نورپردازی

ویژگی های کابل برق درجه یک

کابل برق درجه یک

آیا با ویژگی های کابل برق درجه یک آشنا هستید؟ می دانید کابل چه مشخصاتی باید داشته باشد؟  کابل برق را می توان یکی از ابتدایی ترین لوازم الکتریکی در صنعت برق برشمرد. از این محصول پر کاربرد در صنعت جهت انتقال جریان الکتریسیته استفاده می کنند. کابل با توجه به نوع کاربرد و مصارف مختلف در انواع گوناگونی به تولید می رسد که از لحاظ ساختار داخلی با یکدیگر متفاوت خواهند بود. این محصول که بخش عظیمی از توزیع انرژی الکتریکی را عهده دار است باید دارای مشخصات خاصی باشد.

برای مثال، شما به عنوان یک مشتری قصد خرید کابل دارید، آیا با مشخصات یک کابل درجه یک آشنا هستید؟ می دانید که چه نوع کابلی را برای چه مصارفی انتخاب نمایید؟ چرا که کابل ها نیز همانند سایر محصولات و لوازم الکتریکی با در نظر داشتن شرایط خاصی به تولید می رسند که قطعا شرایط آب و هوایی، نوع کاربرد، موقعیت محیطی و… نیز از مهمترین عناصری است. که باید در تولید کابل به ان ها توجه داشت. برای آشنایی بیشتر با یک کابل برق درجه یک ادامه متن را با دقت بخوانید.

ویژگی های کابل برق درجه یک

همانگونه که اشاره شد، کابل برق یکی از مهمترین لوازمی است که برای جابجایی برق وجود آن الزامی می باشد‌. کابل ها انواع مختلفی دارند که نوع کیفیت و دیگر پارامترهای اصلی کابل نوع کاربرد کابل در صنایع مختلف را تعیین می کند‌. اما تا به حال از خود پرسیده اید که یک کابل خوب و باکیفیت باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ کابل برق درجه یک چگونه محصولی است؟

  • کیفیت

یکی از اصلی ترین پارامترهای یک کابل درجه یک، کیفیت ساختاری آن است. این کیفیت را نوع مواد اولیه، روش ساخت، نوع و قدرت تکنولوژی ماشین آلات خط تولید، تخصص کادر تولید و… تعیین می کنند. با هر میزان افزایش کیفیت کابل طول عمر آن نیز به همان تناسب بیشتر خواهد بود.

  • برند

  • برند دیگر پارامتر بسیار مهمی است که کابل های درجه یک دارند. هر نوع کابلی که در بازار وجود دارد ساخت یک کمپانی است. و معمولا کمپانی های خوش نام و پرآوازه بهترین کابل ها را متناسب با نوع شرایط تولید می کنند.
  • سطح مقطع

برای یک کابل برق درجه یک شما باید سطح مقطع را در نظر بگیرید. چرا که تمامی پارامترها اعم از شدت جریان، افت ولتاژ مجاز ، شرایط محیطی و … را همین سطح مقطع تعیین می کند‌

  • میزان ناخالصی کابل

خالص یا ناخالص بودن کابل در قدرت انتقال جریان الکتریسیته تاثیر دارد. برای تشخیص این میزان ناخالصی نیز در آزمایشگاه ها یکسری آزمایش ها انجام می شود. اما اگر بخواهیم به ساده ترین شکل ممکن این ناخالصی را تشخیص دهیم باید بدانید که سیم های خالص دارای رنگ قرمز مس هستند.

کابل برق درجه یک

کابل برق درجه یک

مزیت های مهم کابل برق درجه یک

  • اگر کابل شما از جنس مس مرغوب باشد باید به انعطاف پذیری آن دقت کنید. زیرا مس درجه یک نرم بوده و از انعطاف پذیری بالایی بهره مند است. داشتن سطح شفاف و اکسید نبودن نیز از دیگر مزیت های یک کابل مسی خوب می باشد. یک رشته سیم مسی باید فاقد رنگ سیاهی خواهد بود.
  • کابل برق درجه یک دارای علامت استاندارد است. و این بدان معناست که کابل شما دارای کیفیت خوب و مورد تایید سازمان های مربوطه می باشد.
  • یک کابل مناسب دارای روکش و یا عایق مناسبی است. قسمت داخلی و فلزی کابل ها نقش هادی جریان الکتریکی را دارند. اما پوشش رویه آن ها به عنوان عایق استفاده می شوند‌. عایق مهمترین قسمت در تعیین ایمنی است. و چنانچه کیفیت عایق خوب نباشد. جریان به راحتی به بیرون انتقال داده می شود. یا به نوعی نشتی صورت می گیرد که قطعا عواقب بدی به همراه خواهد داشت. کیفیت عایق کابل به قطر آن نیست بلکه به کیفیت ساختاری خواهد بود. این پوشش یا غلاف باید به اندازه ای نرم بوده و انعطاف پذیری داشته باشد. که در مقابل ضربه و خراش از خود مقاومت نشان دهد. همچنین جنس بدنه در برابر تمام شرایط آب و هوایی اعم از حرارت، یخ زدگی و… استحکام داشته باشد.
  • رشته های یک کابل درجه یک درست در وسط عایق قرار گرفته اند. معمولا در کابل های کیفیت پایین، رساناهای الکتریکی به صورت فشرده در یک قسمت عایق جمع شده و قسمتی از آن خالی است.
  • یک کابل برق درجه یک علاوه بر کیفیت خوب باید دارای قیمت مناسبی هم باشد. برای دسترسی به بهترین کیفیت و قیمت کابل نیز باید به مراکز فروش معتبر مراجعه کرد. فروشگاه برقیجات به عنوان بهترین مرکز فروش لوازم الکتریکی هم اکنون جهت فروش بهترین کابل باکیفیت و قیمت مناسب میزبان شما مشتریان عزیز می باشد.
کابل برق درجه یک

کابل برق درجه یک

برخی از انواع کابل های پرمصرف

کابل ها به عنوان محصولاتی پر کاربرد در صنعت برق دارای انواع مختلفی هستند. هر یک از این کابل ها با در نظر گرفتن شرایط خاصی برای استفاده مصارف گوناگونی تعیین شده اند. کابل ها خصوصیت مختلفی دارند که کاربردشان نیز از طریق همین ساختار و ویژگی ها مشخص می گردد. یک کابل برق درجه یک برای هر کاربردی بایستی دارای مزیت هایی باشد تا بتواند حداکثر کارآیی را به عمل آورد. برخی از انواع کابل ها عبارتند از:

  • کابل افشان

یکی از انواع کابل های بسیار کاربردی شامل کابل افشان است. و همانگونه که از نام این کابل پیداست از رشته سیم های بسیاری تشکیل می شود. هادی بیشتر کابل های رشته ای از جنس مس هستند. که توسط لایه ای پلاستیکی از PVC پوشش داده می شوند. این دسته از کابل ها بسیار نرم هستند و انعطاف پذیری بالایی دارند، به همین دلیل درصد شکستگی در این کابل ها صفر است‌.

با وجود انعطاف پذیری بالا شکل دهی آن ها نیز به راحتی انجام می شود. این دسته از کابل ها خود به دو صورت کابل های رشته ای تخت و گرد طراحی و تولید می شوند. کابل برق درجه یک افشان دارای کیفیت و طول عمر بالایی است اما درصورتی که کیفیت لازمه را داشته باشد. برای داشتن بهترین کیفیت نیز به دنبال تولید بهترین کمپانی ها بروید.

  • کابل نیمه افشان

یکی دیگر از انواع کابل های کاربردی شامل کابل نیمه افشان است. این کابل ها تقریبا مشابه کابل های نیمه افشان هستند  تک رشته نخواهند بود. کابل های نیمه افشان نوعی کابل متشکل از تعداد زیادی مفتول های به هم تابیده هستند که در کنار یکدیگر شکل گرفته اند.

این نوع کابل ها در محدوده بین کابل مفتول و کابل افشان قرار می گیرند. که انعطاف پذیری خوبی دارد. اما این نرمی و لطافت کمتر از کابل افشان و بیشتر از کابل های تک رشته ای خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *