بسیار زیاد است و در برابر تمام شرایط مختلف آب و هوایی بسیار مقاومت دارد. مس قیمت بسیار بالایی دارد و به همین منظور نیز استفاده از مس در کابل ها به عنوان رسانا یا هادی باعث افزایش قیمت آن ها خواهد شد.

  • کابل برق سه فاز آلومینیومی

کابل های آلومینیومی سه فاز یکی از کابل هایی است که جنس رسانای آن ها از آلومینیوم می باشد‌. وزن مخصوص این کابل ها بسیار پایین تر از دیگر کابل ها است و وزن کم باعث جابجایی راحت آن ها و طول عمر بیشتر کابل می شود‌. یکی از مهمترین دلایل محبوبیت کابل های سه فاز آلومینیومی، مقرون بصرفه بودن قیمت کابل ها خواهد بود.

به جهت ارزان بودن قیمت کابل هایی با رسانای آلومینیوم امروزه این کابل ها بهترین جایگزین برای کابل های مسی خواهند بود وه قدرت رسانای خوبی نیز دارند.

نتیجه

کابل های سه فاز بهترین و متداول ترین نوع کابل هایی هستند که در صنایع بسیار زیادی از آن ها می توان استفاده نمود. این حجم از کاربرد را نوع ساختار کابل ها و کیفیت و عملکرد آن ها مشخص می کند. تمامی کابل ها دارای ساختار خاصی هستند که این ساختار متشکل از قسمت های بسیار زیادی ی باشد. برخی از این اجزاء ممکن است در انواع کابل های مختلف متفاوت باشد و این ساختار را نوع کاربرد کابل ها مشخص می کند.

اگر شما هم‌ جزو کسانی می باشید که به دنبال خرید کابل های سه فاز درجه یک و قیمت ارزان هستید، بهتر است بدانید پارامترهای زیادی در این راستا مورد اهمیت قرار می گیرند. انتخاب بهترین نوع کابل متناسب با نوع کابل، کیفیت بالا، قیمت مناسب و برند از پارامترهای مهم خرید به شمار می روند. برای خرید بهترین کابل های سه فاز همین حالا با مشاورین فروش، فروشگاه برقیجات تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *