نورپردازی

کابل فشار قوی چیست و کاربرد انواع آن

کابل فشار قوی

آیا می دانید کابل فشار قوی چیست؟ با انواع کابل فشار قوی آشنایی دارید؟ کاربرد این کابل ها در چه زمینه هایی است؟ کابل و سیم ها مهمترین لوازم صنعت برق به منظور جابجایی جریان برق هستند. کابل ها در گروه بسیار بزرگی قرار می گیرند که شامل انواع مختلفی هستند. یکی از تولیدات بسیار پر کاربرد و ضروری انسان، همین کابل می باشند. اهمیت استفاده از کابل و نقش مهمی که دارد، در ۹۰ درصد از صنایع به چشم می خورد.

اگر کمی دقت کنید و به هر صنعت و حوزه ای بنگرید بی شک می بینید که جریان الکتریسیته مهمترین عامل رونق ان حیطه می باشد. حال، این جریان توسط چه چیزی انتقال می یابد؟ ناگفته نماند که پیشرفت علم و تخصص و دانش متخصصین مهمترین عامل تولید چنین محصولاتی می باشد. در ادامه توضیحات بیشتری درباره کابل فشار قوی و حتی انواع کابل برق ارائه خواهیم داد.

ساختار کابل فشارقوی

کابل فشار قوی نیز همانند دیگر انواع کابل ها یک محصول کاربردی برای انتقال جریان است. این کابل ها تمایزی از لحاظ قدرت انتقال جریان با دیگر کابل ها دارند  که با ولتاژ بالا کار می کنند. همانگونه که از نام این کابل پیداست، قدرت بسیار بالایی از لحاظ انتقال جریان دارند. و به منظور انتقال انرژی الکتریکی در ولتاژ بسیار بالا از آن استفاده خواهند کرد. این دسته از کابل ها را نمی توان در هر مصارفی به کار برد. و تنها مختص استفاده برای مکان هایی هستند که نیاز به ولتاژ بسیار بالایی می باشند.

این دسته از کابل های خاص، دارای یک هسته فولادی است که توسط روکش آلومینیومی پوشش داده می شود. همین هسته و رسانای آلومینیومی باعث افزایش انعطاف پذیری کابل شده و شکل پذیری آن را نیز افزایش می دهد. انعطاف پذیری مهمترین خاصیت این کابل ها است که

باعث می شود کابل تحت تاثیر فشار و ضربه آسیب نبیند. عایق این نوع کابل ها از جنس XLPE و یا PVC است و به صورت مفتول یا نیمه افشان در بازار وجود دارند. اطراف هادی این کابل ها توسط یک لایه نیمه هادی عایق می شود که باعث یکنواخت شدن میدان اطراف هسته خواهد شد. ضخامت کابل بسته به نوع عایقی دارد که روی کابل کشیده می شود.

در بسیاری از کابل ها از یک کاغذ گرافیتی نیز استفاده می شود که در این‌ کابل با ولتاژ بالا است‌. اما مهمترین لایه در کابل فشار قوی لایه شیلد می باشد که این لایه بسیار قدرتمند بودا و وظیفه محافظت از کابل را دارد. تمامی کابل ها دارای قسمتی با نام غلاف هستند که کیفیت آن در این کابل ها بهتر بوده و کابل را در برابر آسیب های مکانیکی محافظت می کند.

خارجی ترین لایه کابل ها معمولا از جنس پی وی است که این لایه در محافظت کابل بسیار تاثیرگذار است و معمولا هم با رنگ های قرمز یا مشکی تولید می شود.

کابل فشار قوی

انواع کابل های فشار قوی

همانگونه که اشاره شد، کابل های فشار قوی یکی از کابل های بسیار پر قدرت با خاصیت انتقال جریان زیاد هستند. این دسته از کابل ها به سبب عملکرد بهتر و قدرت بیشتر در انتقال جریان محبوبیت دارند و تنها مختص استفاده برای شرایط خاص مورد نیاز به ولتاژ بالا به کار می روند. کابل های فشار قوی، دارای مزیت ها و مشخصات خاصی هستند که باعث ایجاد تمایز با دیگر کابل ها می شود.

یک کابل فشار قوی جدا از کیفیت ساختار و عملکرد خاص باید دارای کیفیت جنس هم باشد. کیفیت ساختاری باعث قدرت عملکرد بهتر لامپ اما کیفیت ساخت موجب افزایش مقاومت کابل در برابر شرایط آب و هوایی مختلف و در نتیجه طول عمر کابل می شود. کابل فشار قوی به نوبه خود از لحاظ کارآیی دارای عملکرد ویژه ای می باشد اما برای دسترسی به کیفیت خوب آن باید از مراکز مطرح خرید کنید. این کابل ها نیز بر اساس ساختار و قدرت عملکرد دارای انواع مختلفی هستند که برخی از آن ها شامل موارد زیر می باشد.

  • کابل فشار قوی با عایق (XLPE)

کابل فشار قوی خود یکی از کابل های پر کاربرد و مورد نیاز در صنایع مختلف است که تنوع زیادی دارد. یکی از انواع نمونه های پر کاربرد این کابل از میان دیگر کابل ها مدل فشار قوی آن با عایق xlpe است. ساختار این دسته از کابل های فشار قوی جهت افزایش قدرت در تکنولوژی مورد نظر بسیار خاص و پیچیده می باشد.

این جنس عایق قدرت مقاومت کابل را بیشتر افزایش می دهد و باعث می شود تا در سیستم‌ های مختلف تا مرز ۵۰۰ kv مقاومت کنند. انعطاف پذیری این کابل ها بسیار زیاد است؛ اما قدرت استحکام و مقاومت آن در برابر شرایط آب و هوایی مختلف بیشتر خواهد بود.

کابل های فشار قوی پر کاربرد

  • کابل فشارقوی معمولی

رایج ترین مدل پر فروش کابل فشار قوی شامل نوع معمولی آن است که بنابر کیفیت ساختاری خود دارای کاربردهای متفاوتی نیز می باشد.

این نول کابل فشار قوی بیشتر مناسب استفاده برای جابجایی انرژی الکتریکی در سیستم هایی با ولتاژ نامی بیشتر از ۳۰ کیلو ولت می باشد. این انتقال انرژی الکتریکی از نیروگاه های برق تا شبکه مرکزی یا همان و شبکه های توزیع اولیه است. قیمت این دسته از کابل های فشار قوی به دلیل ساختار ساده ای که دارند بسیار ارزان می باشد و به همین دلیل نیز قیمت مناسبی دارند.

  • کابل فشارقوی زره دار

یکی دیگر از کابل های پر مصرف فشار قوی که دارای قدرت مقاومت و جابجایی بسیار بالایی می باشد، کابل فشارقوی زره دار است. از این دسته از کابل های فشار قوی به منظور جابجایی انرژی الکتریکی در سیستم هایی با ولتاژ نامی بالاتر از ۳۰ کیلو ولت استفاده خواهند کرد.

زره موجود در این کابل ها قدرت مقاومت آن ها را می افزاید و باعث می شود تا در برابر نیروهای مکانیکی خارجی از خود استحکام بسیار بالایی نشان دهند. قیمت این کابل نسبت به مدل های معمولی به سبب وجود زره در ساختار آن ها کمی بیشتر است؛ اما با این تفاوت که قدرت مقاومت بالاتری هم دارند.

  • کابل فشارقوی سربدار و زره دار

کابل های فشار قوی زره دار سربدار نوعی از کابل هستند که از آن ها جهت انتقال انرژی الکتریکی در سیستم هایی با ولتاژ نامی بالاتر از ۳۰ کیلو ولت استفاده خواهند کرد.

وجود زره در کابل باعث نی شود کابل ها در برابر نیروهای مکانیکی خارجی از خود مقاومت زیادی نشان دهند. اما سربدار بودن این کابل ها موجب نی شود تا کابل ها را در تمام محیط های حاوی هیدروکربن ها و دیگر مواد حلال مورد استفاده دارد. چرا که در برابر مواد خورنده و شیمیایی از خود مقاومت بسیار بالایی نشان‌ می دهند.

کابل فشار قوی

چند نکته طلایی درباره کابل های فشار قوی

کابل‌ فشارقوی به عنوان یکی از کابل های پر فروش در صنعت برق است که هم‌ اکنون انواع مختلفی از آن در بازار وجود دارد. این کابل ها با قدرت و کیفیت منحصربفردی به تولید می رسند. که توسط لایه‌ های مختلفی نیز پوشش داده شده اند. انواع کابل های فشار قوی به گونه ای طراحی می شوند که قادر هستند ولتاژ نامی بالاتر از 30 کیلووات را از خود عبور دهند.

دلیل نامگذاری این کابل ها نیز به سبب قابلیت عبور ولتاژ نامی بیش از ۳۰ کیلو وات می باشد. این کابل ها به سبب ساختار ویژه خود مناسب انتقال جریان الکتریکی از مبدا یعنی نیروگاه‌ های برق به شبکه‌ های مرکزی توزیع  برق هستند.

  • قدرت عملکرد این کابل ها به اندازه ای زیاد است که از آن ها به منظور انتقال جریان الکتریسیته از یک شهر به شهر دیگری استفاده می کنند.
  • رسانای کابل ها در قدرت عملکرد آن ها بسیار تاثیر دارد و این نوع رسانا در کابل فشار قوی از جنس آلومینیوم و مس است که هر دو قدرت انتقال بالایی خواهند داشت.
  • کابل های فشار قوی از لحاظ حداکثر توان مشهور هستند و به سبب شدت جریان بالا از آن ها در شرایط خاص استفاده می کنند.
  • مهمترین ویژگی این کابل نوع جنس عایق است. که معمولا انواع کابل فشار قوی توسط لایه ای از پلاستیک فشرده، پی وی سی و PE پوشش داده می شود.
  • کیفیت و مقاومت بالای این دسته از کابل ها بیشتر به دلیل تعداد لایه‌ های آن ها است که کابل های فشار قوی توسط لایه های زیادی پوشش داده شده اند.

نتیجه

علم در حال پیشرفت است و زندگی ما نیز دستخوش تغییرات بسیار زیادی با سرچشمه گرفتن از علم می باشد‌. تولید محصولاتی نظیر کابل ها مهمترین دستاورد بشر در صنعت برق است و همچنان نیز با پیشرفت علم در کیفیت بهتر به تولید می رسند. کابل فشار قوی یکی از بی نظیرترین تولیدات بشر جهت انتقال جریان الکتریکی است.

هم اکنون در بازار شاهد خرید و فروش انواع کابل فشار قوی با مشخصات و پارامترهای خاص هستیم. این دسته از کابل ها همانگونه که از نامشان پیداست، جریان برق را با قدرت بسیار بالایی انتقال می دهند و مناسب استفاده برای مصارف خاص با قدرت جریان بالا می باشند.

کیفیت یک کابل در عملکرد و طول عمر آن بسیار تاثیرگذار است. اهمیت کاربرد کابل های فشار قوی ایجاب می کند تا هنگام خرید به نکات مهمی توجه کنید. برای تهیه کابل باکیفیت بهتر است از یک فروشگاه معتبر نظیر فروشگاه برقیجات محصول خود را خریداری نمایید.

2 دیدگاه در “کابل فشار قوی چیست و کاربرد انواع آن

  1. سپیده عزیزی گفت:

    توصیه می‌کنم برای ایمنی خود و دیگران، همیشه از کابل برق فشار قوی یا سیم‌های برقی قوی دوری کنیم. آنها به دلیل بار قوی و جریان بالا، می‌توانند خطرناک باشند و منجر به برق‌آسیبی و حتی آتشسوزی شوند. بهتر است از کابل‌های مناسب استفاده کنیم تا از مشکلات احتمالی جلوگیری کنیم.

  2. سپیده عزیزی گفت:

    توصیه می‌کنم همواره از کابل‌های برقی با فشار قوی استفاده کنید، زیرا این نوع کابل‌ها قادرند به صورت موثر و ایمن انرژی الکتریکی را منتقل کنند. در حین نصب این کابل‌ها، به عواملی مانند ظرفیت و جریان نیروی برقی دست داشته باشید. به یاد داشته باشید همواره به استانداردهای ایمنی در نصب و استفاده از کابل‌ها پایبند باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *