مقالات

آشنایی با کابل تخت

کابل تخت

در رابطه با کابل تخت تا چه حد اطلاعات دارید؟ آیا می دانید کابل تخت چیست و به چه منظوری مورد استفاده قرار می گیرد؟ کابل ها یکی از مهمترین و اصلی ترین لوازمی هستند که در صنعت برق مورد استفاده قرار می گیرند. وظیفه اصلی کابل برق جهت انتقال انرژی الکتریسیته و حتی در برخی از مدل ها به سبب جابجایی داده ها و سیگنال های اطلاعاتی است.

کابل ها از لحاظ شکل ظاهری انواع مختلفی دارند. که کابل تخت یکی از مدل های متداول و پرکاربرد آن ها به شمار می رود. در رابطه با کابل تخت، مزایا و کاربرد و مشخصات آن در ادامه توضیحات بیشتری را ارائه خواهیم داد.

بهترین نوع کابل در میان انواع کابل های تخت

کابل های تخت که امروزه طرفداران بسیار زیادی را به منظور کاربرد و اهمیت خود دارند. جهت جابجایی انرژی الکتریکی و همچنین داده ها در بسیاری از دستگاه ها و حتی محصولات غیر نظامی به کار می روند. این کابل ها قابلیت انتقال جریان بالایی دارند. همچنین در فضای اشغالی صرفه جویی می کنند. سطح مقطع کابل های تخت ۱۶ میلی متر مربع بوده و از یک تا پنج رشته سیم می توان در آن‌ها استفاده کرد. نوع هادی این دسته از کابل ها معمولاً به صورت تک لا یا نیمه افشان و حتی به صورت کابل افشان طراحی می گردد.

کابل های تخت با عایق pvc مقاومت بالایی از خود نشان می دهند. که در برابر اشعه ماورای بنفش نور خورشید مقاوم هستند. و به هنگام آتش سوزی دود بسیار ناچیزی از آن ها ساطع می شود. مهمترین مزیت این کابل ها ضد روغن و هیدروکربن است. که در برابر حشرات موذی نیز قدرت مقاومت بسیار بالاتری دارند.

این کابل برق انواع مختلفی دارد که یکی از کاربردی ترین آن ها کابل برق افشان می باشد. این کابل ها بر اساس نوع کاربرد انواع مختلفی دارند. اما یکی از پرمصرف ترین انواع کابل برق تخت شامل کابل های افشان هستند. این مدل کابل ها معمولاً به صورت تخت بوده و از چندین رشته سیم به هم تنیده تشکیل می شوند. که انعطاف پذیری کابل را افزایش می دهد. جنس عایق این کابل ها از pvc بوده و مقاومت بسیار بالایی در برابر خمش، پیچش، ضربه و خراش دارند.

مهمترین مزیتی که می توان برای این کابل برق مدل افشان برشمرد، ضد آب بودن روکش آن و همچنین قدرت انتقال جریان بالای آن است. انتقال حرارتی و مقاومت حرارتی در این کابل ها بسیار زیاد می باشد. و در زمان تماس با مواد شیمیایی، نفتی، اسیدی و همچنین قلیایی نیز استحکام بالایی از خود نشان می دهند.

کاربرد کابل برق تخت

کابل ها مهمترین نیاز ما انسان ها در صنعت برق به منظور انتقال انرژی الکتریسیته هستند. حال این که جهت استفاده برای مصارف مختلف و همچنین قرار گرفتن تحت تاثیر شرایط بسیار زیادی کابل را به انواع مختلفی تقسیم می کنند. کابل برق تخت یکی از متداول ترین انواع کابل های موجود در بازار است که دارای مشخصات و مزایای خاصی می باشد.

این کابل نیز همانند دیگر انواع کابل ها مزایا و کاربرد خاص خود را دارد و معمولاً از این کابل ها در مصارف خاص استفاده می کنند. تمامی انواع کابل ها به منظور انتقال جریان الکتریکی و همچنین برخی از آن‌ ها نیز جهت جابجایی داده ها و سیگنال های اطلاعاتی مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع کاربرد تمامی آن ها یکی است؛ اما اینکه در چه مکان، شرایط و با چه قدرتی مورد استفاده قرار بگیرد، می تواند مهمترین عامل تقسیم بندی کابل ها باشد.

کابل تخت دارای مشخصات خاصی است که تنها می توان از آن برای مصارف خاصی استفاده نمود. در واقع این کابل ها برای استفاده در تمامی صنایع طراحی نشده اند.

کابل برق تخت همانند دیگر انواع کابل ها دارای تقسیم بندی است که هر یک از آن ها می توانند بر اساس نوع مشخصات خود در یک نوع کاربردی استفاده شود. برخی از انواع کاربردهای کابل تخت عبارتند از:

  • استفاده برای انواع آسانسور با ظرفیت های مختلف که بر این اساس می ‌توان از انواع مختلف کابل تخت با قدرت های متفاوتی استفاده نمود.
  • جرثقیل ها دیگر دستگاه هایی هستند که از کابل برق در آن ها استفاده می کنند.
  • یکی از کاربردهای مهم کابل تخت استفاده در شبکه های توزیع برق است.
  • یک کابل برق تخت مناسب را می توان برای دستگاه هایی نظیر نوار نقاله نیز استفاده نمود.
  • مهمترین کاربردی که کابل تخت می تواند داشته باشد، برای خط تولید و همچنین صنایع پتروشیمی است.

کابل تخت

مزایای انواع کابل برق تخت

همانگونه که اشاره شد، کابل برق نیز نمونه ای از صدها کابل موجود در صنعت است. که معمولاً به شکل مستطیل طراحی می ‌شود. این کابل ها در دسته بندی کابل های افشان و یا مفتولی قرار می گیرند. و از این نوع کابل ها بیشتر برای مصارفی نظیر آسانسور و یا بیشتر دستگاه های خط تولید استفاده می کنند.

رسانای کابل های تخت معمولاً از مس آنیل شده است که توسط یک روکش پی وی سی عایق بندی می شود. رشته رسانا های این نوع کابل به شکل موازی هستند. که انعطاف پذیری آن ها بسیار زیاد می باشد. دلیل نامگذاری این کابل ها به سبب ساختار و شکلی است که دارند. در واقع کابل تخت به صورت گرد نیست. بلکه به صورت تخت و به حالت مستطیلی طراحی می شود. کابل برق تخت نیز مزیت های خاص خود را دارد که برخی از آن ها عبارتند از:

  • این کابل دارای وزن بسیار سبکی است که جابجایی آن را بسیار راحت می کند. و همین مزیت یکی از بهترین و بی نظیرترین ویژگی های کابل های تخت به شمار می رود.
  • انعطاف پذیری کابل های تخت بسیار زیاد است و به سبب داشتن انعطاف بالا و نرمی زیاد تحت تاثیر شرایط مختلفی نظیر ضربه و کشش مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می دهد.
  • یکی از مزایای بسیار مهم این کابل ها این است که ساختاری موازی دارند. و به همین منظور رشته های آن به راحتی قابل مشاهده است. در صورت بروز هرگونه مشکلی به راحتی می توان آن را برطرف نمود. و همین موازی بودن و تخت بودن کابل نصب آن را نیز راحت تر می کند.
  • بهترین کابل برق تخت بر اساس استانداردهای روز دنیا طراحی می ‌شوند. و معمولاً فاصله بین هادی های آن ها در تمامی رشته ها به یک اندازه است. و در واقع ثبات بالایی در انتقال انرژی الکتریکی دارند.

مهمترین مزیت های بهترین کابل

  • مزیت ایده آل این کابل ها شکل ظاهری آن ها و تخت بودن است. چرا که همین ساختار می تواند تمامی فضاهای مرده را به راحتی اشغال کند.
  • در میان تمامی انواع کابل های موجود در بازار، کابل های مدل تخت دارای استحکام کششی بسیار بالایی هستند. همین مقاومت بالا باعث می ‌شود. تا در برابر تنش کششی مقاومت زیادی از خود نشان دهند. در واقع قسمت عایق و هم هادی این کابل ها به یک اندازه از خود مقاومت نشان می دهند.
  • قیمت خرید کابل برق تخت در مدل های مختلف در مقایسه با دیگر کابل های موجود در بازار بسیار مقرون به صرفه می باشد. و چه بسا این که از لحاظ کاربردی اهمیت بسیار بالایی دارند. و حتی مقاومت آن نیز به طبع بیشتر می باشد.
  • این کابل ها در مقایسه با کابل های گرد در برابر انتقال گرما عملکرد بهتری از خود نشان می دهند. در واقع انتقال گرما را به مناسب ترین شکل ممکن انجام می دهد.
  • قدرت رسانای الکتریکی یا انتقال الکتریسیته در کابل ها بیشتر از مدل های گرد است. و به همین سبب این کابل ها امروزه بسیار حائز اهمیت قرار دارند.
  • کابل برق تخت را می توان در شرایط آب و هوایی مختلفی مورد استفاده قرار داد. و در مقایسه با کابل های گرد مقاومت کششی و همچنین استحکام در برابر ضربه و خراش بیشتری دارد.
  • تعداد رشته سیم های مورد استفاده در کابل های تخت معمولاً بیشتر از کابل گرد است. و به همین سبب از لحاظ انتقال نیرو قدرت بیشتری خواهد داشت.
  • عایق این کابل ها بسیار مقاوم است و هم در برابر عوامل خارجی باعث محافظت از قسمت داخلی یا هادی می ‌شود. و هم مانع از نشتی یا انتقال جریان الکتریکی به بیرون خواهد شد.
  • این کابل ها خود انواع مختلفی دارند که به همین سبب کاربرد آن ها نیز با توجه به تنوع زیاد کابل ها افزایش پیدا می کند. بالا بودن سطح کاربرد در کابل های تخت یکی از مهمترین مزایای آن ها به شمار می رود.

کابل تخت

نتیجه

جریان الکتریکی یکی از مهمترین نیاز در صنایع مختلف به منظور عملکرد های گوناگون است. می دانید که انرژی مورد نیاز بسیاری از دستگاه ها و حتی صنایع مختلف به منظور انجام بسیاری از فرایند ها توسط جریان برق تأمین می شود. به منظور انتقال جریان برق در خطوط مختلف از کابل ها استفاده می کنند. با توجه به اهمیت استفاده از کابل ها این محصول نیز بسیار حائز اهمیت است.

کابل نیز بر اساس نوع کاربرد و شکل ظاهری انواع مختلفی دارد و یکی از پرکاربردترین کابل ها، کابل تخت است که بر اساس شکل ساختاری خود مزایای بسیار زیادی دارد. این نوع کابل ها فضای کمی را اشغال می کنند و همچنین به صورت یک مستطیلی هستند که معمولاً از یک تا پنج رشته سیم در داخل عایق قرار خواهند گرفت. این کابل نیز بنا بر ساختار خود دارای مزیت ها و کاربردهایی می باشد که با بهره مندی از علم روز طراحی می شود.

این محصول نیز همانند دیگر انواع کابل ها و محصولات مورد استفاده در صنعت برق از لحاظ کیفی بایستی مطابق با استانداردها طراحی گردد. اگر می خواهید بهترین کابل تخت را که مطابق استانداردها طراحی شده با کیفیت بالایی خریداری کنید، می توانید به مرکز فروش برقیجات مراجعه نمایید. چرا که این شرکت بهترین محصولات را با کیفیت فوق العاده بالایی توزیع می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *