نورپردازی

کابل برق متری چند است؟

کابل برق متری چند

آیا می دانید کابل برق متری چند است؟ با انواع کابل های برق آشنایی دارید؟ کابل برق یکی از مهم ترین وسایل مورد استفاده در صنعت برق است که وظیفه انتقال جریان الکتریکی را دارد. کابل ها انواع مختلفی دارند که هر یک مشخصات و همچنین مزیت های مختلفی می توانند داشته باشند. حال اینکه قیمت هر یک از کابل ها به نوع مشخصات آن ها بستگی دارد. برای اینکه بدانید کابل برق متری چند است بهتر از ادامه متن را با دقت بالایی بخوانید.

انواع کابل برق

کابل برق یکی از مهمترین لوازم کاربردی در صنعت برق است که با نام شاه سیم نیز آن را می شناسند. این کابل از یک یا چند رشته سیم برق نازک به صورت به هم تنیده تشکیل می شود. که باعث بالا بردن عملکرد یا مکانیک کارایی آن ها می شود. از این وسیله جهت هدایت جریان برق استفاده می کنند و هر یک از کابل ها از یک یا چند فیبر تشکیل می شود که یک محافظ مخصوص از آن ها حفاظت خواهد کرد.

به طور کلی به چندین سیمی که به صورت بافته شده داخل یک غلاف قرار گرفته اند، کابل می گویند. این رشته سیم ها توسط عایقی از جنس پی ‌وی‌ سی پوشانده می ‌شوند که غیر قابل اشتعال است. هر چقدر تعداد سیم ها بیشتر باشد قطعاً انعطاف پذیری کابل نیز افزایش پیدا می کند. زمانی که نرمی و انعطاف کابل افزایش پیدا کند مقاومت آن در برابر ضربه کشش پارگی و خم شدگی نیز بالا خواهد رفت.

این هادی ها معمولا از جنس مس یا آلومینیوم هستند و قدرت رسانایی مس بیشتر از آلومینیوم است؛ اما قیمت بالاتری نیز دارد. کابل ها خود انواع مختلفی دارند که عملکرد و حتی قیمت هر یک با دیگری متفاوت خواهد بود‌ اگر می خواهید بدانید کابل برق متری چند است ابتدا بایستی با هر یک از انواع کابل ها به خوبی آشنا شوید. برخی از آن ها بر اساس فشار و قدرت عملکرد کابل عبارت است از:

کابل فشار قوی

کابل فشار قوی به عنوان بهترین کابل مورد استفاده در صنایع بزرگ است این نوع کابل ها قدرت عملکرد و انتقال انرژی بسیار بالاتری نسبت به کابل های معمولی و کابل های فشار ضعیف دارند. معمولاً کابل های بالای یک کیلو ولت را کابل فشار قوی می نامند و با در نظر قرار دادن استانداردهای جهانی و معمولاً کابل های ۳۲ کیلوولت و ۶۳ کیلوولت در لیست کابل های فشار قوی قرار می گیرد.

کابل ابزار دقیق بهترین کابل کاربردی برای سیستم های ابزار دقیق

کابل ابزار دقیق یکی از انواع کابل های کاربردی است که در برخی از سیستم های کنترل و ابزار دقیق از آن ها استفاده می کنند. می دانید که سیستم های نظامی، دفاعی، صنایع پزشکی، مواد غذایی و … همگی جزو صنایع بسیار مهم و کاربردی هستند. در تمامی این صنایع سنجش و اندازه گیری مؤلفه هایی چون کنترل جریان حجم سیالات دما و غیره اهمیت بالایی دارد و از این رو کنترل و ابزار دقیق و محصولاتی در این رابطه نظیر کابل های ابزار دقیق مطرح می ‌شود.

در تمامی سیستم های ابزار دقیق به منظور اندازه گرفتن تمامی مؤلفه های مربوطه نظیر سنسور ترموکوپل، شیر کنترل و غیره به کار می آید. حال اینکه برای اندازه گیری به یک کابل مناسب نیاز داریم که در این حوزه نمی توان از هر کابلی استفاده نمود. کابل های ابزار دقیق به گونه ای طراحی شده اند که می توان آن ها را در سیستم های اندازه گیری با دقت بسیار بالای مورد استفاده قرار داد.

این کابل ها هرگونه اختلال و یا نویز را حذف می کنند و بهترین تبادل سیگنال توسط کابل های ابزار دقیق فراهم خواهد شد‌ این کابل ها خود انواع مختلفی دارند که قدرت حساسیت هر یک نیز با دیگری کاملا متفاوت است. حتی قیمت کابل ابزار دقیق در مدل های مختلف آن یکی نیست؛ پس برای اینکه بدانید کابل برق متری چند می باشد بهتر است ابتدا نوع کابل مورد نظر خود را مشخص کنید.

کابل برق متری چند

کابل برق متری چند

انواع کابل های پرکاربرد در صنعت

کابل فشار ضعیف

نوع دیگری از کابل ها تحت عنوان کابل فشار ضعیف هستند که بر اساس مطابق استانداردهای کشور آلمان رنگ عایق آن از خاکستری روشن، سیاه، قرمز و آبی خواهد بود. معمولاً کابل های یک رشته ‌ای تنها یک رنگ کابل دارند و به ترتیب دو رنگ و کابل های چند رشته ای به ترتیب از رنگ های ذکر شده تشکیل می شود.

رنگ خاکستری روشن در تمامی کابل ها مشترک خواهد بود چرا که آن را تحت عنوان سیم مسی می نامند و هادی آن نیز به رنگ قرمز می باشد. هادی رنگ قرمز به عنوان سیم محافظ استفاده می شود. توجه داشته باشید که کابل هایی که از چهار رشته تشکیل می شود سطح مقطع سرشته سیم های آن یکسان خواهد بود اما سطح مقطع سیم چهارمی نصف هادی دیگر سیم ها می باشد.

کابل برق فشار متوسط

اگر به دنبال مناسب ترین کابل برق برای استفاده در شبکه های توزیع برق هستید. کابل برق فشار متوسط گزینه مناسبی خواهد بود. این کابل ها با ولتاژ نامی ۶ تا ۳۰ کیلو ولت طراحی می شود. شما می توانید کابل های فشار متوسط را برای تمامی کارخانه های بزرگ و کوچک برای انتقال جریان الکتریکی استفاده کنید.

این نوع کابل ها هادی افشان یا خشک می تواند داشته باشند که جنس آن ها از مس یا آلومینیوم خواهد بود. این هادی ها توسط پوشش مقاومی به نام عایق از جنس پی وی سی پوشانده می شود. قیمت کابل برق فشار متوسط نسبت به کابل های فشار قوی کمی ارزانتر است اما اینکه بخواهیم بگیم کابل برق متری چند این یک سوال تخصصی است که ابتدا بایستی به بررسی پارامترهای مهم تاثیرگذار در قیمت کابل برق پرداخت.

کابل برق متری چند

همانگونه که اشاره شد، کابل برق یکی از منحصر به فرد ترین وسایل مورد استفاده در صنعت برق است که یک مجموعه کامل از یک یا چند رشته سیم می باشد. این رشته سیم ها که به صورت به هم بافته شده و تنیده شده هستند که توسط یک پوشش مناسبی عایق می‌ شوند. این لایه حفاظتی از نشتی جریان الکتریکی جلوگیری می کند.

کابل ها را بر اساس نوع کاربرد و استفاده در صنایع مختلف به انواع گوناگون تقسیم می کند. که هر یک از کابل ها جهت استفاده در حوزه های خاص با مشخصات خاصی طراحی می شوند‌. برای انتقال انرژی الکتریکی و همچنین داده های اطلاعاتی در سیستم های مخابراتی از انواع مختلف کابل ها می توان استفاده نمود. زمانی که ما برای خرید کابل برق اقدام می کنیم. یکی از مهمترین پارامتر هایی که به هنگام خرید مورد توجه ما قرار می گیرد قیمت کابل برق است.

بی شک یکی از سوالاتی که شما از فروشنده خواهید پرسید کابل برق متری چند است؟ اگر قصد دارید، بهترین انتخاب را با قیمت مناسبی خریداری کنید، قبل از هر کاری ابتدا بایستی به بررسی کیفیت، مشخصات و قیمت کابل برق بپردازید. چرا که کابل انواع بسیار مختلفی دارد که تمامی مشخصات آن روی قیمت کابل ها تاثیر گذارند‌.

حال اینکه شما تمامی این مشخصات کیفیت و قیمت را در تمامی مراکز فروش می توانید استعلام کنید. و در نتیجه پس از بررسی های لازمه می توانید بهترین گزینه مناسب را انتخاب و خریداری نمایید. توجه داشته باشید که هر یک از مشخصات و یا پارامترهای تاثیرگذار نظیر برخی از قسمت ‌های کابل می ‌توانند تنوع بسیاری داشته باشند. و همین تنوع خود در هر یک از قسمت های مختلف قیمت ها را تا حد زیادی می تواند کاهش یا افزایش دهد.

کابل برق متری چند

کابل برق متری چند

پارامترهای تاثیرگذار روی قیمت کابل

  • هادی یکی از اصلی ترین اجزاء کابل برق است که به شدت روی قیمت کابل تاثیر گذار است. چراکه هادی کابل ها معمولاً یا از جنس مس و یا آلومینیوم هستند. مس قیمت بسیار بالاتری نسبت به آلومینیوم دارد و در نتیجه زمانی که شما یک کابل برق با هادی مس انتخاب کنید قطعاً باید هزینه بسیار بیشتری را نسبت به کابل های آلومینیومی پرداخت نمایید. توجه داشته باشید که مس قدرت انتقال بسیار بیشتری نیز در مقایسه با کابل های آلومینیومی دارد.
  • عایق یکی دیگر از پارامترهای مهمی است که در تعیین قیمت کابل تاثیر گذار خواهد بود. معمولاً پوشش کابل ها می تواند از جنس های مختلفی باشد که رایج ترین آن پی وی سی است.
  • نوع کاربرد کابل جزو دیگر پارامترهای مهم برای بررسی قیمت کابل به شمار می رود. چرا که هر یک از کابل ها قرار است در شرایط خاصی مورد استفاده قرار بگیرد. معمولاً کابل هایی که برای مناطق گرم قابل اشتعال استفاده می شود. بایستی مقاوم در برابر حرارت و ضد آتش باشد. که قطعاً برای تولید آن ها از مواد بیشتر و یا قایق با کیفیت تر استفاده می ‌کنند. و این پارامتر ها روی قیمت کابل بسیار تاثیر خواهند گذاشت.
  • غلاف جذب دیگر مؤلفه هایی است که می تواند قیمت ها را تحت تاثیر قرار دهد و معمولاً غلاف به عنوان یک لایه مقاوم روی کابل کشیده می شود. در واقع غلاف به عنوان یک عایق حفاظتی کابل ها را در برابر تمامی صدمات مکانیکی و فیزیکی در امان نگه می دارد. این کابل ها با وجود غلاف در برابر کشیده شدن، فشرده شدن؛ ضربه و خراش مقاومت آن ها افزایش پیدا می کند. زمانی که به یک مرکز فروشی مراجعه می کنید. قبل از اینکه بپرسید کابل برق متری چند است. ابتدا تمامی مشخصات لازم را در نظر بگیرید. و کابل مناسب خود را انتخاب نمایید. در نتیجه با در نظر داشتن تمامی پارامتر ها به بررسی قیمت بپردازید.

نتیجه

برای اینکه بدانیم کابل برق متری چند است باید ابتدا اطلاعات کاملی در رابطه با تمامی مشخصات کابل ها را به دست آورید. یک کابل از قسمت های بسیار مختلفی تشکیل می شود که هر یک از این قسمت ها می توانند در جنس و کیفیت های مختلفی انتخاب شده باشند. حال اینکه تمامی این پارامترها تک به تک روی قیمت کابل ها تاثیر می گذارد. اما اگر به دنبال بهترین کابل قیمت مناسب هستید، می توانید از فروشگاه برقیجات اقدام به خرید بهترین کابل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *