خدمات پس‌ از فروش لوازم الکتریکی

یکی از دغدغه‌ های مهم افراد در هنگام خرید لوازم الکتریکی خدمات پس‌ از فروش لوازم الکتریکی، ضمانت نامه یا همان گارانتی است. احتمالاً شما هم کلمه گارانتی را شنیده‌ اید و با آن آشنایی دارید یا هنگام خرید لوازم الکتریکی به خدمات پس‌ از فروش آن نیز توجه داشته‌ اید. چون لوازم الکتریکی از جمله وسایل حساس و البته در بسیاری موارد گران‌ قیمت هستند و خدمات پس‌ از فروش لوازم الکتریکی اهمیت بسیار زیادی دارد. به‌ همین دلیل ما نیز در این مقاله به بررسی این موضوع می‌ پردازیم. پس اگر شما هم قصد آشنایی با این موضوع را دارید، مقاله را تا انتها بخوانید.

آشنایی با خدمات پس‌ از فروش لوازم الکتریکی

همان‌ طور که در مقدمه نیز به آن اشاره کردیم خدمات پس‌ از فروش لوازم الکتریکی در هنگام خرید این وسایل بسیار حائز اهمیت است، چون لوازم الکتریکی وسایل بسیار حساس و البته گران‌ قیمتی هستند که باید هنگام خرید با گارانتی و ضمانت‌ نامه و هم چنین خدمات پس‌ از فروش ارائه شوند. به‌ همین دلیل است که انتظار داریم برای تعمیرات و خرابی‌ های احتمالی این دستگاه‌ ها شرایط استفاده از گارانتی را داشته باشید.

اما موضوع مهم دیگر در این خصوص آن است که در بیش تر موارد ما با ضمانت‌ نامه و خدمات پس‌ از فروش آشنایی نداریم و دقیقاً نمی‌ دانیم یک ضمانت‌ نامه یا گارانتی چه مواردی را پوشش می‌ دهد. در واقع پوشش گارانتی یا ضمانت‌ نامه به ما می‌ گوید که در آینده از چه خدماتی می‌ توانیم استفاده کنیم. بنابراین باید خدماتی را که تحت پوشش ضمانت‌ نامه قرار می‌ گیرد به‌ خوبی بررسی و دقت کنیم تا در آینده بتوانیم از آن‌ ها استفاده لازم را ببریم.

خدمات پس‌ از فروش لوازم الکتریکی

خدمات پس‌ از فروش

 معرفی گارانتی یا ضمانت‌ نامه

 ضمانت‌ نامه یا گارانتی توسط شرکت‌ های تولیدی معرفی و ارائه می‌ شود. تفاوت در نوع ضمانت‌ نامه شرکت‌ های مختلف در واقع تفاوت در نوع خدماتی است که آن‌ ها به مشتریان خود ارائه می‌ دهند. و در واقع دارای تنوع بسیار زیادی است که به‌ طور مستقیم بر روی فروش کالا تاثیر می‌ گذارد. بنابراین اگر شما هم به‌ دنبال گارانتی یا خدمات پس‌ از فروش کامل یک کالا هستید. باید انتظار قیمت‌ های بالاتری را نیز داشته باشید. معمولاً هنگام خرید فروشندگان به مشتریان خود پیشنهاد می‌ کنند که بیمه‌ نامه کالا را نیز دریافت کنند. اما به این نکته دقت کنید که بیمه‌ نامه ارتباطی به ضمانت نامه و خدمات پس‌ از فروش ندارد و کاملاً با آن‌ ها متفاوت است.

 ضمانت‌ نامه یا خدمات پس‌ از فروش لوازم الکتریکی در واقع ضمانت تعمیر این‌ گونه وسایل از خرابی‌ های احتمالی است. که این خرابی‌ ها ممکن است خود به‌ خود ایجاد شده باشد. و خریدار هیچ نقشی در آن‌ ها نداشته باشد. بنابراین اگر شما به دلیل سهل‌ انگاری یا به‌ صورت تعمدی موجب خرابی لوازم خود شده باشید. این مورد مشمول خدمات پس‌ از فروش لوازم الکتریکی نمی‌ شود. پس هنگام خرید لوازم الکتریکی نو یا حتی دست‌ دوم به این نکته یعنی خدمات پس‌ از فروش لوازم الکتریکی دقت کافی را داشته باشید. چون کیفیت این محصولات در واقع به نوعی گارانتی محصول برمی‌ گردد.

گاهی اوقات نیز با محصولی برخورد می‌ کنیم که با گارانتی و ضمانت‌ نامه های مختلف ارائه می‌ شود. به بیانی دیگر نوع ضمانت‌ نامه و شرکتی که آن را ارائه می‌ دهد بر روی قیمت کل تاثیر مستقیم می‌ گذارد. بنابراین چیز عجیبی نیست اگر یک کالا را با قیمت‌ های متفاوتی در بازار ببینید. در این شرایط باید خدمات تحت پوشش گارانتی را بررسی و سپس اقدام به خرید کالا کنید.

اصلی و فرعی بودن خدمات پس‌ از فروش لوازم الکتریکی

 نکته بسیار مهم دیگری که هنگام خرید لوازم الکتریکی مورد توجه قرار می‌ گیرد. این است که ضمانت‌ نامه توسط شرکت‌ های اصلی سازنده آن محصول عرضه شده‌ است یا توسط شرکت‌ های فرعی؟ مثلاً در خصوص کشور ما برندهایی مانند اپل به‌ علت تحریم‌ ها نمی‌ توانند به‌ صورت مستقیم یا حتی غیرمستقیم در بازار ما حضور داشته باشد. به‌ همین دلیل است که شرکت‌ های فرعی خدمات پس‌ از فروش لوازم الکتریکی ارائه می‌ دهند. فعالیت این شرکت‌ ها با نام وارد کننده رسمی یا همان نمایندگی رسمی محصول خاص است. اما ممکن است خدماتی که ارائه می‌ دهند مختلف و متفاوت باشد. در هر صورت هنگام خرید باید ضمانت‌ نامه آن را ببینید تا بتوانید از خدمات پس‌ از فروش آن بهره‌ مند شوید.

اما بیش تر خریداران و مصرف‌ کنندگان لوازم الکترونیکی در هنگام خرید مدت‌ زمان گارانتی را در نظر نمی‌ گیرند. به‌ طور معمول مدت‌ زمان گارانتی این‌ گونه کالاها بین یک تا دو سال است. و هر چه مدت‌ زمان ضمانت‌ نامه بیش تر و طولانی‌ تر باشد به نفع خریدار خواهد بود. چون مدت‌ زمان بیش تری می‌ تواند از آن استفاده کند. حتی هنگام خرید این‌ گونه وسایل که دست دوم هستند باید به مدت‌ زمانی که از ضمانت‌ نامه باقی‌ مانده است توجه کنید. در این شرایط سعی کنید کالایی را بخرید که مقداری از ضمانت‌ نامه آن باقی‌ مانده است تا در صورت لزوم بتوانید از آن استفاده کنید.

توجه به شرایط خدمات پس‌ از فروش لوازم الکتریکی

هنگام خرید لوازم الکتریکی حتما به موارد تحت پوشش گارانتی و شرایط آن دقت لازم را داشته باشید. در این‌ گونه وسایل معمولاً فهرستی کامل از تعهدات شرکت‌ های گارانتی کننده نشان داده شده‌ است. و به شما می‌ گوید که برای کدام مشکل و خرابی می‌ توانید از خدمات تحت پوشش گارانتی استفاده کنید. در واقع این تعهدات نشان می‌ دهد که شرکت تولید کننده موظف به تعویض و تعمیر کدام یک از قطعات محصول ارائه‌ شده می‌ باشد.

علاوه‌ بر آن باید به مواردی که خارج از تعهد شرکت‌ های سازنده است نیز توجه داشته باشید. چون بسیاری از موارد خرابی و تعمیری جزء خدمات پس‌ از فروش لوازم الکتریکی یا همان ضمانت‌ نامه قرار نمی‌ گیرد. و شرکت تولید کننده مسئولیتی در قبال تعمیر و تعویض آن‌ ها ندارد. یک نکته مهم در این خصوص آن است که هر چه موارد تحت پوشش توسط شرکت‌ های گارانتی کننده بیش تر باشد، قیمت محصول بالاتر خواهد بود. بنابراین محصولات و اجناس ارزان‌ قیمت نشان‌ دهنده آن است که خدمات پس‌ از فروش کم تر و کوتاه‌ مدت‌ تر دارند.

یکی دیگر از مشکلاتی که خریداران با آن مواجه هستند تقلبی بودن ضمانت‌ نامه‌ ها است. متأسفانه کارت های ضمانتی زیادی وجود دارند که با کارت‌ های ضمانتی اصل شبیه هستند. و به راحتی نمی‌ توان آن‌ ها را از یک دیگر تشخیص داد. بهترین کار برای این تشخیص آن است که شماره سریال کارت گارانتی را از شرکت‌ های تولید کننده و ارائه‌ دهنده گارانتی استعلام کنید. یعنی تنها در این شرایط است که می‌ توانید از اصل بودن ضمانت‌ نامه مطمئن شوید.