تعمیرات لوازم الکتریکی

تعمیرات لوازم الکتریکی شامل رفع عیوب و نقص‌ های لوازم الکتریکی است که به‌ مرور زمان ممکن است در این لوازم ایجاد شده باشد. امروزه تمرینات لوازم الکتریکی توسط مهندسین و متخصصین این حوزه انجام می‌ شود. چون نیاز به‌ مهارت و تجربه بالایی دارد. لوازم الکتریکی همواره در مکان‌ های مختلفی مانند منازل، اداره‌ جات، کارخانجات و غیره به طور فراوان مورد استفاده قرار می‌ گیرند. بنابراین تعبیر و راه‌ اندازی مجدد آن‌ ها اهمیت بسیار زیادی دارد و متخصصین این کار را می‌ طلبد. به دلیل اهمیت موضوع ما در این مقاله به بررسی تعمیرات لوازم الکتریکی و نکاتی در این خصوص می‌ پردازیم. پس این مقاله را تا انتها همراه ما بمانید.

خدمات تعمیرات لوازم الکتریکی

همان‌ طور که در مقدمه به آن اشاره کردیم، چون لوازم الکتریکی امروزه در همه مکان‌ ها مانند منازل، اداره‌ جات و کارخانجات و در تنوع بسیار بالا مورد استفاده قرار می‌ گیرند. بنابراین تعبیر مجدد آن‌ ها نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. که می‌ بایست توسط مهندسین و متخصصین این کار انجام شود. بسیاری از عیوب و خرابی‌ هایی که در لوازم مختلف الکترونیکی به وجود می‌ آید. معمولاً به علت ایجاد مشکل در برد الکترونیکی آن‌ ها می‌ باشد. برای تعمیر کردن این لوازم به تعمیر برد الکترونیکی و تست کردن آن نیاز است.

برد الکترونیکی در واقع صفحه‌ ای پلاستیکی است که لایه‌ ای از مس روی آن قرار می‌ گیرد. و قطعات مختلف لوازم الکتریکی مانند مقاومت و خازن بر روی آن نصب می‌ شوند. روی بورد نیز مخلوطی از جنس مس قرار دارد که ارتباطات را بین اجزای مختلف برد برقرار می‌ کند. و موجب انتقال بار الکتریکی در مدارها می‌ شود. با توجه به نوع برد به‌ کار رفته در این وسایل لایه مسی نیز می‌ تواند به یک طرف یا هر دو طرف برد پوشانده شود. قرار دادن اجزای مختلف لوازم الکتریکی بر روی برد نیاز به تخصص دارد و باید به کدهایی توجه شود که بر روی آن حک شده‌ است. به‌ همین دلیل است که تعمیر لوازم الکتریکی نیز نیاز به متخصص و افراد خبره دارد.

مراحل تعمیرات لوازم الکتریکی

برای تعمیرات لوازم الکتریکی نیز مانند هر نوع لوازم و ابزار دیگری مراحل مختلفی را باید طی کنید که در زیر به چند نمونه از آن‌ ها اشاره می‌ کنیم.

باز کردن بدنه دستگاه

 در گام نخست شما باید با احتیاط کامل بدنه دستگاه را باز کنید. در این مرحله دقت داشته باشید که از اجزای مختلف دستگاه به‌ خوبی محافظت شود و قسمت آسیب‌ دیده را با دقت و بدون آسیب زدن به قسمت‌ های دیگر دستگاه جدا کنید.

تشخیص عیوب لوازم الکتریکی

پس‌ از باز کردن و جدا کردن بخش آسیب‌ دیده حال باید قطعه یا قطعات آسیب‌ دیده را به‌ خوبی شناسایی کنید. بعد از آن که قسمت معیوب را تشخیص دادید به بررسی آن بپردازید و دقت کنید تا ببینید آیا قطعه مورد نظر نیاز به جا به جایی با قطعه یا قطعات مشابه دارد یا حتما باید قطعه یکسان با آن استفاده شود. برای این شناسایی تنها کافی‌ است که ابتدا از اتصال قطعات دیگر بر روی برد مدار چاپی اطمینان حاصل کنید. گاهی اوقات خرابی‌ ها و عیب‌ های ایجاد شده تنها از کنده شدن پایه و یا یک قطعه از روی برد ایجاد شده‌ است.

به‌ همین دلیل باید پایه قطعات سوکتی را که به برد متصل هستند، بررسی کنید. سپس آن‌ ها را تمیز کرده و اتصال کامل را برقرار کنید و پس از آن باید ظاهر دیگر قطعات را نیز مورد بررسی قرار دهید. چون ممکن است قطعات سوخته‌ شده تغییر شکل یا تغییر رنگ‌ داده باشند.

پس‌ از بررسی این مرحله، در نهایت با یک مولتی متر و دیگر تجهیزات مونتاژ، عیب‌ یابی قطعات را شروع کنید، قطعه ناسالم را جدا و آن را با یک قطعه سالم تعویض کنید. علاوه‌ بر دو مرحله‌ ای که برای تعمیر لوازم الکتریکی ذکر کردیم مراحل دیگری نیز به شرح زیر برای تعمیر این لوازم وجود دارد که عبارت‌ اند از:

تعمیرات لوازم الکتریکی

انتخاب محیط مناسب برای تعمیر لوازم الکتریکی

 چون لوازم الکتریکی از بخش‌ ها و قطعات مختلفی تشکیل‌ شده است، بنابراین تعمیر و عیب‌ یابی آن‌ ها دقت زیادی لازم دارد، به‌ همین دلیل است که آن‌ ها را باید با هوشیاری کامل و در محیط مناسب انجام داد. برای این کار سعی کنید میزی با سطح صاف انتخاب کنید که بتوانید لوازم مورد نظر را بر روی آن قرار دهید و یا از گیره‌ های مختلف برای نگه داری آن استفاده کنید. در کنار این‌ ها باید تجهیزات مختلف مخصوص تعمیرات را نیز به‌ همراه داشته باشید.

جدا کردن قطعه خراب شده

در این مرحله قطعه خراب از روی لوازم الکتریکی برداشته می شود، که این کار نیز معمولاً با استفاده از دستگاه هات ایر انجام می‌ شود. این دستگاه قلع هایی که بر روی پایه لحیم شده‌ است را ذوب می‌ کند و سپس با استفاده از موچین به‌ راحتی می‌ توان آن را از وسیله جدا کرد.

لحیم کردن قطعات سالم

در این مرحله قطعه سالم را جایگزین قطعه معیوب می‌ کنید که باید دقیقاً در محل آن قرار بگیرد. برای این کار نیز باید قواعد و اصول لحیم‌ کاری را به خوبی یاد گرفته باشید، چون محل قرارگیری و جهت قرارگیری قطعه باید دقیق باشد و از قبل آن را به‌ خاطر سپرده باشید، در غیر این صورت ممکن است دستگاه شما به‌ درستی کار نکند.

بازار کار تعمیرات لوازم الکترونیکی

وقتی وارد بازار کار تعمیرات لوازم الکتریکی می‌ شوید. در نگاه اول ممکن است این‌ موضوع به ذهن شما برسد. که تمامی دستگاه‌ های الکترونیکی از تعدادی قطعات الکترونیکی و ماژول تشکیل شده‌ اند. و شما نیازی به یادگیری نکات در خصوص برد برای تعمیر کردن ندارید. و تنها کافی است که با قطعات مدارات شناخت کافی داشته باشید. اما این تصوری اشتباه است.

هم چنین ممکن است تصور کنید که در مدارهای جدیدتر ممکن است تعداد آی سی ها افزایش پیدا کند. و شما به‌ راحتی می‌ توانید با استفاده کردن از دیتاشیت آن را تعویض و تعمیر کنید. اما این تصوری اشتباه است و باید به این نکته دقت کنید که تعمیرات لوازم الکترونیکی تنها باز کردن بدنه آن نیست. و علی‌ رغم آن که کاری ساده به‌ نظر می‌ رسد می‌ توان گفت که کاری بسیار دشوار و نیازمند دقت کافی است. چون در عین کار کردن و تعمیر لوازم نیز شما ممکن است به بدنه یا حتی قسمت‌ های مختلف برد آسیب بزنید.

پس در مرحله نخست شما باید با قسمت‌ های مختلف برد الکترونیکی آشنایی پیدا کنید. تا بتوانید قسمت معیوب را به آسانی تعمیر و تعویض کنید. بنابراین این تفکر که بدون شناخت و به دست آوردن مهارت می‌ توانید یک تعمیرکار ماهر شوید تفکری کاملاً اشتباه است. و بدون یادگیری اصول مختلف اولیه برای تعمیرات لوازم الکترونیکی نمی‌ توانید این کار را انجام دهید.

تعمیرات لوازم الکتریکی

تعمیرات لوازم الکتریکی

ارزیابی میزان قابلیت‌ های تعمیرات لوازم الکترونیکی

 یک نکته بسیار مهم در بحث تعمیرات لوازم الکترونیکی وجود دارد و آن هم این است. که به همان میزان که تکنولوژی در ساخت این لوازم در حال پیشرفت است، تعمیرات آن‌ ها نیز سخت‌ تر و دشوارتر خواهد بود. چون قطعات مختلف استفاده‌ شده در این لوازم در حال کوچک شدن هستند. و مدارها به‌ طرز عجیبی به‌ هم آمیخته می‌ شوند. مثلاً امروزه آی سی هایی وجود دارد که در داخل خودشان قسمت‌ های مختلفی مانند WiFi ،Bluetooth ،processor را در خود جای داده‌ اند. به‌ طور مثال موبایل با وجود داشتن تمامی این بخش‌ ها در داخل جیب شما جا می‌ شود.

و قسمت‌ های مختلف و متنوع در مدارها در آی سی ها تجمع پیدا کرده‌ اند که این ویژگی موجب شده‌ است در صورت بروز هر گونه مشکلی تعمیر آن عملاً غیرممکن باشد. یک نکته مهم در خصوص تکنولوژی و پیشرفت لوازم الکتریکی این است. که بسیاری از مانیتورها، هدفون‌ ها، لپ‌ تاپ‌ ها و دیگر دستگاه‌ های الکترونیکی امروزه امتیازاتی در حد صفر دارند. پس قبل‌ از آن که کار تعمیرات لوازم الکترونیکی را شروع کنید باید به این‌ موضوع دقت داشته باشید چون ممکن است عملاً تعبیر آن‌ ها غیرممکن باشد.